calle_jr Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Dynaudiodemo hos OJCO Jag är personligen svag för Dynaudios element och högtalare, och får då förstås inte missa en demo på så nära avstånd som hos OJCO i Helsingborg. Jag tog med kameran och har lite bilder från demon och en del annat att visa. Quote
iroise Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Skall bli kul att följa Calle, hoppas ni var flera än du/demaren och mannen i fåtöljen! Hoppas gårdagen var bra och blir det någon form av rapport!? Quote
das Boot Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Håller med Ironise att det ska bli mycket kul att följa detta reportage, särskilt de ljudmässiga upplevelserna! Jag har hört Sapphire vid två tillfällen, båda gångerna på hifimässa, och det är ju som vi alla vet inte helt rättvisande alla gånger. Den en gången var i Köpenhamn tillsammans med Ayre-elektronik. Den andra gången i Göteborg med ???-elektronik. Hur som helst så blev jag faktiskt besviken av båda dessa lyssningar. Därför var det förvånande att Stereophile var upp över öronen av dessa skapelser. Som sagt, reportaget följes med stor spänning! dB Quote
P-pan Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Här skjuter vi reportage åt både höger och vänster minnsann... ... alltid lika uppskattat förstås. Hur härligt är det inte att sitta hemma och följa med i den svenska Hi-Fi floran. Hur fasen hinner du med Quote
Bebop Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Jag är personligen svag för Dynaudios element och högtalare Jag också som bekant. Började med Contour 1.8 MkII 1997 samt ett par Audience 52 i grabbens rum, bytte 1.8:orna till Contour 3.3 som byttes till Confidence C2 som byttes till Confidence C4. Dynaudio Saphire kan det knappast finnas så många kvar av. När den testades i Stereophile sägs det att 700 par har sålts och den tillverkas endast i 1,000 par om jag minns rätt. Bör nästan vara läge för en ny serie av Confidence snart Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Här skjuter vi reportage åt både höger och vänster minnsann Detta var ett lördagsnöje, och tyvärr var jag dubbelbokad pga en slarvig notering i almanackan. Demon var hyfsat välbesökt, och det var personligt omhändertagande i varje rum. Det är sex lyssningsrum i lokalen på Berga i Helsingborg, och det var Dynaudiohögtalare uppkopplat till fem av dem. Jag tycker vi kan ta rum för rum och börjar med en översiktsbild av rum numero uno Quote
Kent_n Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Jag också som bekant. Började med Contour 1.8 MkII 1997 samt ett par Audience 52 i grabbens rum, bytte 1.8:orna till Contour 3.3 som byttes till Confidence C2 som byttes till Confidence C4. Dynaudio Saphire kan det knappast finnas så många kvar av. När den testades i Stereophile sägs det att 700 par har sålts och den tillverkas endast i 1,000 par om jag minns rätt. Bör nästan vara läge för en ny serie av Confidence snart Jag har nästan samma resa. Contour 3.4 som byttes till Confidence C2 som byttes till Confidence C4. Anser då och anser fortfarande att C4 är en av världens bästa framåtspelande högtalare.. Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Jag har hört Sapphire vid två tillfällen, båda gångerna på hifimässa, och det är ju som vi alla vet inte helt rättvisande alla gånger. Jag har samma erfarenhet, men jag klarar ofta inte av att lyssna på någon slags absolut återgivning under mässförhållanden. Man kan försöka lyssna på högtalaren direkt inpå och få en viss uppfattning, men man får sällan en helhetsbild. Hoppas gårdagen var bra och blir det någon form av rapport!? Det var den sannerligen! Ibland behöver man lämna kameran hemma, och det var dessutom fotoförbud. [iroise syftar på David Byrne på konserthuset i Malmö] Dynaudio verkar ha en tydlig strategi trots att programmet är ganska brett. Jag tror alla lyckosamma större företag drivs dit av effektiviseringsskäl, krav på industriell produktion och volymer. Contour S 1.4 Quote
Timbre™ Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2520.JPG Jag tog med kameran och har lite bilder från demon och en del annat att visa. Kul inledningsvinkel med den botaniska förgreningen i vänsterkant. Quote
x2000 Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Upptäckte mannen till höger först efter Timbres botaniska påpekande ... trodde det var en del av tavlan eller ... ser inga ben. Som vanligt fantastiska bilder. Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Leema Acoustics har visat sig passa bra med Dynaudio. Här med cd-spelaren Antila och förstärkaren Tucana; Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Biwire högtalarkablage i form av Harmonic Tech Pro-9; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2520.JPG Upptäckte mannen till höger Mannen till höger är David, och är den som är mest aktiv på Euphonia under nicket OJCO Ljud & Bild. Hehe, bilden var inte helt lättkomponerad och är tagen ut genom dörröppningen från ett annat rum... Det lustiga är att Timbre i princip alltid genomskådar var man kämpat mest trots att han omöjligen kan veta hur det gått till. Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Här ser vi två lyssnare i rummet med Contour S 1.4. De flesta betade av rum för rum tillsammans med Morten (representant från Dynaudio), och man fick på så vis en hyfsat klar bild över de olika modellernas huvudsakliga karaktärsdrag; Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 I det rum jag befann mig i för att kunna ta inledningsbilden stod Dynaudio Confidence C1 tillsammans med elektronik från McIntosh; Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Confidence C1 är den minsta i serien, men spelar långt ifrån litet. Den har ganska tuffa specar med 85dB / 4ohm och jag anser det krävs exvis en McIntosh MA6900 för att få dem att spela ut ordentligt; Quote
