B.M.F Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Sitter och funderar på att skaffa mig en vinylspelare. Problemet är att jag inte vet vilken jag skall ha eller vilka jag skall titta efter. Har kolla runt på diverse forum men detts har nästan gjort mig mer förvirrad än tidigare Jag är ute efter en enkel välljudande maskin. Gärna äldre med trä plint Visst, en Linn är intressant men inte priset. AR är något billigare, ex EB101 Är dessa något att ha? Hur är det med Thorens TD150 eller skall jag satsa på en klassisk 166'a (kanske med en hemmasnickrad kraftig ek-plint)? Såklart vill jag ha så mycket välljud för pengarna som det går. Verkar frågorna snurriga? Självklart är de det! För att det är jag också när det gäller vinyl :clown: Quote
Bebop Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Eftersom det finns spelare från någon tusenlapp till miljonbelopp och Du inte är mer precis än vad Du är, så är det svårt att börja: Jag skulle börja med att kolla in Rega 3:24, ytterligt välljudande och bra pris (ca 8,000:-). Om Du är beredd att lägga lite till så finns som Du nämner Thorens. Deras TD 160HD har höjts till skyarna i bl a HiFi+. Jag har också hört den och den spelar utmärkt bra. I bifogade länk kan Du läsa ett par tester Test TD 160. Sedan gör Clearaudio fina spelare, t ex Emotion för ca 11,500. Den bör Du också kolla in, likaså Nottingham Analogue som startar kring 15,000. Ljudmässig representerar dessa lite olika ideal där Nottingham och Thorens spelar med lite mer tyngd och svärta medan Rega och Clearaudio har en nättare spelstil. Vad man gillar bäst är en smaksak. Jag kan inte Project spelarna så bra så jag vill inte råda om dom. Själv hade jag satt en slant på Thorens TD 160 HD där Du också har möjlighet att uppgradera till en SME-arm. Lämplig pickup skulle kunna vara en Benz Ace eller Ortofon Rondo. Då har Du fått en riktigt fin maskin som Du också kan växa i med att uppgradera både med pickup och RIAA. Quote
Engelholm Audio Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Eftersom det finns spelare från någon tusenlapp till miljonbelopp och Du inte är mer precis än vad Du är, så är det svårt att börja: Jag skulle börja med att kolla in Rega 3:24, ytterligt välljudande och bra pris (ca 8,000:-). Personligen valde jag att lägga till rätt lite pengar men istället få en Rega P5. Här sitter den tuffare armen RB700 och du har möjlighet att växa med både riktigt grym PU men också förfina med PSU (power supply). Så resonerade jag... Quote
Timbre™ Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Hur är det med Thorens TD150 eller skall jag satsa på en klassisk 166'a (kanske med en hemmasnickrad kraftig ek-plint)? Såklart vill jag ha så mycket välljud för pengarna som det går. Hifiminnen har visserligen en tendens att färgas med åren men när den stora direktdriftsvågen kom i mitten av sjuttiotalet bytte jag ut min TD 165 mot en Pioneer PL-51 och den svarven var jag mycket nöjd med. Ångrade länge att jag sålde Pioneerspelaren vidare men 165:an återvände efter trettio år och utan någon som helst service under hela användningstiden fungerar den faktiskt fortfarande. Det är ju också en kvalitetsaspekt även om den numera är magasinerad. Quote
toobs Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Sitter och funderar på att skaffa mig en vinylspelare. Problemet är att jag inte vet vilken jag skall ha eller vilka jag skall titta efter. Har kolla runt på diverse forum men detts har nästan gjort mig mer förvirrad än tidigare Jag är ute efter en enkel välljudande maskin. Gärna äldre med trä plint Visst, en Linn är intressant men inte priset. AR är något billigare, ex EB101 Är dessa något att ha? Hur är det med Thorens TD150 eller skall jag satsa på en klassisk 166'a (kanske med en hemmasnickrad kraftig ek-plint)? Såklart vill jag ha så mycket välljud för pengarna som det går. Verkar frågorna snurriga? Självklart är de det! För att det är jag också när det gäller vinyl :clown: Själv är jag väldigt nöjd med min AudioNote-spelare som jag satt Clearaudiopickup på (en moddad Systemdek med akryltallrik i princip) Det finns en rund Systemdeck med SME-arm och akryltallrik för 3000 på Akkelis om du vill börja billigt. Den torde vara ett bra köp om du tror på fjädrad upphängning. Finns då också pengar att satsa på en riktigt bra pickup! Även en Clearaudio för 12000 plus bra pris på classic wood-pickupen (jag är nöjd med min) kan vara ett bra köp. Annars såg jag precis en Rega P7 för 12000 på Hifimagasinet där det också finns en Michellspelare (läcker design och skall visst vara bra) för 7500. Kan kanske vara något. Ett spännande alternativ som kan vara värt att beakta är Continuo Jr för 9500 från Rauna. Det finns visst några från forumet som har erfarenter av Rauna-spelarna. Positiva väl?? Slutligen fins ju Simply Black magic med ett antal olika tonarmar på Veteran HIFI. Är det någon som hört dom? Läcker design i alla fall..... Lycka till! Toobs Quote
Kent_n Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Det är som Bebop säger, stor prisskillnad på spelare. Skulle jag vara du skulle jag bestämma mig för en prisklass, och sedan börja leta-lyssna tills du hittar hem i den prisklassen. Hur som lycka till med ditt köp. Quote
conan Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Jag kan inte Project spelarna så bra så jag vill inte råda om dom. Själv hade jag satt en slant på Thorens TD 160 HD där Du också har möjlighet att uppgradera till en SME-arm. Lämplig pickup skulle kunna vara en Benz Ace eller Ortofon Rondo. Då har Du fått en riktigt fin maskin som Du också kan växa i med att uppgradera både med pickup och RIAA. Pro-ject är mer lättviktiga spelare i meningen att armen är lätt (kolfiber) och kräver att man är lite varsam vid injustering. Det gäller att få till jämvikt i alla riktningar. De är ganska enkelt uppbyggda mekaniskt och krutet är lagt på det som är viktigt, lager, tallrik, arm, internkablage osv medan armlyft, automatik och sånt är mera sparsmakat. Du kan ändra på alla vinklar. Dock är pickupfästet fixerat i armen - så du kan inte enkelt byta pickup - men har man fastnat får en pickup så byter man nog inte så ofta heller. Dammskyddet man kan köpa till är som en stor ostkupa - vilket jag inte gillar - så jag kör med ett svart skynke istället. Man måste i princip köpa till en Speed Box för att få den jämnaste gången - skillnaden är inte jättestor - men det är att rekommendera. Min 9.1x tycker jag spelar fint - har provat med Benz Ace, Benz L2 Wood och Lyra Argo. Quote
mayro Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Sitter och funderar på att skaffa mig en vinylspelare. Problemet är att jag inte vet vilken jag skall ha eller vilka jag skall titta efter. Har kolla runt på diverse forum men detts har nästan gjort mig mer förvirrad än tidigare Jag är ute efter en enkel välljudande maskin. Gärna äldre med trä plint Visst, en Linn är intressant men inte priset. AR är något billigare, ex EB101 Är dessa något att ha? Hur är det med Thorens TD150 eller skall jag satsa på en klassisk 166'a (kanske med en hemmasnickrad kraftig ek-plint)? Såklart vill jag ha så mycket välljud för pengarna som det går. Verkar frågorna snurriga? Självklart är de det! För att det är jag också när det gäller vinyl :clown: Här kan du kolla i länken nedan. I tråden finns en vit spelare fotad jag tycker verkar vettig..Snygg samt solid.... Samt hyfsat i dessa nivåer bra pris också.. tror den går att växa med länge..Utsäkta jag länkar till annat forum. Men blir lite enklare det än öppna upp bilderna och länka in nya.. Dessutom så kanske det är skoj att se ett nytt märke. Så länkar därför..... http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspot...-about1140.html Sedan får man inte glömma Bosse Hanssons Conituoe spelare som är riktigt riktigt bra spelare. Samt kostar inte i närheten av vad dom presterar enligt min blygsamma erfarenhet i ämnet vinylspelare... Quote
Timbre™ Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Här kan du kolla i länken nedan. I tråden finns en vit spelare fotad jag tycker verkar vettig..Snygg samt solid.... Samt hyfsat i dessa nivåer bra pris också.. tror den går att växa med länge..Utsäkta jag länkar till annat forum. Men blir lite enklare det än öppna upp bilderna och länka in nya.. Dessutom så kanske det är skoj att se ett nytt märke. Så länkar därför..... http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspot...-about1140.html Vi är vare sig länkprotektionistiska eller länkobstinata på Euphonia... Quote
mayro Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Låter bra det Timbre.. Glad påsk på er alla här... Mvh Tobbe. Quote
Absolute Audio Posted April 10, 2009 Posted April 10, 2009 Kanske en Technics 1210 Mk2!? Då passar jag på att dra in en till länk om hur du kan modda en 1200 el. 1210 till en spelare bättre lämpad för hemmamijö.1210 moddning Har dock ej provat detta själv men jag sitter nu och lyssnar på en Technics sp-10 som låter mumma! Quote
Dr J Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Köp en beg LP12:a och låt Kalle på High Fidelity se över den. Finns ju uppgraderingar som inte behöver vara så kostsamma(om det behövs). Du kommer inte att ångra dig! Dr J Quote
Adagio Posted April 27, 2009 Posted April 27, 2009 Jag vet inte vilken prisklass du tänkt dig men min erfarenhet är att man inte blir riktigt nöjd förren man kommer upp i en viss nivå. Speciellt vi audiophiler, har väl svårt att nöja oss. Så mitt råd är nog att köpa en riktig spelare från början gärna beg, då kan du sålja den för samma peng om vinyl nu inte skulle vara din grej. Jag vet två st bra spelare (känner båda säljarna personligen) en simply black/SME V (Goldprint) med en nästan ospelad benz LP, sen finns en Kuzma stabiS/stogiS med en så gott som ny Benz Glider i Norrköping. Annonserna finn på hifimagasinet. kuzma simply black Lycka till... En liten bildteaser, orgie i bara mässingen Kuzma Quote
Recommended Posts