RKL Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Funderar på uppgradering av min nuvarande Audionet ART V2 och en ART G2 har uppenbarat sig som alternativ. Har någon av er erfarenheter av denna spelare? Mvh, RKL Quote
Miles Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Funderar på uppgradering av min nuvarande Audionet ART V2 och en ART G2 har uppenbarat sig som alternativ. Har någon av er erfarenheter av denna spelare? Mvh, RKL Kanskje du bør se etter Accustic Arts istedet for "oppgradering" av Audionet Quote
PL300 Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Jag har bara lyssnat på dom i butik men har fått bra intryck av dom, hade med ART G2 på intressantlistan för några år sen men det slutade med en benchmark dac1 istället! Hur som helst så tycker jag den lät väldigt bra och den har fått väldigt bra resultat i dom tester jag har läst och byggkvaliten verkar vara på topp så utifrån det skulle jag absolut rekomendera den om det är begagnat vi pratar för jag såg att ny-priset har dragit iväg ganska friskt sen sist och då finns det nog fler alternativ och väga in! Har dock aldrig ägt något från Audionet så hoppas det var till nån hjälp! Quote
crion Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Varför inte kolla in "High-End" BD segmentet. Öppnar ju möjligheten för lite mer härlig mjukvara med fantastisk bild och ljud. Pioneer BDP-LX91 Regionsfri Det är lätt att fortsätta i gamla spår, och köra vidare i sin märkesstege men nu börjar det komma lite saker som kan ifrågasätta en del etablerade.. Det finns en hel del härliga konserter släppta i 24bit lossless på BD om man tittar efter lite. Även om du inte har en HDMI förstärkare så sitter det hyffsade DAC:ar med analogdel i 91:an. Quote
Hifiare Posted April 22, 2009 Posted April 22, 2009 Hej Jag har en ARTG2 som jag köpte ny i Tyskland förra sommaren, Kan bara säga att den är magnifik. Lungn, detaljerad, kontroll, dynamik, etc. Jag har lyssnat på AR CD3 t.ex. och den hänger inte med. För att utnyttja ATRG2:an bör man ha bra grejor i övrigt men det är aldrig fel att starta med en supperb källa. Tidigare hade jag en Benchmark DAC och den är väldigt bra för pengarna men den hänger förståss inte med ARTG2:an. I julas köpte jag en EPS och det kan jag verkligen rekommendera att man skaffar som nästa steg. Ett tips är, att som jag gör, köpa grejorna i Tyskland då det är betydligt billigare - rekommenderas. Mvh Bernt Quote
crion Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Vet inte om jag talar för döva öron, men Pioneer BDP-LX91 fick precis en firmware update som möjliggör dekodning av DTS Master HD-Audio 24bit, 192KHz i åtta kanaler både analogt ut samt digitalt via HDMI kabel. Kan verkligen rekommendera spelaren om ni söker ultimat ljud och bild från Blu-Ray. Och kan mycket väl ge en favorit CD spelare en match.. BDP-LX91 : Ver.2.46 CHANGE HISTORY [Ver 2.46] * Enables the following new functions 1. DTS-HD audio output Enable to convert DTS-HD audio to linear PCM for HDMI OUT (MAIN) terminal. Enable to convert DTS-HD audio to analog audio for AUDIO OUT (7.1 ch) terminals. 2. Crossover frequency for AUDIO OUT (7.1 ch) terminals 3. BD-LIVE * Enhances stability of BD-Java playback (*) * Enhances stability of BD-ROM/BD-R/BD-RE/DVD-Video playback * Fixes an error of resume playback function after switching off the player by pressing STANDBY/ON button during playback of BD-ROM discs. * Performance improvement http://www.pioneer.eu/files/support/BDP/BD...LX91_Ver246.zip http://www.pioneer.com.sg/storefront2/stat...A_001-003-W.pdf Quote
Bebop Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Vet inte om jag talar för döva öron, men Pioneer BDP-LX91 fick precis en firmware update som möjliggör dekodning av DTS Master HD-Audio 24bit, 192KHz i åtta kanaler både analogt ut samt digitalt via HDMI kabel. Det kan vara så att många av oss på Euphonia är döva för multimediamaskiner. Jag tror att de flesta av oss har en större kärlek till renodlade musikmaskiner typ skivspelare och CD(/SACD)-spelare. Jag tillhör en av dom själv. Jag vill ha en spelare som fokuserar på en sak och jag inbillar mig att min Audio Reseach CD5 har en dimension till som inte Pioneer klarar. Riktigt säker kan man ju aldrig vara för jag har inte jämfört. En annan strömning är avspelningr från fasta