Jump to content

Recommended Posts

Posted

Akustik och basresonanser är ju något som ständigt dyker upp i våra resonemang och trådar här på Euphonia. Det verkar inte finnas några ultimata lösningar…men lite olika alternativ. Kan alternativet som Calle_Jr "smakat av" och förmedlar i Euphonias senaste artikel vara en väg att gå? Det verkar inte helt fel, eller vad tycker du?

Tjocka handböcker för tysk rumskorrigering

Sensor-.jpg

Som grädde på moset får man här även djupare bas…som vissa av oss gillar… :D

Läs, begrunda…så kan vi ju nyttja denna tråd för kommentarerna… :)

\\K-man

Posted

Synnerligen intressant artikel.

Som många på forumet så har jag ett inte helt idealt basområde.

Kommer inom några veckor att få mina Helmholtzlådor som en första åtgärd.

Dessa tar dock plats och skall infogas i ett vardagsrum.

Den beskrivna metoden förefaller lösa problemen på ett annat sätt och med bibehållen basinformation vilket jag tycker är intressant.

Detta kan vara nästa steg.

Calm

Posted

Tolkade denna passus som att det finns ett samband om än indirekt.

"Det finns en hel del litteratur hur man kan bemästra basproblem, och som vanligt finns det olika vägval. Förmodligen är Helmholz (exvis V4/V6) det mest effektiva för hantering av både ljudtryck och efterklang, och det finns även andra metoder att ta till - allt från högtalarplacering till rumskorrigeringselektronik, kvartvågspipor mm. Soutien är framför allt avsedd att öka rumsinformation i basområdet, men utan att öka på problem pga uppspelningsrummets akustiska egenskaper. Det blir därför indirekt en hjälp att minska akustikproblem."

Tarvar i sådant fall en ytterligare fördjupning.

Helmholtz arbetar väl med en utsläckning av moder (el noder) och förstärkningar? Men frågan är vad som återstår av basinformation efter denna behandling och i sådant fall hur attackerar man problemet därefter?

Uppfattade att denna apparat hjälper till?

Calm

Posted
Tolkade denna passus som att det finns ett samband om än indirekt.

"Det finns en hel del litteratur hur man kan bemästra basproblem, och som vanligt finns det olika vägval. Förmodligen är Helmholz (exvis V4/V6) det mest effektiva för hantering av både ljudtryck och efterklang, och det finns även andra metoder att ta till - allt från högtalarplacering till rumskorrigeringselektronik, kvartvågspipor mm. Soutien är framför allt avsedd att öka rumsinformation i basområdet, men utan att öka på problem pga uppspelningsrummets akustiska egenskaper. Det blir därför indirekt en hjälp att minska akustikproblem."

Det understrykna förstår jag tyvärr inte. :blush

Helmholtz arbetar väl med en utsläckning av moder (el noder) och förstärkningar? Men frågan är vad som återstår av basinformation efter denna behandling och i sådant fall hur attackerar man problemet därefter?

Uppfattade att denna apparat hjälper till?

Calm

HH fungerar som stötdämparna i bilen! Vibrationerna (vägen eller bastonen) översätts till rörelse och försvinner iform av att rörelseenergin övergår till värme.

Min tolkning av denna apparat är att den lägger till bas längst ner. Den har dessutom en enkel EQ som iaf inte försämrar akustiken...men jag har svårt för att köpa att den minskar akustikproblemen?

Det understrykna i citat #2 förstår jag heller inte. Men vi behöver kanske inte analysera sönder detta - om inte intresset finns?!?

Posted

Men frågan är vad som återstår av basinformation efter denna behandling och i sådant fall hur attackerar man problemet därefter?

