Jump to content

Dynaudio c4


ingemar

Recommended Posts

Tja det har blivit lite ändringar sedan sist jag skrev,har kommit en bit på väg nu tycker jag med det nya lyssningrummet,allt är inställt och optimerat efter konstens alla regler och det spelar gudomligt.Dessa c4or dom gräver då fram det som finns av ettor och nollor,holografin är magisk, känns som hela bandet står i rummet å lirar,å det spelar med en otrolig punch inga överhäng i bas eller annat otyg utan det startar och det tvärnitar så att säga,jag bara njuter.Ska bli en akustikpryl till så småningom och det blir troligen ett svanå diamanttak.Så här bor min setup nu:

IMG_0038.jpg

Och så önskar jag alla audiofiler en Glad Påsk :icon_smile_cool:

Edited by ingemar
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej alla hifivänner å en glad påsk på er!

Behöver lite hjälp av er igen,denna gången angående c 2orna jag har.Har precis flyttat med allt vad det innebär och har nu fått ett musikrum på cirka 18 kvadrat.Får inte till det med ljudet utan det blir väldigt jobbigt i diskant/mellanregister basen helt ok,har försökt att dämpa med mattor å dylikt men det tycks inte hjälpa.Inte längesedan jag kpte mina guldklimpar så jag vill ju helst behålla dom.Har ni någon lösning eller måste jag bita i det sura äpplet å gå ner till c1 orna?

Mvh/Ingemar

Vad har du för elektronik till dem?

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Elektroniken är:krell kps 28c genom transparent ultra till Arc ls 15 till ett krell ksa 200b som matar med transparent ultra snören.Rummet är i pricip en kvadrat med gipsskivor alla väggar.Vet ej hur jag lägger upp en image så ni kan se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingemar,

Att lägga upp bilder är inte så svårt.

1) Börja med att öppna ett konto (kostnadsfritt) och registrera dig i Photobucket

2) Logga sedan in och klicka på "Choose files"

3) Bläddra till biblioteket där Du har dina bilder och dubbelklicka. (Bilden laddas nu upp till Photobucket)

4) När väl bilden är uppladdad så kommer den längst ner på sidan.

5) Under bilden kommer bl a "Direct Link" upp där Du kopierar hela länken.

6) Gå tillbaka till Euphonia. Klicka på "Svara" på din tråd.

7) Klicka på bildikonen ovan (den som är under "s"-et på "Fonts".

8) Godkänn "pop ups" överst på sidan.

9) Klicka på bildikonen igen och klistra in hela länken från Photobucket.

10) Klicka på "Add Reply" och nu skall bilden komma upp.

När Du blivit van i kläderna är det busenkelt. Du kan också bygga bibliotek och påverka storleken på dina bilder i Photobucket.

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer till din fråga, Ingemar. Eftersom jag själv spelat på C2 i flera år har jag ju en del erfarenhet (kör nu med C4).

Med tanke på din utrustning bör det låta kraftfullt, rent och med ett bra basfundament. Utifrån elektronik och kablar borde det inte låta vasst. Normalt sett brukar det vara basen som spelar spratt men den låter ju bra, skriver Du. Att gå "ner" till C1 hjälper då knappast eftersom mellanregister och diskant kommer med all säkerhet att låta rätt så likt det Du har idag.

Lite knepigt när jag inte kan se rummet, men generellt sett är ett kvadratiskt rum många gånger lite knepigare att få till än ett rektangulärt. Jag skulle tro att Du plågas av reflektioner som kommer till dina öron innan dirketljudet. Jag ger dig några punkter Du kan leka med.

1) Ställ dig mot väggen bakom högtalaren och klappa ihop händerna. Ta små steg framåt och upprepa proceduren tills Du inte hör någon skillnad i ekot i din framflyttning. Börja med att ställ högtalarna där.

