Jump to content

Era lyssningsintryck av Squeecebox + DAC


SorenG

Recommended Posts

Hejsan!

Jag skaffade mig en Squeezebox Classic till min benchmark DAC1 för ett par månader sedan och har nu kört in mer eller mindre hela min CD samling som WAV. Första lyssingsintrycket var att det var ett klart men platt och oengagerande ljud. Tänkte "asch de ska väl spelas in som allt anat nytt". Sagt och gjort har det spelats en heldel sedan dess, men fortfarande ger en 8 år gammal philips DVD (plaslig 2 kg spelare) kopplad som transport till Benchmarken en helt annan musikupplevelse med en dynamik och engageman vida överlägsen SB:en. Antar att digitalutgången på SB:en är rätt klen. :unsure:

Vad är era erfarenheter?

Kan man få bättre ljud ur dessa små tingestar?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag skaffade mig en Squeezebox Classic till min benchmark DAC1 för ett par månader sedan och har nu kört in mer eller mindre hela min CD samling som WAV. Första lyssingsintrycket var att det var ett klart men platt och oengagerande ljud. Tänkte "asch de ska väl spelas in som allt anat nytt". Sagt och gjort har det spelats en heldel sedan dess, men fortfarande ger en 8 år gammal philips DVD (plaslig 2 kg spelare) kopplad som transport till Benchmarken en helt annan musikupplevelse med en dynamik och engageman vida överlägsen SB:en. Antar att digitalutgången på SB:en är rätt klen. :unsure:

Vad är era erfarenheter?

Kan man få bättre ljud ur dessa små tingestar?

De kan inte vara så att din transport ger en överriven karaktär ?!

Har bestämt för mig att Stereophile gillade både DAC1an och SB'n

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det finns flera trådar på olika audioforum om detta.

Här är mina egna erfarenheter av förbättringar av en Squeezebox Duet.

- Modifieringar av nätdelen ger avsevärd ljudförbättring

- SPDIF utgången bör belastas med så lågkapacitivt och kort kablage som möjligt.

- Den optiska utgången fungerar mycket bra och låter speciellt bra när den är ensamt ansluten från SB till DAC:en (dvs med SPDIF kabeln urkopplad ur SB:n)

- WAV-filer som kopierats okomprimerat från CD med Exact Audio Copy ger bra ljudmässigt resultat

- Man behöver SP3 i värddatorn och senaste version av programvara i Squeezecenter

- Man bör kontrollera att alla parametrar i Squeezecenterns inställningar är rätt inställda

- Med en riktigt bra dac kan detta mäta sig med vilken high-end CD spelare som helst

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever någorlunda samma sak här hemma. Kan inte sätt fingret på vad, men musiken blir mer.... hmm. Livlig, engagerande, när jag spelar cd-transport -> dac, kontra SB3 -> dac.

Ska bli kul å höra hur andra öron upplever det i helgen.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever någorlunda samma sak här hemma. Kan inte sätt fingret på vad, men musiken blir mer.... hmm. Livlig, engagerande, när jag spelar cd-transport -> dac, kontra SB3 -> dac.

Ska bli kul å höra hur andra öron upplever det i helgen.

/Amund

Hm jag har inte samma erfarenhet.. Har iofs rippat mina skivor till flac via eac men wav är väl minst lika bra?. Jag har kopplat SB till min Audio Aero spelare. Det gör det extra lätt för mig att jämföra driven i min cd eftersom jag kan sätta i en skiva i den samtidigt som jag startar samma låt på SB´n. Sen byter jag bara ingång på spelaren och kan jämföra fram o tillbaka. Måste säga att jag inte hör någonsomhelst skillnad. Kanske har jag inte lika bra/van hörsel som ni andra här men detta är min slutsats efter några timmars trixande.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att väldigt många tycker/upplever samma sak som dig hellbit. Jag hade själv läst mycket innan jag köpte mig en SB3. Därför blev jag väldigt förvånad när jag inte delade den stora massans upplevelse gällande SB3 -> dac. Tycker absolut inte det låter illa på något sett, utan som jag skrev ovan.

Men nu när SorenG beskrev sina intryck så visade det sig att jag inte var ensam :)

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att väldigt många tycker/upplever samma sak som dig hellbit. Jag hade själv läst mycket innan jag köpte mig en SB3. Därför blev jag väldigt förvånad när jag inte delade den stora massans upplevelse gällande SB3 -> dac. Tycker absolut inte det låter illa på något sett, utan som jag skrev ovan.

Men nu när SorenG beskrev sina intryck så visade det sig att jag inte var ensam :)

/Amund

Precis så var det för mig med! Läste igenom allt jag kunde hitta på nätet och gillade vad jag såg. Men när min SB kopplad till Benchmark matad med EAC-rippade WAV filer så var första intrycket inte något att jubla över. Inte dåligt men sämre än med CD. Men som sagt, det ska brännas in med. Tycker det blivit bättre med tiden men när jag åter kopplade in en annan källa till Benchmarken verkar det mer som jag vant mig vid ljudet från SBn än att det skett någon större förändring med SBn.

Men Alfas tips ska jag titta närmare på. Skruva ihop en nätdel och pröva med annan digitalkabel :)

Märkligt dock att användare med minst lika upplösta system inte märkt av samma skillnad… Varierande produktionskvalité från Logitech kanske? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det finns flera trådar på olika audioforum om detta.

Här är mina egna erfarenheter av förbättringar av en Squeezebox Duet.

- Modifieringar av nätdelen ger avsevärd ljudförbättring

- SPDIF utgången bör belastas med så lågkapacitivt och kort kablage som möjligt.

- Den optiska utgången fungerar mycket bra och låter speciellt bra när den är ensamt ansluten från SB till DAC:en (dvs med SPDIF kabeln urkopplad ur SB:n)

- WAV-filer som kopierats okomprimerat från CD med Exact Audio Copy ger bra ljudmässigt resultat

- Man behöver SP3 i värddatorn och senaste version av programvara i Squeezecenter

- Man bör kontrollera att alla parametrar i Squeezecenterns inställningar är rätt inställda

- Med en riktigt bra dac kan detta mäta sig med vilken high-end CD spelare som helst

MVH

Alfa

Vad är skillnaden SP3 mot SP2?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Squeecebox Duet och till en arcam avr-350 som driver ett par QRS Sarturnus . och har byggt en bättre nätdel själv. Digital överföring sker optiskt. Skivorna är komprimerade med EAC i Förlustfri Flac och ligger på en NAS server med Inbyggt Scueececenter .Det jag noterat är att jag hör mer av detaljerna är förut. Däremot så kan ljudet kanske uppfattas som lite platt i jämnförelse med min gamla cd (Cayin 251) som också är ombyggd med nya nätdelar och utgångsteg!

Link to comment
Share on other sites

Vad är skillnaden SP3 mot SP2?

Hej,

Jag refererade till Service Pack 3 som jag erfarit behövs i värddatorn där man installerar Squeezecenter för att det skall fungera stabilt.

När det gäller modifiering av nätdelen till Squeezebox Duet så kan jag också rekommendera att man adderar några riktigt fina elektrolyter inne i själva Squeezeboxen, på 9 VDC matningen. T.ex Sanyos OS-CON kondensatorer. Det finns lite utrymme på kretskortet.

Jag använder en 70 Watts switchat aggregat i adapterutförande. Aggregatet har extemt låg läckström vilket kanske kan vara en av hemligheterna bakom ljudförbättringen.

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Men nu blir jag upprörd, optiskt ut är förlustfritt och med den jitterkompensation som finns i DAC1 borde det inte finnas några skillnader överhuvudtaget. Jag tror att ni som hör dessa skillnader ska börja med två saker: testa att blindtesta era källor (vilket borde vara lätt gjort). Sen kan ni ju passa på att läsa på lite om hur det hela fungerar också. Lura inte er själva att köpa dyra saker som ni inte behöver!

Link to comment
Share on other sites

Men nu blir jag upprörd, optiskt ut är förlustfritt och med den jitterkompensation som finns i DAC1 borde det inte finnas några skillnader överhuvudtaget. Jag tror att ni som hör dessa skillnader ska börja med två saker: testa att blindtesta era källor (vilket borde vara lätt gjort). Sen kan ni ju passa på att läsa på lite om hur det hela fungerar också. Lura inte er själva att köpa dyra saker som ni inte behöver!

Jag är helt på din sida, men jag slutade orka bråka för ett tag sen nu.

Vill folk kasta sina pengar i sjön är det ju faktiskt upp till var och en :) Själv har jag roligare saker att spendera mina surt förvärvade på.

Link to comment
Share on other sites

Men nu blir jag upprörd, optiskt ut är förlustfritt och med den jitterkompensation som finns i DAC1 borde det inte finnas några skillnader överhuvudtaget. Jag tror att ni som hör dessa skillnader ska börja med två saker: testa att blindtesta era källor (vilket borde vara lätt gjort). Sen kan ni ju passa på att läsa på lite om hur det hela fungerar också. Lura inte er själva att köpa dyra saker som ni inte behöver!

"Ni" tolkar jag som SorenG och jag, då vi är dom som uttalat oss. Jag använder inte DAC1 utan en annan d/a. Jag kan läsa å läsa men skillnaden är ju där ändå. Så mig hjälper inte kunskapen om "hur det hela fungerar".

