Jump to content

Musik på TV


Recommended Posts

Tjenna!

"Så ska det låta" tillhör fredagskvällens höjdpunkter för mig min och sambon's, utöver god mat och mys! :)

Senaste avsnitten har dock haft generellt lägre kvalitetsnivå, rent musikaliskt, än annars.

Men säsongen började underbart! Se här:

Länk till SVTPlay

...spola fram till ca 28:00 mm:ss.

E det bara jag som får lite rysningar? :o:mm::blush

Link to comment
Share on other sites

Ja faktiskt , Brolle är lika unik som ett kapell med en Elviskopia i Vegas för mig. Skapa karriär på att låssassjunga förstår jag inte varför man vill.

Detta tycker jag börjar likna nått.

Det är skildnad på artister och musikanter nuförtiden. Ms örn tillhör den senare kategorin....

/P

Link to comment
Share on other sites

Det finns många artister som kan sjunga riktigt bra,,,

Dock saknar jag en del som kan show'a.

Martin Stenmark gjorde en skön.

Fast frågan är om inte Marko bjuder mest på sig själv,, även om det inte är skönsång :D

21 minuter in i samma inslag som ovan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som trådstartaren, mitt favoritprogram! Tyvärr har ju detta krockat med ett för min flickvän mer populärt program :( Lets dance. Men nu är det slut så i fredags fick jag se mitt första program för säsongen! Tomas Järvheden var bra, man tror ju inte han ska kunna sjunga :) Bara hoppas man kan få se resterande program!!

/Stefan

PS! Att jag förlorat i programkampen med min flickvän beror på att jag mycket lättare får min vilja igenom när det ska ändras i ljudrummet om hon får som hon vill!! DS!

Link to comment
Share on other sites

Sorry, men jag går emot strömmen ... Vill inte på något sätt förarga men eftersom frågan kom ...

"Så skall det låta" är för mig en pinsam påminnelse om att det är amatörismen som frodas i diverse lekprogram. Att bjuda in artister, som i och för sig kanske har en del kvaliteter, att sjunga eller nynna låtar där dom inte kan texterna sånär som på några fraser och heller inte alltid melodin är för mig respektlöst. Även om de för stunden kan ha roligt är jag ganska säker på att dom helst skulle vilja visa sig från sin bästa sida med ett reperterat program där dom kan blomma ut på egna meriter.

De verkliga proffsen är kompmusikerna, förmodligen kommer de från musikhögskolan hela högen, de är de verkliga stjärnorna, men i vanlig ordning hamnar dom alltid i bakgrunden till förmån för amatörerna (i sammanhanget) vars kvaliteter ibland kan ifrågasättas, likaså vilka behag som gjorde att dom en gång lanserades.

Varför är det så omöjligt idag att ha en show där musiker och sångare får sträcka ut ordentligt och visa vad dom faktiskt kan. Det är inte utan att man längtar tillbaka till gamla Måndagsbörsen på 80-talet med Jonas Hallberg eller "Imorgon är det lördag" med Östen Warnebring på 70-talet. Live musik med riktiga musiker och gäster från såväl svensktoppen och internationella inslag på turné från såväl rock, pop, visa och jazz.

"Så skall det låta" är för mig en förolämpning. Följdaktligen tittar jag heller inte på skräpet.

Link to comment
Share on other sites

"Så skall det låta" är för mig en förolämpning. Följdaktligen tittar jag heller inte på skräpet.

Tänk att du är en sådan själsfrände Bopman! :D

Varför är det så omöjligt idag att ha en show där musiker och sångare får sträcka ut ordentligt och visa vad dom faktiskt kan. Det är inte utan att man längtar tillbaka till gamla Måndagsbörsen på 80-talet med Jonas Hallberg eller "Imorgon är det lördag" med Östen Warnebring på 70-talet. Live musik med riktiga musiker och gäster från såväl svensktoppen och internationella inslag på turné från såväl rock, pop, visa och jazz.

Min familj skaffade en stereoTV 1979 (vilket var anavserat då!) för att jag var ett så stort fan av måndagsbörsen! Det var tider det! :) :) :)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Blandade åsikter är alltid trevligare än en ja-sägar-tråd! :)

Fast program-idén är ju att ta vanliga artister som får sjunga låtar inte helt inrepat, inte helt förberett, inte helt perfekt! Några här verkar ha önskemål på ett helt annat programupplägg - något jag också gärna hade sett! Men då som komplement eller alternativ till Så Ska Det Låta! :)

Just detta med Brolle och Sibel är i mina ögon och öron när det kan bli magiskt med hjälp av både musikalitet och delvis improvisation.

Sara L verkar vara en härlig tjej. Ibland upplever jag att ljudet är mixat med lite för låg nivå på rösterna vilket är ömsom vin, ömsom vatten - allt beroende på kvalitén på sångaren/sångerskan! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ju inte programmet som en musik höjdpunkt utan ett mer lek program annars blir det fel tycker jag

Markolio klart roligast.. :) viktigast är att dom kan bjuda på sig själva,men gärna bra musik underhållning

Ang Måndagsbörsen ja tack,men utan Jonas jobbiga interjuver(stackars artister,bla Phil Collins)

Link to comment
Share on other sites

Har lite svårt för snuttifierings-TV, föredrar hela låtar och framträdanden.

Leken kan ha sina poänger men inte för mig.

Lyssnar hellre på min anläggning eller ännu hellre live.

Var det någon som såg Avishai Cohens konsert här förleden med Bohus Big Band?

Där kan man snacka om TV-underhållning :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ang Måndagsbörsen ja tack,men utan Jonas jobbiga interjuver(stackars artister,bla Phil Collins)

Imporviserade intervjuer kan bli lika pinsamma som ... ja ni vet. Minns å andra sidan Leif GW Persson och Mel Brooks intervjuerna - jag levde då korridorliv på Lunds universitet, TV'n på måndagar var ett måste.

Förresten, borde inte "Så skall det låta" bytas ut mot ett mer passande "Som det låter" eller "Så kan det låta".

Har inget emot att folk leker, men jag som jag känner det, så sker det på bekostnad av mer "seriösa" (i brist på bättre ord) framträdande. Kanalerna är ju fulla av pekoral med i mitt tycke fördummande innehåll. Undantagen är lätt räknade både i TV och radio. Ytlighet är det förhärdande inslaget vilket också visar sig i bl a plastikoperationer. Ett vackert skal med tomt innehåll är mer värt än en skrynklig nuna med brilliant innehåll.

Annat var det med kändisar förr i tiden. De åtstadkom något ... t ex Isac Newton, Einstein, Edison, Lindberg ... Inget för dagens tuttifiering.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om detta Bebop mfl.. Tycker så ska det låta är ett lyssande ex: på hur grunda dagens artister är. Hantverket är döende hos artisten. Men ibland kan det blixtra till med enstaka sångare som dyker upp. (

) . Musik är inte va det en gång var. Hela världen konsumerar musik på samma sätt som trafikljudet eller ljudet från byggarbetplasen. Som ett bakgrundljud som man inte behöver lägga energi på att koda av.

Alltså måste proffsmusiker= musiker som spelar för att betala räkningar (som kanske ibland är utbildade på musikhögskolan :-) ) även dom inruta sig i detta. Spela skitmusik och få betalt har dock alltid musiker fått göra men knappast i den omfattning vi nu ser. Världen kommer att få vänja sig med att kvalitativ musik som vi en gång såg på det kommer marginaliseras(kanske är det bra, låta den växa fram på egna vilkor igen). Det utbildas massor av musiker i sverige, fantastiskt mycket duktiga musikanter som har en otroligt mörk arbetsistuation i framtiden. Studios försvinner , hemproduktioner blir allt vanligare. Om folk inte vill betala 150 kr för en skiva vill dom heller inte gå på konsert för 300 kr...

Snart får vi nog vänja oss vid tanken att vi ska vara glada för det vi får... A change is gonna come..

Link to comment
Share on other sites

Imporviserade intervjuer kan bli lika pinsamma som ... ja ni vet. Minns å andra sidan Leif GW Persson och Mel Brooks intervjuerna - jag levde då korridorliv på Lunds universitet, TV'n på måndagar var ett måste.

Förresten, borde inte "Så skall det låta" bytas ut mot ett mer passande "Som det låter" eller "Så kan det låta".

Har inget emot att folk leker, men jag som jag känner det, så sker det på bekostnad av mer "seriösa" (i brist på bättre ord) framträdande. Kanalerna är ju fulla av pekoral med i mitt tycke fördummande innehåll. Undantagen är lätt räknade både i TV och radio. Ytlighet är det förhärdande inslaget vilket också visar sig i bl a plastikoperationer. Ett vackert skal med tomt innehåll är mer värt än en skrynklig nuna med brilliant innehåll.

Annat var det med kändisar förr i tiden. De åtstadkom något ... t ex Isac Newton, Einstein, Edison, Lindberg ... Inget för dagens tuttifiering.

Tänkte inte skriva i denna tråd men måste säga att "Så kan det...., Lets da..... och andra liknande program där vi tittar på andra som har kul betraktas av mig som fullständigt befängda och något jag ibland tvingas se pga artighet när jag är hos vänner, glömde säga att eurovisionsschlagerdönga har samma nästan kräkreflexutlösande effekt på mig. Snobb eller tönt kan jag bli kallad men jag kan f-n inte förlika mig med smörjan. Sorry till trådskaparen menar inget illa och borde kanske hållt käft men..... Nej det var bättre förr :) t o m nostalgin var bättre förr! ;) Schlager var defenetivt bättre förr, köp stora schlagerboxen med alla damerna från 50-60 talet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är ett bra och kul program!

Om det inte är så att de fuskar tycker jag många av gästerna är ganska duktiga. Vem kommer ihåg kompletta låttexter sådär under stress?

Vi körde en liknande grej hos mig på nyårsafton, hehe. Det var ganska låg nivå jämförelsevis.

DSC_0565.JPG

DSC_0569.JPG

(Ja, det är eliot som är en av flöjtisterna)

Att jag förlorat i programkampen med min flickvän beror på att jag mycket lättare får min vilja igenom när det ska ändras i ljudrummet om hon får som hon vill!! DS!

:evil: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Calle och Eliot - "Hur kan det låta" - det är ju äkta amatörism där den hör hemma ... :D

Den enda goda jag kan säga om den typen av program är att de förmodligen har stärkt mitt musik och hifi-intresse. Det är ju i och för sig en god sak :)

Link to comment
Share on other sites

Han som sjunger i programmet är ju inte så långt ifrån Elvis i röstläget men det saknas lite upp till originalet förstås. Till och med jag som inte är nåt Elvis-fan kan inte annat än att bocka och buga inför Elvis sångröst och den attack och känsla som han sjunger med.

Version 1

Link to comment
Share on other sites

Den enda goda jag kan säga om den typen av program är att de förmodligen har stärkt mitt musik och hifi-intresse. Det är ju i och för sig en god sak :)

Kan hålla med om det,man har även blivigt petigare med åren,tur man kan stänga av om man vill :)

Engelholm visst finns det "höjdpunkter" i programmet,kommer ihåg när någon musikal artist sjöng Billie Jean,minns inte hans namn men kul(rödhårig) :D

Link to comment
Share on other sites

Hursomhelst får man hålla med om att amatörerna får lite för mycket utrymme, och att proffsen får mycket för lite.

Jag tror det är ett tecken på sadism (ungefär som här på nyår)...

Håller med där bland annat denna säsong varit klen, sånär som på Brolle/Sibel.

Ta en titt/lyssning här:

Jag tror detta är en poäng som dessutom gynnar hifi/musik-intresset!

Den enda goda jag kan säga om den typen av program är att de förmodligen har stärkt mitt musik och hifi-intresse. Det är ju i och för sig en god sak. :)
Link to comment
Share on other sites

Det är inte fredag på riktigt utan Så ska det låta. Det är underhållning för mig; ömsom vin, ömsom vatten i den musikaliska presentationen men nästan alltid glädje. Jag blir glad av så ska det låta. Det är inte perfektion, det är entusiasm och det är glädje (att jag och sambon kan tävla lite mot/med varandra gör också sitt till).

Att sedan inte alla uppskattar det - so what? Det är väl inte något att göra en stor grej av, peace & love. :)

Mvh

Hans

PS När var Einstein en kändis? Det fanns väl revyartister etc som var bra mycket kändare än honom under hans livstid? Även såna med större byst än farbrorn själv (och större hade de säkert varit om möjligheten hade funnits. Människan har ju försökt att förändra sitt utseende under tusentals år.)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte fredag på riktigt utan Så ska det låta. Det är underhållning för mig; ömsom vin, ömsom vatten i den musikaliska presentationen men nästan alltid glädje. Jag blir glad av så ska det låta. Det är inte perfektion, det är entusiasm och det är glädje (att jag och sambon kan tävla lite mot/med varandra gör också sitt till).

Att sedan inte alla uppskattar det - so what? Det är väl inte något att göra en stor grej av, peace & love. :)

Mvh

Hans

PS När var Einstein en kändis? Det fanns väl revyartister etc som var bra mycket kändare än honom under hans livstid? Även såna med större byst än farbrorn själv (och större hade de säkert varit om möjligheten hade funnits. Människan har ju försökt att förändra sitt utseende under tusentals år.)

Vet inte om någon har utmålat detta som en stor grej. Började med vad Engelholm tycker och en rak fråga om vad vi andra tycker ...

Amatörismens utbredning till bekostnad för professionalism och seriösitet inom musik samt nonchalans mot alla de proffs som aldrig får komma fram på professionella meriter är en stor grej för mig, men det löser vi knappast på Euphonia.

Jag glädjs med dig att fredagarna får mening för dig under några veckor med Så skall det låta. Alltid något.

Angående kändisskap så visst fanns det primadonnor och kungahus som lyftes fram även förr men inte i närheten av vad som sker idag. Betydligt större plats fick faktiskt Einsteins upptäckter - även Sven Hedins hemkomster från sina upptäcktsresor mötte oerhörd beundran och attention i både radio och press.

Ett annat bra exempel hur kvalitetsmusik kan lyftas fram var Sten Bromans musikfrågeprogram på 80-talet. De hade miljonpublik i hela Norden och det såldes klassisk musik som aldrig förr. Pekoralmaffian i Stockholm skulle knappast tillåta en sådan satsning idag. Ytlighet och amatörism är det som gäller. Så tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Angående kändisskap så visst fanns det primadonnor och kungahus som lyftes fram även förr men inte i närheten av vad som sker idag.

Kan tyvärr bara hålla med och jag har knappt tittat på TV men aftonskräppressen måste väl ändå leda ligan... :?: Känns som en överhängande risk att denna fjantiga exponering endast skapar förakt mot inblandade personer.

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag är så okultiverad/kultiverad så att jag med mkt stort nöje tittar varje Fredag, tycker det är kul att se på artister som bara skall underhålla i 1 timma. Guld.

Bandet som spelar med dessa artister är övergrymma, kunna haka på helt okänt låtval..inte illa.

Jag tar det för vad det är, 1 timma lättare underhållning, och det är väl det som är avsett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...