2) Enligt min erfarenhet hamnar Du åtminsoten 75 cm från högtalarens bakvägg räknat från elementet. Kortare avstånd krymper rumsupplevelsen för mycket tycker jag och man for ofta en negativ inverkan från bakväggens eko.

3) Försök att ha högtalarna åtminstone 1 meter från sidoväggarna för minska deras inverkan.

4) C2 och C4 låter normalt bäst med inte alltför mycket toe in, men det beror på lite. Om Du är nära sidoväggen behöver Du mer toe in för att minska effekten av reflexer. Om Du har för liten toe in och är nära sidovägg, kommer ljudet att studsa nära högtalaren in mot dina öron. Man brukar säga att det reflekterande ljudet får inte komma fram förrän ca 0,5 ms efter direktljudet. Om det gör så, så låter det illa. Om Du då gör en kraftigare toe in så har det reflekterande ljudet en längra sträcka att färdas vilket ur denna aspekt är gynnsamt. Allra helst skall det reflekterande ljudet från de båda högtalarna korsas bakom dina högtalare.

5) Undvik så för mycket toe in. Om Du riktar diskanterna direkt mot öronen så kan de upplevas för skarpa. Lite "off axis" blir ofta bättre.

6) Har Du lyssningspositionen för nära bakväggen kan Du också få lite vrängd ljudbild. Flytta isåfall ut soffan/stolen lite så att reflexer från bakvägg får längre väg att gå.

7). Bryt upp sidoväggar med golvväxter, skivhyllor, tavlor och liknande. Det bryter upp ljudvågorna och dämpar reflexer.

8) Om Du har möjlighet skall Du sätta diffussörer bakom högtalarna (alltså inte dämpning) som hjälper till att bryta upp ljudet vilket ger en större ljudbild och också upplevs som renare återgivning.

9) Försök att vara konsekvent mellan höger och vänster vägg. Det behöver inte vara samma saker. Jag har hyllor till vänster och tavlor, gitarrer och blommor till höger.

10) C2 och C4 är inte så känsliga för golv och takreflexer, men en kraftig matta på golvet kan hjälpa (jag har inte märkt några effekter hos mig dock).

11). Prova olika avstånd mellan högtalarna. Ca 2.30 - 2, 80 med ett sittavstånd på ungefär samma brukar fungera bra.

Så hade jag gått till väga. Ge inte upp, det skall låta bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tidigare skinnsoffa i mitt ljudrum, blev betydligt bättre när den byttes mot tyg, hörnorna kan det funka med stora växter, kuddar ovanpå ryggstöden mot väggen på soffan, tjock ryamatta på golvet under bordet hjälper till, gardiner i fönstret bakom soffan, något som dämpar bakom o på sidorna om högtalarna, växter eller annat, Bebop hade några bra exempel. Jag själv mätte tidigare upp mitt rum med hjälp av Svanå, och han gav stalltipps.

Hoppas du får ordning på diskanten, för det är en kanonhögtalare du har..lycka till

Link to comment
Share on other sites

Skickar en skiss på hur det ser ut här hemma.ingemar.jpgOch tusen tack för dina tips Bebop!!!!

Intressant, rummet är dock inte kvadratiskt som Du skrev inledningsvis. Om ritningen är i skala bör det vara omkring 22-23 m2 vilket inte skall vara några problem.

Prova med att sätta dig framför soffbordet med öronen ca 2,30 - 2,50 från högtalarna. Om det låter bra där, (vilket jag skulle kunna tänka mig), så är frågan varför? Du får mer direktljud från högtalaren som är mindre påverkat av reflexer. Om det låter illa även där, så prova att vinkla in högtalarna något mer. När Du hittat rätt här så får Du flytta dig bakåt mot soffan igen i etapper och se (höra) var brytpunkten ligger för att ljudkvaliteten vänder.

