Jump to content

Dynaudiodemo hos OJCO

calle_jr

Recommended Posts

När jag hade C2 körde jag med Bow 150W (300W i 4ohm). Mitt musikrum var nästan 70 m2 och det var inga som helst problem. Fasvinklarna är väldigt snälla så det är ingen svår last. Det viktigaste är att förstärkaren är stabil ner mot ca 3ohm.

Jag kan inte Primare tillräckligt bra men den tidigare Dynaudiohandlaren "Stereoexperten" i Hässleholm demade gärna med Primare. En klassisk kombination som alltid spelat bra med Dynaudio är McIntosh.

Jag vet inte hur slutsteget är vid 3ohm men det är på 120w 8ohm (200w i 4ohm). jag har bara sett att de demar med monoblock så det är kanske det man ska ha för att få fart på dom.

mvh M

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vet inte hur slutsteget är vid 3ohm men det är på 120w 8ohm (200w i 4ohm).

mvh M

Effektmässigt räcker detta till. Det ör nog mer en fråga om ljudkaraktär men Primare gör ju bra prylar. Det startades av Bo Christensen som sedan sålde och startade Bow. Därefter har även Bladelius anlitats. Det bör ju borga för kvalitet även ljudmässigt. Dessutom skrivs det bra om Primare. Jag kan inte se att Primare skulle vara ett hinder för att låta bra.

Dynaudio har helt slutat sälja lösa element. Viss OEM-tillverkning sker till några högtalarmärken, Totem, Silverline och ett par till. Men kloner i form av DIY med Dynaudio är ett minne blott.

Sapphire (som ju är en jubileumsversion) är baserad på Confidence-teknologin, och man har såklart puttat in det bästa inom rimliga budgetramar.

DSC_2493.JPG

DSC_2453.JPG

DSC_2500.JPG

Pathos InPower har hängt med sedan nittiotalet. Skönt med tillverkare som inte byter modeller stup i kvarten.

Inpower känns som en bra matchning till Sapphire. Den baseras på den patenterade INPOL-konstruktionen som är framtagen av Gianni Borinato. En hybridvariant med rör och transistorkretsar.

Och det fungerade mycket bra måste sägas.

DSC_2470.JPG

Inpower känns som en bra matchning till Sapphire. Den baseras på den patenterade INPOL-konstruktionen som är framtagen av Gianni Borinato. En hybridvariant med rör och transistorkretsar.

Och det fungerade mycket bra måste sägas.

DSC_2470.JPG

In Power numera i min ägo

IMG_0106.jpg

tillsammans med In Control

IMG_0115.jpg

en underbar förstärkarkombination. Mitt nya "vintersystem"

Noterar dock förändringen av fronten som numera tycks vara matteloxerad.

Vad körde man som försteg?

I mitt set ingick också en prototyp-DAC som syns under nätdelen i traven.

Calm

Mitt nya "vintersystem"

Kan inte låta bli en närbild på urfronten och InPower med t.ex. Von Schweikert VR-6 och Verity Audio Fidelio har bjudit på oförglömliga lyssningsupplevelser. Rumsuppvärmningskoefficienten :) ligger på ungefär samma nivå som BAT VK-150SE.

Anniversary092.JPG

Kan inte låta bli en närbild på urfronten och InPower med t.ex. Von Schweikert VR-6 och Verity Audio Fidelio har bjudit på oförglömliga lyssningsupplevelser. Rumsuppvärmningskoefficienten :) ligger på ungefär samma nivå som BAT VK-150SE.

Anniversary092.JPG

Kan hålla med! Fidelio-combo lät fruktasvärt bra! :mm:

Där har vi ursprunget, med en Wadia-combo som inte gick av för hackor. :cool:

Rörhybrid ger mer värme i tonen än i rummet ;):D

Calm

Trevliga bilder :mm:

Jag skulle föredra fronten på din. Vet inte om det är en option eller om man bytt.

Vad körde man som försteg?

dCS P8i har volymkontroll och man körde med den direkt till InPower.

DSC_2472.JPG

DSC_2497.JPG

DSC_2454.JPG

Jag hade ett 10-tal LP med mig, men det fanns ju ingen vinylspelare uppkopplad :black: Avlyssning blev därför med endast ett par medhavda cd, och det saknades förvisso inte mjukvara i OJCOs portfölj.

Dynaudio-ägare kanske man borde skaffa Accentuations... :?:

Sapphire tillverkas som sagts endast i 1000 ex, och nummer 18 är samma par som spelades på tex Malmö-mässan.

DSC_2501.JPG

DSC_2516.JPG

Kollade du in de där tavlorna med musikmotiv, dessa ser intressanta ut!?

Jag, de är tuffa.

Ska se om jag hittar en bättre bild, men annars ser vi här en av dem skymta bakom McIntosh 275;

DSC_2483.JPG

...och därmed övergår vi till en liten kartläggning av övrig hifi hos OJCO.

Dynaudio-ägare kanske man borde skaffa Accentuations... :?:

Givetvis, den finns redan i min hylla. Kul att ha eftersom jag har gift mig med Dynaudio, däremot är det inget speciellt musikmässigt. Typisk audiofilplatta med rätt så intetsägande musik i min mening. Ljudmässigt visar den främst upp attack, mikrodynamik och brillians men inte rum och nedre registern. Jag vill ha den ändå ...

Läckra bilder! Hur lät Sapphire, de verkar spelat med varierande intryck för mässbesökare på de senaste mässorna?

Ja, verkligen super tjusiga bilder :mm:

Jag var och lyssnade på Sapphire när Caroli Musik & Bio i Malmö körde en Dynaudio demo !

Även om dom inte presenterade ett ”Tompa” ljud, så tycker jag att dom spelade gött, mysiga röster med mycket detaljer både i de övre och de nedre registren :)

I övrigt ett väldigt gediget stiligt bygge, dom såg verkligen välgjorda ut :)

//-- Tompa --

Tack! :app:

Sapphire fungerar mycket bra som sagt med Pathos InPower och dCS P8i.

Jag kan inte ge mig in på en mer detaljerad redogörelse - man ser kanske på bilderna hur det står uppställt i en slags hall-liknande atmosfär mitt i butiken...

Jag sprang runt där med kameran, och det blir ingen reda med aktiv lyssning :D Men det spelar ju i en hög division, så mycket är klart.

Fler högtalare...

DSC_2452.JPG

DSC_2476.JPG

Jag är mycket spänd på att höra Adam Tensor med enbart dCS-spelaren och ett par signalkablar.