Guest patrikcaesar Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Jag har inte skrivit på forumet på ett tag, delvis för att jag har haft fullt upp med att vara på Caroli Musik & Bio och annat skoj. Denna lilla "topicen" eller är det ("detta"?) kommer ha sin början i en resa som förenade nytta med nöje. En torsdag eftermiddag sätter jag kurs mot Uppsala med min lilla LUPO och min värd (som inte får gissa på frågan nedan) låter mig glatt kinesa på gästmadrassen. Vad är det jag skulle hämta? Quote
Guest patrikcaesar Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Nu har han varit framme med sin Lidl-kamera Ja och nu ska jag snart börja berätta om mitt besök hos dig, men först, det ärende som så många andra benäms av mina vänner som galenskap. Framförallt när man betänker att bilen jag körde upp med till dig var en..... Quote
Guest patrikcaesar Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Vill ni att jag skall fortsätta idag, eller ska vi "nanna" kudden nu? Vi kör vidare imorgon, sov gott nattugglor Quote
iroise Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Spis Sådana trodde jag man fixade fram här i skåne för att sedan sälja till galna stockholmare ute på österlen! Quote
Timbre™ Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Nu har han varit framme med sin Lidl-kamera Förstummande bildkvalitet... What's going on... :cool: Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Förstummande bildkvalitet... What's going on... :cool: Ja det är märkligt att den klarar av att ta bra bilder, men det måste vara ljust, som ni snart ska få se prov på. I den lilla lilla bilen, körde Patrik så fort fort fort upp till Uppsala och kom upp upp upp upp till sin kompis Eliot. Väl där så är det med tvång att vi går och käkar Thai så att vi sen dricker otroliga mängder läsk, vatten på natten. Samma visa varje gång. Fast här är det inte vatten. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Väl uppe i Eliots lägenhet, så är man i paradiset. Han precis som jag är lite stökig av sig, men vilken anläggning och vilka skivor!!!!!!! Som ni vet är jag otroligt kräsen och det är sällan att jag får annat än en "jaha" upplevelse av att lyssna på en anläggning. Inte en "AHA", utan en "JAHA" Det finns ett par anläggningar här i Sverige som jag håller högt och de har alla olika karaktär och är olika i sin sammansättning, men jag kan uppskatta dem för deras olika positiva egenskaper ändå. Nummer 1 på listan är Eliots och sen finns det egentligen ingen annan för jag anser att hans anläggning är otroligt bra. Sen finns det ett par till som inte är varken bättre eller sämre än den andra, de är bara olika. En har Lamm slutsteg, Quad 989 och en fullt uppgraderad Wadia. Den andra har en Lector CD, SIM audio förstärkare, JPS kablar, ett par Vivid Audio V1.5 och en vit trasselsudd Sen har vi en surroundanläggning som låter musikaliskt och trevligt till skillnad från de flesta och vad den innehåller, tar för lång tid att räkna upp Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Tillbaka till Eliot, för där finns en samling skivor som är unik i sitt slag. Jag har berätta för er innan om denna samlingen, där mina försök att ge bort skivor inte lyckats. Varför, visar den gode Eliot inte tacksamhet? Jo, det gör han, men om man tar in en katt bland hermelinerna så barkar det snabbt utför. Alla som sett hans skivsamling vet vad jag pratar om. Sen är det roliga att han spelar ALLT!!!!!! Han samlar inte bara för samlandets skull, nej han använder sina skivor. Detta är otroligt lärorikt, vilket kommer att berättas vidare. Vi börjar med den här skivan som han inte öppnat ännu. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 En annan vinkel på skivan, här ser man att "Lidl" kameran som heter "Nytech" egentligen, inte är den nästa kameran Calle Jr, Timbre och Eliot mfl. skulle välja som sitt dröminköp.....eller ?..... Som ni ser är där fler än en skiva.....fortsättning på våra lyssningsäventyr kommer nästa gång jag loggar in. Patrik Quote
