Joakim C Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 har flyttat och installerat min anläggning i ett rum som mäter cirka 7 gånger 4 meter. Anläggningen består av ett par B&W 805 med en Nad 753 som körs med bi-wiring och en fräsch Denon DCD 1500 AE. Visserligen har jag inte så mycket på väggarna ännu som kan absorbera och så vidare. Känner mig olycklig just nu Kör jag förstärkaren i "tone defeat" låter det absolut ännu jävligare; dynamiskt stendött, utan känsla, och vad värre är helt utan spelglädje! Denna "setup" har tidigare skänkt mig så mycket njutning och Hi-finirvana. Jag lider i själen - Ja det är det gamla 805,orna som jag spelar på. Här kommer en bild på den gamla setupen...' http://img.photobucket.com/albums/v244/ann...nan-flytten.jpg Quote
Timbre™ Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Jag lider i själen Nej, det är nu äventyret börjar... Spela i rummets längdriktning, lyssna fram en grovinställning och sedan fyller du stillsamt på med effektiva och tilltalande inventarier. Medelhavets amfiteatrarna bygdes inte över en natt och där kan man börja tala om akustik... :cool: Quote
Joakim C Posted April 20, 2009 Author Posted April 20, 2009 Nej, det är nu äventyret börjar... Spela i rummets längdriktning, lyssna fram en grovinställning och sedan fyller du stillsamt på med effektiva och tilltalande inventarier. Medelhavets amfiteatrarna bygdes inte över en natt och där kan man börja tala om akustik... :cool: Ja visst "Timbre" det låter enkelt, det du säger - men, jag måste spela ljudet/seten som jag valt det nu. (Hemmabio är på gång) Hjälp, kära forumdeltagare! Quote
Matrixen Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 kolla för säkerhetsskull att du kopplat pluss o minus rätt på båda högtalarna efter flytten. Lätt att det blir tokigt när man snabbt vill få igång ljudet. I övrigt så är jag helt på Timbres linje. Testa stora och små ommöbleringar för att försöka lyssna in rummet och få en känsla för om det finns någon trend. Om du inte har möjlighet att göra en total ommöblering, så kanske du kan beskriva mer eller kanske fota de förutsättningar som du har att jobba med?! Quote
Duck77 Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Hej. Jag varit i den sittsen jag vet vad du menar, men blir sat_n så less. Mitt rum är på 4 x 6,20. Det bara inte funkade på kortsidan, trotts ett gäng V-4 Bas fällor ett akustiktak mm mm. Bytte plats så att anläggnigen är utmed den långaväggen och jag sitter mot den andra väggen. Har två kompisar som har gjort likadant, med liknade resultat. Dom två punkterna som blir kritiska är väggen bakom dig samt, bakom högtalarna. Det jag tror händer för dig är att, rummet och högtalarna spelar mot varandra. Prova att sätta högtalarna i en start position nära väggen typ 10cm, och smalt mellan högtalarna. Sätt sedan på en skiva med någon typ av rock, tycker jag funkar. Spela ett kort stycke med någon bra Bas melodi-slinga, kör 20-30sekunder. Primus bör funka kalas på detta =) Sen är det bara att lyssna när det faller på plats och man tydligt hör melodin. När du kommit max ut från bakväggen, stanna då där det låter bäst. Sen är det göra samma sak tills dom är så brett det går. Knalla och byt skiva då och då, och ta paus. Ps du behöver inte sitta i Sweetspotten heller bara du inte är på olika ställen hela tiden. Sen är det bara invinkling kvar om du får till det. Ett litet Tips så här på morgonen av en som inte sovit nått i natt, pga sjukt barn /Sjösse Quote
Joakim C Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 Ok ska testa och möblera om idag; testar att spela i rummets längdriktning istället som Timbre nämnde. Quote
Joakim C Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 kolla för säkerhetsskull att du kopplat pluss o minus rätt på båda högtalarna efter flytten. Lätt att det blir tokigt när man snabbt vill få igång ljudet. I övrigt så är jag helt på Timbres linje. Testa stora och små ommöbleringar för att försöka lyssna in rummet och få en känsla för om det finns någon trend. Om du inte har möjlighet att göra en total ommöblering, så kanske du kan beskriva mer eller kanske fota de förutsättningar som du har att jobba med?! Tack för tipset Har kollat polerna och det är korrekt kopplat. Tyvärr har jag ingen kamera för tillfället, men högtalarna är placerade på rummets långsida varav en högtalare står nära en dörröppning. Väggarna är i hårt material. Quote
