Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ojojoj, Juli har ju pågått i flera dagar, och jag sitter och sover :o:D

Det är ju såklart dags för en ny månadstråd! Denna månad blir det något som många säkerligen fått lyssna på i hifibutikerna på sjuttiotalet, och en bra bit fram igenom åren. Produkten är framtagen av något så fint som ett Svenskt Institut, som tyvärr inte längre verkar finnas kvar. Efter vad jag hört så tog det kapitlet slut för drygt ett decenium sedan. Att döma av produkten så hade de ett stort intresse av hifi och att delge sina kunskaper till så många som möjligt. För att så att säga hjälpa oss hifiintresserade att "hitta hem".

Posted

Är jag helt ute och cyklar eller kan det handla om en vinylskiva tro :?:

Har nämligen för mig att de gav ut en testskiva

Posted

Inte så tokig cykling EAR! Det märks att du haft ditt intresse mer än en vecka!

Institutet är såklart detta:

Sv%20hifiinstitut%20fram.JPG

Om man läser om dem så hittar man att det var en organisation utan vinstintresse där nästan alla leverantörer av hifi-utrustning till den Svenska marknaden samverkade. Låter som en bra tanke tycker jag! Institutet vaknade till liv 1962, och om jag då slår en snabbt överslag på att det somnade in för drygt ett decenium sedan, så borde det rullat i ca 30år.

Jag citerar deras tanke: Det har som främsta målsättning att skapa intresse för och sprida kunskap om god ljudåtergivning i hemmiljö.

I linje med detta arrangerade de tydligen utställningar och gav ut en del litteratur i ämnet. T.ex. gav de ut den årliga ”stereo-hifi-handboken”, som många av oss bläddrat i många gånger :mm: Där presenterades nästan samtliga de hifiprodukter som såldes i riket, med fakta, kommentarer och jämförbara värden. Den innehöll även vissa artiklar med mer kunskapsspridande inriktning.

De gav även ut en faktabok om ljud där man kunde läsa mycket om ljud och ljudåtergivning. Alltifrån hur örat uppfattar ljud, akustik, ljudteknik till konstruktionsteknik av dåtidens prylar. Allt presenterat på en förhållandevis lättfattlig Svenska, så att även de som inte är hyperinsatta i ämnet kan lära sig en hel del. Huvudredaktör för den boken var enligt uppgift Göran Mård, dåvarande chefredaktör för Stereo HiFi. De olika avdelningarna i boken skrevs av olika ”experter”.

En annan målsättning de hade var att få fram enhetliga hifinormer för att hjälpa oss hifi-intresserade att lättare kunna jämföra olika utrustning mot varandra. Ingen dum tanke. Dessa normer använde de tydligen i handboken som jag nämnde ovan.

Posted

Jag undrar vad som händer om man skickar ett brev till denna adressen idag…eller ringer numret?

Sv%20hifiinstitut%20bak.JPG

Utöver att man kunde finna deras material i radiofackhandeln och i bokhandeln kunde man även beställa det ifrån EBAB Electronics AB i Stocksund. Vårt exemplar av klassikern är köpt på ett gammalt klassikt Göteborgställe.

Posted

Hifi handboken kommer man ihåg.Först lånade man på bibloteket och bläddrade sönder låneexet och drömde om prylar i långa banor :mm:

När man blev lite äldre köpte man sina egna exemplar som man läste sönder :)

Tyvärr har jag inget ex kvar av boken och inte skivan heller för den delen :diss:

Men visst var det tack vare HiFi handboken intresset började en gång i tiden

Posted

Precis så, man bläddrade och drömde....satte sina pengagränser och valde ut efter det...och ibland kunde man ge sig själv obegränsade tillgångar och bara välja det göttase! :D Det är nog många sådana böcker som lästs sönder och eldats upp runt i husen. Men jag vet att vissa på forumet har kvar böcker i gott skick. Jag såg åtminstone ett par fina exemplar på Carlssonträffen i våras!

