Jump to content

Gissa vaxet

Bebop

Recommended Posts

• Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den var tydligen för lätt ... får hitta en knepigare ... 3p

Mitten.jpg

Album.jpg

"Andy Day Now" från 1968, året då studenter och unga frigjorde sig från etablissimanget och skapade nya livsstilar som drog fram bl a Crosby, Stills, Nash & Young, Joni Mitchel, Jimi Hendrix och många, många fler. I många stycken lever vi kvar med samma musik idag.

Hela plattan innehåller cover versioner av Bob Dylan. Jag gillar den skarpt. Finns även på enkel CD.

Duktigt calle,jag är i bakgrunden och har flera av skivorna som används här men det hjälper inte, de gånger jag klarar det är det på textledtrådar, är inte så bra på det där andra, andra hinner dock före ändå!! :clown:

Jag har originalet på skivhyllan bakom mig och det är det inte - om nu inte den tyska utgåvan ser annorlunda ut ;)

Inte så illa tänkt Eliot, men inte rätt. Samma blå färg och skuggan lika svart, men det är allt.

Det är heller ingen Prestige. Inte ens jazz. Här är det ett skivmärke inom Warner koncernen, åtminstone då, 198X, med samma utseende på båda kontinenterna.

Här en ledtråd till och enbart de båda kulörerna är typiska.

Skugga.jpg

Hej

Gissa vaxet är en av de trevligaste trådarna förtillfället.

Tyvärr lämnar man ibland datorn och då dyker det alltid (nästan) upp nå't man kan.

Apropå senaste vaxet så hade jag St.Thomas som ingångsmusik när jag och min kära gifte oss i Svenska kyrkan i NYC.

Hej

Tyvärr lämnar man ibland datorn och då dyker det alltid (nästan) upp nå't man kan.

Apropå senaste vaxet så hade jag St.Thomas som ingångsmusik när jag och min kära gifte oss i Svenska kyrkan i NYC.

Låter härligt, tänk en brudmarsch i calypsotakt :D

Håller med och mitt privata strävansmål :mm: är att pricka en enda men då är det många faktorer som måste falla på plats.

Har förmodligen det mesta med Joan Baez men så har vi det lilla problemet med detaljminnet... :unsure::)

Bebop skrev:

Låter härligt, tänk en brudmarsch i calypsotakt.

Så mycket calypsotakt blev det kanske inte när vi gick in, men det fungerade i alla fall.

Ser nu att det inte var Sonny Rollins.

Borde sett det på etiketten som har 6 låtar och det har definitivt inte Rollins skivan.

Håller nog med Calle Jr att det är Lindley och skivbolaget Asylum.

Ser att jag inte är tillräckligt snabb. :)

Ser att jag inte är tillräckligt snabb. :)

Samma här och blir det ingen mitt i prick för min del följer en rrrevenge, rrrevenge typ finalen i den bästa spelfilm som har gjorts. Fisken heter Wanda och istället för pommes frites blir det vinyldetaljer som ingen skall kunna pricka in... :angry: :D

Samma här och blir det ingen mitt i prick för min del följer en rrrevenge, rrrevenge typ finalen i den bästa spelfilm som har gjorts. Fisken heter Wanda och istället för pommes frites blir det vinyldetaljer som ingen skall kunna pricka in... :angry: :D

:D

Snart dags att se om En fisk som... känner jag...

David Lindley är ständigt aktuell hos mig, och som jag väl sagt ett antal gånger nu - Allt är lätt när man kan det :)

En blå ton talar till mig från den blicken...

Ser nu att det förmodligen är en trumpet och får en flash av Jazz Messengers.

Gissar på Lee Morgan - Charisma.

Skulle precis slänga in en ledtråd till, men det hann jag inte ...

Calle ser ut att sopa banan i denna ronden. Visst är det Lee Morgan med Charisma, hans näst sista platta på Blue Note från 1966. Han ändade livet 1972 med ett skott i hjärtat levererat av hans fästmö. Han blev bara 33 år gammal men hann med hela 29 album på Blue Note plus massor av inspelningar med framför allt Art Blakey där han lyftes fram. Dizzy Gillespie hyllade också Lee Morgan som sin stora favorit i det yngre gardet.

Freddie Hubbard och Lee Morgan var Blue Notes stora trumpetstjärnor under denna tid. Lee Morgan var dock den som gav ut mest plattor. Det finns många pärlor med Lee Morgan på Blue Note. "Lee-Way", "Candy", "The Cooker" och "The Sidewinder" är förmodligen de mest kända. Samtliga Lee Morgan före 1967 är riskfria satsningar.

På denna platta spelar även Jackie McLean, Hank Mobley, Cedar Walton, Paul Chambers och Billy Higgins.

Morganetikett.jpg

Morgan.jpg

3p igen till Calle

Calle_Jr 16p

Eliot: 7p

P-Pan 5p

Musiclover: 4p

Amadei 3p

X2000: 3p

Plundin; 1p

Torbjörn: 1p

Calle_Jr drar ifrån ordentligt. Jag har provat klassiskt, jazz, protest, rock o pop så hur skall jag få stopp på honom?

Med mera Bebop musik.. :) jag tror Calle jr kollade noga i dina skivarkiv vid senaste besöket :D

Skämt o sido,kul med denna tråd,borde nog kunnat knipa några poäng då du har visat upp ett antal skivor jag har men...man måste vara på hugget vid rätt tillfälle,men det är lika kul att titta i Facit.... :cool: