Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Euphonia vänner!

Jag har ett litet bekymmer som jag snart kommer att troligen bli drabbad av!

Om mindre än ett halvår kommer min bostadsrättsförening att släcka ner vår centralantenn för TV och radio. TV’n är det inga problem med för vi får fiberkabel genom Telias försorg. Så då får jag ca 20 TV-kanaler i en digitalbox, samt snabbt bredband för internet, 10 Mbit/sek upp och ner, utan någon kostnad.

Men de har tydligen ingen radio-signal på traditionellt vis. Och jag är en rätt hängiven lyssnare av kvalitetsradio, företrädesvis P2 från Sveriges Radio.

Vad ska jag göra, tycker Ni? Gå över till att lyssna på radio över internet eller börja att laborera med en egen radioantenn?

Idag lyssnar jag med två olika Pioneer radios, dels en F-91 kopplad till stora rummets ljudanläggning. I sovrummet har jag en gammal Pioneer receiver på ca 2 x 40 watt kopplade till ett par gamla goa AR-6, med en klocktimer. Jag kan inte vakna utan att lyssna på klassisk musik på morgonen!

Så frågan är. Hur är kvaliteten på internet radio jämfört med analog radio med egen antenn? En fördel med internetradio är ju mängden med kanaler som jag kan lyssna på. Men sedan är det ju hur det låter – blir det Hi-Fi eller nästan eller inte alls?

Funderar på att antingen köpa en Godar FM-1A-Mk2 Yagiantenn för innomhusbruk (http://www.svalander.se/shoppen/FM-1A.htm) eller en Magnum Dynalab ST-2 (http://www.svalander.se/shoppen/st-2.htm) att sätta inne någonstans och koppla mina båda radios till. I andra hand en antenn ute.

Eller så går jag över till internetradio?

Då blir det bara en enkel ”tråd-antenn” vid stora radion. Sedan blir det en router med ett trådlöst nätverk vid datorn och i stora rummet blir det troligen en Revo Mondo Wi-Fi (http://www.revo.co.uk/digital-radio/revo-mondo-wifi.php) och i sovrummet en TEAC Reference 380 där radion tar allt: FM, DAB och internet-radio (http://www.teac.co.uk/2007site/pages/referenceseries_home_prod.htm) .

Så var vänliga och kom med lite råd till mig som inte vet hur jag ska göra. Jo, just det, jag bor i Ängelholm så omgivningen är ett rätt slätt naturområde.

Göran J

Posted

Har missat denna tråd!

I och för sig tycker jag nog att du svarat ganska bra på dina frågor själv!

För mej är FM överlägset i ljudkvalitet! Givet att man har en bra Tuner och god mottagning..

Jag har själv en "budget" Sony och trådantenn, och har utmärkt ljud. Vad man får för FM-kvalitet hänger ju mycket på var man bor. Jämför jag P2 via FM och P2 via internet så vinner FM alltid! .. så, sålänge P2 finns kvar i etern så är valet lätt!

Detta sagt, ser jag inte att man behöver välja! Idag är det så billigt med en bra internetradio (tex. en Squeezebox) att man inte behöver välja bort den mångfalden!

Vore jag i din situation skulle jag nog köra på internetradio i sovrummet, känns som man inte lägger lika stor vikt vid ljudkvalitet där?

Jag har ingen erfarenhet av grejjorna du nämner (Förutom Godar antennen som jag hade en av ett tag, men för mej gav den ingen skillnad jämfört med en trådantenn!), så där kan jag inte råda dig..

/ptr

Posted

Jag har inte missat denna tråd och för att markera detta nu när tråden är hela 5 dagar gammal, så skriver jag det jag inte skrev från början:

Jag har för liten erfarenhet av båda medier för att uttala mig!

Posted

Tack plundin och Matrixen för era svar!

Jag trodde ett tag att jag hade gjort något fel som gjorde att det inte gick att svara på mitt inlägg.

plundin – det lutar åt att blir nog som du föreslog. Försöka hitta en antenn som duger!

Göran J

Posted

För att komplicera frågan ytterligare... :) Det där digitala radionätet som skulle ersätta FM-sändningar och lyckligtvis ser ut att ha stannat upp - hur står det till på den fronten... :?:

Posted
För att komplicera frågan ytterligare... :) Det där digitala radionätet som skulle ersätta FM-sändningar och lyckligtvis ser ut att ha stannat upp - hur står det till på den fronten... :?:

DAB är helt dött, det finns fortfarande några "blöjsändningar" i storstadorådenma, men inga vettiga kanaler. Däremot har SR bärjat sända i det digitala TV-marknätet, så har man en digitalbox för TV, så kan man hitta 4 eller 5 av SRs kanaler, och vad jag har förstått skall det bli fler kanaler utlagda, här till skilland från DAB, skall det vara bra bandbredd, så att man inte skall förlora någon kvalitet när man lyssnar på tex. P2..

Annars är det mesta digitala man man komma åt det som sänds via internet! Och där finns ju radio bäde stömmat (i massor av olika kvaliteter), och nedladdningbart som podradio, i.g. radio for din iPod..

Mer komplicerat än så är det inte, DAB blev politik och när man politiserar kultur brukar den dö en still död...

/ptr

Posted

Mer komplicerat än så är det inte, DAB blev politik och när man politiserar kultur brukar den dö en still död...

For runt lite på Google när du skrev ditt inlägg och det spontana intrycket blev politik från början till slut.

Härligt, för då går det oftast fel :D och läget ser ljust ut med andra ord. Tänk så många fina gamla vintagetuners som annars hade kunnat hamna i återvinningskarusellen.

