Guest IHS Posted July 6, 2004 Posted July 6, 2004 hamnade jag, då Göteborg blev ett stop på semestern. Det fanns en baktanke med besöket: Som ägare av ett 2-kanaligt Grendel, ( Miles 2, Wadia 301) hade jag blivit väldigt nyfiken på hur mycket 2 kanaler till skulle göra för ljudet. Bi-amping m a o. Efter ett varmt välkommnade av lägenhetsinnehavarna började så lyssningen: Gondul, Grendel och Alto spelade upp. Bi-amping......jodå, visst lät diskanten mer distinkt och basen likaså, men skillnaden mot "single-ampat" var inte direkt så man hajade till. Med ljudbilden skedde ingen större förändring. Kanske hade jag väntat mig för mycket, jag vet inte. Med tanke på priset, 8 000/kanal och kostnaden för extra kablar, blir priset väldigt högt. En annat syfte var att äntligen få lyssna till SACD och jmf mot "vanlig"CD.......Gondul 3 kan ju spela vanlig CD på mkt hög nivå, det märktes när Norah Jones "Come away...." spelade upp. När Leif laddade med samma skiva, fast SACD-version, var förväntan stor. Infriades förväntningarna Ingen imponatoreffekt direkt, men det där avslappnade ljudet med extra luft kring röster och instrument värmde mitt "audiofilhjärta". Vi jämförde även Alto med Miles 2 i samma uppsättning. Miles gör inte bort sig mot den väsentligt dyrare Alton, tyckte jag. Alton hade förstås bättre kontroll över konerna och försvann mer ljudbilden, men Miles är förbaskat bra för pengarna. Summa sumarum: Det bästa vore både bi-ampat och SACD , naturligtvis. Men nu gällde för mig att välja, och då blir det en SACD-spelare (även om det inte blir en Gondul för 120 kr) Slutligen vill jag tacka bröderna Olofsson för ett mycket trevligt bemötande och service. Mina medlyssnare: Leif och dig (vars namn jag glömt) Quote
Sanoj Posted July 6, 2004 Posted July 6, 2004 Leif och dig (vars namn jag glömt) Jörgen... //Jonas Quote
Guest IHS Posted July 6, 2004 Posted July 6, 2004 Tack för det, Sanoj. Jörgen, en trevlig bekantskap. Förresten, 120 spänn för Gondul 3..... som hittat Quote
Recommended Posts