Genomgående tema och märkning på Institutets litteratur och produkter har varit något i stil med detta:

Ljud%20och%20hur_near.JPG

Ljud och hur det skall låta! Ja…det är väl lite det HiFi handlar om….och det som det diskuteras om än idag. ;)

Vi är då framme vid vår klassiker, och om jag zoomar ut bilden ovan lite så ser alla vad det är för något…

Skiva%20waidele.JPG

Precis som EAR cyklade efter så är vår månadsklassiker en vinylskiva. Vi ser också var just vårat exemplar köpts, Waidele Göteborg. Enligt ägaren så är sannolikheten stor att det är originalskyddsplasten som används fortfarande.

Posted

Ja som sagt EAR gissade rätt. Detta är en skiva som inhandlades för

10:- på Antikhallarna på Västra Hamngatan i Göteborg, för övrigt c:a

100 meter ifrån där Ljudkällarn´ låg fram till mitten av 90-talet.

Denna skiva användes flitigt i många stereoaffärer på 70-talet

för att testa olika hifianläggningar. Sista spåret på skivan med

en ensam elbas kan nog vara en svår ljudtest för många högtalare

och inte minst för att avslöja rumsresonanser.

Jag har kvar Stereo HiFi handboken från 1976 däribland

man kunde läsa vad Intermodulationsdistorsion, Harmonisk

distorsion, svaj och rumble osv. innebar. Så det var vid

denna tid som hifiintresset satte fart.

...1976...oj vad tiden går... ;)

Posted

10 kronor för denna skiva måste vara ett fynd...finns nog de som skulle tänkas ge lite till...

Klassiker som denna skall naturligtvis hanteras varsamt, (som all annan Hifi) och skyddsplast skall behållas på så länge det går! Man ser på denna skiva att skyddsplasten verkligen gör skäl för namnet!

Skivan är utgiven 1975. Graverad av Europafilm och pressad av Toolex. Arbetgruppen bestod utöver Gunilla Jansson och Per Wallin ifrån institutet även utav Kjell Stensson ifrån Sveriges Radio, Bo Rydin ifrån Rydin Elektroakustik AB, Stig jacobsson från Thorn Fergusson Radio AB och Lennart Lindblad ifrån Konsumentverket.(!) Producent för utarbetandet var Håkan Sjögren ifrån Sonoconsult Håkan Sjögren AB.

Skivan är framtagen med tre huvudsyften. Det första är att ge oss lite ”praktisk” erfarenhet av olika fel och störningar som kan uppstå på vägen ifrån instrument till återgivning. Det andra är som jag tidigare nämnt vara ett hjälpmedel för att hitta ”rätt”, eller hem, och det sista att hjälpa oss att installera vår anläggning korrekt.

Skivan består som så många andra skivor av två sidor… :) , fast här skiljer sig sidorna åt mer än vanligt. För varje avsnitt på skivan finns i konvolutet, som är som en folder, lite info och kommentarer om spåren. Återkommer mer då jag lyssnar på spåren för visst ser det väl ut som att skivspelaren bjuder in klassikern för lite spisning?

spelaren.JPG

Men innan vi gör spelaren glad så måste vi titta på baksidan av konvolutet med.

Skiva%20bak.JPG

Även här är som synes massa info…men mer i form utav reklam ;) Vi ser att StereoHifi-handboken 1976, som Arcam skrev att han hade, omnämns samt den faktabok om ljud som jag skrev om tidigare.

Posted

Väl ute ur konvolutet ser skivan ut som så många andra. Svart och trist i mina ögon.

Skiva%20B.JPG

Till och med etiketten är ju svartaktig på denna skiva. Det enda som lyfter är den vita texten. :) Men inte skall man döma något efter att bara ha sett utsidan. ;) Flera gånger har man sett riktigt tråkiga saker och skivor låta riktigt kul!

Jag har inte kunnat hitta någon information om kvaliteten på själva skivan, men den känns lite kraftigare än många ”mass-skivor” men tunnare än de högspecade skivor jag stött på. Skivan skall snurra med 33 1/3 hastighet. Det finns bara angivet på ett enda ställe inne i konvolutet, så man får leta lite…men å andra sidan lär man märka om den går i fel hastighet. Jag trodde att denna skiva skulle snurra på 45, eftersom de flesta högspecskivor verkar göra det. Men det var bara att be maskinisten ställa in sin spelare på 33

hastighet.JPG

Posted

Kul uppslag!

Känner till böckerna men visste inte att de gett ut en skiva också. Synd att deras verksamhet har somnat in. Tur att vi har ett forum med trevliga reportage och bilder att läsa istället!

/M

Posted

Då skulle det väl vara dags att lägga skivan på plats och börja lyssna igenom spåren. För att inte störa mitt ordningssinne börjar vi på sidan A :blush Denna sidan är i mina ögon den mest intressanta eller kanske rättare sagt mest lärorika sidan. Den innehåller ett antal spår med presentationer av diverse problem som kan uppstå i musikåtergivning.

Eti_A.JPG

Lugn, bara lugn…vi skall vandra igenom dem, en efter en ;)

Vi lägger väl på den på spelaren? Och även om skyddsplasten sitter på konvolutet och skivan förvaras i en mörk stängd garderob så letar sig damm fram i alla fall, så vi låter vår värd städa av den!

Borste.JPG

Här används en ”record brush” med den av tummen dolda ”zero ohm” funktionen. En liten punkt med ett urgröpt skikt där man tydligen skall placera ett finger för att ladda ur rengöraren, eller vad??? :clown:

Posted

Angående skivborsten så om jag kommer ihåg rätt var

nersänkningen för fingret för att ta bort statisk

elektrisitet.

Skivan är i bra skick trots sin höga ålder.

;)

Posted

Kul att det är fler än jag som gillar det! :)

När skivspelaran väl är uppe i rätt varv, och skivan är rengjord så är det väl bara att sätta igång och lyssna på första spåret? Detta skulle jag vilja kalla ett rent uppkopplingskontrollspår av det i sig klassiska slaget. ”Jag är i höger högtalare…och jag är i vänster högtalaren…medans jag är i mitten” Inte lika imponerande nu när i det närmaste alla har lyssnat på stereo, men nog så bra att ha då man ibland kan bli helt vimmelkantig med höger/vänster bland alla kopplingar. Men framförallt tycker jag att ”medans jag är i mitten” stycket kan vara än mer användbart, då mitten tyvärr inte alltid är i mitten :diss:

Så fort de lekt klart med hoppen i stereobilden går de över till ”jag är i fas, och skall vara klart centrerad och tydlig…medans jag är ur fas, och finns lite överallt” ……här kan man ibland höra lustiga fenomen, och man märker snabbt om det är något galet....som t.ex. att ena högtalaren har felkopplad fas.

…men innan man hör något alls måste vi kröka ryggen lite så vi kommer åt ingångsväljaren en våning ner.

riaa.JPG

Spår nummer två, ”uteffekt” har tre olika inspelningsnivåer som det växlas mellan. Medans Kisa Magnusson sjunger Pitiful, så varierar de inspelningsnivåerna mellan 0db –3db(halvering) och -10db(en tiondel av ursprunget) med jämna intervall där skiftningen markeras genom att en ton ljuder. (precis som då det var dags att byta bild på de gamla bildbanden i skolan :D )

Syftet med detta spår är att visa hur förhållandes liten roll ändringar i uteffekt spelar för den ljudstyrka vi upplever…..och därmed påvisar man även att man får ta till ganska stora effektökningar på förstärkarna om vi skall uppleva ett påtagligt ökat ljudtryck. (förutsett att inget annat ändras i anläggningen såklart)

Posted

Åter på hemmaplan igen…och åter liv i julitråden…

Spår nummer tre är ett försök att påvisa hur musikstycken med samma toppnivå på ljudstyrkan upplevs vara olika högt återgivna. Ett fenomen som man ofta hör på radion… Popmusik har i många fall ett väldigt begränsat dynamikomfång medan t.ex. körmusik har mer varierande nivå…t.ex så kan ju viss del av stycket ”viskas” fram, medans nästa delparti riktigt basuneras ut. För att inte uppfinna hjulet en gång till så använder jag mig av illustrationen i konvolutet för att illustrera detta:

