Jump to content

Hifi i 1700-talsmiljö.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...ja, man kan inte annat än säga att det var en hel del tung elektronik i det rummet! :mm: Puccini lyssnade vi tyvärr inte alls på, men med den klockan blir den ju dessutom försedd med en USB-ingång, som öppnar upp för nya lösningar. I mina ögon är de ju dessutom klart läckrare än den större Scarlattidesignen.

Vi backar igen och skulle endast utsidan :) avgöra preferensen går även jag på K-mans linje. Allt är en smaksak men yttre design kan nog spela större roll än vi många gånger vill erkänna. Puccini ger verkligen ett solitt intryck... :mm:

En av strategierna med U-Clock är enligt dCS website att öppna upp för optimerad jitterkontroll vid PC-anslutning. En annan intressant dCS-specialitet är "Puccini upsamples Red Book CDs to DSD" vilket väl egentligen inte rimmar med Ed Meitners tyngsta argument för att lagra alla gamla masterband i DSD. Själv är jag inte så digitalt bevandrad men finns det någon som har en förklaring på hur man kommer runt PCM-filtreringen... :?:

lars101.JPG

Samma läckerhet i alternativt ljus... :cool:

lars105.JPG

Oj... :o:D Här var det tajming.

Och här var riaat, ett ASR Basis Exclusive;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...10/DSC_2735.JPG

Jag måste säga att jag inte alltid gillar att se elektroniken - men jag jobbar ju med sånt så det imponerar inte på mig.

Jo förresten - en helt diskret konstruktion med massor av hålmonterade transistorer, motstånd och kondensatorer - det är grejer det. Någon analogkonstruktör har tänkt till där - det imponerar :) . Lösningar med OP:ar och andra integrerade kretsar är ju så att säga färdiga från nån tillverkare av IC-kretsar. Det är ju ingen sport att designa med sånt.

Kuslig timing med Puccini-bilderna :o

Fyller på med Scarlattitransporten för direkt jämförelse. Den har ju också en personlig design och även här finns möjligheten att uppsampla CD till SACD.

Bebop spelade en sacd med Leontyne Price och det var inte ett öga torrt.

OJCO hade ett system med Dôme uppställt i Hbg;

DSC_2513.JPG

Jag åkte till Larry med två fulladdade väskor - den ena med fotoutrustning och den andra full med musik. Jag tänkte kör dubbelt, men jag fastnade i musiken. En bildvinkel till fick jag med.

FocalScala2.jpg

Jag blir inte riktigt klok på vem det var som arrangerade den här träffen, men oavsett vem så måste jag framföra mitt tack. En fantastisk dag. Jag kan bara uppmana er andra i övriga landet att ta kontakt med lokala handlare och distributörer och arrangera träffa typ detta. Ni får en trevlig dag och handlaren/distributören får lite uppmärksamhet liksom det de företräder.

Tack för ett lyckat möte.

När jag ser allt kul och läser att det var så trevligt som jag kunde föreställa mig så inser man att man skulle ha varit med,,

Dock kommer det säkert fler tillfälle, om inte annat så får man väl försöka hitta på en anledning till ett besök till denna delen av landet på semestern.

Jag trodde du skulle dyka upp, Zalve!

Men vi är väl inte riktigt klara än, hoppas jag :)

Jag tänkte visa en bild på ännu en dCS-stapel, med dCS Verdi, Purcell, Verona och Elgar. CD/SACD-spelare med transport, uppsamplare, klocka och dac i separata apparatlådor.

DSC_2733.JPG

Jag åkte till Larry med två fulladdade väskor - den ena med fotoutrustning och den andra full med musik. Jag tänkte kör dubbelt, men jag fastnade i musiken. En bildvinkel till fick jag med.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...FocalScala2.jpg

Jag blir inte riktigt klok på vem det var som arrangerade den här träffen, men oavsett vem så måste jag framföra mitt tack. En fantastisk dag. Jag kan bara uppmana er andra i övriga landet att ta kontakt med lokala handlare och distributörer och arrangera träffa typ detta. Ni får en trevlig dag och handlaren/distributören får lite uppmärksamhet liksom det de företräder.

Tack för ett lyckat möte.

Uppslaget till denna lyssning kom första gången på Arkenmässan i höstas och förutom Lars Ek, spelar Peter en avgörande roll i arrangemanget. Zalve har dessutom medverkat som katalysator denna gång.

Peter kopplar av i vårsolen närmast kameran till vänster.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...10/DSC_2804.JPG

Det var fantastiskt vårväder och lunchen intogs på gården.

Är det Focal-diskussioner till kaffet

Det var inte så mycket kaffe på bilden.

Ser dock ett väldigt trevligt vin på bordet :) ... Zinfandel av märket Gnarly Head eller ser jag fel?

Tack för ett trevligt reportage.

Det var fantastiskt vårväder och lunchen intogs på gården.

Är det Focal-diskussioner till kaffet :?:

Nej, just där var det bestämt samtal om rippning av musik samt uppspelning via dator...vilka inställningar/mjukvara och drivrutiner....och bl.a. hade "Max" laddat hem en del högupplöst via nätet och det diskuterades vad som var på gång där.

\\K-man

T-shirten kommer från skivbolaget Stax men hörlurstillverkaren var faktiskt först på planeten. Japanska Stax grundades redan 1938 och den första produkten år 1950 var en mikrofon. Stax Records startade 1957 och namnet är en syntes av grundarnas namn, syskonen Jim Stewart och Estelle Axton. Det första skivutsläppet var Morning After med The Mar-Keys. Har ingen aning om ifall det fanns Staxutrustning i studion... :?::)

MIC.jpg

Och här har vi bossanovaherrarna. Det ser ut att vara något mer passiv lyssning, men å andra sidan finns en T-shirt från Stax med :)

Denna Bossalyssning var väl allt annat än passiv....bilden måste vara tagen i "diskussionen" mellan/efter skivorna...det utföll helt klart med ett samstämmigt resultat om vilken som gav mest musik.

\\K-man

Denna Bossalyssning var väl allt annat än passiv....bilden måste vara tagen i "diskussionen" mellan/efter skivorna...

Jag tror helt enkelt det var bilder som distraherade ljuduppfattning hos bossagrabbarna just i fotoögonblicket :)

Jag repeterar;

hm9.jpg

Bild: elianeelias.com