calm Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Hade vägarna förbi Audioconcept i lördags och dök rakt in i Synergistic Research kabeldemo. Trunken var fullpackad med allsköns kablar. Carsten från Synergistic som jag träffade sist på Highendmässan för några veckor sedan var vår guide i kabeldjungeln. Dagens uppställning i Svanårummet var lite blandad elektronik till Scala-högtalarna. Fortsättning följer. Calm Quote
Absolute Audio Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Hade ju varit ett utmärkt tillfälle att jämnföra deras akustik-behandling mot Svanås! Läs mer Själv måste jag erkänna att jag har lite svårt att tro på dessa skålar. Men det satt faktiskt en i rummet på mässan såg jag Quote
Timbre™ Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 http://www.synergisticresearch.com/images/...ARTHomePage.jpg Hade ju varit ett utmärkt tillfälle att jämnföra deras akustik-behandling mot Svanås! Läs mer Storlek och hantering blir ju inget problem med Acoustic Art-prylarna men hur skulle en sådan jämförelse gå till i praktiken... Quote
Guest Audio Concept Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Efter Stockholmsmässan i år så kom Frank från Synergistic inom och talade sig varm för deras nya ART - tuning system. Med en episod i minnet, där en kund för några år sedan ville testa en liknande fransk version av små skålar för samma tuning-ändamål, var det enkelt att argumentera mot och direkt välja bort dessa... :-) Både vi och kunden testade den gången och det var omöjligt att upptäcka någon skillnad. Speciellt illa blev det när producenten hävdade att skålarna i koppar var bra, silver bättre och guld bäst - ett klassiskt exempel på "snakeoil". Så - vi rekommenderar verkligen att man tänker sig för innan köp av liknande produkter. Då är det mycket bättre att lägga pengarna på rejäla produkter med påtaglig effekt. Att ens fundera på att jämföra detta med akustikprodukter från Svanå eller andra tillverkare är nonsens, bortkastade pengar och tid. Å andra sidan skall man vara försiktig med att förkasta produkter helt och hållet. Dock tror jag att skall man få effekt av "resonerande" skålar eller "singing bowls" i ett rum, i meningen att de positivt skall bidra till återgivningen så måste de vara mycket större. Sådana finns och går att experimentera med. Hursomhelst - kablarna som Synergistic Research gör (vilket är trådens tema) är riktigt bra och kan verkligen rekommenderas. Mvh, Audio Concept Quote
calm Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Det unika med Synergistics kablar är den aktiva skärmen. Den fungerar så att en spänning läggs på skärmen. Tänkbara störning får då ingen möjlighet att påverka signalen. Det tarvar en del extra kablage. Här spänningsaggregatet som matar såväl signal som nätkablar. Deras signalkablar har blå dioder som indikerar spänning på. Calm Quote
calm Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Vi testade såval högtalar-,signal- och nätkablar i Teslaserien. Med Precision Referens signalkablar och högtalarkablar. Nätkablar Tesla T3 Calm Quote
calm Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Hur lät det då? Vi testade lite olika musik och med och utan skärmspänning på. Det första intrycket är en högupplöst luftig ljudbild som utan att vara överanalytisk ger en detaljrik och harmonisk stor scen. Instrumenten mejslas fram väl och runt tonerna finns en aura av övertoner, väl hörbart i pianostycken. Patricia Barber fick en fylligare röstbehandling samtidigt som den kändes lättare. Vi testade även skärm av och fann att den blev något mer grötig och inte lika ren i signalen som innan. Så man kan faktiskt höra skillnaden tycker jag. Calm Quote
calm Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Här syns skärmanslutning med sin blå diod. Det spelades på ett mindre MBL-system i Nobile-serien och med T+A högtalare med banddiskanter. Samma tydliga rymdkänsla och tredimensionalitet. Synnerligen trevliga kablar med god upplösning utan att tippa över på den skarpa sidan. Calm Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Intressant det här. Det verkar som att Synergistic Research har satt Tesla-teknologin på samtliga kablar Quote
