Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har problem med att många skivor blivit buckliga, ofta bara en kraftig puckel i ytterkant.

Vad gör jag för fel?? Vad finns det för göra/icke göra när det gäller LP förvaring?? Jag har dom i en ganska lång rad, blir trycket för stort??

Finns det något sätt att rädda skivorna? Alla går iof att spela men man vill ju ha platta plattor.

Posted
Finns det något sätt att rädda skivorna? Alla går iof att spela men man vill ju ha platta plattor.

Här kommer en lösning, Kansas ... Fix warped records. Jag har också sett en maskin som ser ut som en minimbyxpress men jag hittar inte den just nu. OBS, de 200 grader det pratas om är sannolikt Farenheit, dvs 93 grader.

När det gäller skivor i rad så menar jag de bör ha någon avdelare på max 1 meter där dom antingen står tätt intill varandra eller att hälften vilar mot var sin avdelare (alltså hyllsidor). Jag är inte så säker på att en rad på flera meter är så hälsosamt för de plattor som får ta upp den största stöten. Detta är min högst personliga teori. De skivor jag har med "bula" i början har varit sådan sen jag köpte dom. Kan inte påminna mig att några skivor blivit buckliga i efterhand.

Posted

Korta hyllor, mina är 50cm, alla är fyllda så att alla skivor helt vertikalt!

Dessa har hög bärighet, minst 300kg (Så att hyllplanen inte flexar)..

Jag har väldigt liten luftfuktighets och temperatur-skillnad under hela året (ca. 70% / 18*C ... +/- 2%)

Inget direkt infallade solljus..

Jag inbillar mej att en stabil miljö är det absolut viktigaste! :cool:

Dessutom har jag som projekt att sno varje skiva ett kvarts varv varje år för att hindra utflytning! ;)

Har för mej att ClearAudio hade en vinylpress för några år sedan, men jag kunde inte hitta nått på deras sajt...

/ptr

Posted
Hmmm...hur menar ni...bula i ytterkant? :clown:

Det är vinyl K-man ;) Det finns skeva skivor som är lite mjukare och går över hela plattan och sedan finns det puckel-pist bulor som i regel är på ett begränsat område i början. Dessa är ofta helt ospelbara intill ett par centimeter in på plattan. Jag antar att det är vad Kansas avser.

Posted
Det är vinyl K-man ;) Det finns skeva skivor som är lite mjukare och går över hela plattan och sedan finns det puckel-pist bulor som i regel är på ett begränsat område i början. Dessa är ofta helt ospelbara intill ett par centimeter in på plattan. Jag antar att det är vad Kansas avser.

:D Jo, att det var vinyl greppade jag nog...men inte hur fenomenet rent praktiskt såg ut/verkade...men förstår nog nu. Jag har ju ingen svarv, men jag har ngt hundratal skivor liggandes i lite olika högar...funderar på om det kanske skall ändras på....de ligger alltså "på hög"...

Hittar ni någon bra bild på nätet kanske?

\\K-man

Posted
Korta hyllor, mina är 50cm, alla är fyllda så att alla skivor helt vertikalt!

Dessutom har jag som projekt att sno varje skiva ett kvarts varv varje år för att hindra utflytning! ;)

/ptr

Hinns det med under ett år ... t ex 10,000 plattor X 30 sekunder = 2 arbetsveckor (8 timmarsdag) :o

Posted

VPI har ju en perferiring att väga ner skivorna med, det löser ju en del av problemet.

product_hrx.jpg

Om jag minns rätt har väll Basis och Rockport (Nakamichi?) har ju haft modeller med vakumsug i sina talrikar, men det är kanske en väl avanserad lösning?

/ptr

Posted
Hinns det med under ett år ... t ex 10,000 plattor X 30 sekunder = 2 arbetsveckor (8 timmarsdag) :o

Hihii...man behöver ju inte ta en och en....kan ju ta en 30-bunt åt gången....så bantar vi tiden radikalt...

Posted

Absolut inte, men börjar man på platta nr ett är det lagom att börja om när man lämnat den sista bakom sig.. :D:D

K-man, vinyl skall absolut inte ligga!

/ptr

Posted
Hihii...man behöver ju inte ta en och en....kan ju ta en 30-bunt åt gången....så bantar vi tiden radikalt...

Aha ... tänkte mig att han tog ut konvulutet och vände det ett kvarts varv, annars tappar man ju ryggtexten. :(

Posted
Aha ... tänkte mig att han tog ut konvulutet och vände det ett kvarts varv, annars tappar man ju ryggtexten. :(

Det kan du ju såklart ha rätt i Bebop....får nog erkänna att jag inte tänkte på den punkten...

\\K-man

Posted
Om jag minns rätt har väll Basis och Rockport (Nakamichi?) har ju haft modeller med vakumsug i sina talrikar, men det är kanske en väl avanserad lösning?

/ptr[/color]

Luxman hade också sådana skivspelare. De kallade systemet VDS (Vacum Disk Stabilizer). Luxman turntable with VDS

Posted

Bopman tänker som alltid rätt! ;)

/ptr

Posted
...hmmm...vad skall jag då göra av dem...

Köp en begagnad IKEA Bonde på blocket och ställ den på vinden...

Kolla OM.S fototråd, han har (hade?) en sådan hylla!

/ptr

Posted

Dom dina skivor blir buckliga så står dom nog för nära någon värme källa, det är nästan bara värme som kan böja en vinyl skiva sp jag rekomenderar att du flyttar dina skivor innan din hela samling blir förstörd.

Posted

Kan nog ha och göra med kaminen i vardagsrummet :( Den höjer ju temperaturen avsevärt i rummet. Något annat kan jag inte komma på.... Men från och med nu så åker dom in i rummet brevid i en ordentlig hylla.

Tack för alla bra tips!! :)

Posted

Jag har orginalskivor kvar som jag köpte när jag var 14-15 år, är nu 50+.

Plockar fram dessa gamla alster ibland för att spela, har hittils inte upplevt någon buckla eller vad man nu skall kalla det för som påverkar ljud eller ser kosmetiskt dåligt ut.

Har dock alltid haft dom stående på underlag som är bradare än vinylen, ganska tät i orginal fodralent...

• 9 months later...
Posted

Lyfter denna tråden på förekommen anledning... ;)

Det är ju klargjort att skivorna lämpligen står upp...men är det ok att de står kallt....ned till några få plusgrader...?

\\K-man

Posted
Det är ju klargjort att skivorna lämpligen står upp...men är det ok att de står kallt....ned till några få plusgrader...?

Så länge man undviker stora och hastiga temperaturvaritioner (max +/- 3-4 grader) så är det inget problem enligt min erfarenhet. Man bör undvika minusgrader, då både vinyl och omslag tar stryk av det, inte minst för att det bildas mer kondens då! Miljöer på det yttre spektrat (Torka/Fuktighet) är över huvudtaget negativt för vinyl, men det är kanske självklart!

/ptr