peter p Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Hej Har ett par något begangnade high end golvhögtalare på prov (> 100 000 SEK). Ljudet fantastisk bra, men vid testtoner i basområdet (20, 25, 30, och 40 Hz) hörs en liten vibrerande biljud av något högre frekvens näre mellantonselementet på den ena högtalaren men inte på den andre. Det låter som lite reonans omkring mellantonelementet. Det hörs endast näre högtalaren. Det hörs inte vid orgel, bas, tuba eller musik i det hele taget. Har någon en möjlig förklaring eller synspunkt på betydelsen? (Diskretion ang. produktnamn) Mvh Peter p Quote
K-man Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 tror också på lösa element....har haft samma upplevelse en gång i tiden...då var det fastsättning av element som behövdes. \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Skruvarna är nr 1 och lättast att göra nått åt. Nr 2 är om nått ligger löst inuti lådan, t.ex. filterkomponenter, kablar eller liknande. Quote
iroise Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Jag hade en gång ett par gamla Dali 40 härhemma. Eliot var på besök samt Thomas som arbetar med hifi. Thomas var här pga av ett konstigt missljud i ena högtalaren, vi spände elementen men det hjälpte ej varvid vi tog oss in i talaren och vips där var orsaken, en nappflaska! Quote
K-man Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Hehee...ibland kan man hitta kul saker...läste om någon som hade hittat en Briolok som kört in i basporten... \\K-man Quote
Zalve Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Hehee...ibland kan man hitta kul saker...läste om någon som hade hittat en Briolok som kört in i basporten... \\K-man Och jag har hört om en som hade ett par VR8or,, det visade sig att halva samlingen med tennisbollar hade passerar in genom basporten, via sonens förtjänst. Quote
Guest justaudiomagic Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 appropå basportar, en kompis till mig kom hem från jobb o kunde inte hitta sin katt.. efter många timmars letande hörde han katten innifrån högtalaren... Jag tror mest på som övriga säger, skruvarna! Många rör aldrig sina högtalare under hela den tiden de äger de, och det kan vara 10-20 år utan problem Quote
Harryup Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 I värsta fall ett brännt element. Men testa skruvarna först förstås. mvh/Harryup Quote
Stereotypen Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Min lilla kisse gick in och födde 4 kattungar i min baslåda Jag fick skruva ur elementet för att få ut dem. Quote
Käera Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Någon som funderat på slutna lådor ,skruva fast element är det jag gjort eft oönskade ljud Quote
Recommended Posts