Timbre™ Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Det verkar som att Synergistic Research har satt Tesla-teknologin på samtliga kablar Det känns som att Synergistic Research har varit med ett bra tag. När började de först använda tekniken med aktiv skärm... Quote
Hans-Tommy Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Det spelades på ett mindre MBL-system i Nobile-serien och med T+A högtalare med banddiskanter. Samma tydliga rymdkänsla och tredimensionalitet. Synnerligen trevliga kablar med god upplösning utan att tippa över på den skarpa sidan. Calm jag var också ner på audiooncept igår och lyssnade på kablarna, mest lyssnade jag på MBL-systemet (7008, 1531) med T&A högtalaren. Carsten demade 3 olika interconnect, accelator-acoustic reference och precision reference, pris från ca 12.5 kSEK till 25 kSEK (tror jag) och som vanligt, tyvärr så var den dyra kabeln mycket bättre, mera harmoniskt mera analytisk utan att vara vass mera "rätt" helt enkelt, j-t bra jag instämmer med Calm om när man stängde av skärmen så blev ljudet grumligare från en som har börjat spara för att kunna byta tommy Quote
Bebop Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Det känns som att Synergistic Research har varit med ett bra tag. När började de först använda tekniken med aktiv skärm... Jag tror det var 2002 eller 2003 då Anders Bengtsson på HiFi-stället demade denna tekniken första gången. Quote
Timbre™ Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Jag tror det var 2002 eller 2003 då Anders Bengtsson på HiFi-stället demade denna tekniken första gången. Stämmer nog bra då jag första gången träffade på aktiv kabelskärmning hemma hos en Sonusentusiast (tillika kund på HiFi-stället) vid den här tiden. Quote
calm Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Fanns ytterligare några kablar i Teslaserien. Här en Aucostic Reference tror jag. och här en redig nätkabel Calm Quote
calm Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Fick tillfälle att låna hem ett litet kabelpaket under helgen för ett test. Det bestod i: Interconnect Precision Referens 3 st nätkablar Tesla T3 Högtalarkablar Precision Referens. Här inkopplingen i ASR:en balanserat till ARC CD 7:an Calm Quote
calm Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Högtalarkablarna med aktiv skärm. Alla skärmar kopplade till stora nätaggregatet. Det blir ganska många olika kablar i systemet eftersom varje skärm matas separat med spänning från aggregatet. Men inte särskilt svårt att koppla upp, med lite eftertanke. Calm Quote
Hasse Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Ska bli intressant att höra vad du tycker om ljudet i jämförelse med kablarna du har nu. Quote
calm Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Lyssningsintryck: Har idag Audice AU 24 som högtalarkablar, Nordost Tyr som interconnect samt Nordost Shiva kopplat till min Nordost Thor. Kunde tyvärr inte koppla in nätkablarna till Thoren, så det fick bli grenkontakt direkt från väggen. Körde nätkablarna till Pathosen, men testade även interconnekten mellan CD och förstärkare med ASR:en och Pathosen. Diverse musik spelades och intrycket är att dessa kablar liksom i demon på AC, ger ett luftigt och lugnt intryck. De glittrar lite mer i toppen utan att väga över mot det överanalytiska hållet. Lite bättre baskontroll tycker jag också. Med hänsyn till priset ca 25 kkr för interconnecten samma som Tyren så tycker jag att man får mycket kabel för pengarna. Kan vara ett intressant byte när jag fått ordning på rumsakustiken. Jag kan varmt rekommendera ett test. Nu återbördade till AC för andra att testa. Calm Quote
Matrixen Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Intressant och trevligt reportage. Speciellt värdefullt med en uppföljning med hemmatest. Farligt med hemmatest av Tesla produkter förresten. Jag har ju blivit med Apex på både signal och högtalarkabelsidan som resultat. Det närmsta jag kommit att lyckas lämna tillbaka någon var T3 kabelarna som jag fick låna av Carsten efter arken. Det var jobbig väntan innan min beställda T3 levererades. Lite oväntat att Tesla-kopplingen kunde hävda sig trots att du körde utan Thor Quote
calm Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Lite oväntat att Tesla-kopplingen kunde hävda sig trots att du körde utan Thor Svårt att avgöra vad som påverkade mest eftersom jag inte hade tid att testa alla enheter en i taget, med undantag för högtalarkablarna, som möjligen var den svagare delen i länken. Mina AU 24 är möjligen ett ännu större utfall för pengarna, men det handlar mer om smak än om att något skulle vara sämre. Mitt system balanserar åt det mörk-neutrala hållet och skall man ljusa upp det så måste jag ta stegen gradvis. Interconnecten känns närmast för vidare studier . Calm Quote
Timbre™ Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Det blir ganska många olika kablar i systemet eftersom varje skärm matas separat med spänning från aggregatet. Fick samma känsla hemma hos vännen med Sonus faber Amati Homage. Uppenbarligen var det lättuppkopplat för innan jag ens hann överblicka kabelfloran var det redan klart... :cool: Quote
Hasse Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Det känns som att Synergistic Research har varit med ett bra tag. När började de först använda tekniken med aktiv skärm... Stereophile skrev om Synergistickablar med aktiv skärm redan 98. Åren går..... Quote
Activ HiFi Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Synergistic Research begyndte med active shielding i 1998 - Tesla serien er 3. generation. Under demo hos Audio Concept spillede vi på (Alle fra Tesla serien): Accelerator interconnect og speaker kablar. Begge kablar blev "cable of the year" 2007 i Absolute Sound. High End kablar - meget musikalske - meget harmoniske - stort rum - stram bas - varme og detaljer. Acoustic Reference interconnect og speaker kablar. High End kablar - tilføjer mere fysik i rumoplevelsen. Precision Reference. High End kablar - giver mere luft og stort stort rum. Desuden T1 og T3 speaker kablar. T1 uden active shielding - men et meget dynamisk kabel. Ville vise forskellen på kablarne - som også kan kombineres og tilpasses rum og system. Husk endelig også APEX interconnect og speaker kablar. Top kablarne fra Synergistic Research - der udgør 30% af Synergistic Research' salg. Kunne I tænke jer at teste selv - kontakt gerne jeres återförsäljer - jeg besvarer gerne spørgsmål - også omkring ACOUSTIC ART systemtemet, der i disse dage er hos en del återförsäljere til test. En återförsäljer skriver: "Det är oneliken ett intressant och effektivt system som ändrer ljudet oväntet mycket för en high-end connoisseur". Test det selv ... Tak Calm! Håber Du syntes om kablarne. Carsten Quote
Hasse Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Tack för demon Carsten, blir till att ta hem Accelerator och Precision Ref och jämföra vid tillfälle men som du föreslog så kan kanske en kombination av bägge vara mer prisvärt. Nätkablarna har redan visat vad de går för här hemma Quote
Activ HiFi Posted March 27, 2009 Posted March 27, 2009 Carsten, T1 o T3 power cables!? T1 og T2 er ens - MEN T2 har active shielding. Begge giver øget dynamik, lavere forvrængning og større soundstage. T3 virker på samme måde men er mere opløst i højtonen. F.eks. kan T2 på forstærker og T3 på CD / Riaa være en god kombination. Carsten Quote
Hans-Tommy Posted March 28, 2009 Posted March 28, 2009 Fick tillfälle att låna hem ett litet kabelpaket under helgen för ett test. Det bestod i: Interconnect Precision Referens 3 st nätkablar Tesla T3 Högtalarkablar Precision Referens. Calm jag har precis fått hem ovanstående kablar och kopplat upp dem allihop i mitt system (MBL 7008-1511-1521-121) , jag lovade Gunnar att komma med ett första utlåtande: tyvärr kan jag inte lämna tillbaka dem på måndag, hoppas det är OK!, det känns tungt att behöva erkänna men de låter väldigt bra, större ljud, bättre baskontroll och en väldigt fin diskant utan att vara vass. jag återkommer tommy ps jag har nanotech genomgående nu ds Quote
Hans-Tommy Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 nu har jag lyssnat lite mera på kablarna och i mitt system fungerar interconnecten väldigt bra , fin balans, jag vill inte kalla den ett fynd med det priset men en mycket bra kabel, jag skulle gärna behålla den tommy Quote
RobRoy Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Till en som inte är särskilt kabeltroende.. Vilken kabel rekommenderar ni att man testar att byta ut för största ljudmässiga skillnad? Ström kabel till för- & slutsteg Toslink kabeln till försteget RCA kabel mellan för- & slutsteg Högtalarkabeln ifrån slutsteg till Högtalare Quote
Recommended Posts