minnen och hårddiskar. Dom blir allt fler och fler även här på Euphonia. Själv tror jag inte på multimediamaskinerna som koncept. Branschen hade chansen med att lansera en ny musikstandard via SACD/DVD-A men dom sumpade chansen. Segrande ur den striden gick iPod och HD. Samtidigt har CD-mediet också utvecklats liksom vinylen. Jag tror inte branschen kommer att lyckas med att lansera Blue-Ray som en ny musikåtergivningsstandard. Det loppet är kört, som jag ser det. Själv har jag en Pioneer 7.1 förstärkare med tillhörande DVD i mitt TV-rum. Tills för ca ett år sedan hade jag också Dynaudio i en 5.1 rigg. Det har jag sålt och kör med ett par Carlsson 51.3 i en 2.0 konfiguration. Det duger utmärkt till Rapport och Text TV. Det är ungefär vad vi använder TV till. Min mesta tid inomhus ägnar jag åt musik utan bild och då i ett dedikerat musikrum med 2 högtalare. Personligen har jag lite problem med såväl Pioneer, Sony, Yamaha med flera när det gäller design, men det är ju högst personligt. Av japanerna drömmer jag om Accuphase och jag har blivit mer och mer nyfiken på Luxmans nya maskiner. Quote
crion Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Men är det inte intressant att kunna få okomprimerat ljud ut i 24 bit från konserter eller filmer? 16bit 44.1KHz och komprimerad DD/DTS räcker en bit och vi har haft det flera decennier, men har man hört skillnaden till okomprimerat 24bit så vill man bara uppleva mer och mer, lägg därtill fler kanaler artisten kan uttrycka sig med.. Jag satt också nöjd med 16bit och två kanaler, men det är en mycket härligare känsla att få höra impacten från en konsert i 7 kanaler med sångaren mixad i 3 frontkanaler, applåder och publik i de fyra surroundkanalerna, Kraftwerk bas från subwoofers/fullrange högtalare och det till en högre kvalitet än CD ljudet. Lägg därtill bilden som får dem bästa platserna på hela konserten. Är inte det intressant? Kan verkligen rekommendera 3st Blu-Ray konsterter som jag själv uppskattar, samtliga har multikanal okomprimerat ljud: * Andrea Bocelli Live in Tuscany * Deep Purple Live in Montreal * David Gilmour - Remember that night High-End Blu-Ray/BDP-LX91 har kanske inte din Audio Research faceplate, men den kan eventuellt ta din lyssning till nya marker förutom ett konkurrenskraftigt ljud på CD(?). Quote
Bebop Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Men är det inte intressant att kunna få okomprimerat ljud ut i 24 bit från konserter eller filmer? 16bit 44.1KHz och komprimerad DD/DTS räcker en bit och vi har haft det flera decennier, men har man hört skillnaden till okomprimerat 24bit så vill man bara uppleva mer och mer, lägg därtill fler kanaler artisten kan uttrycka sig med.. Jag satt också nöjd med 16bit och två kanaler, men det är en mycket härligare känsla att få höra impacten från en konsert i 7 kanaler med sångaren mixad i 3 frontkanaler, applåder och publik i de fyra surroundkanalerna, Kraftwerk bas från subwoofers/fullrange högtalare och det till en högre kvalitet än CD ljudet. Lägg därtill bilden som får dem bästa platserna på hela konserten. Är inte det intressant? Nej, det lockar inte mig alls. Jag var intresserad i början, men som sagt, DVD-A/SACD striden fick mig att lämna. Idag glädjs åt all den musik jag har, inköp av begagnad och ny vinyl från 50/60/70-tal samt nyinspelad jazz och klassiskt. Jag har inget behov av att se dom på en TV eller skärm, det föredrar jag att göra live. Jag är helt säker på att det kan låta fantastiskt med en bra 7.1 uppsättning, men jag har satt ner foten i en annan gyttjepöl. Quote
crion Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Jag tror man måste få lite blodad tand helt enkelt. Visst kanske man inte alltid vill/orkar titta på bilden, men den griper tag i en på ett riktigt bra sätt. Och visst beror det på sinnelag. Ser inga problem att köra en bra tvåkanalsuppsättning, men det högre bitdjupet har du alltid nytta av vare sig du väljer 2.0 PCM tracket eller 5.1 PCM. Lägg till en Pioneer plasma som gör många saker rätt bildmässigt till tvåkanalsanläggningen så är det ju klart Jag vet inte om ni har tänkt på det, men jag tycker mig se att Blu-Ray har slagit mer än vad SACD gjorde. Få har valt SACD spelare medvetet i jämförelse med hur många som valt Blu-Ray spelare medvetet. Det utesluter inte heller hårddiskuppspelning. Jag kör själv Blu-Ray uppspelning från hårddisk (NAS) precis som jag kört CD skivor från hårddisk i 17 år nu. Quote
