Jump to content

Gissa vaxet

Bebop

Recommended Posts

John Mayall & The Bluesbreakers - Bluesbreakers with Eric Clapton

Där satt den ...

Mayall.jpg

Eric har lämnat Yardbirds och mönstrat in hos Mayall 1966 där han stannade endast en kort tid där sedan Peter Green tog vid.

Musiclover upp i ledningen med 4p

• Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och nu till något helt annat ... en lättförtjänt bonuspoäng till den som först knäcker skivmärket.

Vi har tydligen bytt till klassisk musik - det är Ace of Diamonds (sen label från 70-talet)....

Vi har tydligen bytt till klassisk musik - det är Ace of Diamonds (sen label från 70-talet)....

Det var så jag började denna omgång, "något helt annat". Bonuspoängen till P-pan för Ace of Diamonds som fanns även på 60-talet. Innehåller äldre Decca SXL-pressningar.

rtal.jpg

...som fanns även på 60-talet. Innehåller äldre Decca SXL-pressningar.

Det finns olika SDD-etiketter och just den du visar är från 70-talet....

Schubert: Forellkvintetten med Curzon och medlemmar från The Vienna Octet.

PS. Såg aldrig ditt sista inlägg utan chansade :blush

Har lånat ut i princip alla mina böcker med diskografier till Peo :black:

Denne Eliot ... vad skall man säga? Mitt i prick naturligtvis förutom på en punkt (möjligen).

Jag köpte mitt ex i Stockholm 1971 i en butik som hette Pick-Up på en av tvärgatorna mellan Norrlandsgatan och Biblioteksgatan. Den kostade då 19:-. På baksidan står c 1968 men det kan ju ha enbart med rättigheterna att göra. Se även

Kan för övrigt tipsa de som inte har plattan att lägga ett bud på EBay, det är en utmärkt pressning och tolkning, ljudet är också kanon. Den finns även i nypressning. Det är svårt att inte gilla den här musiken av Schubert. Inspelningen är från 1958. Noterbart är också att Willi Boskovsky spelar fiol - det är han som dirigerade nyårskonserterna från Wien i säkert 20 år innan man gick över till olika dirigenter:

EBay

En annan liten lustifikation är en av satserna finns översatt till svenska där forellen gått upp på land och till med upp i skyn och fått titeln "Den första lärkan"

Trout2.jpg

Trout.jpg

(märklig reflex jag fick till ...)

Denne Eliot ... vad skall man säga? Mitt i prick naturligtvis förutom på en punkt (möjligen).

Jag köpte mitt ex i Stockholm 1971 i en butik som hette Pick-Up på en av tvärgatorna mellan Norrlandsgatan och Biblioteksgatan. Den kostade då 19:-. På baksidan står c 1968 men det kan ju ha enbart med rättigheterna att göra.

De första Ace of Diamonds, SDD101 tiill ungefär SDD200, hade orden "FULL FREQUENCY RANGE RECORDING" kl. 12 på etiketten när skivan släpptes och den etiketten ersattes 1970 - så din är från 70-talet men den finns säkert även med den tidigare etiketten....

- Jag köpte mitt ex begagnat för 55kr (10 år sedan ?). Ace of Diamonds är överlag mycket bra och skiljer sig inte så mycket ljudmässigt från föstautgåvorna och de tävlar direkt med DECCA-återutgåvorna från Speakers Corner som även de är mycket bra :)

Gitarrmusik...

Per-Olof Johansson - Musik av Dowland, Milán, Narváez, Mudarra, Mézangeau, Tárrega, Sor, Villa-Lobos, Hallnäs performed on a prim guitar by Georg Bolin.

Hur sätter man dig på pottkanten ... 3p

Jag är lite gitarr freak. Per-Olof har spelat in 3 stycken och jag har de 2 första. Får ni tag i dom så köp dom. Lättillgänglig musik och hög kvalitet på inspelningarna. Här kan ni läsa mer om honom Per Olof Johnson

Stora2.jpg

Strst.jpg

Trevligt med dina utvikningar :app:

- När kommer Jazzen :?:

Dom kommer ... glömde stänga av kameran så först får jag ladda batterierna. Väntar också tills vi har lite fler uppkopplade. Just nu endast 10 medlemmar inklusive mig själv.

Per-Olof Johansson - Musik av Dowland, Milán, Narváez, Mudarra, Mézangeau, Tárrega, Sor, Villa-Lobos, Hallnäs performed on a prim guitar by Georg Bolin.

Ser först nu att ditt svar är fel :o Därmed blir ju också titeln fel, men å andra sidan är ju kompositörerna och instrumentmakaren rätt ... Domaren är okuvlig och hård. Jag drar ett poäng retroaktivt :evil: