Bebop Posted May 10, 2009 Author Share Posted May 10, 2009 Testskiva, Opus 3 eller något liknande... Timbre, detta är seriöst ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Det finns en del i den katalogen, och jag har inte en susning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 10, 2009 Author Share Posted May 10, 2009 Nu då ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Det där måste vara Isaac Hayes, men vilket album? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 10, 2009 Author Share Posted May 10, 2009 Det där måste vara Isaac Hayes, men vilket album? Tänkte att det här blir en gratischans för Timbre ... Inte lätt att ge ytterligare ledtrådar för att inte avslöja titeln. Men kan väl säga att titeln ger vissa anspelningar till en oas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadei Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Isaac Hayes Live at the Sahara Tahoe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 -Live at the Sahara Tahoe ? bahhhh, slagen på minuten ....he he. Grattis Amadei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 10, 2009 Author Share Posted May 10, 2009 Isaac Hayes Live at the Sahara Tahoe Bravo Amadei ... Spänningen hålls vid liv. Det är en dubbel inspelad Live på Sahara Tahoe utgiven 1973. troligen inspelad året innan. Isac Hayes, som dog i fjol, var en av männen bakom Stax. Han gjorde inte så många album och de är av skiftande kvalitet. Hans mest kända och mest spelade låt är ledmotivet till "Shaft" - vars intro är mer känd som Sportnytts/Sportspegelngs signatur (har inte sett sporten på flera år så nu är den kanske utbytt?). Mer känd är han förmodligen som låtmakare och promotor. Isac var ena halvan bakom succée låtarna till Sam & Dave; "Hold On I'm Coming" och "Soul Man". Tror inte jag spela Sahara Tahoo de senaste 30 åren, så jag minns hur den lät, men imorgon åker den på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Vi hottar till det lite igen på det jag är bäst på. Det handlar om övergångstiden mellan stereo o mono. Eller för att var precis, det året första kommersiella stereoplattan gavs ut, i vart fall inom min favoritmusik. Bonuspoäng till den som först knäcker det årtalet. Änuu ett bonuspoäng till den som vet vilken platta det var. Första ledtråden på en ny omgång: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Vi hottar till det lite igen på det jag är bäst på. Det handlar om övergångstiden mellan stereo o mono. Eller för att var precis, det året första kommersiella stereoplattan gavs ut, i vart fall inom min favoritmusik. Bonuspoäng till den som först knäcker det årtalet. Det borde väl vara 1958 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Om Eliot säger 1958 säger jag November 1957 (Audio Fildelity Records, Dukes of Dixieland på sidan 1 och Ljudeffekter på sidan 2)... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Tycker mig se en sax, kan det vara Sonny Rollins. Kollade igenom mina Rollins CD'n och gissar på The sound of Sonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 In January 1959 Sidney Frey was in New York to be honored by the Friars Club as Man of the Year for 1958 for his Audio Fidelity Company's introduction of the stereo disc. Se länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Tänkte att det här blir en gratischans för Timbre ... Vad skall jag skylla på nu då... In The Midnight Hour och Timbre hade redan tuppat av... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 AFSD 5843 som släpptes samtidigt med AFSD 5851 Marching Along with the Dukes of Dixieland Volume 3 i stereo i november 1957 Se länk PS Skivorna släpptes separat först 1958 men som plundin skrev så släpptes en sampler med delar ur dessa skivor redan i november 1957 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 The small record company Audio Fidelity Records released the first commercial stereophonic disc in November 1957. Sidney Frey (1920-1968), founder and president, had Westrex cut a disk for release before any of the major record labels. Side 1 was the The Dukes of Dixieland, Side 2 was railroad sound effects. On December 16, 1957, Frey advertised in the trade magazine Billboard that he would send a free copy to anyone in the industry who wrote to him on company letterhead. Enligt Wikipedia... + Bruce Laings AFR sida /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Det här kan bli kul ... Ett poäng till Plundin för 1957 men ni nollar tills vidare intill vi gått till botten om den första stereoplattan. Jag påstår att det är denna: Inspelad januari 1957 Konvoluttext av Lester König april 1957 I skivdiskarna oktober 1957 När det gäller gissningen så blir det full pott till X2000. Inspelad Juni 1957 i mono. Mitt ex är ett Japan ex från 1976 med skivnummer SMJ-6139(M). Originalnumret är RLP 12-241. Eliot får verifiera, men jag tror att i samband med att de gick över till stereo, så försvann också den svarta etiketten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Ibland har man tur och/eller är det nåt i ens undermedvetna som gör att man känner igen nå't av ett omslag. Även om Art Pepper plattan inte är den första stereoskivan, är det en av mina absoluta favoriter när det gäller jazz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Ibland har man tur och/eller är det nåt i ens undermedvetna som gör att man känner igen nå't av ett omslag. Även om Art Pepper plattan inte är den första stereoskivan, är det en av mina absoluta favoriter när det gäller jazz. Ja, det var strongt X'et. Jag hade förberett med rätt så några ledtrådar till ... Art Pepper var den första kommersiella stereoplattan hävdar jag. I många trådar står felaktigt att den gavs ut januari 1957, men det är fel. Den spelades in då. Jag skall rota bland mina källor. Intill dess blir det inga poäng. Skulle jag förlora blir det en rejäl pilsner till Plundin och Eliot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Alla låg i startgroparna i slutet på '57, jazzskivmärkena liksom de klassiska men jag trodde inte att det var någon som släppte '57 utan först '58..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Hehe, det verkar vara lite Magnus-Brasse-Eva över det där med Stereo-utgåvan. Strongt taget, x2000! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Hej! Intressant tråd - även om det är svårt att ge sig in i leken med giganterna ,-) angående Pepper så har jag en tidig USA-pressning som är utgiven på Stereo Records. På omslaget står 1957 (2 april för Liner notes). Är det den första utgåvan av den skivan? /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 Sorry Shaft, det är inte orginalet. Stereo Records är utgivna "in association with Contemporary Records". Jag antar att skivnumret Du har är S7018. Originalet är på Contemporary med nummer C3532. Finns också på nummer S7532 och OJC 338. Line notes är dom samma oavsett utgåva. Jag är lite osäker men jag tror att Stereo Records versionen gavs ut kring 1990. Det pressades en hel del Contemporary på 70-talet också. Jag tror dessa hade S7532 men är inte helt säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Sorry Shaft, det är inte orginalet. Stereo Records är utgivna "in association with Contemporary Records". Jag antar att skivnumret Du har är S7018. Originalet är på Contemporary med nummer C3532. Finns också på nummer S7532 och OJC 338. Line notes är dom samma oavsett utgåva. Jag är lite osäker men jag tror att Stereo Records versionen gavs ut kring 1990. Det pressades en hel del Contemporary på 70-talet också. Jag tror dessa hade S7532 men är inte helt säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Originalet är på Contemporary med nummer C3532. Finns också på nummer S7532 och OJC 338. Monoutgåvorna från Contemporary har bokstaven C och stereoutgåvorna bokstaven S - så det är inte C3532 som intresserar oss utan när stereoutgåvan (S7532) släpptes En av mina absolut favoritskivor är Sonny Rollins: Way out west som först släpptes som Contemporary C3530 och sedan i stereoversionen S7530 Tillägg: Det verkar som om S7530 & S7532 släpptes 1959..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Den lp:n har jag nästan älskat sönder och den golvade mig första gången jag var hos Eliot, haksläpp på upplösningen, bästa jag hört! Superbra o givetvis är outtakes lp:n införskaffad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Hej! Bebop, nej min är riktigt gammal deep groove som min pappa köpte troligtvis på 50-talet. Han var ljudintresserad och köpte tidigt stereo ;.) Men visst liknar den eliots bild fast med aningens tunnare typsnitt se länk till en som liknar min: Art Pepper på popsike Eliot, S7018 låter som om pressningen borde komma före S7532? Ett par säljare anger pressåret för STEREO S7018 till 1958. Kan förresten inte hitta någon STEREO S7532 version på Contemporary som inte verkar vara en återutgivning från 70-talet. Fast det borde ju väl finnas från 50-talet?? Kan inte hitta på eBay, popsike, google eller någonstans Har någon en sådan? /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Källa Jag har Sonny Rollings Way out West som 45rpm utgåva av Analogue Productions och då använder de skivomslag och etikett från Stereo Records S7017 och inte Contemporary Records S7530 - samma sak gäller en annan skiva jag har som 45rpm: Benny Carter Jazz Giant, Stereo Records S7028 På återutgåvorna brukar man vilja använda första etiketten/omslaget så det kan tänkas att Stereo Records kom ut före stereoutgåvorna på Contemporary... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Eliot, tack för intressant information Det är ju inte många som grävt så mycket bland masterband som Steve Hoffman.... I vilket fall så är jag MYCKET glad åt min LP som på min modesta rigg (Planar 3, RB300, Denon DL304) låter kusligt bra. Okomprimerat med stor närvarokänsla. Det skulle vara roligt att höra skivan på en topprigg någon gång i alla fall. Peppers skiva är tveklöst helt underbar musikaliskt. /Shaft PS. Sorry for OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 13, 2009 Author Share Posted May 13, 2009 Jag har också forskat vidare ... Jag är ute på resande fot och källorna ligger hemma så det blir inga bilder nu. Detta har jag fått fram. Pepper spelades in i både stereo och mono januari 1957 (en källa säger hösten 1956, men jag håller mig till 1957). Plattan utgavs i sin monoversion som C3532 oktober 1957. Stereoversionen släpptes som Contemporary S7532 1958. Ett år senare som Stereo Record S7018. Dessa uppgifter har jag hämtat ur en drygt 10 år gammal "Jazz guide" - jag laddar upp sidan när jag kommer hem. Ett mint ex av C3532 sattes då till 200$, S7532 -> 100$ och S7018 -> 80$. Kan tänka mig att dessa priser rusat iväg en del sedan dess. Så kontentan av detta är att jag skyldig Eliot och Plundin en stor pilsner. Halva denna skuld amorteras i München nästa vecka. En annan kontenta är att Contemporary var först att spela in i stereo men inte först att släppa ut dom. Tänk vad lärorikt det är att delta i Euphonia Jag hittade även en annan rar Contemporary i mina hyllor som är inspelad i stereo 1957, nämligen Barney Kessel "Let's Cook" (måste man ha - Ben Webster i högform), men den gavs ut först 1962. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts