eliot Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Diana Krall - Quiet nights The romantic album combines Brazilian and west coast jazz styles and features three recordings of songs by bossa nova legend Antonio Carlos Jobim. Quiet Nights’ reunites Krall with arranger Claus Ogerman for the first time since the multi-platinum 2001 album ‘The Look of Love.’ The GRAMMY Award winning pianist and vocalist adds Paulinho Da Costa on percussion to her already outstanding quartet of Anthony Wilson (guitar), John Clayton (bass) and Jeff Hamilton (drums). Features: • 180g Vinyl • Includes "The Boy From Ipanema" and "Walk On By" Se www.dianakrall.com Quote
plundin™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 se : Zalves tråd Fick mitt CD ex i går.. Har lyssnat ett par gånger, tycker väll inte att den släpper helt... Det är ett par låtar som är bra, men genomgående lite tråkig, och det är framförallt hennes sång som är mindre bra.. Kommer inte att köpa den på vinyl även om ljudet (mixen) kanske är bättre än på de flesta av hennes tidigare album... Jag återkommer i Zalves tråd när jag lyssnat in mej ordentligt, ett kan jag i alla fall säga, hon skall inte sjunga på portugisiska, det låter för hemskt!!!! /ptr Quote
Zalve Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Jag återkommer i Zalves tråd när jag lyssnat in mej ordentligt, ett kan jag i alla fall säga, hon skall inte sjunga på portugisiska, det låter för hemskt!!!! /ptr[/color] Tur att det bara är 1 spår. (Gjorde en snabb lyssning på hennes sida) Känns lite blek vid den snabba testen, men det är lite tidigt att säga nu. Quote
underspell Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Ja jisses vad trist. Kan ni inte köpa riktig jazz istället för den där hifi-gubb-smörjan? Quote
Zalve Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Ja jisses vad trist. Kan ni inte köpa riktig jazz istället för den där hifi-gubb-smörjan? OM jag nu gillar denna musiken, oavsett vad du kallar den, kan jag inte få köpa den då ? Förövrigt skulle jag gärna se en definition av "Riktig jazz" Quote
Timbre™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 För mig finns det bara en enda och kanske helt avgörande fråga. Diana Krall råkar väl inte ge sig på portugisiska i något spår vid något tillfälle... Här finns ju trots allt en brasiliansk bossa nova-titel... :cool: Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Ja jisses vad trist. Kan ni inte köpa riktig jazz istället för den där hifi-gubb-smörjan? Vilken smörja går Du igång på, Underspell? Själv tycker jag att det finns kvalitet i (nästan) varje genre oavsett vilken etikett det rör sig om. Diana Krall får ju jämföras inom sitt idiom, annars blir det lätt galet. Kan knappast jämföra Diana Krall med t ex Elvin Jones Jazz Machine. Jag gillar båda och vill inte vara utan någon av dom i hyllorna. Om det sen kallas "jazz", "riktig jazz", "populär musik", "riktig populär musik eller "riktig entertainment" har ju ingen som helst betydelse. En infackad tillvaro blir ofta en tvångströja. Bättre köra med öppet spjäll som släpper in fler dofter. Quote
Zalve Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 För mig finns det bara en enda och kanske helt avgörande fråga. Diana Krall råkar väl inte ge sig på portugisiska i något spår vid något tillfälle... Här finns ju trots allt en brasiliansk bossa nova-titel... :cool: Huruvida det är portugisiska eller ej kan jag inte svara på, men spår 5 (Este Seu Olhar) http://dianakrall.com/default.aspx kanske kan hjälpa en spanska expert som Admin är,, Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 För mig finns det bara en enda och kanske helt avgörande fråga. Diana Krall råkar väl inte ge sig på portugisiska i något spår vid något tillfälle... Här finns ju trots allt en brasiliansk bossa nova-titel... :cool: Jag har inte hört plattan än men det kan knappast bli sämre än Nat King Cole's "Canta Español" på något som förmodligen skall vara spanska. Det är nog ett av de största bottennappen någonsin i genren "jag sjunger på ett språk jag inte kan". Quote
Porta Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Jag tillhör de som gillar Diana Krall men efter en första genomlyssning måste jag nog säga att det låter lite segt för att inte säga oengagerat. Får se om den växer med ett par lyssningar. Fast Walk on by lär inte växa ifatt Isaac Hayes version oavsett hur många gånger jag lyssnar på Kralls. Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Anthony Wilson (guitar), John Clayton (bass) and Jeff Hamilton (drums). Anthony Wilson, son till mästerarrangören Gerald Wilson, har blivit min absoluta favorit på avdelningen klassisk jazzgitarr. Hittills har han gett ut fyra plattor. Jag är helt övertygad om att han kommer att vara en av framtidens stora. En mästerlig hantverkare. Quote
Timbre™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Huruvida det är portugisiska eller ej kan jag inte svara på, men spår 5 (Este Seu Olhar) http://dianakrall.com/default.aspx kanske kan hjälpa en spanska expert som Admin är,, Det är en bossa nova-klassiker av Tom Jobim. Este seu olhar quando encontra o meu Fala de umas coisas Que eu não posso acreditar Doce é sonhar, é pensar que você Gosta de mim como eu de você Mas a ilusão quando se desfaz Dói no coração de quem sonhou Sonhou demais, ah! se eu pudesse entender O que dizem os seus olhos Efter Besame Mucho vill jag inte höra Diana Krall sjunga detta... Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Huruvida det är portugisiska eller ej kan jag inte svara på, men spår 5 (Este Seu Olhar) Visst är det portugisiska, skriven av Tom Jobim ... Este seu olhar Quando encontra o meu Fala de UMAS coisas Que eu não posso acreditar Doce é son har É Pensar que você Gosta de mim Como eu de voce! Något om blickar och att hon tänker på honom och han på henne. Quote
pederb Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Fick min kopia igår, och gud vilken tråkig skiva, jag föll nästan i sömn. Quote
Timbre™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Jag återkommer i Zalves tråd när jag lyssnat in mej ordentligt, ett kan jag i alla fall säga, hon skall inte sjunga på portugisiska, det låter för hemskt!!!! Oj! Fick syn på att frågan redan är utredd... Med de tre bossa nova-spåren ger sig Diana Krall in i Eliane Elias' självklara domäner och då måste hon vara bra för att ha en chans. Quote
plundin™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Oj! Fick syn på att frågan redan är utredd... Med de tre bossa nova-spåren ger sig Diana Krall in i Eliane Elias' självklara domäner och då måste hon vara bra för att ha en chans. Jo det skall gudarna veta, nån Elaine Elias är hon inte när det gäller uttolkning av ett rytmiskt brasilianskt sångideom! ptr Quote
Zalve Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Jo det skall gudarna veta, nån Elaine Elias är hon inte när det gäller uttolkning av ett rytmiskt brasilianskt sångideom! ptr Vem är Elaine Elias ? :clown: Quote
Timbre™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Vem är Elaine Elias ? :clown: Även vid sidan av det rent musikaliska finns det en del gemensamma drag. Brasiliens svar på Canadas Diana Krall skulle man kunna säga... Quote
Timbre™ Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Höfterna lite bredare här va? Men stilen är same same som dom säger i Thailand... Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Även vid sidan av det rent musikaliska finns det en del gemensamma drag. Brasiliens svar på Canadas Diana Krall skulle man kunna säga... Ja, det kan jag hålla med om, mer och mer dessutom. Hon slog igenom som pianist dock. Var bl a med i Steps Aheads andra upplaga men har i huvudsak spelat med egen grupp. Var ett tag gift med Randy Brecker men numer lever hon tillsammans med basisten Marc Johnson. Jag gillar henne mer och mer. Hennes storhet ligger i pianospelet men bossan hanterar hon som få. Se även: Eliane Elias. Finns en hel del med henne på YouTube. Quote
Musicman Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Fick min kopia igår, och gud vilken tråkig skiva, jag föll nästan i sömn. Jag somnar gärna intill Diana Krall. Kanske är man för bred i sin musiksmak men jag han än så länge inte ogillat mycket i musikväg (endast den råa death metal). Håller med Bebop om att det gäller att ha öppna spjäll. Mycket av den musik vi lyssnar till har ju influerat ytterligare någon annan artist till att skapa ännu mer musik. Jag är så otroligt tacksam till alla de människor som vågar ge sig in i musikindustrin (ursäkta uttrycket). Men värre press och konkurrens får man leta efter. Tack också till alla Ni som vill, vågar och kan lyssna till en bred katalog av musik. Quote
Bebop Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Det kommer mer ... Såg på CDjapan.com att det är en ny live DVD på gång. Blue-Ray släpps slutet av maj och vanlig DVD i juni. Diana Krall - Live in Rio Quote
Guest om.s Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 Holdt denne cdén i handen igår, men dro meg fra å kjøpe den, etter lukne omtaler, musikken bør jo holde mål eller rekker det med at det er Diana? .... mvh Quote
crion Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 Blu-Ray:en ser intressant ut. Någon som har låtlistan? Quote
Zalve Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 Yummi,, Ca 6.30 in,, Vilken känsla att sitta i den publiken. Quote
Guest B-200 Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 aaargh bossa nova är så underbart, den skivan skall jag ha! Quote
underspell Posted April 3, 2009 Posted April 3, 2009 OM jag nu gillar denna musiken, oavsett vad du kallar den, kan jag inte få köpa den då ? Förövrigt skulle jag gärna se en definition av "Riktig jazz" Klart du får köpa vilken musik du vill. Jag tycker det är tråkigt att man ägnar tid åt något som är så otroligt slätstruket och intetsägande. I synnerhet så är det väl i hifikretsarna som hon får någon uppmärksamhet. Hon är ju inte direkt hett villebråd om man läser på jazzbloggar och dylika sajter. Riktig jazz kan man ju naturligtvis inte definera men i mina öron har iaf DK väldigt lite sväng, spontanitet och improvisation i sig. Åtminstone på de få inspelningar som jag utsatts för. Quote
underspell Posted April 3, 2009 Posted April 3, 2009 Vilken smörja går Du igång på, Underspell? Själv tycker jag att det finns kvalitet i (nästan) varje genre oavsett vilken etikett det rör sig om. Diana Krall får ju jämföras inom sitt idiom, annars blir det lätt galet. Kan knappast jämföra Diana Krall med t ex Elvin Jones Jazz Machine. Jag gillar båda och vill inte vara utan någon av dom i hyllorna. Om det sen kallas "jazz", "riktig jazz", "populär musik", "riktig populär musik eller "riktig entertainment" har ju ingen som helst betydelse. En infackad tillvaro blir ofta en tvångströja. Bättre köra med öppet spjäll som släpper in fler dofter. Jag tycker också att det finns kvaliteter i alla genrer. Inom hissmusik genren där DK uppenbarligen måste hamna så är det väl så att hon är en fullfjädrad medelmåtta. Quote
Recommended Posts