Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett antal stenkakor i mitt föräldrarhem efter att min far gått bort för ett drygt år sedan. Nu undrar min mamma om hon ska lämna dessa till det kommunala biblioteket. Sakta i backarna sa jag, ska höra med forumet först :D

Det är mellan 70 och 80 stycken till antalet så det är ju ingen stor samling. Vad jag förstår så är det musik från 40 och 50 talet. Kan inte just nu precisera bättre. Min mor fick upp en Ulla Billkvist och en Glenn Miller....

Nu är min fråga:

Finns det folk med intresse för gamla stenkakor och vart vänder jag mig i så fall?

//Richard

Posted
Finns det folk med intresse för gamla stenkakor och vart vänder jag mig i så fall?

//Richard

Intresset för stenkakor är dessvärre ganska dött. På Tradera ligger de flesta på 10-40:- och jag är kanska säker på att det mesta säljs inte. Skivor typ Billkvist och Miller var storsäljare på 40-talet. Det finns massor av dom. Dessutom är de i regel rätt så slitna. Finns dåligt med utrustning för avspelning etc. De är dyra att frakta, går lätt sönder etc.

Mitt tips är att prova att lägga ut dom på Tradera i poster om t ex 10-20. Räkna dock inte med att bli rik på kuppen. Om Du får i snitt mellan 10-20:- per styck får Du nog vara nöjd. Jag hade skänkt dom till loppis.

Posted

Det mesta är blaha rent pengamässigt men det finns såklart små guldkorn tex Elvis eller de 78:or som är med bildmotiv, jo de finns men är ovanliga. Det är dessutom ett aber att skicka dem.

Posted

Ska kontrollera mer ingående vilka skivor som verkligen finns, vem vet, kanske faderskapet hade näsa för det hela... han var ju ganska musikintresserad.

I annat fall får man kolla auktionssajterna.

Märkligt att man inte tänker på detta när man ska sälja något, så många gånger man varit inne på dessa som köpare.

Tack för era svar.

//Richard

Posted
..... eller de 78:or som är med bildmotiv, jo de finns men är ovanliga.

Just det. Det kommer jag nu faktiskt ihåg att det finns någon. Hade jag fullständigt glömt bort. Kommer även ihåg att min favorit i femårsåldern var Doris Day. Eller kanske snarare att min familj har skrivit det på näsan. :blush

Ska i alla fall bli spännande att gå igenom nästa gång man besöker mamma.

//Richard

• 9 months later...
Posted
Jag har ett antal stenkakor i mitt föräldrarhem efter att min far gått bort för ett drygt år sedan. Nu undrar min mamma om hon ska lämna dessa till det kommunala biblioteket. Sakta i backarna sa jag, ska höra med forumet först :D

Det är mellan 70 och 80 stycken till antalet så det är ju ingen stor samling. Vad jag förstår så är det musik från 40 och 50 talet. Kan inte just nu precisera bättre. Min mor fick upp en Ulla Billkvist och en Glenn Miller....

Nu är min fråga:

//Richard

Faktum är att 78-varvare är en underskattad kulturskatt! 78-varvare i hyfsat skick kan låta riktigt bra (tvättade och med rätt frekvenskorrigering mm). Tyärr är den ursprungliga lyssnarskaran på väg att decimeras. Att tvätta (med Loricraft skivtvätt) och rippa stenkakor är ett verkligt spännande och trevligt jobb. Rekommenderas!

Posted
Att tvätta (med Loricraft skivtvätt) och rippa stenkakor är ett verkligt spännande och trevligt jobb.

Det skulle vara himla kul att se lite bilder på en sådan setup eller procedur.

• 3 months later...
Posted
Det skulle vara himla kul att se lite bilder på en sådan setup eller procedur.

Ja bilder är en sak, men om du vill ha kontakt med mej så kan du nå mej på konrad112@hotmail.com Kan det vara nåt?