stargazer Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Kära Hifi-vänner, härmed startar jag en tråd där jag hade tänkt samla mina lyssningsintryck av högtalaren Larsen 6. Efter ett flertal butikslyssningar kom slutligen denna särling till orthoakustisk omvandlare till mitt hem. Ni kommer att få följa mig genom leverans, inspelning och till sist lyssningsutvärdering genom mina starkt subjektiva gjutjärnsöron (andra har sådana av Guld, har jag hört ). Tempot på tråden kommer nog att variera, så kolla in lite då och då. Nej, nu kör vi och sparkar igång med alla hifi-forumstrådars urmoder-rubrik... Quote
stargazer Posted March 16, 2009 Author Posted March 16, 2009 Paketen är lite anspråkslösa... Svensk enkelhet, tydlighet och no-nonsense-attityd präglar märkningen Quote
overture Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Spännande! Ska bli mycket intressant att höra vad du tycker om dessa pjäser. Vad har du haft för högtalare innan? Quote
stargazer Posted March 16, 2009 Author Posted March 16, 2009 ...Vad har du haft för högtalare innan? Hmmm.... det blir ju några stycken men så här direkt ur huvudet: Quad 12L2, Totem Model one Signature, B&W Matrix 805, Aktiva Linn Tukan, Linn Ninka, Linn Nexus, Aktiva Linn Keilidh och säkert några till... Quad 12-orna var de som jag hade senast. Quote
K-man Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Nice Fortsättningen följer? ....får vi hoppas... \\K-man Quote
Timbre™ Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Ni kommer att få följa mig genom leverans, inspelning och till sist lyssningsutvärdering genom mina starkt subjektiva gjutjärnsöron (andra har sådana av Guld, har jag hört ). Vi får väl införa begreppet metallöron som en helgardering. Annars låter silveröron finare än guld tycker jag... Quote
Guest Jonne Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Kära Hifi-vänner, härmed startar jag en tråd där jag hade tänkt samla mina lyssningsintryck av högtalaren Larsen 6. Efter ett flertal butikslyssningar kom slutligen denna särling till orthoakustisk omvandlare till mitt hem. Ni kommer att få följa mig genom leverans, inspelning och till sist lyssningsutvärdering genom mina starkt subjektiva gjutjärnsöron (andra har sådana av Guld, har jag hört ). Tempot på tråden kommer nog att variera, så kolla in lite då och då. Nej, nu kör vi och sparkar igång med alla hifi-forumstrådars urmoder-rubrik... Kul tråd Jag har varit nära flera gånger att köpa orthoakustiskt men har aldrig haft några bra väggar för placeringen antingen för smalt och för nära sidoväggarna. Lyckas alltid med att aldrig få hela väggar.Är det inte en öppen spis som är i vägen så är det en delad vägg med öppning. Ser fram emot dina lyssningsintryck stargazer Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 ...men har aldrig haft några bra väggar för placeringen antingen för smalt och för nära sidoväggarna. Lyckas alltid med att aldrig få hela väggar.Är det inte en öppen spis som är i vägen så är det en delad vägg med öppning. Just detta med lyssningsrum är ett spöke som hemsökt mig under många år. Det känns som att man (trots flera flyttningar och bostadstyper) aldrig lyckas få ett riktigt bra lyssningsrum, så till sist har jag kommit till insikten "live with it" - och försöka göra det bästa av förutsättningarna. Här hjälper förstås akustikhjälpmedlen till (jag kör produkter från Michael Green) men såklart så är detta med rummets förutsättningar ett solklart kriterium när jag gav mig ut på högtalarjakt. Kravet var att kunna stå nära bakvägg, helst riktigt nära - och då begränsar man utbudet radikalt. Stativare med porten fram, slutna högtalare eller så ... just det ... orthoakustiska varianter på idéerna från Hr Carlsson... Efter fyra butikslyssningar på Larsen-högtalare (en gång med Larsen 4 och tre gånger med Larsen 6) - tack Kent - så bestämde jag mig till sist för att "go Larsen" Fast