conan Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Utsnitt från Irrlicht av Klaus Schulze. Konstnären heter Urs Amman. Så heta kanske de inte är ... då majoriteten är innan 1980. Någon som vågar sig på en gissning på artister? Quote
conan Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 Tangerine Dreams är det ända säkra kortet Ja - det brukar slinka med av bara farten - men inte denna gång. Dock är en ex medlem med bland plattorna - så det var ändå en bra gissning! Quote
conan Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 Wishbone Ash - Live Dates MCA 1973 Denna var så billig att jag köpte den - det är ju bra låtar på den från bl a Argus. Det verkar som om plattan är ingrodd med cigarettrök så den låter lite murrigt. Jag måste nog tvätta en gång till ... det kanske blir en 4:a för ljudet, inte mer. Musik: 4x Ljud: 4x Quote
Käera Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Okey men lite 70-tal,Deep Purple,Ufo,Black Sabbat,Uriah Heep,Thin Lizzy,Led Zeppelin,Status Quo,AcDc...... Quote
conan Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 Nog sneglade jag länge på Sabbath, Dio mfl plattor - men det blev inga denna gång. Då finns det nästan bara två genres kvar, förutom TD-musik då .. Quote
conan Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 America - Homecoming Warner Bros 1973 Andra plattan från bandet som gjorde Horse with no name. En bra uppföljare med klassiker som Ventura Highway. Musik: 4x Ljud: 4x Quote
calle_jr Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Hmm, med ledning av de du visat gissar jag på Genesis, Jefferson Airplane, Neil Young, Buffalo Springfield, Camel, Jethro Tull, Zappa, Velvet Underground, Pink Floyd, Yes Quote
iroise Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Alla lp:na med america som har bokstaven H som begynnelse-bokstav i skivtiteln är bra sedan dalar det. Quote
conan Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 Hmm, med ledning av de du visat gissar jag på Genesis, Jefferson Airplane, Neil Young, Buffalo Springfield, Camel, Jethro Tull, Zappa, Velvet Underground, Pink Floyd, Yes Jag inser att det här är svårt ... men nej, inget av ovanstående. Dags att sova - fler plattor i morgon. Nja, iroise, det finns fler bra plattor. Alibi är t ex rätt bra. Visst är America, Homecoming och Hat trick lite outstanding dock .. Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Klaus Schulze - Irrlicht Brain 1972 (original utgivet på Ohr) Debutplattan med ambientmästaren Schulze. Om man så vill är detta en symfoni med orgel - fast kanske inte riktigt. En del inslag på plattan är minst sagt luriga. Riktigt bra, denna! Dock blir det inte full pott på grund av en del lite tveksamma arrangemang - ibland kan det vara lite osammanhållet - men det kan ju inte bli perfekt och ska nog inte vara det heller. Musik: 4x Ljud: 5x Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Klaus Schulze - Dig it Amiga 1982 (original på Brain 1980) En kul platta pressad i det forna DDR med en digital skapelse från Schulze. Flera av instrumenten är skapade med hjälp av GDS Music Computer och lagrad som digital master. Otroligt bra ljud för en så tidig "CD" fast på skivomslaget kallar de den för DD - Digital Disc - om LP:n alltså. Musikstycket Synthasy på B-sidan är klart bäst och förtjänar 5 Musik: 4x Ljud: 4x Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Arne Domnerus - Swedish Modern Jazz RCA Camden 1958 (CAL 417) Jag kunde inte låta bli att köpa denna platta med den nyligen bortgångne Arne Domnerus. Det är roligt att höra Arne i hans tidiga karriär. Han var 34 år när skivan gavs ut - men jag hittar inte så mycket på nätet om hans tidigare inspelningar. Musik: 4x Ljud: 4x Quote
Bebop Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Här finns en del Dompan Om Du slår Arne Domnerus på Google får Du upp en hel del. Även Wikipedia har en del. Dompans skivor är eftersökta framför allt av japanska samlare. Förvara den väl. Finns ett ex på E-Bay till fast pris. Det är 22 dagar kvar så om den inte säljs innan så kan den rusa upp en del. Skulle tro att en sådan platta går för ca 15-20 $ men rätt köpare kan ge det dubbla. Se E-Bay Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Kul. Jag gav 30 spänn för den - dock är det lite knaster här och där - så jag skulle nog inte ge den mer än ett G i ratingen men flera skulle nog sätta VG++ eller nåt sånt .. http://www.digjazz.se/Artiklar.Arne%20Domnerus.html Quote
Bebop Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Kul. Jag gav 30 spänn för den - dock är det lite knaster här och där - så jag skulle nog inte ge den mer än ett G i ratingen men flera skulle nog sätta VG++ eller nåt sånt .. Du har väl skivtvätt - ett oumbärligt verktyg för vinylsamlare Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Lind, Erstrand, Larsson, Johansen - Jazz på Stampen Gazell 1968 (GMG-1213) Den här hade jag inte hjärta att lämna i skivbackarna - den första plattan från Stampen om jag tolkar texten rätt - den spelades in i maj 1968 och stället öppnade i mars samma år. Det är ett rejält ös och låten Avalon är smått otrolig .. Musik: 4x Ljud: 4x Quote
conan Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Erik Frank - Novelty Accordion Cupol 1968 (CLPL 1005) Jag som normalt sett hatar dragspel - har köpt en dragspelsskiva . Ett helt otroligt sammanträffande var på en fotoutflykt till Ankarsrum då det samtidigt var dragspelsfestival. Då körde de just titellåten och det var nåt helt annat än jag tidigare hört på dragspel. Så nu är man fast i det träsket också ... Kanonljud på denna platta!! Musik: 4x Ljud: 5x Quote
Bebop Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Erik Frank - Novelty Accordion Cupol 1968 (CLPL 1005) En sån pärla. Är det en singel eller LP? När jag hittar sådana plattor blir jag också lite nyfiken på historian bakom musikern. Det finns en bok om Erik Frank (av Bengt Nyqvist) och hur denna låt skapades. Intressant levnadsberättelse kring flackande turnéliv och alkoholmissbruk. Den blev lite av jazzens "Flottarkärlek" (Snoddas) men i helt annan klass. Bevara den väl! Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 En sån pärla. Är det en singel eller LP? När jag hittar sådana plattor blir jag också lite nyfiken på historian bakom musikern. Det finns en bok om Erik Frank (av Bengt Nyqvist) och hur denna låt skapades. Intressant levnadsberättelse kring flackande turnéliv och alkoholmissbruk. Den blev lite av jazzens "Flottarkärlek" (Snoddas) men i helt annan klass. Bevara den väl! Det är en LP och bör tas hand om så snart den siktas bland skivbackarna. Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Bothy band - Afterhours (live in Paris) Mulligan Music 1979 De som skriver om Bothy Band på nätet brukar säga att man ska se dem live - de är så otroligt samspelta och håller tempot uppe. Det förstår man när man hör denna platta. En ruggigt bra låt är Over the Water to Charlie, The Kid on the Mountain. Man kan köpa plattan för endast den låten. Det är full pott för den låten, både musik och ljud! Musik: 4x Ljud: 4x Quote
calle_jr Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Någon som vågar sig på en gissning på artister? Hehe, det var inte så lätt denna gång... Lind, Erstrand, Larsson, Johansen - Jazz på Stampen Erik Frank - Novelty Accordion Bothy band - Afterhours Quote
eliot Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 En sån pärla. Är det en singel eller LP? När jag hittar sådana plattor blir jag också lite nyfiken på historian bakom musikern. Håller med - Det är ofta på det sättet jag lärt känna andra musiker och vidgat min horisont Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 En ledtråd: Nästa platta är inspelad på 50-talet med en artist som säkert inspirerat många jazzsångerskor genom tiderna. Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 En ledtråd: Nästa platta är inspelad på 50-talet med en artist som säkert inspirerat många jazzsångerskor genom tiderna. Finns några att välja på: Mildred, Billie, Ella, Sarah, Dinah, Betty ... Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Finns några att välja på: Mildred, Billie, Ella, Sarah, Dinah, Betty ... Ja, en av dem. Skivan är inspelad 1956, bara några år innan hennes död. Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Kevin Ayers - Bananamour Sire records 1973 (US press) Vi tar en platta till innan plattan från Carnegie Hall. Kevins lite teatrala musik är rätt kul att lyssna till ibland. Musik: 3x Ljud: 4x Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Ja, en av dem. Skivan är inspelad 1956, bara några år innan hennes död. Då får det ju vara Billie Holidays "Lady Sings The Blues". Hon dog 1959 så det kan ju passa in bra. Quote
conan Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Billie Holiday - Carnegie Hall Concert Verve 1961 (V-8410) En trevlig skiva jag köpte för att få perspektiv på Mary Coughlans coverskiva från år 2000 (GELD 4012). Musik: 4x Ljud: 4x Quote
Bebop Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Billie Holiday - Carnegie Hall Concert Verve 1961 (V-8410) Även utgiven som The Essential Billie Holiday (Verve V/V6 8410) och The History Of Billie Holiday (Verve 2V6S 8816). En fin samling Quote
Recommended Posts