Fönstret bakom soffan kan vara ett gissel. Kan avhjälpas med blommor/träpersienn/gardiner i kraftigt tyg. Prova även att flytta fram soffan en halvmeter. Kan göra susen. Skulle inte detta hjälpa så kan Du prova med att vinkla in högtalarna rejält så att en rak linje från koncentrum korsar ca en halvmeter framför öronen. Om det låter OK då fortsätt sedan att vinkla tillbaka dom tills Du hittar optimal invinkling. Prova också med att flytta fram högtalarna ca 30 cm. Jag tror också att Du kan dra dom 10-15 cm närmre sidoväggarna, framför allt om Du vinklar in dom lite mer. (Ställ dom på ett par frottéhandukar så det går lätt att flytta runt).

Har Du något längs långväggen? Skivhyllor, tavlor, stora golvkrukor kan göra susen.

Jag känner igen mig lite i de problem Du har. Jag hade motsvarande bekymmer när jag bodde i Montreal. Skaffade helt sonika en lyssningsfåtölj som jag hade framför soffbordet. Det var min sweet spot för kritisk lyssning. Det tror jag kan bli det optimala för dig också.

På bilden från mitt radhus i Montreal ser Du hur jag ställde upp lyssningsfåtöljen mellan spelningarna. (Obs, bilden är taget med kraftigt vidvinkel, så perspektiven är förskjutna, rummet är inte så stort som det verkar, ca 3,70 brett och drygt 7 meter långt.

Living8.jpg

När det var dags för spelning körde jag fram stol och fotpall. Även här är perspektiven kraftigt förskjutna. (Mellan högtalarnas mitt var det 2,30 och fram till mina öron ca 2,60. Från väggen bakom högtalarna fram till konen drygt 1,15 och till sidovägg 60-70 cm och mycket svag invinkling. Om jag minns rätt hade jag 5 cm närmre till bakvägg mätt från högtalarens insida.

versikt3-1.jpg

Jag provade också andra högtalare i rummet och det blev inte bättre. Tvärtom, skulle jag vilja säga. C2 och C4 är ganska okänsliga för tak och golvreflexer. Rumsakustiska fenomen beror inte på högtalarna. Ibland blir det problem att få ut max och ändå ha ett fungerade rum för hela familjen, men livet är fullt av kompromisser ... ;)

Fortsätt att prova. Hör av dig med dina resultat och hur då gått tillväga. Kan bli en intressant tråd som också kan hjälpa andra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen hifivänner.Nu är man äntligen på väg hem efter 5 veckor till sjöss,nu skqa jag sätta händerna i något trevligare.Som ni kanske minns så har jag ju problem med diskant/mellanregister med mina c2or,tänkte jag skulle bygga en dämpvägg ala engelholm+att jag lagt vantarna på en "drös"med dämpskivor från ett kontorslandskap som jag ska testa runt lite med.Ska även inhandla AD 40 diffusörer för att placera bakom högtalarna,eller?Frågan jag har till er är,hur mycket behöver jag av ad 40 i bredd och höjd?Vad jag förstår så är dom 200mm breda och höjden kan man väl anpassa antar jag.Har ju också som bekant ett fönster bakom lyssningsplatsen och där blir det ett par träpersienner.Tips mottages mer än gärna så jag får ordning på mitt rum så att man kan sätta sig å njuta igen.

Mvh/Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Hej igen hifivänner.Nu är man äntligen på väg hem efter 5 veckor till sjöss,nu skqa jag sätta händerna i något trevligare.Som ni kanske minns så har jag ju problem med diskant/mellanregister med mina c2or,tänkte jag skulle bygga en dämpvägg ala engelholm+att jag lagt vantarna på en "drös"med dämpskivor från ett kontorslandskap som jag ska testa runt lite med.Ska även inhandla AD 40 diffusörer för att placera bakom högtalarna,eller?Frågan jag har till er är,hur mycket behöver jag av ad 40 i bredd och höjd?Vad jag förstår så är dom 200mm breda och höjden kan man väl anpassa antar jag.Tips mottages mer än gärna så jag får ordning på mitt rum så att man kan sätta sig å njuta igen.

Mvh/Ingemar

Hej ingemar!

Glad att du förstår att dina högtalare inte är begränsningen och att du börjar ta tag i det verkliga problemet.

Jag hade framförallt dämpat direkt bakom högtalarna. om du vill diffusera väggen bakom högtalarna, skulle jag rekommendera att göra det bara i ytan från första reflex till första reflex.

diffusering gör sällan skada, men dämpning gör förmodligen mer nytta direkt bakom högtalarna om du inte har obegränsad tillgång till diffuseringsmoduler.

Faktum är att jag oavsett tillgång till diffuseringsmaterial skulle rekommendera att bara dämpa direkt bakom dina högtalare, men det är bara baserat på erfarenheter från vanligt vardagsrum och begränsad teoretisk kunskap i ämnet.

mvh,

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hm,

Du har en stor, glasad tavla på höger vägg och ett stort fönster på den vänstra.

Det är inte otroligt att du får en reflex i dessa ytor som riktas direkt mot din lyssningsplats.

Ser du högtalarna i dessa glasytor, när du sitter i lyssningsfåtöljen?

Snyggt rum för övrigt.

/Strmbrg,

Link to comment
Share on other sites

Hm,

Du har en stor, glasad tavla på höger vägg och ett stort fönster på den vänstra.

Det är inte otroligt att du får en reflex i dessa ytor som riktas direkt mot din lyssningsplats.

Ser du högtalarna i dessa glasytor, när du sitter i lyssningsfåtöljen?

Snyggt rum för övrigt.

/Strmbrg,

:D Nu har Du inte läst texten ordentligt Strmbrg ... Bilderna kommer inte från Ingemar.

Rummet exemplifierar min sweet sport när jag bodde i Kanada. Akustiken där var utmärkt, bland det bästa jag har haft. De glasade ytorna var ïnga problem då de låg nästan kant i kant med högtalarna. De tidiga reflektionerna bröts upp av det som kommer efter glaspartierna.

Link to comment
Share on other sites

:D Nu har Du inte läst texten ordentligt Strmbrg ... Bilderna kommer inte från Ingemar.

Rummet exemplifierar min sweet sport när jag bodde i Kanada. Akustiken där var utmärkt, bland det bästa jag har haft. De glasade ytorna var ïnga problem då de låg nästan kant i kant med högtalarna. De tidiga reflektionerna bröts upp av det som kommer efter glaspartierna.

Ja, jag vet att jag är slarvig med att läsa allt.

Jag brukar bli så ivrig att skriva, så jag hinner inte ta mej tid att läsa innan jag svarar...

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen hifivänner.Nu är man äntligen på väg hem efter 5 veckor till sjöss,nu skqa jag sätta händerna i något trevligare.Som ni kanske minns så har jag ju problem med diskant/mellanregister med mina c2or,tänkte jag skulle bygga en dämpvägg ala engelholm+att jag lagt vantarna på en "drös"med dämpskivor från ett kontorslandskap som jag ska testa runt lite med.Ska även inhandla AD 40 diffusörer för att placera bakom högtalarna,eller?Frågan jag har till er är,hur mycket behöver jag av ad 40 i bredd och höjd?Vad jag förstår så är dom 200mm breda och höjden kan man väl anpassa antar jag.Har ju också som bekant ett fönster bakom lyssningsplatsen och där blir det ett par träpersienner.Tips mottages mer än gärna så jag får ordning på mitt rum så att man kan sätta sig å njuta igen.

Mvh/Ingemar

Hej, jag tror Matrixen är inne på rätt spår. Jag är övertygad om att du har problem med första reflexen så som du beskriver hur det låter. Hos mej fungerar diffusering av tidiga reflexer bättre än att dämpa dom. Jag dämpar sena reflexer (t.ex bakom högtalarna) det fungerar utmärkt hemma hos mej. Sätt dej i lyssningsstolen och be någon hålla en spegel på sidoväggarna, där du ser högtalarna skall diffusorn placeras. Prova gärna lite mer toe in också, som någon var inne på. Det kan räcka med några mm för att det skall bli bättre. Här gäller det att hitta läget där sidoreflexer inte stör samt att ljudbild och fokus är acceptabelt. Jag tycker du skall börja med en högtalarplacering där du får minst basproblem. När du är hittat denna kan du börja med att fixa tidiga reflexer. Låter skitlätt men det tar tid.

Lycka till/kåbe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen hifivänner.Nu är man äntligen på väg hem efter 5 veckor till sjöss,nu skqa jag sätta händerna i något trevligare.Som ni kanske minns så har jag ju problem med diskant/mellanregister med mina c2or,tänkte jag skulle bygga en dämpvägg ala engelholm+att jag lagt vantarna på en "drös"med dämpskivor från ett kontorslandskap som jag ska testa runt lite med.Ska även inhandla AD 40 diffusörer för att placera bakom högtalarna,eller?Frågan jag har till er är,hur mycket behöver jag av ad 40 i bredd och höjd?Vad jag förstår så är dom 200mm breda och höjden kan man väl anpassa antar jag.Har ju också som bekant ett fönster bakom lyssningsplatsen och där blir det ett par träpersienner.Tips mottages mer än gärna så jag får ordning på mitt rum så att man kan sätta sig å njuta igen.

Mvh/Ingemar

Hej Ingemar!

Utgå ifrån att du behöver AD40 i höjd med diskant och lyssningsöronhöjd - där har du centrum för AD40placeringen. 120 cm är ett bra mått eftersom det inte blir något spill på 240-längderna vilket gynnar både plånbok och miljö. Bredden på AD40 är som du säger 20 cm.

Överkursen är 20*20 cm's AD40 som vrids 90 grader mot varandra, t.ex. som i The Sounds Experience's annons i Stereophile (Silver-rummet). Då pusslar man ihop 20*20-kvadraterna till 120 cm höjd och med en bredd så att det täcker avståndet mellan högtalarna.

Vi har samma problematik med fönster bakom lyssningsposition! Jag har custom-byggt en Golden Horn för att passa perfekt i fönstret. Lätt att plocka bort för de tillfällen jag vill ha in det naturliga ljuset!

Link to comment
Share on other sites

o, jag håller med Kåbe!

Det var så jag menade. Den sista poängen är inte minst viktig. Det är oerhört besvärligt och en stor omväg att försöka korrigera basproblem då inte högtalarnas placering är gynnsamt från början. För mig tog det ett par år att få till en bra balans mellan begränsade basproblem, en skapligt rak frekvenskurva i övrigt samt en bra perspektivåtergivning. Först därefter har jag plockat in "punktmarkeringar".

Link to comment
Share on other sites

Ni ska ha ett stort tack alla för alla tips,men det känns lite som det går över mitt kunnande om akustik så jag undrar om det finns någon vänlig hifinörd som är en "fena"på det här att mäta o dylikt i göteborg som mot lite hifisnack och något "gött"att äta å dricka har tid å lust med att ta en sväng förbi mitt boende och ge tips om vad jag bör göra.Är ledig 5 veckor från måndag så det är bara att titta förbi när som helst.

Link to comment
Share on other sites

Och jag håller med Matrixen! Har plockat in respektive förstareflex i utstickande hörn där de slår bakut :) och därmed är ju även följande reflexer exkluderade. Problemet är att få till denna placering i kombination med bästa basåtergivningen och där kommer fåtöljpositionen in i bilden. Trevligt småpyssel som gärna får ta tid... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Ni ska ha ett stort tack alla för alla tips,men det känns lite som det går över mitt kunnande om akustik så jag undrar om det finns någon vänlig hifinörd som är en "fena"på det här att mäta o dylikt i göteborg som mot lite hifisnack och något "gött"att äta å dricka har tid å lust med att ta en sväng förbi mitt boende och ge tips om vad jag bör göra.Är ledig 5 veckor från måndag så det är bara att titta förbi när som helst.

Det finns ju en del mätutrustning i omlopp och t.ex. K-man är ju duktig på att få till raka frekvensgångar vid högtalaruppställningar i skilda rum. Både öron och mätaggregat har använts vid dessa övningar.

Link to comment
Share on other sites

Morrn på er hifivänner.

Har börjat att testa lite med akustikplattor och träpersienner,det har blivit betydligt bättre angående disk/mellanreg men det fattas ännu lite tills jag blir helt nöjd,har en platta med tracy chapman som jag använder som reference som ju som bekant har en otroligt stark och" myndig" röst,det skär sig lite fortfarande när hon riktigt "tar i"så att säga.Har fått tag i 4 stycken trippelabsorbenter"minimizers"som jag ska leka lite med så får jag se om jag får ordning på det allra sista.

Link to comment
Share on other sites

Morrn på er hifivänner.

Har börjat att testa lite med akustikplattor och träpersienner,det har blivit betydligt bättre angående disk/mellanreg men det fattas ännu lite tills jag blir helt nöjd,har en platta med tracy chapman som jag använder som reference som ju som bekant har en otroligt stark och" myndig" röst,det skär sig lite fortfarande när hon riktigt "tar i"så att säga.Har fått tag i 4 stycken trippelabsorbenter"minimizers"som jag ska leka lite med så får jag se om jag får ordning på det allra sista.

Om det är skivan med låten "fast car" mm så tycker jag att den inte är så värst bra inspelad röstmässigt.

Hon låter ganska gäll i rösten på den skivan i min anläggning också.

Link to comment
Share on other sites

Tja,dags att skriva några rader igen då.Hade Claes Olsson från eora hemma på besök för att mäta upp rummet,han tyckte som jag att diskant/mellanregistret levde ett liv medans basen körde ett eget race vid sidan av därav den påträngande diskanten.Har vad jag förstår en riktig "dipp"runt 40 hz.Imorrn ska det rivas ut i musikrummet för att målas om+att jag börjar om från noll med anläggningen.Har skaffat trippelabsorbenter +att jag är ute och söker veritunes v6 och v4, så blir det en absorbent i taket.Allt enligt Claes recept.

Link to comment
Share on other sites

Morrn på er hifivänner.

Har börjat att testa lite med akustikplattor och träpersienner,det har blivit betydligt bättre angående disk/mellanreg men det fattas ännu lite tills jag blir helt nöjd,har en platta med tracy chapman som jag använder som reference som ju som bekant har en otroligt stark och" myndig" röst,det skär sig lite fortfarande när hon riktigt "tar i"så att säga.Har fått tag i 4 stycken trippelabsorbenter"minimizers"som jag ska leka lite med så får jag se om jag får ordning på det allra sista.

Enkla träpersienner från IKEA var en stor förbättring i mitt lyssningsrum då där finns tre par fönster utefter ena väggen. Dessutom kan man ju alltid reglera fram läckert ljus när solen ligger på i söder... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Om det är skivan med låten "fast car" mm så tycker jag att den inte är så värst bra inspelad röstmässigt.

Hon låter ganska gäll i rösten på den skivan i min anläggning också.

Just det albumet låter väldigt bra över mina nyligen återuppkopplade Classé-grunkor. Fylligt, mättat sound som inte tenderar att bli gällt eller vasst på någon av inspelningens vokalinsatser. Fast Car är ju en supersingel och även Across The Lines, Baby Can I Hold You samt If Not Now är exempel på jättefina spår. Det finns mer och jag tycker att albumet Tracy Chapman är det bästa hon har gjort hittill... :mm:

4615e03ae7a0c2d7c01ab110.L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...