Nivaljus.jpg

I detta spår är det just ett stycke med popmusik som spelas, och efter pipsignalen bjuds man på körmusik. Med Kunskapen ifrån spår 2 i förskt minne, där man fick uppleva 10db skillnad, så inser man rätt fort att dessa två upplevs väldigt olika i ljudnivå

Vi går raskt vidare på spår nummer fyra. Här vill man uppmärksamma oss på vad/vilken information som ligger i de olika registrena, och hur vi upplever ljudet då toppen skärs av, eller blir allena. De går tillväga som så att de först spelar med hela frekvensomfånget…nåja, de anger 20 - 15kHz…PIP…20 – 10kHz…PIP…20 – 15kHz…PIP…20 – 5kHz…och visst saknas det något då signalen beskärs! Efter denna sekvens gör man samma sak igen, fast tvärt tom :)…man beskär i underkant. Efter att ha kört hela registret klipper man allt under 10 resp 5kHz. Och jag blev lite förvånad över hur lite det är som finns över dessa frekvenser, men tanke på hur mycket man saknar då de inte är med :o

Som avslutning på den delen skriver de: ”Förhoppningsvis kan det här exemplet komma dig att fundera på om kravet på stort tonomfång hos en anläggning är av den dominerande betydelsen Du kanske trott”. Jag måste nog nästan vända på det och säga att jag blev mer övertygad av vikten av fullt register…men det är min reaktion.

Posted

Ner med nålen igen!

tumme.JPG

Nu på spår nummer fem. Ljudförvrängning, olika typer av distorsion. Mycket intressant spår där man får lyssna på banddistorsion, toppklippning samt övergångsdistorsion. Man får lyssna både på underbara sinustoner ;) som skär genom märg och ben, samt distad musik i form av kammarorkester, jazz och kör. Klart lärorikt. Allra mest intressant tycker jag stycket med övergångsdistorsion är. Då den typ tydligen uppkommer vid låga nivåer, och inte likt de andra då det jobbas för fullt…

Liten nördvarning kände jag då jag satt och lyssnade på distorderande sinustoner…se till att sambon och icke hifivänliga bekanta är på säkert avstånd då spår likt dessa spelas :D

Posted

Sjätte spåret.....brus. Här vill man ge oss en uppfattning om hur brus påverkar vårt ljudintryck, och hur vi uppfattar brusnivåer. Dessutom verkar de ha som tanke att man skulle kunna använda spåret för att utvärdera brusnivån på sin bandspelare genom att lyssna av när bandspelarbruset dränker den utstyrda brusnivån. Detta känns lite ”gammelkul” då man inte längre så ofta finner bandspelare hos folk som inhandlar denna typ av skivor…tror jag :blush Då man identifierat brusnivå på sin spelare får man ju dessutom fram ett ungefärligt dynamikomfång hos den.

brusljus.jpg

Här ser vi förloppet som då används.

Utöver denna rena brusstegning spelas även ett par musikstycken där musiken lagts ihop med brusstegen. Ett lugnt körstycke och ett massivare popstycke ger oss möjlighet att uppleva hur olika brusnivåer påverkar vår upplevelse olika mycket vid olika musikintensiteter.

Posted

De två sista spåren på A-sidan hade nog inte dykt upp om denna skiva hade varit en CD. Dessa två ”problem” är av mer analog karaktär, varav iallfall en kan frambringa nostalgiska känningar.

Sjunde spåret, rumble. Ja, vad är det tro…såvitt jag vet så upplever man det bara på vinylspelare. Man kan väl kalla det motorbuller, som fortplantar sig i mekaniken och ger upphov till ett ”dovt muller” i bakgrunden av musiken. Borde även kunna uppstå av yttre vibrationer som leds till/i chassiet. Dessvärre uppstår det inte bara i skivspelaren vid uppspelning, utan kan även finnas i spåren på skivan. Även i detta spår har man lagt en stegning av rumble, så att man kan indentifiera sin vinylspelares rumblenivå. …kanske skall testa CD:n också? :app:

rumbleljus.jpg

Såklart avslutas även detta spår med musik där rumble lagts in i olika nivåer, för att vi skall lära oss att identifiera det i musiken, samt få en uppfattning om vilken rumble-nivå som vi kan acceptera vid köp av vinylsvarv.