Posted
...sänds via internet! Och där finns ju radio bäde stömmat (i massor av olika kvaliteter)...

Jag har bara hittat wma i 32 eller 97kbit/s samt real media.

Finns det något bättre?

:unsure:

Posted
Finns det något bättre?

Jag måste erkänna att jag inte är hundra uppdaterad på upplösningar!

För mej är internetradio något jag undersökte (ordentligt) fö några år sedan i samband med att jag fick snabbt bredband, tyvärr var det/är det väll så att ljudkvaliteten inte motsvarade förväntningarna..

Men till exempel Beligska Musiq3 + ett par tyska (klassiska)kanaler sände på minst 128kb/s MP3 eller bättre... Idag framgår det inte av Musiq3 spelkare vad man använder för ström...

Här finns en lista på klassiska stationer där det finns angivet olika upplösningar..

Vi får kanske göra en översikt...?

edit : Idag är det fortfarande så att den web-radiokanal jag lyssnar mest på är (fortfarande) BBC Radio3, do sände 64kb/s..

/ptr

Posted

Här finns det också mängder av länkar till webbradio av varierande kvalitet. Bland annat europeiska klassiska stationer

http://www.listenlive.eu/classical.html

Allt från 16 Kbps till flera på 256 och en på 320 Kbps. Är du inte ute efter klassisk musik finns ju alltid KEXP:s okomprimerade webradio:

http://kexp.org/about/uncompressedstream.asp

Här är en direktlänk: http://kexp.org/audio/kexp-uncomp.asx

1,41 Mbps whatchutalkingabout_smile.gif

Posted

Jag mailväxlade lite med Annika som är SR's webmaster (och extremt insatt i streamingbiten). Hon sa att Real strömmarna är på väg bort och att det finns en chans att det blir HTTP/MP3 strömmar. Vi får se. Min BD-Spelare kör HTTP/MP3 eller HTTP/AACS+. Annars envisas SR med att köra Windows Media Audio strömmar vilket inte är så kul för alla internetradios och andra OS än Windows.

Jag hoppas vi kan få en webradio som faktiskt överträffar DAB:en. Idag är så inte fallet. SR Klassiskt på DAB ligger på 192kbit och P3 Star DAB ligger på 128kbit. På SR internetradio ligger de max på 96kbit om jag inte minns fel. DAB kör jag på en Meridian F80 som jag är extremt nöjd med, kan verkligen rekommendera den om ni gillar att ha lite högre kvalitet på andra ställen än vid huvudstereon. Kör också en liten tillhörande iPod/iPhone docka där jag också streamar internet radio med programmet "Tuner".

Och som svar på topic:

DAB>highbitrate-webradio>FM. Egentligen kan man "tycka" att 256kbit internetradio borde vara bättre än SR Klassiskt 192kbit DAB, men av någon anledning är internetradion mer "oborstad", detta kan säkert förbättras längre fram. Och vem vet vilka filter och EQ kurvor vissa stationer lägger på...

PS. Bob Stuart på Meridian är litet av ett antennfreak så det finns förutom den inbyggda (osynlig) FM/DAB antennen möjlighet att ansluta 2st externa antenner och assigna dem individuellt till FM eller DAB eller AM. Jag kör FM och DAB med den medföljande teleskopantennen istället för centralantennuttaget. Finns också FM och DAB signalstyrke mätare i F80:n. Det sitter 80W Hypex slutsteg i den och konstruktionen är 2.1 med lågbaselementet riktat bakåt. Bli heller inte förvånade om ni tar hem denna och fastnar i timmar framför den avnjutandes musik. DS.

Meridian-F80-1024px.jpg

Posted

Jag lånade under hösten hem en enkel DAB "Pure". Det visade sig att SR pytsade ut P2 klassiskmusik med en bandbredd på max 10KHz. Det här har gjort att jag nu har köpt mig en ny vanlig FM tuner med en bandbredd på drygt 16KHz och med lite mera brus.

Posted

Nu vet jag inte hur pass bra radiodel "pure" är varken på FM eller DAB. Är du säker på att det verkligen var DAB strömmen som filtrerades vid 10KHz och inte "pure" som var begränsad? Låter som ett brickwall filter och att maskinen inte jobbar högupplöst. Jag skulle ev. kunna sampla DAB:en från F80:n och se om det finns någon information 10KHz+.

När jag var på besök hos Meridian ställde vi just frågan vad som gav bäst ljud av FM och DAB på referensmottagare. Enligt Bob så var en riktigt bra BBC FM sändning bättre än BBC DAB men vid sämre mottagning kunde DAB vara att föredra. Han sa väl lite mer än så men så tolkade väl jag mellan raderna (britterna är så diplomatiska ibland). Iaf. man har ju valet, men hos mig föredrar jag DAB klart. Nu är jag inte någon AM fantast, men han talade en del om det också men jag var inte så uppmärksam på det.. ;)

Edit: grävde lite mer om DAB (MPEG Audio Layer II) och DAB+ (AACS+ codec).

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP061.pdf

A value of 256 kbit/s has been judged to provide a high quality stereo broadcast signal. However, a small reduction, to 224 kbit/s is often adequate, and in some cases it may be possible to accept a further reduction to 192 kbit/s, especially if redundancy in the stereo signal is exploited by a process of 'joint stereo' encoding (i.e. some sounds appearing at the centre of the stereo image need not be sent twice). At 192 kbit/s, it is relatively easy to hear imperfections in critical audio material. ”

— BBC R&D White Paper WHP 061 June 2003