riktigt säker är man inte förrän man provat i känd miljö och dessutom under längre tid. Det är precis det jag tänker berätta i denna tråd. Men först - lite uppackningsbilder Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 För undertecknad så var det en högtidsstund häromdan när lådorna bars in i lyssningsrummet.... Mums! Mindre än jag trott, dock vägde dom dock en del. Tyckte nog att innehållet åkte omkring lite i lådan när jag bar den, men jag kanske inbillade mig? Fram med niiiiven, bara öppna Som ni ser så är det lite svårt att öppna kartonger med metallklammer på ovansidan, det blir lätt fula hål när man försökter bända loss kartongen från metallen. (Ja, jag sa en del ord som inte lämpar sig för tryck när jag rev upp det där lilla hålet på ena kartonglocket... tur att barnen inte hörde för det renderar tio armhävningar för varje svärord i vårt hem ) Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Någonstans därnere lurar den karakteristiska vinklade toppenheten... Men särskilt tajt packat var det inte. Toppbiten som skyddar högtalarens övre del består av tre lösa frigolitbitar som sitter ihop med en tejpbit Det som skyddar högtalaren i sidled och dess botten består av tunna frigolitstavar, se bild Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Jag lämnar förpackningsdelen med att konstatera att just den delen inte osar premium direkt. Huvudsaken är ju trots allt att den presterar bra... och är hel Efter första provspelningarna verkar det dock som att den klarat färden upp till Norrbotten oskadd. Tack utgår härmed till Den Stora Hifiguden Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Väl uppackade ser det ut så här... Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Av med plasten! Nu ska härligheten riggas upp för inkörning Ett sista skydd mot ivriga Hifi-tomtar - dokumenttejp Så här ser hon då ut, Larsen 6 i vitlack : Några närmare bilder... Quote
stargazer Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Första lyssningen - snabbriggat, rått och oinspelat Visst är det så att man bör vänta på att utvärdera tills grejorna är väl inkörda. Och Timbres klassiska devis "Tålamod är Hifins bästa vän" gäller 11 gånger av 10. Jorå. Men när man fått hem grejor man är ruskigt intresserad av så är det svårt att hålla fingrarna från syltburken. Så även denna gång. "Jaja, ska bara slölyssna lite... väntar några dar tills jag börjar lyssna på riktigt..." Tjenare Supersnabb inriggning, sedan så kickade jag igång klämlådan och började "slölyssna". Redan från första tonen slås man av det mycket fina ljudpanoramat som L6an målar upp... och att den kan gå så pass djupt från de där pyttelådorna. Fast genom doften av nymålat trä (jorå, en svag men märkbar doft av målarfärg trädde fram så fort de vitlackade 6orna blev fria från skyddsplasten - har lite svårt att bestämma mig för om jag tycker att det är charmigt eller taffligt... tror nog jag försöker den optimistiska varianten ) så lät det en liten gnutta murrigt stundtals.... Då grejorna var bristfälligt riggade, kalla, råa och oinspelade beslutade jag mig för att kämpa mot instinkten, lämna klämlådan på repeat och lugna mig en stund. Men det lovar gott inför fortsättningen - det kan jag konstatera! Nu är det detta som gäller To be continued... Quote
conan Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 För min del märktes det fortfarande skillnader upp till kanske 30 timmars spelande på olika volym och olika musik. Det var säkert en kombination av örats/hjärnans anpassning och högtalarnas "uppmjukning". Därefter tyckte jag det inte blev så mycket annorlunda längre. Nu när jag skaffat Maggisar har jag funderat på om jag ska sälja både Larsen och Audiovector - eller behålla båda - eller sälja den ena. Suck, en sån vånda .. Quote
stargazer Posted March 19, 2009 Author Posted March 19, 2009 För min del märktes det fortfarande skillnader upp till kanske 30 timmars spelande på olika volym och olika musik. Det var säkert en kombination av örats/hjärnans anpassning och högtalarnas "uppmjukning". Därefter tyckte jag det inte blev så mycket annorlunda längre. Nu när jag skaffat Maggisar har jag funderat på om jag ska sälja både Larsen och Audiovector - eller behålla båda - eller sälja den ena. Suck, en sån vånda .. Jag återkommer till vad som uppdagades under/efter inspelningen... samt några andra parametrar som påverkar L6orna i hög grad. Själv är jag lite kluven till detta med inspelning, visst upplever jag skillnader men vad skillnaderna beror på väljer jag att inte fördjupa mig i. Visst kan det delvis vara hjärnans anpassning till förändring som till viss del spelar in, men sådan kvasifilosofi diskuteras bäst på andra forum. Quote
toobs Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 För min del märktes det fortfarande skillnader upp till kanske 30 timmars spelande på olika volym och olika musik. Det var säkert en kombination av örats/hjärnans anpassning och högtalarnas "uppmjukning". Därefter tyckte jag det inte blev så mycket annorlunda längre. Nu när jag skaffat Maggisar har jag funderat på om jag ska sälja både Larsen och Audiovector - eller behålla båda - eller sälja den ena. Suck, en sån vånda .. Kul att se en till som skådat ljuset Kan dock i ärlighetens namn komma på mig själv med att fundera över hur man skall motivera inköp av ett par "rockhögtalare" att ha att växla med....... Skulle nog dock bli sista spiken i gentemot min hittils förstående hustru.. Toobs Quote
mangew Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Intressant att se vad du kommer fram till med dina nya högtalare, blir det någon uppgradering på rörstärkarefronten? Själv är jag lite kluven till detta med inspelning, visst upplever jag skillnader men vad skillnaderna beror på väljer jag att inte fördjupa mig i. Visst kan det delvis vara hjärnans anpassning till förändring som till viss del spelar in, men sådan kvasifilosofi diskuteras bäst på andra forum. Delar din uppfattning, men med mina nya högtalare har jag märkt mer skillnad än jag tidigare hört i fråga om inspelning. Quote
oLjud Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Trevligt, så det blev Larsen 6orna ändå! Ska bli riktigt trevligt att följa den här tråden, ser fram emot lyssningsintrycken. och älskar den vita lacken! så grymt snyggt... Quote
conan Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Jag återkommer till vad som uppdagades under/efter inspelningen... samt några andra parametrar som påverkar L6orna i hög grad. Själv är jag lite kluven till detta med inspelning, visst upplever jag skillnader men vad skillnaderna beror på väljer jag att inte fördjupa mig i. Visst kan det delvis vara hjärnans anpassning till förändring som till viss del spelar in, men sådan kvasifilosofi diskuteras bäst på andra forum. Tja, vår hjärna är anpassningsbar så det är högst relevant att ha i åtanke. T ex när man lyssnat på någon annans system som presenterar detaljer man inte tänkt på förut - så registrerar hjärnan detta - och dessa detaljer dyker upp igen när man lyssnar på sitt eget system. Ett konkret exempel är svagt violinspel som nästan dolts helt bakom andra instrument. På ett visst system hör man kanske detta. Sedan räcker det för hjärnan att "veta om" detta spel så fylls det i automatiskt "förstärks". Ett annat är vårat språk - visserligen en annan del av hjärnan (kanske) - där vi som kan språket fyller i utelämnade ord om sammanhanget pekar på ett visst ord. Jag tror inte det är speciellt annorlunda med musik. Quote
stargazer Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 Lyssningsintryck #1: På God Fot Nu har 6orna fått en hel del timmar och igår kväll var det dags för lyssning. Jo, visst upplever jag en förbättring. Musiken "släpper" bättre från högtalaren och det känns som att återgivningen är öppnare. Dock blir jag inte kvitt en gnagande känsla av att det är något jag förbisett. Så dyker posten upp med delleverans #2, Kent på Hifi Art var tydlig med att man skulle köra SD-foten under L6orna, och dessutom i en specialkonfiguration. Fram tills nu hade jag faktiskt glömt bort det, då jag genast efter att ha packat upp 6orna slängde dit ett par Big Fat Dots från Herbies Audio Labs och var övertygad om att det var "good enough". Jag menar, de är ju utformade för att ha under högtalare, och Herbies är ju välrenommerade (Tube Rings bl.a). Nåväl, Jag bytte till SD-foten i dess Larsen-inkarnation och.... jajamensan ! En klart hörbar förbättring. Musiken får bättre fokus, instrumenten hörs tydligare och återgivningen blir rappare. Allt för ett par olikfärgade kuddar... Man slutar aldrig att förvånas. Så mitt tips till Larsen-ägare som inte har SD-foten är - skaffa den! Den funkar och den funkar mycket bra. I mina öron en klar ljudmässig förbättring. I alla fall i mitt lyssningsrum (hårt klinkergolv). Quote
stargazer Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 Jag bytte tillbaks till Herbies-dotsen för att verifiera mina intryck och helt klart är det så att SD-foten ger en klart bättre ljudåtergivning. SD-fötterna åkte raskt tillbaks under 6orna. Nu har det lossnat! Jag blev sittandes rätt länge och lyssnade på musik innan klockan blev jättesent... Glömde helt bort att jag skulle "finrigga" och lyssna in rätt högtalarplacering, men det får bli nästa gång. Då med finjusterad högtalarplacering. Så den utförliga lyssningsrapporten... ja den kommer fast inte nu. Kan dock säga att nu börjar det lova riktigt, riktigt gott Stay tuned, folks... Quote
stargazer Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 Intressant att se vad du kommer fram till med dina nya högtalare, blir det någon uppgradering på rörstärkarefronten? Delar din uppfattning, men med mina nya högtalare har jag märkt mer skillnad än jag tidigare hört i fråga om inspelning. Njae, Primalunan låter fortfarande mycket bra... och Larsen6orna verkar vara en mycket bra matchning (mer om det senare) så jag tror att 'Lunan stannar. Enda är ju att fjärrkontroll, det vore trevligt att ha Så man ska aldrig säga aldrig... Quote
Guest Jonne Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Njae, Primalunan låter fortfarande mycket bra... och Larsen6orna verkar vara en mycket bra matchning (mer om det senare) så jag tror att 'Lunan stannar. Enda är ju att fjärrkontroll, det vore trevligt att ha Så man ska aldrig säga aldrig... Prima Luna Two har jag haft mkt bra förstärkare.Men med fjärr är blir det så bekvääämt Quote
stargazer Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 Prima Luna Two har jag haft mkt bra förstärkare.Men med fjärr är blir det så bekvääämt Sen är ju kontrasten mot klämlådan rätt stor, där har man ju _all_ musik på fjärren, sökbar och fin... sen måste man likafullt springa upp och ändra volymen Men Luna2an låter kanon tycker jag, särskilt sen jag bytte till NOS-rör och satte dit Bluenote Midas rördämpare. Välljudet kommer först, trots allt Quote
Kent_n Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Nu är Larsen etablerat, är det någon som vet vad som händer med Carlsson i framtiden ? Flå´t om det är lite OT Quote
Bebop Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Nu är Larsen etablerat, är det någon som vet vad som händer med Carlsson i framtiden ? Flå´t om det är lite OT Finns att läsa om på Carlsson Planet som är Carlsson fantasternas hemvist. Där försöker man efter bästa förmåga förvalta arvet från Stig Carlsson. Quote
Kent_n Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Finns att läsa om på Carlsson Planet som är Carlsson fantasternas hemvist. Där försöker man efter bästa förmåga förvalta arvet från Stig Carlsson. Vet någon om dom kommer ta upp tillvekningen av carlsson sedan Larsen öppnade eget ? Quote
Recommended Posts