Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har haft lite funderingar kring lyssnings platsen alldeles intill en bakvägg. (vet att man helst ska undvika det men ibland är det svårt).

Hur påverkas ljudet med diffusering kontra absorbering och kan man lyfta ett speciellt område med hjälp av att diffusera ex. bakväggen?

Jag har absorberat lite nu med hjälp av en tavla som fyllts med ett tunt lager gullfiberpanel. (detta gäller nu endast väggen alldeles bakom huvudet)

Vinner jag något mer på att diffussera endast en mindre del av en vägg eller måste man ta i lite mer?

Övriga rummet har både bokhyllor stora soffor samt en del lite tjockare gardiner vilket funkar rätt ok.

Bilder finns på denna sida: http://www.minhembio.com/TMsurround

/Daniel.S

Posted
Hur påverkas ljudet med diffusering kontra absorbering och kan man lyfta ett speciellt område med hjälp av att diffusera ex. bakväggen?

Jag vill inte hävda mig som expert på området, men jag börjar på det jag vet och erfarit om det hela, så får våra expertkommentatorer fylla på.

Absorbering bak högtalarna är en metod att korta reflektioner av oönskade bastoppar. Det finns enklare medel för detta och mer precisa verktyg. Oavsett vilka man använder måste man först identifiera om det finns ett problem och hur stor detta är. Inte alldeles ovanligt med bastoppar kring 45-55 Hz och med en reflektion som hänger kvar med resultat att den lägsta basen inte hörs. Man får en bumpig bas.

Diffusering ger en bättre spridning av ljudet och slår sönder reflektioner i mindre bitar och sprider ljudet bättre och med mindre påverkan från reflexer från andra ytor.

Posted
Jag vill inte hävda mig som expert på området, men jag börjar på det jag vet och erfarit om det hela, så får våra expertkommentatorer fylla på.

Absorbering bak högtalarna är en metod att korta reflektioner av oönskade bastoppar. Det finns enklare medel för detta och mer precisa verktyg. Oavsett vilka man använder måste man först identifiera om det finns ett problem och hur stor detta är. Inte alldeles ovanligt med bastoppar kring 45-55 Hz och med en reflektion som hänger kvar med resultat att den lägsta basen inte hörs. Man får en bumpig bas.

Diffusering ger en bättre spridning av ljudet och slår sönder reflektioner i mindre bitar och sprider ljudet bättre och med mindre påverkan från reflexer från andra ytor.

Alla bastoppar och "bumlig/bumpig" bas har jag ordnat till så allt ovanför 200hz är det som gäller att ordna till och då alldeles i området kring/bakom huvudet.

Det är väl det som blir ett problem med att sitta nära en bakvägg, att vissa frekvenser förstärks så kraftigt att det färgar det övriga registret och då särskilt röster?

Och det var därför jag tänkte fråga någon på forumet om det går att effektivt förbättra området kring lyssningplatsen med hjälp av diffusion eller om det har för lite påverkan eftersom ytan inte är blir så stor.

Har gjort mätningar tidigare men då fokuserade jag nästan helt på basområdet, de stora peakarna var 42hz 61hz och 71hz. Det var några fler men kommer inte ihåg alla.

Posted

Hej Danne jag hade inte heller så stor plats på bakväggen men den difusorn jag jag byggde gjorde nytta för ljudet.

Jag fick lära mig att man kan överdämpa rummet med för mycke basabsorbenter det gäller att ha en balans på det så hellre

difusera en absorbera. Så alla ingrep du gör stora som små är till nytta

http://i437.photobucket.com/albums/qq100/w...rs/IMG_3323.jpg

http://i437.photobucket.com/albums/qq100/w...rs/IMG_3324.jpg

Posted

Jag tror du är på rätt väg om du upplever problem.

Jag har aldrig varit i ett rum som har låtit överdiffuserat, och kan inte ens tänka mig hur det skulle låta :)

Dacron kan vara bra att mixa med eftersom det även tar ner energierna lite.

PS. Snyggt rum och snygga bilder! :mm:

Posted
Hej Danne jag hade inte heller så stor plats på bakväggen men den difusorn jag jag byggde gjorde nytta för ljudet.