Sista spåret på sidan är ett härligt spår med svaj i olika varianter. Här drar man lätt på smilbanden och blir lätt nostalgisk…hua vad gamla svajningar man hört…inte minst på gamla skolbandare och filmprojektorer! Här bjuds man på svaj i nivåerna: mindre är 0.05, 0.7, 0.4, 0.25, 0.1 samt 0.3 både i sinustoner och musik. Och för att upprepa mig ytterliggare så kan du naturligtvis använda dessa för att indentifiera ”ditt” svaj!

Posted

Då är det väl dags att vända på skivan…

Eti_B.JPG

Sidan B bjuder på ett antal väl utvalda musikstycken. Alla utvalda för att kunna användas för att ”köra igenom” en anläggning. Jag har inte tänkt kommentera de spåren i någon större utsträckning då det är ”vanliga” stycken som finns på andra skivor. Däremot vill jag nämna att man har en ganska lång ”förtext” till denna sida, med massa tankar och ”fakta” om hur/när/var man utvärderingslyssnar på en anläggning. En vettig textmassa som man gott kan läsa igenom och begrunda.

Jag kan dock inte helt släppa alla spår ”för vinden”. Spår 4 ”spårvagn” är värd en liten kommentar. Detta spår skall vara inspelat i en spårvagn. Spårvagnen startar och kör ett stycke. Det plingar, klonkar o.s.v…och man hör snabbt att det inte är en spårvagn av årsmodell 2004:) Frågan är ju då man testlyssnar om man verkligen får känslan av att sitta i en gammal spårvagn…? …det är bara å testa!

Posted

Sist ut är som vanligt sista spåret :o

pickup.JPG

Spår 10 ”elbasbakgrund”. Detta spår som arcam kommenterade i början av tråden. En elbas som kan vara nog så elak mot anläggning och rum. Vid hög volym anar jag att detta spår kan bli en ack så spännande resa.

Jag måste bara nämna en kul grej i samband med Svenska Hifi Institutet. Tydligen lever detta namn igen. Fast nu mer verkar det vara en svensk rap/hiphop-konstellation… Läste lite om dem och de valde namnet utifrån att det var en av killarna i bandet som på något sätt kommit i kontakt med en konstig skiva som innehöll en massa konstiga spår :D

• 4 weeks later...
  • 5 months later...
Posted

Det väcks många "gammla" minnet till livs när jag läser denna tråden. Denna skivan har jag i tå exemplar, ett som är "rätt så" utsliten och en som är i normalt skick. Jag byggde en tel högtalare i slutet av 70 och början på 80 talet. En del horn och Transmissionline (kvartsvågspipor), och skivnan användes flitigt för att lyssna på de olika konstruktionerne, framföralt sista spåret (basen).

Posted

Hej!

Kul tråd!

Jag kommer ihåg när farsan spelade elbasspåret så att det vibrerade ordentligt i högtalarna (och rummet) - en riktig "killer"!

/Shaft

Deras böcker bläddrade man ju också sönder....speciellt sidorna med kassettbandspelare som hade staplar för hur högt de kunde återge diskanten;-)

• 2 years later...
Posted
Hifi handboken kommer man ihåg.Först lånade man på bibloteket och bläddrade sönder låneexet och drömde om prylar i långa banor :mm:

När man blev lite äldre köpte man sina egna exemplar som man läste sönder :)

Tyvärr har jag inget ex kvar av boken och inte skivan heller för den delen :diss:

Men visst var det tack vare HiFi handboken intresset började en gång i tiden

Den jämra boken var jag bollplank för.

Posted
Bollplank?

Hur menar du :)

/Shaft

Jag fick den i manuskript och läste igenom och skickade kommentarer. Fast jag blir lite osäker på vilken bok vi pratar om. Är det hifibibeln med produktregister eller är det den Faktabok om ljud som Svenska Hifiinstitutet gav ut? Den senare avser jag.