Jump to content

Recommended Posts

Posted

DSS30 verkar vara en intressant produkt :mm:

The DSS 30, acronym of "Digital Static Source" as the name shows, it is a digital stand-alone source without any mechanic transport

can play directly any audio file without ripping or converting it to a different format.

The absolutely absence of any moving device inside enables the DSS to brake the wall present so far on any CD player, dismissing the problem

to the basis. Virtually the DSS units over jump all the physical matters related to the Jitter, the Vibrations, the Wear as much as all the distortions

unappeasably afflicted every CD Player.

Designed around a 100% open source Linux platform, Blacknote made a very versatile 24bit high definition Digital Static Source, with a 4Giga-Bite

internal memory expandable with any standard SD flash memory card eventually* (*depending on the market availability). As optional the DSS may

get hi-def Wireless digital data and can also be connected Wi-Fi becoming the source of a super hi-tech multi-room last generation system.

The DSS 30 features two USB ports on the front panel and two on the back panel to be connected to a PC but even directly to any USB stick memory.

The DSS 30 is a real stand alone unit can play directly any kind of audio format high or low def from stick memory cards and even external

Hard Disk as much as any device having a 2.0 USB port.

Posted
Jag såg att den stödjer upp till 24/192 och har ett utbytbart SD-kort.

24/192 på alla ingångar och alla typer media?

Den testas i senaste HiFi Musik.

Gav inte mycket.

Hur är det att bläddra i mappar, med det lilla fönstret?

Kan man köra direkt från en slimserver, eller krävs det blacknotes egen variant?

Man kanske måste köra en Squeezebox för att enkelt hantera musik valet!?

Posted
24/192 på alla ingångar och alla typer media?

192kHz upplösning gäller nog inte exvis wav eftersom apparaten har usb-gränssnitt.

Om jag får gissa så samplar den inte upp utan avkodar endast insignalen.

Posted

Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag slog till. Vad tänkte du använda den till först och främst? Vad hoppas du uppnå?

Har du prövat Weiss Minerva Firewire DAC? Den har också extremt lågt jitter och klarar 24bit 192KHz WAV filer.

Meridian Sooloos kan ju också vara ett alternativ om du vill spisa musik och ha tillgång till allt med mycket bra meta data och konvolut information på en lättfattligt display. Den visas förövrigt idag på Pause Ljud&Bild på Norrlandsgatan i Sthlm av Carl-Michael från Ljudtema. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=6807

Men som sagt hur vill du spisa musiken? Är det några speciella mackapärer du vill koppla in eller ligger ett snabbt och enkelt GUI närmare?

Posted

Har startat att överföra all musik till dator och en server, testar mig fram på en slimserver för att utröna vad som kan passa mig bäst. Alla maskiner har SINA fördelar, klämlådans är ganska bra belysta. Men just denna är det lite att läsa om, där av trådens underrubrik ”Någon med personlig erfarenhet av denna”. Möjligheten att spela upp från en ”pinne”, som ren dac. och från nätverk. Den verkar vara ganska mångsidig och just denna mångsidighet var intressant för mig.

Guest Audio Concept
Posted

Helios,

den är definitivt mångsidig. Konstruktören har också sett till att den går att uppgradera i takt med att format, sampling mm utvecklas. Vid investering i liknande produkter är det enklaste kanske att prova fundera på/speca exakt vad man vill göra i sin egen miljö - sedan kan man se om- och vilken apparat som passar specen bäst. DSS30 kan redan rätt så mycket och det är en produkt du kan "utveckla" över tid.

Ps. 192kHz gäller FLAC.

Mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept
Posted

Angående 24/192 WAV så är det inte frekvent förekommande.... Det verkar som Chesky är först ute och har i dagsläget 5 titlar - 1:1 master kopia. I skrivande stund är Blacknotes konstruktör hos Chesky för att diskutera både formatet och DSS 30. David Chesky har fattat stort intresse för den som en av de bästa streamers på marknaden..... :-)

Mvh, Audio Concept