Timbre™ Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Ok ska testa och möblera om idag; testar att spela i rummets längdriktning istället som Timbre nämnde. Det finns nog inget facit eller allenarådande placeringsmodell men lyssning i längdriktningen brukar öppna upp för avstånd till bakväggar. Testa alternativ om det är möjligt, både när det gäller dig själv och högtalarna. För egen del har jag ofta hamnat någonstans runt tredjedelsprincipen i rektangulära rum. Quote
new order Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Hej.Jag lider med dig!Alla har vi väl drabbats av små eller stora bakslag.Men om denna set up tidigare gett dig musikupplevelser borde den rimligtvis fortfarande besitta samma kvaliteer.Var det rum anläggningen stod i tidigare i ungefär samma storlek?Funderade bara om stativarna lyckas fylla ut rummet s.a.s.Till sist. ha tålamod,Lyssna på Timbres visdomsord.Du står inför en spännande utmaning. Vänligen /n.o Quote
RODA Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Hej! Tråkingt med slike problem. Selv har jeg fått best resultat med oddetal (3,5,7,9) av rommets lengde fra veggen og tilsvarende fra sidevegg. Jeg har laget et regneark i excel som kan være til litt hjelp kanskje? Lykke til videre! http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls Quote
Joakim C Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 Hej.Jag lider med dig!Alla har vi väl drabbats av små eller stora bakslag.Men om denna set up tidigare gett dig musikupplevelser borde den rimligtvis fortfarande besitta samma kvaliteer.Var det rum anläggningen stod i tidigare i ungefär samma storlek?Funderade bara om stativarna lyckas fylla ut rummet s.a.s.Till sist. ha tålamod,Lyssna på Timbres visdomsord.Du står inför en spännande utmaning. Vänligen /n.o Det tidigare rummet hade var halvmåneformat, och betydligt större med en mycket öppen planlösning. I lyssningsposition vart det fönster i en halvcirkel. Nuvarande rum är 5,30 i längd, 3,85 i bredd och 2,50 i takkhöjd. "Dörrhålet" är placerat nästan i ena hörnet. Ljudmässigt räcker de till, men som det var när jag skrev tidigare här på Euphonia, vart basen jäkligt bumlig och odefinierad. Har nu exprimenterat en del och berättar mer längre ner i tråden. Tack för ditt medlidande Quote
Joakim C Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 Hej! Tråkingt med slike problem. Selv har jeg fått best resultat med oddetal (3,5,7,9) av rommets lengde fra veggen og tilsvarende fra sidevegg. Jeg har laget et regneark i excel som kan være til litt hjelp kanskje? Lykke til videre! http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls Hjärtligt tack Rolf-Inge Ska titta på detta fina excelark och testa lite ! Quote
Joakim C Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 - Nu har jag testat lite olika varianter Tack sjöström, Timbre och ni övriga för olika råd. Beslutade att behålla lyssningspositionen på ena långsidan (har ett matsalsbord placerat vid fönstret och ska montera en projektor snart ovanför lyssningspositionen). Visst det kanske inte är optimalt rent ljudmässigt, men så får det bli just nu. Jag började med att placera 805,orna mycket nära bakvägg (de står på ett par sandfyllda "Blackfoot reference" som är jäkligt stadiga, men ganska fula; tycker jag numera :clown:. Då lät det om möjligt ännu sämre . Bredd 2,5 meter mellan högtalarna. Flyttade ut dessa 10 cm åt gången och ljudet blev sakta mer nyanserat och väldefinierat. Basen likaså, tightare och bumligheten avtog så sakta Lät högtalarna närma sig varandra mer och mer :kiss: Ljudbilden blev betydligt bättre och det började spela igen Spelade Tracy Chapmans "Crossroads från 1989 och Lundells "I ett Vinterland". Speciellt Tracys låt, just Crossroad, har en skön basgång som jag sen många år tillbaka vet hur den ska låta för att framkalla "ståpäls" Nu står högtalarna 40 cm från bakvägg, och 195 cm (mätt centralt i elementen) från varandra. Visst är rummet fortfarande kalt med inga tavlor eller så på väggarna, men det har blivit betydligt bättre Fasen att så lite kunde göra så mycket! Vad tror ni om någon slags absorbent bakom lyssningspositionen (långvägg)? Quote
new order Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Vad tror ni om någon slags absorbent bakom lyssningspositionen (långvägg)? Jo,det tror jag på.Testa göra någon slags absorbent där. Quote
Recommended Posts