caddy Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 När jag hade C2 körde jag med Bow 150W (300W i 4ohm). Mitt musikrum var nästan 70 m2 och det var inga som helst problem. Fasvinklarna är väldigt snälla så det är ingen svår last. Det viktigaste är att förstärkaren är stabil ner mot ca 3ohm. Jag kan inte Primare tillräckligt bra men den tidigare Dynaudiohandlaren "Stereoexperten" i Hässleholm demade gärna med Primare. En klassisk kombination som alltid spelat bra med Dynaudio är McIntosh. Jag vet inte hur slutsteget är vid 3ohm men det är på 120w 8ohm (200w i 4ohm). jag har bara sett att de demar med monoblock så det är kanske det man ska ha för att få fart på dom. mvh M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Jag vet inte hur slutsteget är vid 3ohm men det är på 120w 8ohm (200w i 4ohm). mvh M Effektmässigt räcker detta till. Det ör nog mer en fråga om ljudkaraktär men Primare gör ju bra prylar. Det startades av Bo Christensen som sedan sålde och startade Bow. Därefter har även Bladelius anlitats. Det bör ju borga för kvalitet även ljudmässigt. Dessutom skrivs det bra om Primare. Jag kan inte se att Primare skulle vara ett hinder för att låta bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 I samma rum stod en rigg med kraftfull Marantz-elektronik för hembio och högtalare från både Von Schweikert och Focal var spelberedda; Här ser vi också Dynaudios största Focus-stativare i form av Focus 140 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 I entrén stod den lilla specialmodellen DM2/7 uppkopplad med Leema Acoustics Pulse och Stream; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Då har vi kommit fram till huvudattraktionerna för dagen - Dynaudio Sapphire, dCS P8i och Pathos InPower. Sapphire; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 dCS P8i; En analog utgång (DSD och PCM) och en digital (PCM) DSD uppsampling från 2 digitala ingångar Digital volymkontroll Pathos InPower; Helbalkanserad, 80W, klass A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Mjukvara; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 27, 2009 Author Share Posted March 27, 2009 Dynaudio har helt slutat sälja lösa element. Viss OEM-tillverkning sker till några högtalarmärken, Totem, Silverline och ett par till. Men kloner i form av DIY med Dynaudio är ett minne blott. Sapphire (som ju är en jubileumsversion) är baserad på Confidence-teknologin, och man har såklart puttat in det bästa inom rimliga budgetramar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Pathos InPower; Helbalkanserad, 80W, klass A http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2498.JPG Pathos InPower har hängt med sedan nittiotalet. Skönt med tillverkare som inte byter modeller stup i kvarten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Pathos InPower har hängt med sedan nittiotalet. Skönt med tillverkare som inte byter modeller stup i kvarten. Inpower känns som en bra matchning till Sapphire. Den baseras på den patenterade INPOL-konstruktionen som är framtagen av Gianni Borinato. En hybridvariant med rör och transistorkretsar. Och det fungerade mycket bra måste sägas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Inpower känns som en bra matchning till Sapphire. Den baseras på den patenterade INPOL-konstruktionen som är framtagen av Gianni Borinato. En hybridvariant med rör och transistorkretsar. Och det fungerade mycket bra måste sägas. In Power numera i min ägo tillsammans med In Control en underbar förstärkarkombination. Mitt nya "vintersystem" Noterar dock förändringen av fronten som numera tycks vara matteloxerad. Vad körde man som försteg? I mitt set ingick också en prototyp-DAC som syns under nätdelen i traven. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Mitt nya "vintersystem" Noterar dock förändringen av fronten som numera tycks vara matteloxerad. Kan inte låta bli en närbild på urfronten och InPower med t.ex. Von Schweikert VR-6 och Verity Audio Fidelio har bjudit på oförglömliga lyssningsupplevelser. Rumsuppvärmningskoefficienten ligger på ungefär samma nivå som BAT VK-150SE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Kan inte låta bli en närbild på urfronten och InPower med t.ex. Von Schweikert VR-6 och Verity Audio Fidelio har bjudit på oförglömliga lyssningsupplevelser. Rumsuppvärmningskoefficienten ligger på ungefär samma nivå som BAT VK-150SE. Kan hålla med! Fidelio-combo lät fruktasvärt bra! Där har vi ursprunget, med en Wadia-combo som inte gick av för hackor. :cool: Rörhybrid ger mer värme i tonen än i rummet Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Rörhybrid ger mer värme i tonen än i rummet INPOL®-teknik som först gav sömnlösa nätter... Spegeleffekter kan också få rörbestyckningen att flerfaldigas ur vissa kameravinklar... :cool: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2470.JPG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Trevliga bilder Noterar dock förändringen av fronten som numera tycks vara matteloxerad. Jag skulle föredra fronten på din. Vet inte om det är en option eller om man bytt. Vad körde man som försteg? dCS P8i har volymkontroll och man körde med den direkt till InPower. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Jag hade ett 10-tal LP med mig, men det fanns ju ingen vinylspelare uppkopplad Avlyssning blev därför med endast ett par medhavda cd, och det saknades förvisso inte mjukvara i OJCOs portfölj. Dynaudio-ägare kanske man borde skaffa Accentuations... Sapphire tillverkas som sagts endast i 1000 ex, och nummer 18 är samma par som spelades på tex Malmö-mässan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Kollade du in de där tavlorna med musikmotiv, dessa ser intressanta ut!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Kollade du in de där tavlorna med musikmotiv, dessa ser intressanta ut!? Jag, de är tuffa. Ska se om jag hittar en bättre bild, men annars ser vi här en av dem skymta bakom McIntosh 275; ...och därmed övergår vi till en liten kartläggning av övrig hifi hos OJCO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Dynaudio-ägare kanske man borde skaffa Accentuations... Givetvis, den finns redan i min hylla. Kul att ha eftersom jag har gift mig med Dynaudio, däremot är det inget speciellt musikmässigt. Typisk audiofilplatta med rätt så intetsägande musik i min mening. Ljudmässigt visar den främst upp attack, mikrodynamik och brillians men inte rum och nedre registern. Jag vill ha den ändå ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Pathos InPower; Helbalkanserad, 80W, klass A Vilket pris betingar dessa monoblock tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caddy Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Vilket pris betingar dessa monoblock tro Enligt prisjakt 121500kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Det fanns fler alternativ på slutstegssidan, exvis Rogue M-150 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Amerikanska M-150 innebär monoblock som ger 150W i ultralinjär koppling med 4st KT88 per kanal; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 Vi fortsätter med kraftpaket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 Inte alla lyssningsrum hade Dynaudio-setup. Här ser vi hembio med Primare och Focal, i form av fem satelliter och en sub från serien Dôme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 Kollade du in de där tavlorna med musikmotiv, dessa ser intressanta ut!? Jag hittade en bild som kunde förstoras för att visa tavlorna hyfsat. Jag vet inget om tavlorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 Högtalarodyssée.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Läckra bilder! Hur lät Sapphire, de verkar spelat med varierande intryck för mässbesökare på de senaste mässorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Läckra bilder! Hur lät Sapphire, de verkar spelat med varierande intryck för mässbesökare på de senaste mässorna? Ja, verkligen super tjusiga bilder Jag var och lyssnade på Sapphire när Caroli Musik & Bio i Malmö körde en Dynaudio demo ! Även om dom inte presenterade ett ”Tompa” ljud, så tycker jag att dom spelade gött, mysiga röster med mycket detaljer både i de övre och de nedre registren I övrigt ett väldigt gediget stiligt bygge, dom såg verkligen välgjorda ut //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 31, 2009 Author Share Posted March 31, 2009 Tack! Sapphire fungerar mycket bra som sagt med Pathos InPower och dCS P8i. Jag kan inte ge mig in på en mer detaljerad redogörelse - man ser kanske på bilderna hur det står uppställt i en slags hall-liknande atmosfär mitt i butiken... Jag sprang runt där med kameran, och det blir ingen reda med aktiv lyssning Men det spelar ju i en hög division, så mycket är klart. Fler högtalare... Jag är mycket spänd på att höra Adam Tensor med enbart dCS-spelaren och ett par signalkablar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts