Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur stor påverkan har tonarmen på vinylljudet? Påverkar själva ljudet av armens material?

Vilken faktor påverkar ljudet mest på en vinylrigg? Är det Pick-upen, armen, Riiat eller själva konstruktionen på vinylspelaren?

//rillo

Posted

Skulle nog vilja svara kombinationen som helhet.

Men jag ansluter gärna till Linns synsätt att man bör börja ifrån verket och uppgradera för att få en rimlig balans mellan alla delar i slutändan.

En bra pickup i en "dålig" arm på ett "dåligt" verk ger inte samma valuta som om man börjar i andra änden.

mvh/Harryup

Posted
Skulle nog vilja svara kombinationen som helhet.

Ansluter mig till kombinationstänkandet och via nätsidor, hifitidningar och forum kan man lätt urskilja matchningsmönster och prylar som passar bra ihop även om de inte har samma tillverkare, distributör eller ens tillverkningsland.

Posted

De viktigaste parametrarna menar jag är pickupens compliance (fjädringsmjukhet) och tonarmens massa. Idag är det inget störr problem eftersom de flesta pickuper är av MC-typ med en fjädringsmjukhet kring 12-15 µm/mN vilket passar utmärkt till armar med medelstor massa, typ SME 309. En MM-pickup ligger ofta högre. Som exempel har Ortofons nya 2M Black en fjädringsmjukhet vilket också är OK med en medeltung arm men funkar bättre i en lätt arm än en MC-pickup. De gamla SPU-pickuperna från Ortofon har en fjädringsmjukhet kring 8 µm/mN och passar defenitivt inte i en lätt arm.

Det som händer vid fel anpassning av massa är att man kan få självsvängning i hörbara register och att armen inte hänger med nålens rörelser i spåret (som för klena däck till en tung bil).

Detta var faktorer som var viktigare på 70-talet då pickuptillverkare tävlade i att ha så hög fjädringsmjukthet som möjligt, det fanns pickuper som låg på uppemot 40 µm/mN. Samtidigt följde tonarmstillverkarna efter med armar med så liten massa som möjligt, t ex SME III och ADC LMF. I mitten av 70-talet lanserade sedan Ortofon MC 20 Super, och då fungerade inte dessa armarna alls. Andra pickuptillverkare följde efter med MC-pickuper vilket också ledde till att armar med högre massa lanserades.

Så idag är anpassning MC-pickup och tonarm inga större problem om man inte köper ytterligheterna i detta avseendet. Ett sätt att råda bot på problemen om man har för lite massa i tonarmen gentemot en MC-pickup är att ha en dämpsats. SME lanserade en sådan till sin SME 3009 kring 1980.

Däremot låter tonarmar och pickuper olika men att ge ett generellt svar på detta är inte alldeles enkelt och det finns ju tusentalskombinationer i olika prisklasser att välja mellan och lägg till detta den personliga smaken. Lättare att svara på om Du skriver lite om vad Du är ute efter som ljudideal, vilken musik du lyssnar på etc.

Posted
De gamla SPU-pickuperna från Ortofon har en fjädringsmjukhet kring 8 µm/mN och passar defenitivt inte i en lätt arm.

Minns att jag hade en lätt Formula 4 arm när jag skulle byta till en SPU vilket, som du skriver, inte direkt var en bra match. Bytte till en SME arm (tror det var den längre versionen) som passade bättre.

Posted

Satt och läste och diskuterade borta på minhembio om vinyl och det kom fram frågor om prisvärdhet på tonarmar bla.

Vars gränsen går på en tonarm innan priset tar över och man betalar inte så mycket för funktion utan mer kanske utseende osv. Eller sånt man kanske inte behöver?

Vad är era tankar?

Varför vinyl 2009 på minhembio

//rillo

Posted

Rega är utmärkta armar som kostar några tusenlappar. Förmodligen den mest prisvärda på marknaden vilket bl a beror på de stora volymer som gjorts. En SME 309 kostar kring 12-13,000 tror jag vilket också är hyggligt prisvärt. Clearaudio gör också bra armar till vettiga priser (under 10,000). Kuzma har också någon arm under 10 lakan.

Nästa segment startar kring 25,000 (t ex SME V) och uppåt. Graham och Kuzma 4 Point ligger uppemot 40,000:- men det finns ännu dyrare. Detta hänger samman med hög ingenjörskonst med lång, utvecklingstid, dyrt material, dyra precisionsverktyg och små volymer. Då blir det dyrt. De sista förbättringarna blir därför mycket kostsamma. För de flesta är inte detta prisvärt men för andra är endast det bästa gott nog. Det handlar också om känslan att äga ett precisionsinstrument av yppersta kvalitet. Då är 40,000 en skitsumma om man t ex jämför med klockor. Det är dock mer accepterat att lägga små förmögenheter på klockor en gammal antikvitet.

Man skall också har klart för sig att ju finare tonarm desto mer krävs av resterande kedjan för att kunna ta del av potentialen.

Posted

Sen att kunna jämföra armar så där rakt upp och ner är ju heller inte det lättaste! Äger själv en SME IV och jag är väldigt nöjd med den.

//rillo

Posted

Ett litet sidospår men frågan kom upp ovan:

Varför vinyl 2009 ?

Själv har jag investerat i vinylspelare detta år och jag är som på nytt intresserad av att köpa skivor. Men idag var jag på tjänsteresa till Stockholm och tittade förbi på en viss välsorterad hifibutik. Där mötte jag en vacker kvinna och 2 galet stora fransmän som spelade ett par vinylskivor för mig. Samma fransmän tillsammans med ett helt uppbåd av italiensk klingande engelsmän har tidigare i år spelat cd skivor för mig på ett fantastiskt sätt. Jag är ledsen britter, kvinnan med vinylen levererade på en annan nivå..... Vill man ha svaret på frågan om vinylens roll 2009 föreslår jag besök av denna sort. Jag är helt enkelt hänförd !