Absolute Audio Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Källa wikipedia: Earth Hour är en internationell kampanj som ber hushåll och företag att under en timme släcka sitt lyse och stänga av sina icke-nödvändiga elektriska apparater för att spara energi och minska växthusgaser. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars. Hur kommer ni göra?? Tyst en timme.... Eller lyssna hur underbart ljud det blir på klassA-steget när hela kvarteret släckt sina lågenergilampor och annat som smutsar ner el-ledningen?? Quote
Björn-Ola Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Här i Sverige är vi så lyckligt lottade att vi tillverkar vår el utan att använda särskilt mycket fossilt bränsle. Ungefär 2% bara. I Danmark är det väl 98%. Själv har jag elvärme och det med gott samvete. Den dagen vi kan exportera all vår el och slå ut kolkraftverk i Danmark så kommer saken i ett annat läge, men nu låter jag mitt slutsteg stå på och värma huset. När det gäller fjärrvärme är andelen fossilt bränsle 7-15%, ett klimatmässigt sämre alternativ. Dessutom kräver det att vi måste hugga ned våra skogar för att få bränsle. Förnyelsebar energi kallas nedhuggen skog. Quote
Bebop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Källa wikipedia: Earth Hour är en internationell kampanj som ber hushåll och företag att under en timme släcka sitt lyse och stänga av sina icke-nödvändiga elektriska apparater för att spara energi och minska växthusgaser. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars. Hur kommer ni göra?? Tyst en timme.... Eller lyssna hur underbart ljud det blir på klassA-steget när hela kvarteret släckt sina lågenergilampor och annat som smutsar ner el-ledningen?? Det är sånt där tjafs politiker håller på med. Jag tillhör inte den skaran. Samma sak med kvinnodag och barnens dag. De skall väl omhuldas var dag eller i vart fall på den dag jag bestämmer. Jag har också spel- och strömfria dagar. Bl a tittar jag inte på TV åtminsotne 300 dagar per år. Quote
Perka Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Inte en chans att jag ens skulle komma ihåg att släcka om jag så var itnresserad. Nu är jag inte intresserad av manifestationer alls. På tal om smutsig el så är det osannolikt vad mycket blåblink man får allt eftersom fler byter till lågenergilampor. Med blåblink menar jag självklart alla mina PS Noice Harvesters som jobbar för fullt. Sen vill jag bara säga till Björn-Ola att om man eldar med biobränsle så stiger rimligen priset på råvaran trä och det ger incitament till att plantera mer skog. Så ju mer man återvinner papper till exempel desto mindre skog kommer att planteras. Jag lovar att det finns ett klart samband där. Quote
Björn-Ola Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Hmm, för att rädda skogen måste vi alltså hugga ner den. Att det planteras skog ser jag. Granar, tätt, tätt ,tätt. Vill vi göra något för miljön så ställ bilen istället. Quote
conan Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Hur kommer ni göra?? Tyst en timme.... Eller lyssna hur underbart ljud det blir på klassA-steget när hela kvarteret släckt sina lågenergilampor och annat som smutsar ner el-ledningen?? En god idé. Man kan ju släcka lyset och njuta av god musik! Quote
Vox Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Från min elleverantör kommer det endast hem el från vind- och vattenkraftverk. Så jag bidrar inte till någon ökning av den s.k. växthuseffekten. Jag tror effekten hade varit större om alla fordon med förbränningsmotorer stängdes av under en timma. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Hur kommer ni göra?? Tyst en timme.... Eller lyssna hur underbart ljud det blir på klassA-steget när hela kvarteret släckt sina lågenergilampor och annat som smutsar ner el-ledningen?? Intressant uppslag! Tycker mig höra skillnad på natt och dag så det här borde ju ge utslag. För att dämpa skuldkänslorna en aning kan man ju alltid blanda till sig ett glas O'boy med mjölk ur Arlas svartpaketerade Earth Hour Mellanmjölk 1,5%... Quote
Ekman Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Kanske släcka displayerna? :-) mvh/Harry Tss de är ju alltid släckta, låter sämre annars... Quote
Absolute Audio Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Intressant uppslag! Tycker mig höra skillnad på natt och dag så det här borde ju ge utslag. För att dämpa skuldkänslorna en aning kan man ju alltid blanda till sig ett glas O'boy med mjölk ur Arlas svartpaketerade Earth Hour Mellanmjölk 1,5%... Ekologisk 1,5% MM givetvis?? :clown: Angående dag och natt är det svårt och veta om det är tystnade som gör det eller mindre skräp på elledningen. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Ekologisk 1,5% MM givetvis?? :clown: Angående dag och natt är det svårt och veta om det är tystnade som gör det eller mindre skräp på elledningen. Sannolikt en kombination och det första man märker är ett sjunkande stadsbrus som öppnar upp för observation av den renare nätströmmen. Runt klockan 22 brukar vara en bra starttid för liknande övningar och en mörk senhöst körde vi tillsammans med bröderna Olofsson (Marten) ett kabelprogram som tonades ner först fram på morronkvisten. Bra tillfälle till intressanta kabeljämförelser/upplevelser när det mesta i staden har slumrat in... Quote
Matrixen Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 man skall alltså passa på att finlyssna denna dag. Tack för infon! Quote
hultin Posted March 27, 2009 Posted March 27, 2009 Jag kommer att sitta och lyssna för fulla muggar på stereon (som f.ö. aldrig släcks ner.....). Precis när barnen lagt sig och innan aktuellt eller något annat intressant program drar igång på TV:n (det är oftast klent med bra program på TV) är den tid som jag har för mig själv och kan avnjuta en bra skiva (helst vinyl....). Men jag tröstar mig med att det inte är några stora effekter det handlar om och jag har inga klass A steg hemma.... (Har inte heller någon plasmaTV som drar enorma mängder energi...). Jag tog upp det på jobbet häromdagen och bland eleverna (är lärare på gymnasiet) var intresset svalt.....någon som kan gissa vad som händer på lördag kväll vid 20.30........................... Landskampen Sve-Por...... Där försvann den energiminskningen.... Quote
Guest om.s Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 man skall alltså passa på att finlyssna denna dag. Tack för infon! mvh Quote
Timbre™ Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 man skall alltså passa på att finlyssna denna dag. Tack för infon! Strategiskt planerad lyssning... :cool: Märkte du någon skillnad... Quote
Matrixen Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Strategiskt planerad lyssning... :cool: Märkte du någon skillnad... svårt att säga. Det började låta bättre redan i Onsdags. Kanske för att de installerade nya elmätare i huset. Men bra lät det :cool: Quote
Adagio Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 I sverige har vi nästan ingen eltillverkning som bidrar till växthusgaser, däremot ska vi, trots en enorm överproduktion betala ockerpriser för elen så de stora elbolagens aktieägare ska ha sin vinst och styrelserna sina bonusar, dessutom ska vi betala nyinvesteringar utomlands i smutsiga energikällor samt en utbyggnad av vindkraft (som vi inte har behov av) via en extra avgift av regeringen bestämd. Vi konsumenter betalar tokmycket för vår "rena" el. Det fokuseras helfel i hela frågan, vi har el, tom i överskott med ca 15st malmö stad. Sen borde det införas natttaxa för att jämna ut förbrukningen, som läget är nu har vi jätte-överskott nätter och helger, då borde vi konsumenter få betala mindre. JAG ÄR SKEPTISK!!! Quote
Recommended Posts