Robin Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Hej, Nu har det gått en stund sen jag på allvar började leta nytt ljud och idag fick jag lyssna lite på diverse Ino högtalare. Jag måste hålla med så många andra om att dom låter faktiskt något helt fenomenalt bra. Ino pi60 höll enormt hög klass men dom som imponerade mest var småttingarna piP. Det är väl kanske som en del säger, storleken har ingen betydelse Hur som helst, jag måste nog erkänna att jag blev lite sugen på ett par pi60. Det finns säkerligen hundratals högtalare som låter bra mkt bättre men pris- kontra ljudekvationen kändes helt rätt. Om jag nu skulle få loss lite pengar genom att sälja motorcykeln , vad skulle ni rekommendera för elektronik? Svår fråga kanske men lite tips på prisvärda alternativ skadar inte. Jag kommer nog fokusera på begagnat och gärna inte över 10 000kr förstärkare/cd. edit: jag vet att detta är inte är något Ino forum men jag kan inte slita mig härifrån. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 edit: jag vet att detta är inte är något Ino forum men jag kan inte slita mig härifrån. Naturligtvis har vi lyssnat på piP och förutom lite tyngre monoblock har jag även varit med vid en uppställning där piP drevs av en Amplifix. Inga tecken på problem. Quote
Robin Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Naturligtvis har vi lyssnat på piP och förutom lite tyngre monoblock har jag även varit med vid en uppställning där piP drevs av en Amplifix. Inga tecken på problem. Toppen. Ska försöka lyssna på så mycket så möjligt då smaken är som baken. Kan ju va kul att ha någonstans att börja dock Quote
Absolute Audio Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Om jag nu skulle få loss lite pengar genom att sälja motorcykeln , vad skulle ni rekommendera för elektronik? Svår fråga kanske men lite tips på prisvärda alternativ skadar inte. Jag kommer nog fokusera på begagnat och gärna inte över 10 000kr förstärkare/cd. Jag har lyssnat på Pip hos Mirre på veteran hifi och han drev med en integrerad klass A stärkare från Sugden och det lät riktigt bra. Spelade väldigt stort, mycket större än vad högtalarna ser ut att kunna prestera. Stod uppställda mitt i ett rätt stort rum med ca 1.5m till bakvägg. Skulle vara kul att höra tillsammans med något kraftigare rörslutsteg som t.ex Mcintosh 275. Quote
Robin Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Jag har lyssnat på Pip hos Mirre på veteran hifi och han drev med en integrerad klass A stärkare från Sugden och det lät riktigt bra. Spelade väldigt stort, mycket större än vad högtalarna ser ut att kunna prestera. Stod uppställda mitt i ett rätt stort rum med ca 1.5m till bakvägg. Skulle vara kul att höra tillsammans med något kraftigare rörslutsteg som t.ex Mcintosh 275. Precis det som jag reagerade på med; piP lät stora och fyllde rummet behagligt. Nackdelen är väl att jag tycker om att spela högt. Där föll dom igenom lite, saker och ting föreföll inte lika "separerat" längre om man kan förklara något på det sättet Quote
Timbre™ Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Stod uppställda mitt i ett rätt stort rum med ca 1.5m till bakvägg. Har också lyssnat på traditionell stativhögtalaruppställning och då givetvis även piP följer naturlagarna kan man få till det riktig bra med placering långt ut från rummets väggar. Quote
Zalve Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Jag har lyssnat på Pip hos Mirre på veteran hifi och han drev med en integrerad klass A stärkare från Sugden och det lät riktigt bra. Spelade väldigt stort, mycket större än vad högtalarna ser ut att kunna prestera. Stod uppställda mitt i ett rätt stort rum med ca 1.5m till bakvägg. Rätt intressant att Mirre fortsätter att ha högtalarena uppställa på annat sätt än rekommenderat. (Har sett på nån mässa där högtalarna stod på liknande sätt) Annars är väl 1,5 cm "mer rätt" enligt direktiven. Har själv lyssnat på 2 privata uppställningar av pIP, borde gjorde bra intryck, även om den dom stod dikt mot väggen gav snäppet bättre upplevelse. Quote
overture Posted March 27, 2009 Posted March 27, 2009 Jag är piP-ägare (signaturversionen). Visst låter de helt ok även felplacerade men om man istället följer konstruktörens ord och ställer dem mot dämpad (helst betongvägg + 7 cm vågformat skum) på 50 cm höjd från golvet och riktar dem 23.5 grader inåt så blir det en mycket mer imponerande upplevelse. Och när det gäller drivning så har jag prövat med flera olika kompetenta förstärkare med förvånansvärt liten kvalitetsvariation. Högtalarna är tydligen en mycket lätt last. (kör för tillfället med cambridge 840w som är mer kraft en vad som behövs, tidigare Bladelius Thor och även denon 1907 hembioreciever samtliga har varit helt ok, även provat hegel h200 med goda resultat) Hade jag bara varit ute efter ljudkvalitet endast så hade denonen faktiskt varit valet (eftersom den lät så likt övriga varianter men kostar så mycket mindre) men nu tycker jag att det är lite kul med prylar också så därför sitter jag på en eventuellt lite renare/transparentare förstärkning (holographic pre25 + cambridge 840w). Quote
Recommended Posts