Bimota Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Det är nu officiellt att Roy Gregory lämnar över chefredaktörskapet till sin erfarne branschkollega Alan Sircom, känd som skribent för flera av de anrika HiFi-magasinen från England och USA. Som en följd av de slutsatser Roy Gregory dragit under alla sina år som chefredaktör och skribent i tidningen, fortsätter han nu sin karriär hos Nordost Corporation. Han kommer därigenom egentligen bara att fortsätta på redan utstakad väg. Den trogne läsaren av hifi+ vet ju redan vad Roy anser om Nordosts produkter. Som den professionella person han är, har han valt att kliva av chefredaktörsrollen, för att ge tidningen möjlighet att bibehålla ett visst mått av objektivism inför andra kabelmärken. Roy själv anser nämligen att Nordost är en absolut förutsättning för att kunna upptäcka vad apparaterna på arbetsbordet verkligen kan prestera. Vi har, föga förvånande, full förståelse för det synsättet. Vi kommer att försöka locka över honom till nästa lämpliga mäss-evenemang i din närhet! Quote
eliot Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Vi kommer att försöka locka över honom till nästa lämpliga mäss-evenemang i din närhet! Låter lovande Lycka till //Eliot Quote
calm Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Lite tveeggat tycker jag. Å ena sidan är Nordost bara att gratulera och skall bli roligt att få höra honom om han kommer till Sverige. Å andra sidan förlorar den fria och oberoende hifi-pressen en ledargestalt som under många år levererat utmärkta test och i en mängd som få. Blir roligt och se vad den nye chefredaktören kan åstadkomma med tidningen som jag håller som en av de ledande i världen även om TAS köp kanske begränsar en chefsredaktörs handlingsfrihet fullt ut. Calm Quote
Käera Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Det är ju alltid bra om man kan vara objektiv speciellt i en tidning. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Det är ju alltid bra om man kan vara objektiv speciellt i en tidning. Det kan nog vara lättare sagt än skrivet då ju även hifiskribenter måste ha personliga preferenser samt stå inför ett begränsat testutbud. Quote
calm Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Det kan nog vara lättare sagt än skrivet då ju även hifiskribenter måste ha personliga preferenser samt stå inför ett begränsat testutbud. Därför känns det bra att de riktigt seriösa tidningarna redovisar medarbetarnas egna anläggningar och favoriter. Om det stämmer med mina egna ljudideal så gör det inget. Calm Quote
Käera Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Det kan nog vara lättare sagt än skrivet då ju även hifiskribenter måste ha personliga preferenser samt stå inför ett begränsat testutbud. Håller helt med,man behöver nog vara väldigt stark för att både kunna vara tillräckligt lyhörd där men ändå stå för sin egna åsikt Men som tråden börjar så är man ju vaken om man går vidare till den riktning man tror på,o där kunna ge med sig av erfarenheter man har,utvecklingen skall ju inte stanna även om man är nöjd med en produkt Quote
Bimota Posted March 26, 2009 Author Posted March 26, 2009 Vad får han för någon roll hos Nordost då? Som jag förstått det så kommer han att sköta en hel del kring marknadsnärvaron för Nordost. Och se till att pressreleaser om nya produkter och tekniska landvinningar når ut till tidningar och entusiaster utan fördröjning. Han kommer att ha Europa som sin huvudsakliga arena. Skulle gissa att han får vara en av personerna i utvecklingsavdelningen också. Han har ju stora och bra öron. Quote
Vitus Audio Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Som jag förstått det så kommer han att sköta en hel del kring marknadsnärvaron för Nordost. Och se till att pressreleaser om nya produkter och tekniska landvinningar når ut till tidningar och entusiaster utan fördröjning. Han kommer att ha Europa som sin huvudsakliga arena. Skulle gissa att han får vara en av personerna i utvecklingsavdelningen också. Han har ju stora och bra öron. Taget fra HiFi+ website?? Hvor har du info fra, at han helt har droppet HiFi+ til fordel for Nordost?? This Months Editorial (Issue 64, March 2009) Welcome to issue 64 of Hi-Fi Plus magazine, and my first in the Editor’s chair. In what proved to be one of the worst kept secrets in the hi-fi industry, Roy Gregory has decided to stand down from the role of Editor of the magazine to concentrate on reviewing. Just one issue at the helm of an internationally-renown magazine has proved exhausting enough, and Roy has been doing it for a decade. Little wonder he felt it was time for a change. Roy has also recently developed a listening room with the breadth needed to handle high-end products with true gravitas, which is why one of his first jobs as reviewer is to explore the truly remarkable Focal Grande Utopia EM and the stunning Audio Research Reference CD8 and more this issue. Lucky man! Quote
Bebop Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Märkligt hur otydliga de är med infon i HiFi+. Det står på ett par ställen att det är en ny chefredaktör men inte alldeles tydligt. De borde ju vara lite tydligare plus ett tack för de insatser som Roy har gjort. Kommer kanske ... Synd att han inte gick till ett riktigt kabelmärke Quote
Zalve Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Märkligt hur otydliga de är med infon i HiFi+. Det står på ett par ställen att det är en ny chefredaktör men inte alldeles tydligt. De borde ju vara lite tydligare plus ett tack för de insatser som Roy har gjort. Kommer kanske ... Synd att han inte gick till ett riktigt kabelmärke Synd att han inte stannade kvar och fortsatte sitt fina jobb istället för att börja med kablar Quote
Vitus Audio Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Märkligt hur otydliga de är med infon i HiFi+. Det står på ett par ställen att det är en ny chefredaktör men inte alldeles tydligt. De borde ju vara lite tydligare plus ett tack för de insatser som Roy har gjort. Kommer kanske ... Synd att han inte gick till ett riktigt kabelmärke Har du nogle links til hvor du har fundet det info? Quote
mikael2 Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Har du nogle links til hvor du har fundet det info? Bimota jobbar väl för Audionord som i sin tur importerar Nordost så informationen har nog kommit internt den vägen gissar jag...? Quote
Bebop Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Har du nogle links til hvor du har fundet det info? Jag har inte läst hela HiFi+ Nr 64 ännu, men redan på sidan 4 sägs i första två meningarna: "Any new editor has big shoes to fill. And Roy Gregory has left some of the biggest paw prints around. It's a daunting task, taking over a magazine from someone who was both launch editor and the person who steered it so remarkably well through its first decade. But now it's not as if he's gone away; Roy really is 'spending more time with this speaker cables ... That being said, taking on the editorship of a high-end hi-fi magazine at a time ... osv" Sidan 65, sista meningen i vänstra spalten: "Good enough to make me think that as the new editor of Hi-Fi Plus, I'd already ..." Quote
Daniel Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Hej. Informationen kommer ifrån Nordost. I talande stund har de möte tillsammans med Roy för att planera Munchen-mässan ihop. Men kom ihåg. Ni läste det här först! (som man brukar säga inom media) Sen kan man ju spekulera i huruvida detta är bra eller dåligt för hifi+. Alla mynt har ju som bekant två sidor. Quote
Bebop Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Ser också att jag missade sidan 2 där man faktiskt är tydliga om att Roy lämnat. Här sägs det att han skall ägna sig åt "reviewing". Inget om att det är Nordost han skall gå till. Quote
Bebop Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Men kom ihåg. Ni läste det här först! (som man brukar säga inom media) HiFi+ kom i brevlådan för drygt 2 veckor sedan, så för prenumeranter kom Euphonia tvåa (förutsatt att man läst sin HiFi+ Quote
IHS Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Jag läser HiF+ med stor behållning, t o m "ledaren": Alan Sircom filosoferar kring varför vi fortsätter att köpa hifi, trots dåliga tider. I dåliga tider är det "fult" att köpa dyra bilar, el annat som kan sticka i ögonen på dom av arbetslöshet drabbade, men att däremot pryda sitt hem med en dyr hifianläggning är helt Ok:) "......we are putting down roots and making our homes a nicer place to live. And that means better listening facilities." Visst är det så Quote
Daniel Posted March 27, 2009 Posted March 27, 2009 HiFi+ kom i brevlådan för drygt 2 veckor sedan, så för prenumeranter kom Euphonia tvåa (förutsatt att man läst sin HiFi+ Jovisst! Men jag syftade på biten om Nordost. Det läste ni väl ändå först här? Quote
Bimota Posted March 28, 2009 Author Posted March 28, 2009 Märkligt hur otydliga de är med infon i HiFi+. Det står på ett par ställen att det är en ny chefredaktör men inte alldeles tydligt. De borde ju vara lite tydligare plus ett tack för de insatser som Roy har gjort. Kommer kanske ... Synd att han inte gick till ett riktigt kabelmärke En kommentar som bara uppmanar till en massa destruktivt beteende här på fina forumet. Du indikerar att du själv alltså "vet bättre" än både Roy Gregory och Harry Pearson och alla oss här på Audionord. Personligen byter jag ut alla apparater före jag byter ut mina kablar. Med mina egna personliga preferenser hittar jag inget som kommer i närheten av Roys favoritkablar. Oavsett pris. Men vi har ju olika ideal och preferenser i det här intresset, och det får man försöka förstå och respektera. Jag respekterar om du har en annan åsikt än jag själv, men att mena att Nordost inte är ett riktigt kabelmärke blev lite magstarkt för mig. Vänliga hälsningar Ludwig Quote
Timbre™ Posted March 28, 2009 Posted March 28, 2009 Jag respekterar om du har en annan åsikt än jag själv, men att mena att Nordost inte är ett riktigt kabelmärke blev lite magstarkt för mig. Vänliga hälsningar Ludwig Vi drar ett streck och går vidare men håll med om att Internet är lurigt då ett skämt lätt kan bli allvar och tvärtom. Hifi är ju dessutom ett känsligt ämne... Quote
Recommended Posts