Jag fick lära mig att man kan överdämpa rummet med för mycke basabsorbenter det gäller att ha en balans på det så hellre

difusera en absorbera. Så alla ingrep du gör stora som små är till nytta

Fin uppställning! Hoppas dock att jul-sakerna är borta :cool:

Har egentligen inga basabsorbenter överhuvudtaget förutom stora soffor samt en större bokhylla men om den tar basfrekvenser tvivlar jag på.

Däremot har rummet en hel del tyg samt fylliga kuddar och en del mattor som säkert "tar" en del frekvenser men då i diskant området, fast jag tycker aldrig det egentligen blir så där för mycket utan hellre lite mer åt det lugnare hållet bara.

Det är ju ofta man sitter och funderar kring dessa saker (jag iallafall), om man kan förbättra någonting och skulle nu som i det här fallet vilja veta hur pass mycket det gör att ha en Diffusor panel eller Goldenhorn liknande panel sittandes alldeles bakom huvudet.

Här en länk till hur örat och dess funktioner hänger ihop och hur känsligt örat egentligen kan vara, intressant!

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/horse...ktion/index.htm

/Daniel.

Posted

tror inte att det hjälper så mycket att diffusera ljudet precis bakom lyssningspositionen faktiskt. Örat hinner inte uppfatta den spridningen som kommer reflekterande från väggen.

Har en kompis som ska börja bygga sin diffusor imorgon och han säger att en diffusor ska vara en bit bakom lyssningsposition, i ditt läge är det precis bakom så den kommer ha minimal effekt på hur du kommer uppfatta ljudet.

Men har du möjlighet att prova, ska du absolut göra det!

Posted
tror inte att det hjälper så mycket att diffusera ljudet precis bakom lyssningspositionen faktiskt. Örat hinner inte uppfatta den spridningen som kommer reflekterande från väggen.

Har en kompis som ska börja bygga sin diffusor imorgon och han säger att en diffusor ska vara en bit bakom lyssningsposition, i ditt läge är det precis bakom så den kommer ha minimal effekt på hur du kommer uppfatta ljudet.

Men har du möjlighet att prova, ska du absolut göra det!

Har faktiskt själv funderat i de banorna men har har inte provat någon diffusor heller, så man vet ju inget med säkerhet hur det skulle påverka.

Känns som om man kanske skulle försöka göra ett litet experiment som typ Timbre™ föreslog eller något liknande.

Posted

Tankarna har ju även gått till att fylla väggen med 4-6st soundwave paneler som enligt mitt tycke också har en tilltalande form.

De är väl lite både och av diffuserande och absorberande förmåga.

Tycker de är en aning dyra dock, nästan 900kr/st för ett återvunnet material- puh!!!

SOUNDWAVEScrunch02.jpg

Posted
Det stämmer bra man måste vara ett par meter ut från diffusorn för att den ska göra någon nytta.

Jag har diffusorer som är effektiva på väldigt korta avstånd. Jag hör effekt vid ca 30 cm ifrån diffusorn. Jag tycker absolut att du skall förska med att diffusera bakom lyssningspositionen.

Posted

"Absorbering bak högtalarna är en metod att korta reflektioner av oönskade bastoppar. Det finns enklare medel för detta och mer precisa verktyg. Oavsett vilka man använder måste man först identifiera om det finns ett problem och hur stor detta är. Inte alldeles ovanligt med bastoppar kring 45-55 Hz och med en reflektion som hänger kvar med resultat att den lägsta basen inte hörs. Man får en bumpig bas."

"Absorbering bak högtalarna är en metod att korta reflektioner av oönskade bastoppar"

"Överdämpa med basabsorbering"

I ovanstående citat blev det en ihopblandning av fysikens lagar . För att reda ut detta tar vi hjälp av min hemsida under akustik :

Man talar om Vågakustik och Geometrisk akustik. Vågakustik är den delen som behandlar ljudvågornas beteende vid låga frekvenser (långa våglängder). Där gäller inte längre de lagar om vinklar och reflexionsriktningar , utan ljudet sprider sig rundstrålande från ljudkällan (som en gas) .

Som en följd av det blir akustiska inredningar för lågfrekvensändamål mindre beroende av aspekter som reflektionsvinklar och avstånd till lyssnaren, utan placeringen bestäms istället av tryckvågens utbredningsegenskaper i rummet. T.ex. bildas förtätningar av ljudtrycket oftast i rummets hörn, varvid det kan vara effektivt att placera basabsorbenter i rummens alla hörn

Diffusorerna kommer alltså till sin rätt inom den Geometriska akustiken där de hjälper den lite "tröga" hjärnan (responstiden 30-50ms*) att hinna uppfatta allt som finns på inspelningen(ambience detaljer mm)

Att med övervägande del använda mjuka absorbenter för att tämja rummets resonanser och fladderekon medför att högtalarens frekvensgång EQ:as i lyssnings position och att hjärnan ej ges chansen att uppleva musikens alla detlajer

Välgjorda diffusorer reducerar inkommande ljud ca 10-15dB vilket också mjuka absorbenter gör men skillnaden är att diffusorerna sprider ut musiksignalen i tiden

På detta sätt får hjärnan hjälp av mer än 100000 små budbärare /m2 diffuserad yta

Viktigt också är att dessa budbärare är frekvens mässigt bredbandiga och inte ger hårda reflexer vid några frekvenser Detta är speciellt viktigt vid alla de första reflexer som högtalarna skapar i rummet Att Cd ställ och bokhyllor är dåliga diffusorer kommer att kunna verifieras på min hemsida där en akustisk inspelning kommar att ligga för nedladdning .

GH med nära 2000fack/m2 medför att man kan ha den direkt bakom lyssningspositionen (Alla som besökte ARKEN i höstas (Engelholms lyssningsrum) kan nog intyga detta .

Hälsningar

Matts

* Hjärnas tröghet är också anledningen till risken att få hörselskador vid energirika transienter (hörselorganen har ca 100ggr snabbare respons tid än hjärnan)

Posted
GH med nära 2000fack/m2 medför att man kan ha den direkt bakom lyssningspositionen

Då borde en eller ett par Golden Horn paneler fungera bra i mitt fall.

Svana_goldenhorn.jpg

Vinner man något på att ha den en bit ut från väggen eller spelar det inte någon roll?

Och hur mycket bör man täcka av väggen bakom som ett generellt råd för att få en godtycklig effekt?

Jag kan nästan tycka AD panelerna är snyggare att ha på väggen än GH men hur skiljer sig dessa akustiskt?

/Daniel.

Posted
Då borde en eller ett par Golden Horn paneler fungera bra i mitt fall.

Svana_goldenhorn.jpg

Vinner man något på att ha den en bit ut från väggen eller spelar det inte någon roll?

Och hur mycket bör man täcka av väggen bakom som ett generellt råd för att få en godtycklig effekt?

Jag kan nästan tycka AD panelerna är snyggare att ha på väggen än GH men hur skiljer sig dessa akustiskt?

/Daniel.

Golden Horn är väldigt väl lämpad för detta! Läg vikt och diffusion i 2 dimensioner!

Ger inget att ha GH ut från väggen (om man inte använde MA-modulerna, men det är en annan pilsner). :)

Posted

SMT: trevlig läsning!

Synd att GH är så dyra bara :S

skulle gärna kunna tänka mig 2 st i mitt rum, men när ska man ha råd med det... hoppas man får några kronor kvar efter sommaren.

Guest krelle
Posted
SMT: trevlig läsning!

Synd att GH är så dyra bara :S

skulle gärna kunna tänka mig 2 st i mitt rum, men när ska man ha råd med det... hoppas man får några kronor kvar efter sommaren.

Dyra? Vad jag vet så kostar de 1250 kr styck. Jämför man det med vad de flesta lägger ner på stereoprylar så är det inte många % utav priset på anläggningen jämfört hur många % man får ut i välljud. Jag skulle kalla det jättebilligt i jämförelse......

Mvh Krelle

Posted
Dyra? Vad jag vet så kostar de 1250 kr styck. Jämför man det med vad de flesta lägger ner på stereoprylar så är det inte många % utav priset på anläggningen jämfört hur många % man får ut i välljud. Jag skulle kalla det jättebilligt i jämförelse......

Mvh Krelle

aha, hade för mig de kostade upp mot 2000 kr/st... kanske blir 2st efter sommaren isf :D