calm Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 En sedan länge efterlängtad leverans skedde igår. Vad kan denna bil dölja i sitt innanmäte? Calm Quote
Hans-Tommy Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 En sedan länge efterlängtad leverans skedde igår. Vad kan denna bil dölja i sitt innanmäte? http://i493.photobucket.com/albums/rr291/s...en/IMG_0200.jpg Calm basproblemfixare? tommy Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Något ditåt kanske?? Med den här kände profilen kanske svaret blir ännu enklare. Den som väntar på något gott......... Calm Quote
Hans-Tommy Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Något ditåt kanske?? Med den här kände profilen kanske svaret blir ännu enklare. Den som väntar på något gott......... Calm Aha Magic Matts! Nu löper du linan fullt ut och bygger om ditt vardagsrum så att det blir mera avancerarat än Joacim och Krelle eller hur? tommy Quote
Kent_n Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Något ditåt kanske?? Med den här kände profilen kanske svaret blir ännu enklare. Den som väntar på något gott......... Calm jag har funderingar på att ta hjälp av samma man, väntar med spänning på fortsättningen... Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Det blir en del paket och kånkande när man har med denna man att göra. Har förstått att en del har laster som kräver mindre gaffeltruck att hantera, men här är inte omfattningen inte lika stor. Allt rymdes i en hiss. Fortsättning följer....................... Calm Quote
Absolute Audio Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Det blir en del paket och kånkande när man har med denna man att göra. http://i493.photobucket.com/albums/rr291/s...en/IMG_0203.jpg Ryggskottshifi Att ha bärsele, pirra och handskar med bra grepp är ovärderliga hifitillbehör. Grattis till rumsuppgraderingen Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Puh! Då var allt på plats! Innan vi går vidare blir det lite rast-vila och lite törstsläckning. Då tar vi en liten paus innan vi går vidare. Calm Quote
calle_jr Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Ska bli intressant att se vad ni hittar på. Finns det en plan eller är det trial-and-error som gäller? Ryggskottshifi I Skåne kallar vi lastredskapet för kärra. Det du skrev är nå't helt annat här nere Quote
Guest krelle Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Det ser intressant ut det där, det skall bli kul att höra vad som hänt ljudmässigt efter detta besök. Mvh Krelle Quote
helios Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 De är inte så svårt att gissa på eftersom jag träffar ett syskonpar i princip varje vecka. Dock i röd dräkt. Vi pratar stora utopiska upplevelser. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Nej några utopiska utsvävningar ryms inte i dessa förpackningar. Skulle kanske önska men då är nog fortsättningen onödig. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Ska bli intressant att se vad ni hittar på. Finns det en plan eller är det trial-and-error som gäller? I Skåne kallar vi lastredskapet för kärra. Det du skrev är nå't helt annat här nere Jo det finns en alldeles bestämnd plan och har i det fördolda föregåtts av diverse mätningar och annat. Diagnos är ställd och här kommer doktor Matts med själva medicinen. En akustisk tarmsköljning får man väl kalla det. Någonting att rena rummet med. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Förlåten börjar falla. Här ser man konturerna av de första lådorna. Specialbyggda basfällor i prototypform. Den ena formen svart och retangelformade, de andra vita och triangelformade för hörnuppställning. Fasta portar men frekvensmässigt avstämnda för min peak kring 50 hz-området. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Här lyft den första hörnbasfällan på plats av Matts. Här är den på plats Längst ner ser man porten. Tanken med hörnplaceringen är naturligtvis att den blir mindre utrymmeskrävande men framför allt verkar i ett område där problemet är störst. Calm Quote
Hans-Tommy Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Förlåten börjar falla. Specialbyggda basfällor i prototypform. Den ena formen svart och retangelformade, de andra vita och triangelformade för hörnuppställning. Fasta portar men frekvensmässigt avstämnda för min peak kring 50 hz-området. Calm Hej Calm jag undrar över detta med fasta avstämda fällor, betyder det att du är låst till nuvarande högtalare och högtalarplacering eller är det bara rummet som optimeras? tommy Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Hej Calm jag undrar över detta med fasta avstämda fällor, betyder det att du är låst till nuvarande högtalare och högtalarplacering eller är det bara rummet som optimeras? tommy Det är i rummet som problemet ligger, så inget problem att byta högtalare till något annat ännu vassare, om jag nu skulle hitta något vilket jag i dagsläget ser som helt omöjligt. Det skulle naturligtvis vara om någon vänlig själ skulle vilja vara god nog att ställa in något gratis. Men även då skulle inte vad som helst komma innanför dörren. Jag citerar John Atkinson i Sterophile om mina Sonusar " For me, a loudspeaker doesn´t get much better than this. Calm Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Den andra hörnfällan. Så mitt emellan högtalarna tronar denna basfälla med måtten 30x70 i basen och 80 cm hög. Här draperad med några uppställda Golden Horn som diffusorer. Slutligen den fjärde som är likadan som den mellan högtalarna. Här lite homestylad inför hustruns återkomst. Den gör verkligen inget väsen av sig där den står, mer som ett sideboard. Calm Quote
calle_jr Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Kul att se dessa prototyper! "For me, a loudspeaker doesn´t get much better than this." Då ska man ju sitta lugnt i båten, vilket inte alltid är det lättaste. Människan kan vara ganska korkad Quote
Hans-Tommy Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 hej igen att du valde hörnfällor tycker jag var smart då tar de inte så stor plats, jag tycker att standardfällorna (V-4) tar väldigt stor plats i rummet (förlåt Matts) rummet upphör att vara ett rum och blir istället ett ljudrum. Vet du om det går att få ställbara hörnfällor? tommy ps Det viktigaste, Hur låter det ? ds Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Innan vi kommer in på ljudet så måste vi kolla med lite mätningar. Det blev en del krypande på golvet framför portarna och kontrollmätningar. Effekten framför basfällan ca -6 dB i det aktuella området. De mätmässiga förutsättningarna ser helt ok ut med en klart utjämnad kurva. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Innan första provlyssningen en välförtjänt fika i form av lite bitter Zoegas espresso och smörkrans. Inget är som en fika inför nästa spännande etapp. Det gäller att öronen är ordentligt vässade för nu blir det åka av. Calm Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 Nu det spännande ögonblicket som skulle avslöja allt. Matts och jag växlade i sweetspot. Efter ett tag dök även Gurkan upp efter jobbet. Första spelningarna med dynamiskt piano. Stereophiles Testskiva 3 spår 8 med Herbie Hancock och Standley Clarke en orgie i dynamik "Airto Moreira and The Gods of Jazz" Omtumlande!!! Sedan i samma stil Elise Einarsdotter, Bobo Stenson och den nya referensen Mathias Eick, The Door. Basen har fått en helt annan textur, från rummel till sträng och kontrollerad instrumentresonans. Märkligare är att mellanregistret har fått en helt ny klang. Pianot med ännu bättre klanbotten och dynamik. Scenen har flyttat fram en halvmeter och breddats betydligt. Diskanten som jag inte trodde skulle ändras har klivit fram och blivit mer glittrig. Hela ljudbilden har blivit mer homogen och sammanhängande. Musiken nu helt avslappnad och harmonisk. Dynamiken enastående! So far är det det största steget jag tagit sedan jag skaffade mitt senaste system. Lyssnar för fulla muggar på platta efter platta och finner bara nya detaljer. Återkommer...... Calm Quote
Timbre™ Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Slutligen den fjärde som är likadan som den mellan högtalarna. http://i493.photobucket.com/albums/rr291/s...en/IMG_0233.jpg Här lite homestylad inför hustruns återkomst. Den gör verkligen inget väsen av sig där den står, mer som ett sideboard. Hellre förekomma än förekommas och den är verkligen diskret. Fungerar ju även som avlastningsbänk för hifilektyr. Quote
Timbre™ Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Basen har fått en helt annan textur, från rummel till sträng och kontrollerad instrumentresonans. Märkligare är att mellanregistret har fått en helt ny klang. Känner igen den reaktionen och upplevde det väldigt tydligt med mina gamla Infinity när det till slut blev kontroll på tolvtumsbasarna. Quote
Hans-Tommy Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Nu det spännande ögonblicket som skulle avslöja allt. Första spelningarna med dynamiskt piano. Stereophiles Testskiva 3 spår 8 med Herbie Hancock och Standley Clarke en orgie i dynamik "Airto Moreira and The Gods of Jazz" Omtumlande!!! Sedan i samma stil Elise Einarsdotter, Bobo Stenson och den nya referensen Mathias Eick, The Door. Basen har fått en helt annan textur, från rummel till sträng och kontrollerad instrumentresonans. Märkligare är att mellanregistret har fått en helt ny klang. Pianot med ännu bättre klanbotten och dynamik. Scenen har flyttat fram en halvmeter och breddats betydligt. Diskanten som jag inte trodde skulle ändras har klivit fram och blivit mer glittrig. Hela ljudbilden har blivit mer homogen och sammanhängande. Musiken nu helt avslappnad och harmonisk. Dynamiken enastående! So far är det det största steget jag tagit sedan jag skaffade mitt senaste system. Lyssnar för fulla muggar på platta efter platta och finner bara nya detaljer. Återkommer...... Calm Bra att du blev nöjd efter Magic Matts besök, jag skulle gärna få förklarat varför hela ljudbilden ändras när man "bara" ändrar basen, jag upplevde nämligen samma sak när jag skaffade subwoofrar till mina stativare tommy ps jag antar att du tar ledigt imorgon och istället spelar igenom din skivsamling ds Quote
Guest krelle Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Grattis Calm! Vad kul att det blev en sån stor förbättring av ljudet. Basfällorna var riktigt fina och integreras fint i rummet! Det kanske blir mer? Mvh Krelle Quote
Guest krelle Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 "Scenen har flyttat fram en halvmeter och breddats betydligt". Det är inte så att scenen flyttats bak, dvs djupet har ökat? Det brukar ju bli den effekten........ Mvh Krelle Quote
calm Posted April 26, 2009 Author Posted April 26, 2009 "Scenen har flyttat fram en halvmeter och breddats betydligt". Det är inte så att scenen flyttats bak, dvs djupet har ökat? Det brukar ju bli den effekten........ Mvh Krelle Vad jag menar att allt tagit ett kliv framåt pga diskantens inverkan men vissa instrument ligger kvar i bakgrunden t.ex basen och trummorna som ofta ligger lite djupare än pianot. Därmed ökar djupet precis som du antydde. Min tidigare ljudbild var djup men fronten på scenen låg betydligt bakom baffellinjen, nu ligger den fortfarande bakom baffellinjen men har flyttat fram en halv meter. Kanske lite otydligt men hoppas du förstår. Om inte så är du välkommen att komma och lyssna vid tillfälle. Calm Quote
Guest krelle Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Det var en bra förklaring. Jag kommer gärna och lyssnar Tack för inbjudan! Mvh Krelle Quote
Recommended Posts