Stereotypen Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 När jag lyssnade på musik på min anläggning idag så tyckte jag det lät orent och distat i toppen. Jag tror att det beror på att rören behöver bytas i min Cd-spelare/försteg, en Audio Aero Capitole mkII. Den är från 05 och rören har aldrig bytts ut. Hur märker man annars att rören är slut? Quote
Bebop Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 När jag lyssnade på musik på min anläggning idag så tyckte jag det lät orent och distat i toppen. Jag tror att det beror på att rören behöver bytas i min Cd-spelare/försteg, en Audio Aero Capitole mkII. Den är från 05 och rören har aldrig bytts ut. Hur märker man annars att rören är slut? Jag är inte så säker på att rören är slut, men inte helt. I Audioaero sitter s k dubbeltrioder 6021W som funnits med i vart fall sedan 60 talet. De skall lätt klara mer än 10,000 timmar, vilket är mycket. Om CD'n är på i snitt 3 timmar om dagen, skulle det innebära 9-10 år. En anledning till att jag tvekar är att dom lät distade just "idag". Slitna rör brukar innebära att dom förstärker mindre samt att bas och diskant rullar av mer och mer men inte tvunget att det är distat, i vart fall inte från en dag till en annan. Ljudupplevelser är ibland lite dagsform, så mitt tips är att lyssna några gånger till innan Du byter rör - men helt säker kan man ju inte vara. Är det t ex ett demoex Du har köpt så kan dom ju varit igång lite längre. Quote
Stereotypen Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Jag är inte så säker på att rören är slut, men inte helt. I Audioaero sitter s k dubbeltrioder 6021W som funnits med i vart fall sedan 60 talet. De skall lätt klara mer än 10,000 timmar, vilket är mycket. Om CD'n är på i snitt 3 timmar om dagen, skulle det innebära 9-10 år. En anledning till att jag tvekar är att dom lät distade just "idag". Slitna rör brukar innebära att dom förstärker mindre samt att bas och diskant rullar av mer och mer men inte tvunget att det är distat, i vart fall inte från en dag till en annan. Ljudupplevelser är ibland lite dagsform, så mitt tips är att lyssna några gånger till innan Du byter rör - men helt säker kan man ju inte vara. Är det t ex ett demoex Du har köpt så kan dom ju varit igång lite längre. Tack för svaret Bebop ! Jag är också lite osäker på om det är rören. Jag får nog lyssna lite mer. Quote
Stereotypen Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Jag tror nog att det kan vara dags för rörbyte i alla fall förresten. Jag kom på att i manualen står det att rören får spänning även när man slår av Cd:n. Man måste alltså slå av Cd:n på en brytare på baksidan för att stänga av den helt. Detta gör jag aldrig så Cd:n har alltså stått på kontinuerligt i ca 4 år vilket ger att rören kan ha stått på i ca 35000 timmar vilket kanske är i mesta laget! Quote
Recommended Posts