Neon Park Posted July 9, 2004 Posted July 9, 2004 Jag har i min ägo LC Alone But Never Alone den köpte jag då den kom ut på CD.I går var jag in på en skivbörs i Stockholm jag hittade då nämda skiva på LP,Båda skivorna är sk.MCA Master Series,CDn är pressad i Tyskland och LPn i USA.Jag började med att göra ren LPn i Matrixen och CDn i Hydrobathen,började sen med att lyssna på LPn och där finns det Dynamik,gick sen över till att lyssna på CDn och konstaterade att CDn lät Tråkig i jämförelse och Utslätad.På LPn hörde man hur musikerna spelade på instrumenten vilket man i mitt tycke Inte gjorde på CDn.Idetta fall så åkte LPn 8:or runt Cdn,eller vann med hästlängder. Quote
Peder47 Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Hej Håller med dig, har också Larry Carlton på båda formaten. Lp´n spelar sanslöst bra, det är inte på ngt sätt jämförbart med cd´n....den är förpassad till salulådan. Samma resultat fick jag också med Sam Cooks då det gällde Lp´n kontra cd´n. Peder Quote
Timbre™ Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Intressant, tycker också att CD-skivorna känns aningen sterila även om jag lyssnar på dom ändå. Musiken vill man ju inte missa. Quote
Neon Park Posted July 13, 2004 Author Posted July 13, 2004 Nej naturligtvis är musiken det viktigast men det känns lite underligt att ett medium från Hedenhös tid i en del fall låter bättre än CDn som är utvecklad långt senare.Jag köper den mesta av min musik på CD men det har också med tillgängligheten att göra då det inte släpps så mycket av den musik jag gillar på LP här hemma,sen är det lite lättare att göra kopior av CDn för att ha i bilen. Mvh Quote
Recommended Posts