Angående dyra saker så bara antar jag att du syftar till dyr cd-drive eftersom du inte specificerar dig. Hur som helst så är min cd-drive en Sony cdp-x3000es, hur mycket dyrare den är än SB3 det vet jag inte, men inte är det många kronor....

Har jag missuppfattat ditt inlägg overture så beklagar jag.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag refererade till Service Pack 3 som jag erfarit behövs i värddatorn där man installerar Squeezecenter för att det skall fungera stabilt.

När det gäller modifiering av nätdelen till Squeezebox Duet så kan jag också rekommendera att man adderar några riktigt fina elektrolyter inne i själva Squeezeboxen, på 9 VDC matningen. T.ex Sanyos OS-CON kondensatorer. Det finns lite utrymme på kretskortet.

Jag använder en 70 Watts switchat aggregat i adapterutförande. Aggregatet har extemt låg läckström vilket kanske kan vara en av hemligheterna bakom ljudförbättringen.

MVH

Alfa

Hej,

jag gissade på att du menade Service Pack, men vad är det för skillnad, jag kör SP2, men har inte märkt ngn instabilitet? Har du funderat på att använda ett linjärt PS istället. Vad jag förstår så är fördelen med Duetten bland annat att den inte har exempelvis switching ps för display.

Mvh

Pär

Link to comment
Share on other sites

Jag blev bara lite upprörd. Tycker det förekommer så mycket pseudodebatt med den ena knasiga förklaringen efter den andra. Jag måste nog inse att detta inte är ett forum för den typ av diskussioner som själv är intresserad av. Och ingen här vill höra sådana åsikter som jag vill dela med mig av. Det är så svårt att hålla sig, men jag lovar att det var sista gången jag postar här i denna typ av trådar.

Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev bara lite upprörd. Tycker det förekommer så mycket pseudodebatt med den ena knasiga förklaringen efter den andra. Jag måste nog inse att detta inte är ett forum för den typ av diskussioner som själv är intresserad av. Och ingen här vill höra sådana åsikter som jag vill dela med mig av. Det är så svårt att hålla sig, men jag lovar att det var sista gången jag postar här i denna typ av trådar.

Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Jag tror alla på det här forumet är intresserade av olika åsikter så fortsätt posta. Jag är av den åsikten att allt som kan uppfattas av ens sinnen behöver inte alltid vara lätta att mäta eller så är proceduren för mätningen inte korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag uppskattar alla åsikter men det är alltid trevligast om de framförs med ödmjukhet och respekt. Det är nyckeln för mig och i det så ligger inte att använda sig av latinska uttryck med betydelsen att "världen vill bli lurad, så låt den".

Jag ser framemot fler kommentarer kring Squeecebox + Dac då jag själv börjat fundera på att lägga över hela skivsamlingen på datorn. :)

Vänliga hälsningar

Hans

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag gissade på att du menade Service Pack, men vad är det för skillnad, jag kör SP2, men har inte märkt ngn instabilitet? Har du funderat på att använda ett linjärt PS istället. Vad jag förstår så är fördelen med Duetten bland annat att den inte har exempelvis switching ps för display.

Mvh

Pär

Hej Perrew,

Jag är ingen expert på programvaror och kan inte precisera skillnaderna på service pack 2 och 3. Men om man har ett instabilt squeezecenter så verkar det som man bör se över om operativsystemet är uppdaterat ordentligt.

Jag har funderat på linjärt reglerat aggregat också men inne i Duetten finns sekundära switchar för reglering till olika förbrukare. Moderna switchade aggregat har betydligt bättre prestanda vad avser rippel och brus jämfört med för några år sedan. Moderna kondensatorer är mycket bra på att filtrera det högfrekventa brus som skapas av switchen. Jag tror av dessa båda anledningar att den eventuella fördelen med lägre brus från ett linjärt reglerat aggregat inte ger någon förbättring vid drift av SB:n jmft med ett modernt switchat.

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Vi gjorde en jämnförelse vid besöket hemma hos Amund vilket var spännande efter att ha läst tråden som väckt heta känslor.

Jag föredrog verkligen ljudet ifrån CD'n som jag tyckte var varmare men även ett mer öppet mellanregister. Då ska jag oxå säga att jag fokuserade mest på gitarren i låten som spelades. Man vad det beror på kan man ju sia om. Sony har mer/mindre/annorlunda påkostade digitalutgångar?? Skulle det mot all förmodan kunna vara någon handskakning mellan dCS & squeezbox som inte klickar varje bit?? Skillnaden mellan coax & toslink??

Själv upplevde jag snarlik skillnad mellan "JRiver(asio) till USB till TA-UD10.1 till coax till DAC" vs "Foobar(wasapi) till Toslink till DAC" Båda lossless i teori men ljudet lät annorlunda till UD 10.1's fördel i min rigg.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjorde en jämnförelse vid besöket hemma hos Amund vilket var spännande efter att ha läst tråden som väckt heta känslor.

Jag föredrog verkligen ljudet ifrån CD'n som jag tyckte var varmare men även ett mer öppet mellanregister. Då ska jag oxå säga att jag fokuserade mest på gitarren i låten som spelades. Man vad det beror på kan man ju sia om. Sony har mer/mindre/annorlunda påkostade digitalutgångar?? Skulle det mot all förmodan kunna vara någon handskakning mellan dCS & squeezbox som inte klickar varje bit?? Skillnaden mellan coax & toslink??

Själv upplevde jag snarlik skillnad mellan "JRiver(asio) till USB till TA-UD10.1 till coax till DAC" vs "Foobar(wasapi) till Toslink till DAC" Båda lossless i teori men ljudet lät annorlunda till UD 10.1's fördel i min rigg.

Spelade ni med .wav-filer från datorn och i så fall rippade med vilket program. Mina erfarenheter är att CD-formatet låter bättre än dator, även fast dator kan låta bra.

Link to comment
Share on other sites

Spelade ni med .wav-filer från datorn och i så fall rippade med vilket program. Mina erfarenheter är att CD-formatet låter bättre än dator, även fast dator kan låta bra.

Det var FLAC filer som är rippade med EAC. Inställningarna i EAC är gjorda efter Martins tråd på minhembio.com

Alla besökarna i helgen var väl eniga om att det var skillnad, men lite oeniga om vad som lät bäst :D Och som Kansas skrev så var det inte heller en riktigt rättvis jämförelse då cd-driven var kopplad vi TOSlink och SB3 via SPDIF/Coax.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Får ta och revidera min guide lite om jag gjort några fel :D

Verkar onekligen så om det blir skillnader :blush

Så länge det inte finns några data att gå efter är det för tidigt att leta efter orsaker.

Steg ett är ett säkerställa att skillnaderna överhuvudtaget finns genom ABX-tester.

Först när det är gjort kan man börja spekulera om möjliga förklaringar, och vad jag kan förstå är det ingen som genomfört steg ett ännu.

Du kan med andra ord lugnt vänta med att revidera guiden.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var FLAC filer som är rippade med EAC. Inställningarna i EAC är gjorda efter Martins tråd på minhembio.com

Alla besökarna i helgen var väl eniga om att det var skillnad, men lite oeniga om vad som lät bäst :D Och som Kansas skrev så var det inte heller en riktigt rättvis jämförelse då cd-driven var kopplad vi TOSlink och SB3 via SPDIF/Coax.

/Amund

Jag kan rekommendera Audiograbber med .wav filer. Jag tror inte det kommer låte bättre än CDn men jag tror du kommer närmare.

Link to comment
Share on other sites

EAC med Accurate rip antar jag att guiden kör?? Då vore det väl konstigt om de inte skulle få samma information som på skivan.. Nej jag är tämligen säker på att ni har rippat rätt isf.

Optisk och Coax har ofta en karaktärsskillnad. Optisk är inte laser om någon trodde det utan en enkel röd LED. Jag skulle kopplat allt med Coax så inte detta spelar inte på något sätt. Jag har slitit i många år och testat och försökt att få HTPC:n att låta lika bra/i näreheten av en riktigt bra transport, det är svårt att komma billigt undan om man förväntar sig referenskvalite. Dock kan man få den good-enough med rätt enkla medel.

Link to comment
Share on other sites

EAC med Accurate rip antar jag att guiden kör?? Då vore det väl konstigt om de inte skulle få samma information som på skivan.. Nej jag är tämligen säker på att ni har rippat rätt isf.

Optisk och Coax har ofta en karaktärsskillnad. Optisk är inte laser om någon trodde det utan en enkel röd LED. Jag skulle kopplat allt med Coax så inte detta spelar inte på något sätt. Jag har slitit i många år och testat och försökt att få HTPC:n att låta lika bra/i näreheten av en riktigt bra transport, det är svårt att komma billigt undan om man förväntar sig referenskvalite. Dock kan man få den good-enough med rätt enkla medel.

Alla säger: "Bits are Bits!" För egen del tycker jag inte att detta alltid verkar vara fallet. Om jag hade en högupplöst anläggning skulle jag välja att köra med .wav filer. Kostar inte mycket att prova så jag fortsätter att rekommendera Audiograbber med .wav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...