Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det några USB kontakter med hög kvalite?

Jag har inte råd att köpa en riktig USB kabel. Jag kommer använda 80cm Nordost Valkyrja högtalarkabel (22awg) inuti skumgummi rulle med ERS Paper runtomkring. Låter det acceptabelt?

Posted

Jag har inte råd att köpa en riktig USB kabel. Jag kommer använda 80cm Nordost Valkyrja högtalarkabel (22awg) inuti skumgummi rulle med ERS Paper runtomkring. Låter det acceptabelt?

Hittar du några så är jag oxå intresserad. :)

Posted
Det är nog ingen större skillnad mellan olika USB-kontakter.

Jag har inte råd att köpa en riktig USB kabel.
En riktigt USB-kabel kostar väl under 100kr? :unsure:

Det handlar ju om asynkron dataöverföring, så det finns egentligen bara två sorters USB-kablar - fungerande och trasiga. :)

Jag kommer använda 80cm Nordost Valkyrja högtalarkabel (22awg) inuti skumgummi rulle med ERS Paper runtomkring. Låter det acceptabelt?
Jag vet inte om det är en så bra idé att använda högtalarkablar till detta eftersom kabelstandarden har väldigt specifika krav på uppbyggnad. Du bör alltså läsa på ordentligt innan du ger dig på att bygga en. Här hittar du specifikationer: http://www.usb.org/developers/docs/

Men du får nog fråga dig själv om det är värt att lägga tid och pengar på att bygga en kabel som i bästa fall fungerar lika bra som en billig från Clas Ohlson och i värsta fall förstör utrustningen du kopplar den till.

Posted

Viss skillnad är det mellan olika USB-kontakter. Vid de höga frekvenser vi pratar om för t ex USB2.0, strax under 500MHz, så är matchning mellan kontakt och kabel viktig. Det går normalt inte att bara löda, krimpa eller på annat sätt göra jobbet manuellt om man inte är en klippa på RF-elektronik (Radio Frequency). En högtalarkabel är sannolikt inte impedansanpassad i RF och fungerar nog rätt dåligt.

En USB-kabel som man vill köra i full speed ska inte böjas i 90 graders vinkel - då ändrar man impedansmatchningen och kabeln fungerar sämre.

Köp en kabel på datafirman så är det säkerligen tillräckligt bra.

Posted

:D Den här debatten känns igen... var har jag hört detta någonstans??

Jag förhåller mej ödmjuk eftersom jag inte provat något själv :unsure:

Har hört att Oehlbach rekommenderas här på forumet och det kanske blir tillfälle att prövas. Men ingen hoppas mer än jag att USB är det perfekta ljudgränssnittet där inga av de gamla parametrarna för överföring av ljudsignalen har någon som helst verkan.