Dr J Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Min erfarenhet från Audionet är från Vip G3 med EPS. Helt osannolikt bra!! Sopar banan med allt annat jag hört. Vad jag förstår så är ART G2 en spelare som i sin prisklass gör samma sak. Dock bör en EPS också inköpas för att fullt ut utnyttja spelarens alla kvaliteter så prislappen blir ju rätt saftig. Ett annat mkt intressant alternativ är ju Pioneer LX91 som inte bara är en helt fantastisk BluRay-spelare men som med rätt kringutrustning och kablage levererar ett CD-ljud som väl konkurrerar med CD-spelare i 40-50 000-kronorsklassen. Vet, för jag har en sån i mitt "hembiosystem" ihop med Susano och Pioneer EX/Velodyne DD15. Då slår du två flugor i en smäll och har en mkt prisvärd signalkälla som läser det mesta i DVD och CD med ett helt fantastiskt resultat. Det som är lite jobbigt när man uppgraderar är att har man väl börjat så finns det ingen återvändo. Bättre signalkälla leder till större krav på allt annat för att få ut max ur sin första investering. High End Never Ends!! Under året gått från Focal 800-serien både uppe och nere med Pioneer LX70 samt Pioneer A9/D9 till Audio Analogue Maestro Duecento/VIP G3+EPS/Pioneer S-1EX samt ovan beskrivna hembiosystem. Helt fantastiskt allting. Men sen infinner sig nästa "problem": kablaget! Hmm... Tillsvidare betsämt för att det låter "tillräckligt" bra(och det gör det!!) då en kabeluppgradering för stereosystemet skulle landa på c:a 90 000!! I alla fall, byter du till en ART G2 kommer du inte bli besviken. Tar du en LX91 får du inte CD-återgivning i samma nivå men du kan ju använda den till så mkt annat också och priset blir ju något helt annat. Mellanskilnaden kan du ju lägga på andra uppgraderingar. Dr J Quote
Bebop Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Jag vet inte om ni har tänkt på det, men jag tycker mig se att Blu-Ray har slagit mer än vad SACD gjorde. Få har valt SACD spelare medvetet i jämförelse med hur många som valt Blu-Ray spelare medvetet. Jo, men inte för att dom ville ha ett nytt musikformat istället för CD. Det är i huvudsak ett filmmedie folk köper Blu-Ray inbillar jag mig. Jag är så mossig att fortsätter med min Pioneer DVD-565A (eller något sådant) från 2003. Den fungerar utmärkt för de 5-6 filmer vi kikar på per år. Quote
Jan Banan Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Har numer VIP G3 + EPS men hade en ART G2 utan EPS hemma några veckor innan dess pga leveransförseningar från Audionet och kan säga att det är en riktigt bra cd-spelare. Har ingen massiv lyssningserfarenhet från olika cd spelare men har spontant svårt att tro att det finns speciellt många som slår den. Quote
crion Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Jo, men inte för att dom ville ha ett nytt musikformat istället för CD. Det är i huvudsak ett filmmedie folk köper Blu-Ray inbillar jag mig. Jag är så mossig att fortsätter med min Pioneer DVD-565A (eller något sådant) från 2003. Den fungerar utmärkt för de 5-6 filmer vi kikar på per år. Då förstår jag att ni inte "avnjuter" fler konserter/filmer på den gamla DVD:n.. Det blir lite annorlunda när man är på besök i Wien i sitt vardagsrum Och Mutter kopplar ett järngrepp kring violinen... Quote
Bebop Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Då förstår jag att ni inte "avnjuter" fler konserter/filmer på den gamla DVD:n.. Haha, nej jag tror inte Du förstått, Crion. Jag njuter mer av att lyssna med slutna ögon och/eller läsa samtidigt. Jag har ca 100 DVD-filmer varav hälften är musik. Jag har kanske sett dom ungefär en halv gång. Det ger mig inte så mycket att se dom (även om det varit Blue-Ray). Jag känner mig overksam när jag tittar på TV vilket för mig känns stressande. Det blir ingen avkoppling s a s. Vi har olika intressen och preferenser, det är liksom tjusningen med det hela ... Däremot skulle jag vilja kunna se NHL på TV, men jag tvingas dra in en massa annat dravel som jag inte är intresserad av men det är ju en helt annan historia. Om jag hade varit intresserad av film och att se konserter på TV/projektor, så skulle jag helt säkert titta närmre på dina rekommendationer. Quote