K-man Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Äventyr....ja, för ovanlighetensskull tycker jag det stämmer väldigt bra med äventyr! Här kan man verkligen bli medtagen på äventyr bland utgåvor och musikaliska utsvävningar! Inte nog med att det finns mycket bra utgåvor där...det finns dessutom en massa bra historiska musikhögtider på skivorna med! (och skulle inte det räcka får man ju dessutom redogjort en massa om dem/det av värden!) Måste erkänna att jag längtar till nästa gång jag hamnar i den soffan... ....så om inte andra, så väntar jag iallafall på din nästa inloggning Patrik...så äventyret kan fortsätta! \\K-man Quote
eliot Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Vi börjar med den här skivan som han inte öppnat ännu. Nej, det är inte ofta man tar ut och spelar en nästan 50 år gammal skiva som uppenbart är ospelad utan det sparar man till speciella tillfällen - Detta är förstautgåvan (Deep Groove) av den första skivan i Prestige Swingville 2000 serien - i bakgrunden kan ni se OJC (Original Jazz Classics) utgåvan. Quote
eliot Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Måste erkänna att jag längtar till nästa gång jag hamnar i den soffan... \\K-man Du är alltid välkommen - och det har blivit en hel del nya jazzvax sedan du var här sist Quote
lindvall Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 När jag såg den första bilden trodde jag det var frågan om någon esoterisk hifibänk från copulare! :-) Quote
K-man Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Du är alltid välkommen - och det har blivit en hel del nya jazzvax sedan du var här sist Tackar jag för...och det är ju kul att man lura in dig på lite avvägar med! \\K-man Quote
eliot Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Tackar jag för...och det är ju kul att man lura in dig på lite avvägar med! \\K-man Ser jag fram emot Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Som sagt, Eliot är inte den som sitter på sina LP, nej om man visar lite intresse, så spelas det rariteter som jag själv skulle ramat in. Smaka på den här. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Eller vad säger ni om den här trion? Vi lyssnade på..........................ja, vad i hm hm lyssnade vi på Eliot? Bättre att du förklarar, så kan jag berätta vad jag upplevde. Quote
eliot Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Vi lyssnade på..........................ja, vad i hm hm lyssnade vi på Eliot? Bättre att du förklarar, så kan jag berätta vad jag upplevde. Vi lyssnade på alla tre där den vänstra alltså är ett original, det mittersta är en DCC-utgåva och dessa är mycket bra limiterade återutgåvor som är mastrade av Steve Hoffman och den högra är en Japan pressning. - Ett original kostar lätt över 1000 dollar (se popsike) och jag trodde aldrig att jag skulle äga ett ex Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ja, denna gången var nog roligast, för det var ett original som du sa var stort sett utdömt av säljaren som besökte dig och du var lite urskuldande eftersom den inte var tvättad. För er andra (den såg för jävlig ut)... Vi började med Japanpressen och det lät förbannat bra, sen åkte DCC utgåvan på...... Japanpressningen lät i denna jämnförelse "digital" jag vet inte varför, men ljudbild, klang och svärta, ja till och med kroppen på intrumenten lät som skillnaden man förväntar sig mellan en bra vinyl och CD. Shit, HJÄLP mig! Jag börjar låta som en vinprovare. Jag fortsätter raskt för att skaka av mig vinprovarjargongen. Originalet hade jag inga som helst förväntningar på MEN..... Visst, många hade väl gillat DCC utgåvan mer, eftersom det sprakade och knastrade. Men döm till min förvåning om inte det var så att knaster och sprak låg liksom som en hinna man kunde se igenom. Hur uttrycker jag mig egentligen, är det pga av att det är sent eller håller jag på att bli galen? :clown: Nej, om ni frågar Eliot så tittade vi på varann och nästan med samma spårkbruk kom vi fram till det jag nu ser tillbaka på med ett leende framför datorskärmen. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 "Hinnan" som jag pratar om var bakom, eftersom jag är senildement var jag tvungen att ringa upp Eliot och fråga. Detta var en otroligt märklig upplevelse, men Simon York spelaren har ju visat sig ha andra dolda talanger förut. Ngn som kommer ihåg vad man kan göra på den som ingen annan skivspelare jag har träffat på klarar av? OK nu kör vi nästa trio Quote
