Jump to content

Hifi i 1700-talsmiljö.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul att fa folja med hem till Larry nar man befinner sig langt bort i 11 miljoner staden Tianjin ;)

//Eliot

Ja, sannerligen, det är två HELT olika världar! Det lugn och den ro som finns i dessa väggar är långt ifrån det "rusandet" som du antagligen upplever.

Med denna härliga fotorepetition från fredagen, är det som att uppleva det igen...härligt! Tycker dessutom att kommentarerna fint speglar det hela, så jag har inte mycket att tillägga om det... :)

\\K-man

Det lugn och den ro som finns i dessa väggar är långt ifrån det "rusandet" som du antagligen upplever.

Lugnet sitter även i taket och det var lätt att bli takfixerad denna dag. Innertaket i det första rummet som besöktes och längst bort har vi vår aguila solitaria :) som bevakar sina domäner.

lars052.JPG

Även ljusinflödet via takfönstren bidrog till upplevelsen av stillhet och ro. Det passade utmärkt med lite stillsam bossa nova

i denna miljö... :cool: :)

lars049.JPG

Vi tar hifibilderna utan inbördes ordning och i detta rum ramlade jag först på en klassiker från Lamm Industries med rörbestyckad nätdel.

"Quite simply...the world's best audio electronics" :) och linjeförsteget LL2 har plötsligt gått och blivit vintage. Det gör ju inte produkten mindre intressant även om det finns en efterföljare med beteckningen LL2.1 och för Lamm-entusiaster som bara nöjer sig med referenser finns även ett L2 Reference med separat nätdel. Lite omständigt med separata volymkontroller för vänster/höger kanal då man hela tiden måste ställa in balansen på nytt när volymen ändras.

lars076.JPG

Härlig rymd.

Ja - och det var dessutom ett stämningsfullt ljusinflöde även med stängda dörrar. Mycket fokus på Focal denna dag ;) och både Diana Krall & Eliane Elias lät väldigt trevligt över Diablo Utopia. Vi spelade av gammal vana på ganska moderat volym.

På golvet står en liten påminnelse om att vi har halkat av asfalten... :)

lars058.JPG

Det tror jag går att lösa om ni ordnar en liten träff i sommar med Vejen Hifi-klubb ;)

Det må vi arrangere, vi er ganske tæt på Middelfart (Peak), Herning (Vitus), Ry (Gryphon) og Tyskland (ØL) så det kan da kun blive godt........!!!

Ja, jösses vilken Scalabild... :o

Hehe, tyvärr fick vi (av förklarliga skäl) inte pilla bort skyddsplasten :unsure:

Det syns inte i bilderna, men dCS-grejerna tryckte in signalen i en maffig ASR Emitter I Exclusive, 2x160W klass A/B. Den såg ut såhär;

DSC_2741.JPG

...och det är modellen med separat batteriförsörjning;

DSC_2746.JPG

DSC_2741-.JPG

...ja, man kan inte annat än säga att det var en hel del tung elektronik i det rummet! :mm: Puccini lyssnade vi tyvärr inte alls på, men med den klockan blir den ju dessutom försedd med en USB-ingång, som öppnar upp för nya lösningar. I mina ögon är de ju dessutom klart läckrare än den större Scarlattidesignen.

...och ni missar väl inte Viola elektroniken??!! Den lyssnade vi inte heller på denna gång...men den har jag hört innan och den är inte fel alls!

\\K-man

Det må vi arrangere, vi er ganske tæt på Middelfart (Peak), Herning (Vitus), Ry (Gryphon) og Tyskland (ØL) så det kan da kun blive godt........!!!

Taget :app::app:

Men inte ska vi behöva åka till Tyskland för en øl :o

Den integrerade förstärkaren från KR Audio tror jag var med på en Malmömässa tillsammans med Mini Utopia långt innan detta forum ens var påtänkt

Den har stått sig väl och T-1610-rören ger en förförande NOS-känsla trots att de säkert är nytillverkade

DSC_2737.JPG

DSC_2736.JPG

Den har stått sig väl och T-1610-rören ger en förförande NOS-känsla trots att de säkert är nytillverkade

Det kan hända att jag blandar ihop det med någon annan modell men definitivt var det T-1610 och vi var väldigt

imponerade över ljudet på den presentationen med Mini Utopia.

Åren rusar iväg och det har nog gått ett decennium sedan dess.

Lugnet sitter även i taket och det var lätt att bli takfixerad denna dag. Innertaket i det första rummet som besöktes och längst bort har vi vår aguila solitaria :) som bevakar sina domäner.

lars052.JPG

Även ljusinflödet via takfönstren bidrog till upplevelsen av stillhet och ro. Det passade utmärkt med lite stillsam bossa nova

i denna miljö... :cool: :)

lars049.JPG

Vass tycks vara det nya akustikmaterialet på modet:mm: :D;)

Stilfullt och snyggt lyssningsrum onekligen :mm: :cool:

Calm

DSC_2737.JPG

DSC_2736.JPG

Ojoj!, dette hadde värt spennende å teste hjemme nu når man er rör sugen :mm::mm: ...

mvh

ta en snakk med Kenneth Englund så kan du säkert få låna hans Kronzilla SXI.. (Han har även en KR VA340/VA350)..

/ptr

En VA340 ser jo meget interessant ut :mm: , er litt på 300B/845 traven, har Kenneth disse inne nu?

Försteget Viola Cadenza med skymtande separat nätdel;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...10/DSC_2740.JPG

Här har vi ju en variant på balansinställning och volymkontroll. Förstärkningsgraden balanseras för vänster/höger beroende på rum och högtalarplacering. En inställning som sedan hänger med när man rattar volymkontrollen.

Här får jag nog också fylla på med ett par arkivbilder på Kronzilla monoblock.

Bilderna är tagna hemma hos en av dagens besökare med koppling till taco-buffén... :)

Den var riktigt fin och satt som ett smäck i eftermiddagssolen... :mm:

Kronzilla på en Solid Tech slutstegshylla.

RackofSilence011.JPG

Höger kontrahent i samma uppställning.

RackofSilence013.JPG

Här får jag nog också fylla på med ett par arkivbilder på Kronzilla monoblock.

Bilderna är tagna hemma hos en av dagens besökare med koppling till taco-buffén... :)

Den var riktigt fin och satt som ett smäck i eftermiddagssolen... :mm:

Kronzilla på en Solid Tech slutstegshylla.

RackofSilence011.JPG

Höger kontrahent i samma uppställning.

RackofSilence013.JPG

De er heftige disse T1610 rörene :mm: noen som våger seg på en karakterestikk dvs klang, dynamikk etc.. f.eks gjenförelsvis mot 845?

mvh

En VA340 ser jo meget interessant ut :mm: , er litt på 300B/845 traven, har Kenneth disse inne nu?

Jag minns inte på rak arm om det är en VA340 eller VA350 han har hemma...

PMar Kenneths mobilnummer så kan du slå honom en signal och kolla själv..

/ptr

Skådar man inte i högra nedre hörnet ett par "gamla" Utopia. Undrar om de är till salu för en spottstyver. :mm:

kan säkert vara så, men priset har jag ingen aning om... För övrigt tror jag nog att all HiFi du ser på bilderna är till salu! Du får kolla med Larry, du hitar kontakt-info på PL Audios sajt...

/ptr