Eftersom denna missuppfattning dyker upp då och då på olika forum så får jag passa på att förklar hur HH fungerar

ett av de senaste och tydligaste exemplen kommer från denna tråd: www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=6612&st=15&start=15

Kikar man på dubbelkurvan så ser man hur före kurvan har kraftig sjögång frekvensmässigt Detta beror på rummet höga Q-värde som hänger ihop med att vissa bastonerna ligger kvar i rummet och maskerar mellanregistret och andra bas frekvenser

Efter Toms (anställd av PAL iUSA) intuning av V-6 :orna i bakre delen av rummet sänktes rummet Q-värde så pass att övriga frekvenser under 100 Hz även kom till tals och frekvensgången jämnades ut i lyssningspositionen

Så tvärtom HH plockar fram basinformationen på inspelningen och ser till att rummets bidrag av falska bastoner som triggas igång av rumsresonanserna minimeras. Detta är upphovet till att man iförstone tror att HH tar bort basinformation

En annan stor fördel är också att maskeringseffekten minimeras vilket innebär att mellanregistret blir tydligare .

För basnarkomanerna (som undertecknad) öppnar sig nya möjligheter med aktiva basar i level 3 rummen då man kan tilta basnivån under 100Hz kraftigt utan att det grumlar musikupplevelsen

Hälsningar

Matts

Posted

Asså jag har ju en Velodyne DD18 som verkar vara förebilden till Audiodata Soutien och jag kan bara säga det att något bättre än Velodyne DD18 har jag aldrig hört när det gäller subwoofer. Jag menar inte nu att Soutien skulle vara sämre en DD18, men kanske inte bättre. Pris-mässigt ligger dom fö. i samma segment, men här får man en känsla av typisk tysk kvalitet när man tittar på bilderna av Soutien. Jag planerar just nu att inhandla en DD15 till (skäms att säga det här på Euphonia)min bioanläggning. Nu har jag ett liten rum för min stereo så det känns inte behövligt med två subwåfrar. Basen känns ibland som en hästspark i kroppen när musiken innehåller kraftiga låga subfrekvenser. Jag låter mina golvare som har 15":are rulla av vid 40Hz och subben börjar att komma vid 50Hz och det låter ganska så bra.

Posted
Men frågan är vad som återstår av basinformation efter denna behandling och i sådant fall hur attackerar man problemet därefter?

Eftersom denna missuppfattning dyker upp då och då på olika forum så får jag passa på att förklar hur HH fungerar

ett av de senaste och tydligaste exemplen kommer från denna tråd: www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=6612&st=15&start=15

Kikar man på dubbelkurvan så ser man hur före kurvan har kraftig sjögång frekvensmässigt Detta beror på rummet höga Q-värde som hänger ihop med att vissa bastonerna ligger kvar i rummet och maskerar mellanregistret och andra bas frekvenser

Efter Toms (anställd av PAL iUSA) intuning av V-6 :orna i bakre delen av rummet sänktes rummet Q-värde så pass att övriga frekvenser under 100 Hz även kom till tals och frekvensgången jämnades ut i lyssningspositionen

Så tvärtom HH plockar fram basinformationen på inspelningen och ser till att rummets bidrag av falska bastoner som triggas igång av rumsresonanserna minimeras. Detta är upphovet till att man iförstone tror att HH tar bort basinformation

En annan stor fördel är också att maskeringseffekten minimeras vilket innebär att mellanregistret blir tydligare .

För basnarkomanerna (som undertecknad) öppnar sig nya möjligheter med aktiva basar i level 3 rummen då man kan tilta basnivån under 100Hz kraftigt utan att det grumlar musikupplevelsen

Hälsningar

Matts

Utmärkt Matts!

Då känner jag att leveransen av dina HH kommer att förbättra även basområdet. Ser verkligen fram emot detta.

Sen får vi se om det krävs en subwoofer för att jag skall bli nöjd.

Återkommer med reportage efter leverans.

Spänningen ökar onekligen.

