Jump to content

Recommended Posts

Posted

box.jpg

REL Stadium III

Det har flera gånger antytts att basen är viktig för ett bra ljud och framförallt en god ljudbild.

Nu har jag själv fått erfara detta genom experimenterande med en subbas.

Några plattor som växte betydligt var de första tre i serien av Tangerine Dreams "The five atomic seasons" där den verkligt djupa basen framhävde det mycket detaljrika mellanregistret och diskanten.

Här hoppas jag att fler kan ge sina synpunkter på detta ämne. Vad ska vi ha basen till? Hur bra behöver den vara? Vilka högtalare återger bas bäst? Vad krävs av förstärkare och källa?

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Svårt att definiera ... Jag föredrar fullregisterhögtalare men inte för mycket bas och inte heller för mycket mellanbas. Begreppet "lagom" passar in bra. Hellre lite rund och varm bas än torr och "slagkraftig". Inte för rund, dock, då blir det lätt bulligt. För mycket bas och för bullig bas kan lätt skapa lyssningströtthet och t o m illamående.

Framför allt skall det bli en bra helhet av det hela. Jag kan inte beskriva det i ord. Jag har hört utmärkt subbar till musik, framför allt från REL Britannica serie. Det är en konst i sig att ställa in en sub rätt. Den får ju inte bli för dominant. Man skall inte märka den när den är på men saknas när den är avstängd. Inte så lätt.

Om har ett par fullregister högtalare typ Dynaudio C4, Sonus Faber Elipsa, B&W 802D, KEF 207/2, Wilson Watt Puppy 8, Avalon Indra ... och säkert många fler, så har man bra och tillräcklig bas menar jag. Skillnaderna som dessa högtalare besitter i basen är små i jämförelse diskant, mellanregister, balans, dynamisk upplevelse och ljudbild. Om sedan basen låter bra, bättre eller bäst har mer att göra med övrig elektronik, kablar, rum och placering. Jag hävdar också att inga av dessa högtalare har behov av en sub för att få mer bas. Däremot kan en subbas bidra på annat sätt, t ex att återge ambience från en live scen, eller användas för att slå ut dålig akustik, men då behöver man 4 stycken (enligt Dynaudio), men det är ju ett annat ämne.

Posted
Nej, inte till anläggningen. Vad tänker du på?

Jag har hörlurar till datorn ..

Just för ljudbild och djupledsinformation kan det vara en intressant upplevelse att testa hörlurar ihop med subwoofer. Grannarnas reaktion kan förstås bli en annan historia... :)

Posted

Helt rätt, Bebop. Det är inte lätt att ställa in en sub så att den tar vid när huvudsystemet inte klarar lägre frekvenser. Drar man på för mycket så blir den tonala balansen fel och en kontra kan helt plötsligt bli framhävd onaturligt mycket. Ambiencen i en konsert är mycket trevlig - men det har sina baksidor också - man hör en del ljud från när musikerna stampar takten, publiken, fläktsystem mm. Jag tror man vänjer sig - det tillför så mycket.

Jag har lyssnat på en del andra subbar tidigare - typ Velodyne, Audiovector - men inte gillat ljudet. De var lite oartikulerade och slöa - men det är klart - jag lyssnade inte på så dyra apparater då.

Lefflers hade ett demoex av denna Stadium så jag tänkte att det är inte fel att testa .. pust, 50kg bär man bara en gång - och tur som var tyckte jag det var den bästa sub jag nånsin hört.

Posted

Basen är musikens fundament med ren bokstavstolkning.

Basen bär upp övriga register och gör att jag kan uppskatta finurligheterna i alla register.

Med brist på bra bas övergår musik till att bli bara ljud.

Använder du även hörlurar emellanåt... :?:

Hehe, det där var intressant och jag minns du tipsat även mig om det.

För mig är hörlurar något man använder till nöds för att inte störa omgivningen, men jag ska väl nå'ngång omvärdera det.

Posted
men det är klart - jag lyssnade inte på så dyra apparater då.

Det är ofta det misstaget man gör, även jag.

Numera tänker jag att det är lättare att integrera en riktigt bra sub med en något slankare högtalare än att endast trixa med stora golvare.

Jag tror dessutom att man inte är så känslig för färgskiftningar i basen som man är i mellanregister och topp.

Posted
Nu är jag på hugget och det gläder mig att du kickat igång denna diskussion :)

Det var lite av det jag skulle velat se i tråden om Soutien.

:app:

Aha, det var det det handlade om i den tråden, eller?

Det går att ställa in en hel del saker på subben - och jag skulle gärna visa panelen - men att lyfta 50kg ur ett hörn med spikes - det kan bara gå fel .. :shy: så det får bli en mindre bra bild ..

sd3p.jpg

Det finns både Balanced High, Unbalanced High, Balanced Low och Unbalanced Low som ingångar. Rekommenderat är att köra High för att få med huvudförstärkaren i kedjan och att fasvridningen, om någon, ska bli lika mellan sub och huvudhögtalare. Fasen kan ställas med nedre vänstra ratten, 0 eller 180 grader. Det hörs rätt tydligt när det blir rätt. Volym för High och Low går att ställa separat med rattarna uppe till vänster. Delningsfrekvensen ställer man i hela 24 steg mellan 22 och 95 Hz. Jag kom fram till att 41 Hz blev bäst. Då får Maggisarna sträcka ut så långt de kan och ibland ta lite hjälp från subben.

Posted
Aha, det var det det handlade om i den tråden, eller?

:D :cool: Ja, den handlade på ett utsvävande vis om lite allt möjligt i basområdet.

Finns det fjärr till Stadium III :?:

Posted
Med brist på bra bas övergår musik till att bli bara ljud.

Här sätter Calle fingret mitt i! Jag kunde inte formulerat det bättre!!

Gärna en bra högtalare, men först ett rejält basfundament!

Jag tillhörde en gång i tiden som som svor att en högtalares upplösning satt i diskantåtergivningen, idag har jag insett att det snarast är i hur väl den återger bas som sätter gränserna för den upplevda upplösningen!

/ptr

Posted
:D :cool: Ja, den handlade på ett utsvävande vis om lite allt möjligt i basområdet.

Finns det fjärr till Stadium III :?:

Tyvärr inte - eller bara bra. Jag hatar att ha fler än en fjärr .. :cool:

Posted

Jag hade hemma en Dynaudio Sub 500 på prov till mina dåvarande C2:or. Den hade förvisso fjärr :app: men jag tyckte inte subben tillförde något :( så det blev inget (trots fjärr)

Posted

Tillhör också basens vänner och inte så mycket högupplösta diskanter.

Föredrar silkeslen avslutning i toppen för harmonins skull.

När jag skrev om min baspuckel i tråden som följde efter Calles eminenta artikel, så var det med intresse om vad en inställningsbar sub kan åstadkomma.

Är lite rädd att en akustibehandling av rummet med helmholtzar kommer att reducera basfundamentet, men Matts försäkrar att så inte blir fallet utan att man istället lyfter av grumligheten i basen och som en konsekvens av detta också lyfter mellanregistret.

Av två onda ting tror jag att en tunn och blek bas vore det värsta scenariot.

I mitt musikintresse ligger mycket basrytm och piano med ett starkt basfundament.

Calm

Posted

En fjärr till den här skulle vara rena drömmen.

DSC_0057-3.jpg

Hur praktiskt vore det inte att kunna justera basflödet från lyssningsstolen med en fjärr då inspelningar kan

vara nog så varierande på detta område.

Hur som ... en Roomanalyzer har hjälpt mig rätt så långt till att få en hyffsad grundinställning.

Om inte annat så känns det bra att få lite visuell fakta till det öronen hör :)

Posted
En fjärr till den här skulle vara rena drömmen.

Hur praktiskt vore det inte att kunna justera basflödet från lyssningsstolen med en fjärr då inspelningar kan

vara nog så varierande på detta område.

Håller helt med om fjärrfrågan. Saknar sådan på min. Bortsett från att den är en, iofs rätt respektabel men dock, bugdetgrej (XTZ W99 10.16) så känns den i varierande grad något oprecis. Har inte orkat springa fram och tillbaks för att få till fasen. Upplever också ganska stor skillnad mellan olika musiktyper och inspelningar. Skulle egentligen vilja skruva på delningsfrekvens och nivå rätt ofta, men ids inte.....

Är också undrande med detta med fasen. Är det inte så att man bara i varierande grad försenar bassignalen med fasratten? eller? Begriper inte hur det kan hjälpa? Någon som har en vettig förklaring?

Toobs

Posted
Håller helt med om fjärrfrågan. Saknar sådan på min. Bortsett från att den är en, iofs rätt respektabel men dock, bugdetgrej (XTZ W99 10.16) så känns den i varierande grad något oprecis. Har inte orkat springa fram och tillbaks för att få till fasen. Upplever också ganska stor skillnad mellan olika musiktyper och inspelningar. Skulle egentligen vilja skruva på delningsfrekvens och nivå rätt ofta, men ids inte.....

Är också undrande med detta med fasen. Är det inte så att man bara i varierande grad försenar bassignalen med fasratten? eller? Begriper inte hur det kan hjälpa? Någon som har en vettig förklaring?

Toobs

Det där med fas är fasligt felaktigt!

Jag skulle vilja påstå att 95% av alla subbar som har fasjustering endast justerar fasen vid delningsfrekvensen, dvs inte hela passbandet! Dessutom är det ju omöjligt att justera basen frammåt i fas, dvs till att ligga "innan" mainhögtalarna...vilken mycket väl är vad man egentligen vill!

Posted

Hej!

Eftersom jag gillar bas och använder subwoofer så måste jag ju skriva lite i en sådan här tråd. Det är lättare att integrera en riktigt bra subwoofer. En bra subwoofer sätter inte fart på rummet. En bra subwofer är oftast väldigt tung och dyr.

Jag ser att många upplever stora skillnader i nivå på bas mellan olika inspelningar.Subwooferns uppgift är inte att kompensera för låg nivå på inspelningen enligt min uppfattning. Utan för att fylla på nedåt där huvudhögtalarna rullar av. Ett tips är låta delningsfrekvensen underlappa än att överlappa hötalarnas undre gränsfrekvens. Jag har min XTZ subamp1 inställd på 40 Hz (lägsta möjliga på den förstärkaren). Det kan tyckas lågt men mina högtalare rullar av vid 39 Hz så det fungerar ganska bra.

Jag upplever också att mellanregistret blir mer detaljerat, ljudbilden blir djupare när subwoofern är inkopplad och rätt inställd. Jag använder högnivåingången med mycket gott resultat. Fjärrkontroll är väldigt bra att ha. Det har inte jag. Jag spenderade 8 timmar på 5 dagar med att ställa in volymen på min nuvarande subwoofer. Jag blev helt färdig med den förra veckan.

I denna tråden finns info om den förra lådan och om elementet.Min subwoofer Den lådan är numera skrotad. Jag ska försöka få ihop en byggtråd om den nya snart, jag har cirka 140 bilder från bygget.

MVH Jonas

Posted
Det där med fas är fasligt felaktigt!

Jag skulle vilja påstå att 95% av alla subbar som har fasjustering endast justerar fasen vid delningsfrekvensen, dvs inte hela passbandet! Dessutom är det ju omöjligt att justera basen frammåt i fas, dvs till att ligga "innan" mainhögtalarna...vilken mycket väl är vad man egentligen vill!

Beror ju på vilket filter man använder, i mitt BSS är det inget problem att justera faskompensationen och tidskompensation per register.

mvh/Harryup

Posted
Beror ju på vilket filter man använder, i mitt BSS är det inget problem att justera faskompensationen och tidskompensation per register.

mvh/Harryup

Vad är BSS? :)

Nej det är tekniskt fullt möjligt, men väldigt ivanligt i vanliga aktiva subwoofers - det är min poäng!

Posted

mvh/Harryup

Men frågan är ju: Hur får man precisare bas genom att tidsmässigt förskjuta den ännu mer frammåt i tiden - vilket väl är det enda man kan göra?! Vad blir då en fasförskjutning på 350 grader - är det en hel takt efter :dead: Jag blir bara mer förvirrad!

Då skulle man ju snarare flytta fram subban längs sidoväggen eller helst ställa den mellan och framför högtalarna. Vipps så bidde det ställning till ett nytt tjusigt soffbord :app: Få groggen omrörd automatiskt - looki looki; no hands :evil:

Nå, seriöst skulle det verkligen vara dags för någon akustiker att gå in och förklara för oss fåkunniga som vandrar i hifimörkret.

Toobs

Posted
Vad är BSS? :)

Nej det är tekniskt fullt möjligt, men väldigt ivanligt i vanliga aktiva subwoofers - det är min poäng!

Använder en apparat som heter BSS FDS-366T. Den går att göra det "mesta" med.

mvh/Harryup

Posted
Använder en apparat som heter BSS FDS-366T. Den går att göra det "mesta" med.

mvh/Harryup

Kalas! Tack även plundin!

Tolkar detta som en total-lösning där man ges full kontroll över alla kanaler och därmed kan buffra upp kanaler för att fasförskjuta andra "frammåt". Detta existerar dock inte i 99% av traditionella subwoofers! :)

Posted

En sak som jag ofta tänkt på är att livemusik och konserter har en bas som är ruggigt svår att återge. Det gäller inte minst "klassisk" musik. Man går miste om en stor del av upplevelsen utan den basen.

Dagens högtalare och förstärkare börjar bli så bra att karktär och snabbhet kan återges på ett hyggligt sätt. Det som återstår är basen. Nu blir det svårare. Om basen ska vara lika "snabb" krävs riktigt bra grejer. Den ska ju hänga ihop med övriga musiken.

Jag har kommit fram till följande: Subbasar är inte mitt förstahandsalternativ. Jag börjar hellre med:

1. Testar med en bättre effektförstärkare. Det kan ändra en högtalares beteende radikalt.

2. Testar med bra strömrening. Anläggning går troligen betydigt lägre ner.

3. Testar med bättre signalkabel. Hos mig har det ändrat basen mycket.

Sedan kommer:

4. Subbasen.

Det finns folk som lägger in rumskorrigeringen mellan 3 och 4, men jag saknar erfarenhet av det.

Dvs jag skulle börja med att försöka öka bandbredden i anläggningen, innan jag höjer upp basen.

Någon som tänker i samma banor?

Posted

Det är samma sak för mig som har en dBx driverack 260. BSS 366 och driverack 260 är nästan identiska med varandra. Okej det här med tidskompensation. Jag hade tidigare två analoga 2-vägsfilter från Behringer där man kunde tidskompensera det ena av de två passbanden. Men när det gäller dom två tidigare nämnda digitala delningsfilter så kan man tidskompensera alla alla tre banden som det handlar om. Man kan också använda sig av tre olika filter typer och man kan välja olika brantheter från 6-48dB/okt.