Engelholm Audio Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Hej Calm Jag undrar över detta med fasta avstämda fällor, betyder det att du är låst till nuvarande högtalare och högtalarplacering eller är det bara rummet som optimeras? Tommy Hej Tommy! Du ställer en av dom vanligare frågorna angående våra V4 och V6 och basabsorption i största allmänhet! Som redan svarats är det alltså rummets problem som behandlas i syfte att låta högtalarna få släppa fram all musik ofärgat och naturligt. I övrigt ser det riktigt bra ut, Calm! Vet vad du menar med dina beskrivningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 27, 2009 Author Share Posted April 27, 2009 Här lite ytterligare bilder på basfällorna. Här ser man den smärta profilen av de nya prototyperna som jag tycker är sällsynt lyckade. WAF är hög på denna modul som dessutom är lättplacerade. Däremot blev nog hörnmodulerna något höga men kan lämpligen fås att smälta in lite bättre med lite garnering och pynt. Eller så här: Acceptansen blev något bättre kan jag säga. Nu har jag lyssnat ytterligare och kan bara konstatera lyftet. En mycket tightare återgivning och en mycket mer utbredd sweetspot. Större energier men mer väldefinierade i både bas, mellanregister och diskant. Påtagligt större scen och närvarokänsla. Nya detaljer lyfts fram. Min första XTZ-mätning bekräftar resultatet. En klar utjämning av frekvensbanden. En av de bättre investeringarna på senare år! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Nu har jag lyssnat ytterligare och kan bara konstatera lyftet. En mycket tightare återgivning och en mycket mer utbredd sweetspot. Större energier men mer väldefinierade i både bas, mellanregister och diskant. Påtagligt större scen och närvarokänsla. Nya detaljer lyfts fram. Min första XTZ-mätning bekräftar resultatet. En klar utjämning av frekvensbanden. En av de bättre investeringarna på senare år! Calm Grattis till en lyckad investering, ljudmodulerna ser ju ut att kunna rymmas i ett vanligt vardagsrum utan problem tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne75 Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Effekten framför basfällan ca -6 dB i det aktuella området. Är bägge basfällorna i hörnen in-justerade på samma frekvens samt Q-värde eller skiljer de sig för att bli mer effektiva över ett bredare register? Och blir sänkningen lika stor i lyssningsplatsen som av basfällornas nivåreglering i respektive register? Vet inte om frågeställningen är helt korrekt men svara den som kan och så gott det går. Får gärna beskriva mer kring den tekniska biten och hur mätningarna gick till. Mvh/Daniel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Härligt Calm, du sitter och är mer än nöjd framför stereon kan jag tänka Det skulle ju vara väldigt intressant att få se ett par före/efter grafer på mätningarna. Går det att ordna kanske Jag får väl oxå säga grattis till integrationen med övriga möbelemanget, det blev väldigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 Är bägge basfällorna i hörnen in-justerade på samma frekvens samt Q-värde eller skiljer de sig för att bli mer effektiva över ett bredare register? Och blir sänkningen lika stor i lyssningsplatsen som av basfällornas nivåreglering i respektive register? Vet inte om frågeställningen är helt korrekt men svara den som kan och så gott det går. Får gärna beskriva mer kring den tekniska biten och hur mätningarna gick till. Mvh/Daniel. Jag tror att Matts får besvara de tekniska frågorna, men så mycket kan jag säga att de är identiska till utseendet och bör då rimligen arbeta på samma sätt. Eftersom Matts mätte in rummet innan tillverkning så är de anpassade för mina problemfrekvenser som ligger mellan 40-60 hz, dvs fasta portar. I lyssningsposition är reduktionen något lägre. Men är mycket påtaglig vid lyssning. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Är bägge basfällorna i hörnen in-justerade på samma frekvens samt Q-värde eller skiljer de sig för att bli mer effektiva över ett bredare register? Och blir sänkningen lika stor i lyssningsplatsen som av basfällornas nivåreglering i respektive register? Vet inte om frågeställningen är helt korrekt men svara den som kan och så gott det går. Får gärna beskriva mer kring den tekniska biten och hur mätningarna gick till. Mvh/Daniel. Hejsan Daniel, jag tar mig friheten att svara. Basfällornas Q-värde lär vara väldigt snarlikt V4 och V6 om dom är avstämda lågt (under 100 Hz). Om det är samma frekvens som gäller för alla beror på rummet, tryckmaxima där den står, med mera. Jag blir lite osäker på vad du menar med: "Och blir sänkningen lika stor i lyssningsplatsen som av basfällornas nivåreglering i respektive register?" Tror du frågar om den uppmätta skillnaden vid en basfälla är lika stor som vid lyssningsposition? I så fall är svaret nej. Däremot är tidsdomänen mer intressant och något som örat är väldigt känslig på - något Calm också hör och så bra sätter ord på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 Härligt Calm, du sitter och är mer än nöjd framför stereon kan jag tänka Det skulle ju vara väldigt intressant att få se ett par före/efter grafer på mätningarna. Går det att ordna kanske Jag får väl oxå säga grattis till integrationen med övriga möbelemanget, det blev väldigt bra. Att jag är mer än nöjd kan jag genast bekräfta. Om man jämför med kabelbyten, elektronikbyten etc. så är detta avgjort det största steget som jag tagit på länge. Vi pratar nivåskillnader precis som dom som upplever skillnader när man byter rum etc. Kommer att tweaka lite ytterligare innan det är dags att göra mer noggranna mätningar. Olika invinklingar av högtalarna skall testas och kanske lite justeringar av lyssningsplats och högtalarplaceringar. Sen får det bli fler mätningar. Återkommer i frågan. Det råder lite delade meningar inom familjen om möbelplaceringar, men hörnfällorna är inte lätta att dölja, själv är jag hyfsat nöjd, även om dom inte kommer att vinna årets skönhetspris. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Det råder lite delade meningar inom familjen om möbelplaceringar, men hörnfällorna är inte lätta att dölja, själv är jag hyfsat nöjd, även om dom inte kommer att vinna årets skönhetspris. Tänkte genast när jag såg den att hörnplaceringen var bra, men borde den (oavsett volymen) inte ha en front som sträcker sig från golv till tak så at man kan dölja den med samma tapet/färg som finns i rummet i övrigt? .. WAF-koficienten måste ju öka dramatiskt på så sett! Svanåprodukternas WAF/plundin-koficient är ju omtalat låg... :evil: (Att dom funkar som avsett är det ju inget tal om...) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 Tänkte genast när jag såg den att hörnplaceringen var bra, men borde den (oavsett volymen) inte ha en front som sträcker sig från golv till tak så at man kan dölja den med samma tapet/färg som finns i rummet i övrigt? .. WAF-koficienten måste ju öka dramatiskt på så sett! Svanåprodukternas WAF/plundin-koficient är ju omtalat låg... :evil: (Att dom funkar som avsett är det ju inget tal om...) /ptr Funderingen har funnits om tapet istället, men jag vet inte om jag skulle vilja ha dem från golv till tak. Avskurna rumshörn känns mer som att leva i en velodrom. En annan uppställning som är mer tilltalande i sådant fall är Martens lilla lyssingsrum med långsmala pelare om jag minns det rätt. Funkar tyvärr inte för egen del. Ibland måste man kompromissa med sin egen smak och offra den på hifins altare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Ibland måste man kompromissa med sin egen smak och offra den på hifins altare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Väldigt trevlig läsning, calm. Och glädjande att det fungerar så bra. Jag är inte förvånad över lyftet i mellanregister och diskant, och det är bra att du nämner det. Kan inte påpekas för ofta. Man borde enkelt kunna göra en "IKEA-fas" i nedre bakkant av hörnmodulerna, 85x20mm, så att de kan placeras dikt mot vägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne75 Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Hej igen! Och tack för svaret på min något diffusa frågeställning tidigare Engelholm Audio. Nu kommer en fråga som jag undrat över några gånger. Om man har justerat in högtalarna i ett rum som har en del egenheter i basområdet så att man tycker det är så bra som det går att få och där man lyckats minska de allra mest störande baspucklarna vid lyssnings positionen, skall man då inte ändra positionen efter att man har behandlat rummet ? Jag tänkte att basen borde ju bli mer precis och mer jämn om högtalarna står lite närmre bakre väggen, givetvis skall de stå så långt ut att mellanregistret inte blir lidande. Eller kan man bortse från sådant när man fixar rummet med basabsorberande fällor? Kom att tänka på denna tråd som Engelholm Audio drog igång i början av förra året: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...&hl=akustik Ett fint repotage Calm, hoppas på vidare kommentarer om eventuella justeringar. /Daniel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 30, 2009 Author Share Posted April 30, 2009 Väldigt trevlig läsning, calm. Och glädjande att det fungerar så bra. Jag är inte förvånad över lyftet i mellanregister och diskant, och det är bra att du nämner det. Kan inte påpekas för ofta. Man borde enkelt kunna göra en "IKEA-fas" i nedre bakkant av hörnmodulerna, 85x20mm, så att de kan placeras dikt mot vägg. Jag har haft samma fundering, men jag undrar om det kommer att funka. Botten på basfällorna är bara täckta till hälften mot golvet. Lyfter jag dem så är jag rädd att jag förrycker öppningsstorleken som är kritisk i sammanhanget. Möjligen kan man sätta en extra botten på lådan och sätta sockeln under den. Men jag vill hålla lådan så låg som möjligt och har dessutom vägguttag och antennuttag i sidoväggen. Men tack för tipset i alla fall Calle! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zood Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Det är en fantastiskt fin uppställning du har där hemma calm Det räcker att titta på bilderna för att få en känsla av hur fint det spelar. Var övertygad att det spelade duktigt redan innan svanå kom in i bilden, kul att läsa om förbättringarna du upplever nu Vore kul att lyssna till någon gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Tjenna Danne! Hej igen! Och tack för svaret på min något diffusa frågeställning tidigare Engelholm Audio. Nu kommer en fråga som jag undrat över några gånger. Om man har justerat in högtalarna i ett rum som har en del egenheter i basområdet så att man tycker det är så bra som det går att få och där man lyckats minska de allra mest störande baspucklarna vid lyssnings positionen, skall man då inte ändra positionen efter att man har behandlat rummet ? Du kan absolut ändra positionen av högtalarna efter akustikregleringen är klar! Det inte bara kan du göra, det bör du göra! Jag tänkte att basen borde ju bli mer precis och mer jämn om högtalarna står lite närmre bakre väggen, givetvis skall de stå så långt ut att mellanregistret inte blir lidande. Här finns allla möjligheter att justera och trixa in! Flera parametrar ändrar sig med högtalarplaceringen... Eller kan man bortse från sådant när man fixar rummet med basabsorberande fällor? Kom att tänka på denna tråd som Engelholm Audio drog igång i början av förra året: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...&hl=akustik /Daniel. Ja uj uj uj ja...den gamla tråden! Kan inte alla glömma att jag lovat avsluta den?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Ja uj uj uj ja...den gamla tråden! Kan inte alla glömma att jag lovat avsluta den?!? Näpp!!!! Still waiting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 Nu har de nya basfällorna funnits på plats i drygt en vecka och det är fortfarande en glädje att lyssna till ett i princip nytt system. Lite tweakande med högtalarinställningen har resulterat i ytterligare förfining. Har numera en välklingande diskant med glitter i toppen som jag inte hört förut. Har vinklat in högtalarna något tå-in, men inte så mycket. Ser fortfarande hela högtalarsidan från lyssningspositionen. Har också trixat lite med Golden Hornen bakom högtalarna och vid sidan. Eftersom rummet är brett, nästan 7,5 meter får jag hitta på något sätt att kunna låta en uppsättning GH placeras ut i rummet men vid sidoreflexen. Mot sidoväggen är tveksamt om den gör någon nytta. Tål en fundering. Tänkte mig något stativ på hjul så att man lätt kan rulla undan vid behov. Vi får se hur det löser sig. Basen är ett kapitel för sig och frågan är om inte några fler fällor skulle ytterligare förbättra. Man börjar få smak för det där med rumsbehandling. Men sitter ganska nöjd än så länge. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts