decay Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 hej jag har en musical fidelity x-cans v1 som strular lite, den distar nå jävulskt. värst är det när den är "kall", efter nån timme minskar disten mycket, men den blir inte distfri. ändrar man volymen så finns det risk att det blir mer brus som resultat men det är inte direkt kopplat. högre volym ger inte mer brus och vise versa. sjävla grejen att man ändrar volym verkar den inte tycka om helt enkelt... jag har testat att byta rör men det hjälper inte, olika hörlurar, källor osv, samma problem ändå. nån som tror sig har nån gissning på vad som kan vara knas? det ligger nån bild på den om man klickar på länken i signaturen för den som gillar sånt mvh Quote
Adagio Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Det låter som uttorkade kondensatorer, kanske. Hade det i min Krell KAV400xi. Fick byta 24 st. Quote
decay Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Det låter som uttorkade kondensatorer, kanske. Hade det i min Krell KAV400xi. Fick byta 24 st. hmm, bör man byta alla kondingar man hittar eller kan man bara byta några? e väl iof inte ett jättejobb att byta alla, den e ju ganska liten den där lilla saken... Quote
decay Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 skruvade isär x-can'en som hastigaste och tog en liten titt. det ser helt klart ut som om två kondingar precis vid volymkontrollen verkar vara trasiga (la upp en bild i länken <anläggningen>). de andra ser ut att vara hela (inga yttre skador iaf) så kan problemen bero på bara dessa två kondingar eller ska man anta att fler är trasiga? Quote
Adagio Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Börja byt dessa, förmodligen är det de som låter illa. Vid en första sökning på min villa han byta alla ca 40 st men sen byttes bara de som var dåliga. Matrialkostnaden var liten men arbetet rätt drygt. Quote
decay Posted April 1, 2009 Author Posted April 1, 2009 tack för din hjälp Adagio, det uppskattas var på elfa för nån timme sen, 6,60 kr senare så hade jag fyra kondingar i handen (köpte två extra för att det skulle kännas löjligt att åka ända till solna och handla för 3 kr). bytte dessa nu men fortfarande samma sak, distar fortfarande. har ju inte heller något instrument så att jag kan testa vilka kondensatorer som är trasiga och det sitter ju några stycken i den där lilla saken... och det var bara de kondingarna som det var uppenbart att de var trasiga. är det vanligt att typ alla kondigar går? även de som inte är elektrolyter? för elektrolytkondingarna är ca 20-25st och det skulle man kanske mäkta med, ska man räkna alla kondingar så blir de ca 30-50st säkert, och det e väl lite väl saftigt kanske... en liten edit: låtit den vara på nu ett tag, utan last eller någonting och visst har det blivit bättre, nästan helt brusfritt faktiskt! dock så verkar vänsterkanalen vara lite mer distad än höger så nått tok är det nog fortfarande. stänger man av den är det som att börja om från början igen, det distar som tusan i början men går över hyfsat fort. så nån till konding e nog paj, men kanske behöver man inte byta alla :/ eftersom det hjälpte att byta dessa två så kanske det är nån annan konding i närheten som e paj (det låter logiskt, iaf i mitt huvud :p ). hur ser man om en keramikkonding är trasig? Quote
Adagio Posted April 3, 2009 Posted April 3, 2009 Jag skulle inte våga mig på en sån övning, det enklaste är ju att mäta, om man kan annars får man lämna det till någon som kan, lycka till. Quote
decay Posted April 3, 2009 Author Posted April 3, 2009 läste lite på wikipedia om kondensatorer vilket var ganska givande. så jag upptäckte att lite fler kondingar var trasiga... ganska många faktiskt så jag tyckte det var bäst att byta alla. den har ändå gått ganska många timmar så de andra kondingarna kommer nog ändå ge upp ganska snart och att skruva isär tar längre tid än att byta några extra. sagt och gjort. en till tripp till elfa och lite större inköp den här gången, 20 kondingar och strax över 200kr senare så satt man hemma och lödde igen. det var med förväntan som man satte på hörlursförstärkaren igen. men ta mig fan, den funkar! inte tillstymmelse till distande! sofia karlsson som tidigare lät som ministry lät nu åter igen lika rogivande och harmonink som vanligt Quote
Adagio Posted April 4, 2009 Posted April 4, 2009 Kul att man kan vara till hjälp ibland, o grattis. Quote
Recommended Posts