eliot Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Originalet hade jag inga som helst förväntningar på MEN..... Visst, många hade väl gillat DCC utgåvan mer, eftersom det sprakade och knastrade. Men döm till min förvåning om inte det var så att knaster och sprak låg liksom som en hinna man kunde se igenom. Det Patrik vill säga är att knastret låg på en annan plats i ljudbilden än musiken och därför inte interfererade med musiken så som den gör på många andra skivspelare. - Man kunde därför lättare abstrahera bort knastret. Skivan var inte heller i så dåligt skick då den inte hade några egentliga repor men jag hade bara tvättat den en gång för att få bort den mest ingrodda smutsen..... På den senaste bilden ser vi tre utgåvor av John Coltrane: Ballads där vi till vänster ser originalet, i mitten 45rpm utgåvan från ORG som jag precis hade fått och till höger en Japanpressning. Frågan är: hur står sig originalet mot den nya 45rpm-utgåvan Quote
Guest patrikcaesar Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Det Patrik vill säga är att knastret låg på en annan plats i ljudbilden än musiken och därför inte interfererade med musiken så som den gör på många andra skivspelare. - Man kunde därför lättare abstrahera bort knastret. Skivan var inte heller i så dåligt skick då den inte hade några egentliga repor men jag hade bara tvättat den en gång för att få bort den mest ingrodda smutsen..... På den senaste bilden ser vi tre utgåvor av John Coltrane: Ballads där vi till vänster ser originalet, i mitten 45rpm utgåvan från ORG som jag precis hade fått och till höger en Japanpressning. Frågan är: hur står sig originalet mot den nya 45rpm-utgåvan Har vi redan räknat ut Japanpressningen? Kommer ihåg att vi hörde Japanpressningen förrförra gången och den var skitbra. Ni som har en så bra skiva behöver inte misströsta.....men :evil: det får ni höra om i morgon. G-natt Quote
iroise Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Härligt reportage, vinylfrossa på hög nivå. Det blir inte bättre än den svagaste länken och hos Eliot är det som regel bra hela vägen. Skall till Stockholm denna helg men tyvärr hinner jag inte med något objudet besök. Kanske hinner jag en runda till Audioconcept! Quote
eliot Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Ja, denna gången var nog roligast, för det var ett original som du sa var stort sett utdömt av säljaren som besökte dig och du var lite urskuldande eftersom den inte var tvättad. För er andra (den såg för jävlig ut)... Det var en samlare som hade börjat avyttra skivor och som jag köpt skivor av på Solna-mässan. Eftersom han bor i Uppsala så hade jag skickat honom en lista med skivor som jag ville ha och han kom då med en Saxophone Colossus som var i bedrövligt skick och han var osäker om vi skulle våga spela den. - Jag ville inte tvätta den innan vi provlyssnade hos mig eftersom jag ju inte ville att skivan skulle bli dyrare för mig. Skivan hade mängder vita prickar och med handen på tonarmsliften ( ) så spelade vi av skivan. Skivan lät mycket bättre än vad den såg ut och efter en tvätt var jag av med de vita prickarna och det var i det tillståndet Patrik såg skivan. Den behöver naturligtvis tvättas fler gånger Quote
calle_jr Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Anade oråd redan i (den rekordlånga?) trådtiteln, och här sitter man med ett flin på läpparna. Känner igen mig i det du skriver, Patrik. Och jag är mycked impad av din hantering av Lidl-kameran. Quote
x2000 Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Fantastiskt intressant tråd. Snälla, kan vi öka tempot? Quote
Recommended Posts