Bebop Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Biwire högtalarkablage i form av Harmonic Tech Pro-9; Vad vinner man på detta eftersom Dynaudio endast singelanslutning. Eller är det bara för att biwire kablar fanns till hands? Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Vad vinner man på detta eftersom Dynaudio endast singelanslutning. Eller är det bara för att biwire kablar fanns till hands? Ja, jag kan inte tänka mig annat än att det var vad som fanns nära tillhands. I nästa rum stod de små golvhögtalarna Excite X32 tillsammans med Leema Acoustics Stream och Pulse (cd och först); Quote
calle_jr Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 I nästa rum kan vi som variation börja med en närbild. Quote
Timbre™ Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Den har ganska tuffa specar med 85dB / 4ohm och jag anser det krävs exvis en McIntosh MA6900 för att få dem att spela ut ordentligt; Verkningsgrader på < 85dB genererar ibland den klassiska diskussionsfrågan huruvida sådana högtalare är felkonstruerade eller ej. Vänder vi på steken skulle de istället kunna kallas kompromisslösa där man får ta de tuffa parametrarna med konstruktionens välljudande egenskaper. Det onda med det goda helt enkelt och högtalarhistorien kan uppvisa många exempel på detta även om trenden just nu tycks gå mot hög känslighet och lätthanterlig last. Quote
Bebop Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Jo, dom har låg känslighet men å andra sidan är impedanskurvan väldigt rak och snäll utan snäva fasvinklar, så dom blir inte så jobbiga som man kan tro, men visst, effekt är ingen skada. 1W = 85dB, det innebär att vid 128W (i 4 ohm) kan man få ut 106 dB på en meter. Det bör räcka långt, framför allt som C1 kanske passar bäst i mindre till medelstora rum. Quote
Guest Jonne Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Confidence C1 är den minsta i serien, men spelar långt ifrån litet. Den har ganska tuffa specar med 85dB / 4ohm och jag anser det krävs exvis en McIntosh MA6900 för att få dem att spela ut ordentligt; Sånt här gillar jag: Stativare - Int.förstärkare - Cd Det är något speciellt när man ser en enkel uppställning Quote
Klingan Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Skulle vilja ha varit där. Någon som har några lyssningsintryck? Quote
caddy Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Jag var där och gick hela rundan och lyssnade på alla de demade. C1orna är onaturligt bra för att vara stativare, en 3D känsla som jag aldrig upplevt tidigare och bra djupbas. rummet var lite för litet och mycket glas bakom gardinen men i ett lite större rum så hade de blommat ut ordentligt. Sappiren var ju helt underbar, man var helt mållös!!!! allt var bra. Nu startar uppgraderings jävulen i mig och man börjar fundera på att byta ut mina Audiovector Mi3 Arrate mot Dynaudio någonting. Kan man driva ett par C2 med primare A31.2 eller det är ett för klent slutsteg? man kanske ska ha 2st slutsteg och brygga Jag pallar inte byta ut elektroniken också, så man får börja med högtalare. Är det någon som kan svara på om det är genomförbart med Primare eller det är utkastade pengar. Mvh M Quote
calle_jr Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Tack för det M! Undrar om vi sågs... Du kan säkert komma överens med OJCO om att få testa Primaren med C2 själv. Pathosförstärkaren används till de nya golvhögtalarna Focus 220 MKII och SUB 500. Quote
Bebop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 När jag hade C2 körde jag med Bow 150W (300W i 4ohm). Mitt musikrum var nästan 70 m2 och det var inga som helst problem. Fasvinklarna är väldigt snälla så det är ingen svår last. Det viktigaste är att förstärkaren är stabil ner mot ca 3ohm. Jag kan inte Primare tillräckligt bra men den tidigare Dynaudiohandlaren "Stereoexperten" i Hässleholm demade gärna med Primare. En klassisk kombination som alltid spelat bra med Dynaudio är McIntosh. Quote
calle_jr Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Dynaudio Focus 220 MKII och fjärren till Pathos; Quote
Timbre™ Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Jag kan inte Primare tillräckligt bra men den tidigare Dynaudiohandlaren "Stereoexperten" i Hässleholm demade gärna med Primare. En klassisk kombination som alltid spelat bra med Dynaudio är McIntosh. Så var det och när dåvarande Dynaudiodistributören Tonkraft kom på besök blev det dags för det tunga gardet från Classé. Tycktes också vara en bra kombination. Quote
calle_jr Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Mer italiensk design med Pathos Logos CinemaX; Edit: Detta är förstås hembioförstärkaren CinemaX, inte Logos! Quote
Timbre™ Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Mer italiensk design med Pathos Logos; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2484.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2486.JPG Måste väl nästan räknas till de mest fotogeniska kylflänsar vi kan träffa på... :cool: Quote
caddy Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Tack för det M! Undrar om vi sågs... Du kan säkert komma överens med OJCO om att få testa Primaren med C2 själv. Pathosförstärkaren används till de nya golvhögtalarna Focus 220 MKII och SUB 500. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_2446.JPG Jodå vi sågs, jag och min bror var där och fick lyssna på flera låtar på C1orn så du fick ta dina fina bilder som du lägger ut nu. Men det är inte vi som är med på bilderna. jag är närmre 2m då kanske du kommer ihåg mig. OJCO har inga inne för tillfället, men där finns kanske några i skåne som man kan lyssna på? Quote
Recommended Posts