Timbre™ Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 Nu tar vi ett giant step off topic men det handlar nog om hur lyssningsvanorna har etablerats i vår ryggmärg. Efter 40 år med stereo kan jag fascineras av ett DVD-framträdande på skärm uppbackat av omringande ljud i multikanal men det skulle aldrig kunna integreras med min dagliga hemmalyssning och därför upplever jag hellre en sådan multivarseblivning på bästa plats i en biosalong. Vi blev överrumplade av en fantastisk gitarrfestival vid en multikanaldemo på Marten Centre där bl.a. Larry Carlton dök upp på scenen. Härlig musikupplevelse men skulle man verkligen köra denna DVD-Video i repris som normal kvällslyssning efter jobbet... Har CD-album med Larry Carlton som säkert har snurrat sju kvällar i rad. Quote
conan Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 Haha, nej jag tror inte Du förstått, Crion. Jag njuter mer av att lyssna med slutna ögon och/eller läsa samtidigt. Jag har ca 100 DVD-filmer varav hälften är musik. Jag har kanske sett dom ungefär en halv gång. Det ger mig inte så mycket att se dom (även om det varit Blue-Ray). Jag känner mig overksam när jag tittar på TV vilket för mig känns stressande. Det blir ingen avkoppling s a s. Vi har olika intressen och preferenser, det är liksom tjusningen med det hela ... Jag har bara ett 20-tal DVD:er, bara musik. Men jag har köpt dem för att få veta lite mer om artisten eller ta del av outgivet material - inte i första hand för att få en surroundupplevelse eller så. Jag rippade t ex ut en Depeche Mode konsert till CD och MP3 för att kunna lyssna på i bilen. Sedan tycker jag att bildkvalitén är för dålig på TV, Blue-Ray osv, åtminstone i min värld. Visst har kvalitén blivit bättre genom åren - men man har ju gått från en avgrundsdjup nivå ... Att programutbudet blivit sämre trots många kanaler gör inte saken bättre. Så ser jag på't. Quote
RKL Posted April 28, 2009 Author Posted April 28, 2009 Hej, Tack för alla tips. Det ser ut som en ART G2 skulle vara påväg in idag....får se om den blir kvar. Skall även prova den med EPS inom kort, kommer väl ihåg lyftet som EPS gav mitt försteg. Resten av systemet är också "all-Audionet", de brukar fungera väl tillsammans. Vad gäller förslagen om en Blu-Ray spelare; intressant, men varken mitt system eller rum är byggt för multichannel, kör nästan rent 2-kanal trots att jag installerat ett hemmabiosystem med projektor som "prioritet B" i rummet. Så det blir nog cd-format ännu i detta skede, får se vilket format som vinner då det blir frågan om nästa uppgradering på bild-sidan (Blu-Ray vs. någon server-lösning). 2-kanalssystemet ser idag ut såhär: Mvh, RKL Quote
Dr J Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Nu tar vi ett giant step off topic men det handlar nog om hur lyssningsvanorna har etablerats i vår ryggmärg. Efter 40 år med stereo kan jag fascineras av ett DVD-framträdande på skärm uppbackat av omringande ljud i multikanal men det skulle aldrig kunna integreras med min dagliga hemmalyssning och därför upplever jag hellre en sådan multivarseblivning på bästa plats i en biosalong. Vi blev överrumplade av en fantastisk gitarrfestival vid en multikanaldemo på Marten Centre där bl.a. Larry Carlton dök upp på scenen. Härlig musikupplevelse men skulle man verkligen köra denna DVD-Video i repris som normal kvällslyssning efter jobbet... Har CD-album med Larry Carlton som säkert har snurrat sju kvällar i rad. Hej. Trevlig bild! Håller helt med dig i ovanstående, dock kompletterar bägge upplevelserna varandra. För övrigt hört att du är Accuphase- samlare. Har en P 300 i gott skick. Vad kan en sådan vara värd på marknaden. Hos mig samlar den bara damm. Körde den med ett Quad 44-försteg(som det finns 2 av). Mvh Dr J Quote
Timbre™ Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Hej. Trevlig bild! Håller helt med dig i ovanstående, dock kompletterar bägge upplevelserna varandra. För övrigt hört att du är Accuphase- samlare. Har en P 300 i gott skick. Vad kan en sådan vara värd på marknaden. Räkna med upp till fem tusen kronor för ett exemplar i mint condition. Yenen stiger och står det Kensonic på frontluckan är det ett tidigt exemplar och jag kan tänka mig att även det kryddar köplusten. Numera är även manualerna handelsvara lite varstans i världen. The real thing... :cool: Quote
Recommended Posts