Jump to content

Gissa vaxet

Bebop

Recommended Posts

• Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:o

Du är för snäll, eliot ;)

Ledtråd3C:

ledtrd3C.jpg

ger Saggifire Music och slår du på det så får du Earth, Wind & Fire - ledtråd4C ger titeln ;)

....men det var ju lite fusk därför avstod jag :blush:)

PS. Bebop: Du fick gruppens namn i ett PM c:a 18.40....

ger Saggifire Music och slår du på det så får du Earth, Wind & Fire - ledtråd4C ger titeln ;)

....men det var ju lite fusk därför avstod jag :blush:)

Aha, det var nytt för mig, Eliot. Trodde bara att man kunde gå in och hämta aktuell bild. Jag skall genast ge ändra.

Tack för upplysningen ...

Heter första bilden ledtrd1C.jpg, nästa bild ledtrd2C.jpg - så behövde man inte mycket fantasi för att pröva ledtrd3C.jpg och ledtrd4C.jpg :)

Ligger bilden på Photobucket och jag vet namnet så kan jag se den - det gäller alltså att först lägga upp bilderna strax innan man visar dom i ett inlägg, eller att ge dom namn som man inte kan gissa sig till....

//Eliot

Heter första bilden ledtrd1C.jpg, nästa bild ledtrd2C.jpg - så behövde man inte mycket fantasi för att pröva ledtrd3C.jpg och ledtrd4C.jpg :)

I min fantasi var det låst bakåt för bilder som inte publicerats ... men nu vet jag. Nästa bidrag har jag tagit bort av dessa skäl, men det finns mycket i mina hyllor.

Nu letar jag efter en klassisk grupp som ingår i 60-talets historieböcker. För full pott söker jag grupp och sångarens namn.

Huskvarna.jpg

Detta är ju min uppväxtmusik och som nollpoängtagare måste jag kompensera... :D

Handuppräckning - hur många har lyssnat på Earth, Wind & Fire live... :?: :cool:

Det har jag gjort. Jag hörde detta album live som uppvärmning inför Weather Reports konsert i Kristianstad 1976. Jag frågade mixerbordet vad det va som spelades och nästa dag hade jag köpt albumet ... men det var kanske inte så Du menade ... :)

De lär har presterat fantastiska liveframträdane, eller?

Detta är ju min uppväxtmusik och som nollpoängtagare måste jag kompensera... :D

Handuppräckning - hur många har lyssnat på Earth, Wind & Fire live... :?: :cool:

Såg dem i början på 80-talet, grym konsert. Satt på 2.a bänkraden och var rätt knäckt, speciellt av basisten.

Aaahh, missade både Bowie och Earth, Wind & Fire....några av mina husgudar. Så går det när man är ute och shoppar. :angry:

Nå´n som sett Bowie live då ? Såg honom första gången -76 på Kungl Tennisstadion (av alla ställen) under hans Thin White Duke period, han hade precis släppt "Station to Station". Hade sitt nya funkiga band med sig, konserten var mycket bra som jag kom ihåg den. :)

Såg dem i början på 80-talet, grym konsert. Satt på 2.a bänkraden och var rätt knäckt, speciellt av basisten.

Aaahh, missade både Bowie och Earth, Wind & Fire....några av mina husgudar. Så går det när man är ute och shoppar. :angry:

Vad spelar det för roll när du ändå har sett deras liveframträdande... :?::D Någon gång 73/74 var EW&F förband till Santana på Scandinavium i Göteborg. Hade redan lyssnat in mig på de första albumen så jag var mentalt förberedd men jag tror att många, inklusive Carlos Santana själv, blev helt förstummade. Uppvärmningen blev huvudattraktion kan man säga och året därpå var Santana förspel till Earth, Wind & Fire... :cool:

Den showen var påkostad.

Nå´n som sett Bowie live då ? Såg honom första gången -76 på Kungl Tennisstadion (av alla ställen) under hans Thin White Duke period, han hade precis släppt "Station to Station". Hade sitt nya funkiga band med sig, konserten var mycket bra som jag kom ihåg den. :)

Dessvärre har jag inte sett någon av dom. Framför allt Bowie under "Station-To-Station" eller "Pinups" eran skulle jag vilja uppleva live. Jag har sett och hört massor av jazzcelibriteter, men pop/rock-stjärnorna sabbade jag för det var enbart jazz som gällde på 70 o 80-talet - det ångrar jag idag när då jag är betydligt bredare än under mina fanatiska år.

Under slutet av 60-talet såg och hörde jag dock en hel del intressanta namn. Hollies, Small Faces, Kinks, Traffic, Spencer Davis Group, Stones (med Brian Wilson), Wings, Downliners Sect, Troggs, John Mayall, Tages, HepStars, Lee Kings, Mascots... med flera. Konsertarenorna då var folkparkerna i Sölvesborg, Kristianstad och Karlshamn plus idrottshallar i framför allt Helsingborg, Landskrona och Lund

Dessvärre har jag inte sett någon av dom. Framför allt Bowie under "Station-To-Station" eller "Pinups" eran skulle jag vilja uppleva live. Jag har sett och hört massor av jazzcelibriteter, men pop/rock-stjärnorna sabbade jag för det var enbart jazz som gällde på 70 o 80-talet - det ångrar jag idag när då jag är betydligt bredare än under mina fanatiska år.

Under slutet av 60-talet såg och hörde jag dock en hel del intressanta namn. Hollies, Small Faces, Kinks, Traffic, Spencer Davis Group, Stones (med Brian Wilson), Wings, Downliners Sect, Troggs, John Mayall, Tages, HepStars, Lee Kings, Mascots... med flera. Konsertarenorna då var folkparkerna i Sölvesborg, Kristianstad och Karlshamn plus idrottshallar i framför allt Helsingborg, Landskrona och Lund

Vi får ha en parallelltävling allt eftersom vaxen dyker upp... :)

Hmm, du menar nog Brian Jones.....eller var det en Supergrupp du såg o hörde, typ The Rolling Beach Boys? :D;)

Traffic gästade även Göteborg men jag tyckte att Steve Winwood gjorde ett nerköp jämfört med Spencer Davis Group.

Hmm, du menar nog Brian Jones.....eller var det en Supergrupp du såg o hörde, typ The Rolling Beach Boys? :D;)

Ja, riktigt så unikt var det inte, visst var det Brian Jones. Jag hörde dom i Idrottens Hus i Helsingborg. Tror det var 1968. Förband var Hounds och Shakers med Tommy Rander, som nästan lät som Mick Jagger. Let's Spend The Night Together, var på listorna då.

Jag har inte hört något av dessa band :black:

- det var först i mitten på 70-talet som jag gick på någon enstaka konsert på Olympen i Lund. Det häftigaste jag varit med om var Pink Floyd: The Wall konserten i Westfalenhalle i Tyskland och jag glömmer inte när Helikoptern flög in i den stora arenan (Europas största på den tiden!) som skakade :app:

Tillbaka till ämnet...

Av somliga ett eftertraktat livealbum ...

Santana - "Lotus". Har den i Quadraphonic version, vad man nuförtiden skulle kalla 4.0. :)

Tillägg, citat fr Wikipedia: " Stereo Quadraphonic was a matrix quadraphonic system for vinyl. It was introduced by CBS in 1972, and record companies who adopted this format include: Angel, Capitol, CBS, CTI, Columbia, EMI, Epic, Eurodisc, Harvest, HMV, Seraphim, Supraphon and Vanguard."

Santana - "Lotus". Har den i Quadraphonic version, vad man nuförtiden skulle kalla 4.0. :)

Tillägg, citat fr Wikipedia: " Stereo Quadraphonic was a matrix quadraphonic system for vinyl. It was introduced by CBS in 1972, and record companies who adopted this format include: Angel, Capitol, CBS, CTI, Columbia, EMI, Epic, Eurodisc, Harvest, HMV, Seraphim, Supraphon and Vanguard."

Har Du avspelningsutrustning också?

Imponerad. Även om man har plattan måste man ju komma på det också. Full pott, 3p.

SantanaLotusfram.jpg

Lotusbak.jpg

Lotisetikett.jpg