Guest B-200 Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 vad innebär de olika (levlarna eller levels) edit: får ju för tusan inte glömma att säga grattis heller (går och ställer mig i skamvrån) Quote
SMT Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 vad innebär de olika (levlarna eller levels) edit: får ju för tusan inte glömma att säga grattis heller (går och ställer mig i skamvrån) Du är nog inte ensam om denna fråga B-200 Lite kortfattad info : Önskar kunden ett level 1 -3 rum så besöker vi kunden och gör nödvändiga mätningar Därefter återkommer vi med en CAD ritning som är anpassad efter kundens budget och vald nivå Efter installation kommer utvald Roomtuner för att justera in en så jämn frekvensmässig efterklangstid som möjligt i rummet Priser från ca 5000Euro Level 1 Alla första reflexer behandlas med basabsorberande diffusionsmoduler (alla väggar samt tak) Justerbara basfällor placeras under ovanstående moduler lämpligt antal V-4 alt V-6:or utplacerade i hörnen Level 2 En ny vägg (bakom högtalarna (vanligast) eller bakom lyssningspositionen) byggs upp där level 1 modulerna byggs in (göms om så önskas ) samt att rummets lägsta rumsresonans tas om hand Ytterligare sidoväggs -och tak moduler kommer till Level 3 Här krävs ett dedikerat lyssningsrum där i stort sätt alla ytor akustikbehandlas De nya modulerna bildar nya väggar och om önskemål finns kan de gömmas bakom tunna tygramar Alla level 1-3 kan förses med ett + vilket innebär att diffusionsmodulerna förses med en mjukabsorbent som kan snurras ffam efter tycke och smak Detta "akustiska körkort " som nu Pär innehar (inte minst pga sin personlighet ) , gör att han kan åta sig uppdrag ute i världen (Hoppas du läst det finstilta Pär ,eftersom jag i förra veckan fick en förfrågan från Norra Irak där kunden ville ha bla ett level 2 rum . Ritningsunderlaget kom som en satellit bild ) Hälsningar Matts Quote
Guest Audio Concept Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Bra jobbat Pär - kul! Mvh, Audio Concept Quote
Engelholm Audio Posted May 4, 2009 Author Posted May 4, 2009 Tack alla! Norra Irak - rena rama semesterstället va? Quote
calm Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Grattis till utnämningen! Det finns ett stort behov av roomtuners därute. För egen del tror jag att denna utveckling med akustisk rumsbehandling bara är i sin linda. När väl man fått upp ögon och öron för vad den kan åstadkomma finns ingen väg tillbaka. Calm Quote
Engelholm Audio Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 Grattis till utnämningen! Det finns ett stort behov av roomtuners därute. För egen del tror jag att denna utveckling med akustisk rumsbehandling bara är i sin linda. När väl man fått upp ögon och öron för vad den kan åstadkomma finns ingen väg tillbaka. Calm Jag håller med dig Calm! Akustikprodukterna jag för är dom mest generiska hifiprodukterna som finns! CDspelare, högtalare, stärkare, etc - allt skall matchas och anpassas, vilket har sin absoluta charm. Men Golden Horn, V4 och V6 är självskrivna i alla rum! Quote
eliot Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 För egen del tror jag att denna utveckling med akustisk rumsbehandling bara är i sin linda. När väl man fått upp ögon och öron för vad den kan åstadkomma finns ingen väg tillbaka. Detta är samma problem som med HiFi i allmänhet - man måste höra hur bra det kan bli för att tro på det (läs: bli övertygad). Grattis Per ! Quote
Engelholm Audio Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 Detta är samma problem som med HiFi i allmänhet - man måste höra hur bra det kan bli för att tro på det (läs: bli övertygad). Grattis Per ! Tack Eliot! Åh ja, det svåra är ju att visa detta på ett bra sätt. Det är ju inte trivialt att göra demo på för/efter! Quote
Engelholm Audio Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 Grattis Per. Riktigt roligt Tack Snake'is! Quote
Recommended Posts