Calm

Posted

Tack för tillrop! :):app:

Det understrykna förstår jag tyvärr inte. :blush

I vid bemärkelse är t.ex högtalarplacering ett sätt att jobba med akustikproblem. Ett annat är att spela med högtalare som skär av vid 50Hz :)

Soutien jämför ärvärden och börvärden i elementen och korrigerar utsignalen, vilket indirekt gör att man "slipper" en del akustiska åtgärder jämfört med en vanlig aktiv sub som spelar på samma volym.

Calm har alltså helt fångat vad jag ville signalera med titeln, och det handlar om hur man använder nomenklaturen.

Posted
Soutien jämför ärvärden och börvärden i elementen och korrigerar utsignalen, vilket indirekt gör att man "slipper" en del akustiska åtgärder jämfört med en vanlig aktiv sub som spelar på samma volym.

Det är en sorts servo där den ena spolen styr den andra och resultatet blir att man minskar distorsionen. Däremot så påverkar inte servot akustiken och eq:n påverkar inte heller akustiken men däremot frekvenskurvan i basområdet. Jag vet nu inte exakt hur den inbyggda eq:n fungerar men jag antar att den till skillnad mot andra grafiska eq:n även har insattspunkter som är lägre än 20Hz.

Posted
Tack för tillrop! :):app:

I vid bemärkelse är t.ex högtalarplacering ett sätt att jobba med akustikproblem. Ett annat är att spela med högtalare som skär av vid 50Hz :)

Calm har alltså helt fångat vad jag ville signalera med titeln, och det handlar om hur man använder nomenklaturen.

Hej!

I mina örol låter detta som ett reglersystem, där insignal från cd-försteg-förstärkare jämförs med membranets position. Om dessa två värden inte e samma korrigeras (regleras) det. Rummet har i mina ögon inget med detta att göra.

Posted
I mina örol låter detta som ett reglersystem, där insignal från cd-försteg-förstärkare jämförs med membranets position. Om dessa två värden inte e samma korrigeras (regleras) det. Rummet har i mina ögon inget med detta att göra.

Vi kanske får tillfälle att testa detta i labbmiljö med Soutien 2 och en vanlig sub. Det vore kul!

Det är intressant att reda ut vad den gör både teoretiskt och praktiskt.

Posted
Asså jag har ju en Velodyne DD18 som verkar vara förebilden till Audiodata Soutien

Jag har kollat lite på Velodynes Digital Drive, och de verkar onekligen enklare att handhava.

jag antar att den till skillnad mot andra grafiska eq:n även har insattspunkter som är lägre än 20Hz.

Ja, byglingen kan sättas som lägst till 16Hz.

Jag kan skanna och lägga upp bilder på frekvensgången 10-300Hz vid olika byglingar. Om intresse finns :?:

Posted
Jag har kollat lite på Velodynes Digital Drive, och de verkar onekligen enklare att handhava.

Ja, byglingen kan sättas som lägst till 16Hz.

Jag kan skanna och lägga upp bilder på frekvensgången 10-300Hz vid olika byglingar. Om intresse finns :?:

Klart grafer alltid lockar! ;) Gärna med traditionsenlig Calle_jr-dokumentation kring själva mätningarna, dvs var och hur mätningen är gjord!

Posted

Jag är ganska säker på att jag läst om bashögtalare som kopplas in för att dämpa buller i olika miljöer. Om man momentant kan skapa en in-rörelse i ett membran samtidigt som en ut-rörelse i ett annat membran (eller ett buller i rummet) skapas, så släcks ljudet/bullret ut. Detta kan väl ske i olika grad och bör väl gå att reglera. Det är väl så Calle menar...? Kan man inte kalla det för rumskorrektion (d v s utsläckning av oönskat ljud) ?

Vore kul att uppleva detta i verkligheten. För min del är det bara en teoretisk kunskap. Om det nu ens är det :blush .

/ Ulf

(Kom på att Sennheisser har ett par hörlurar med denna funktion - att stänga ute oönskat ljud i rummet omkring personen.. T ex bullret från flygmotorer eller maskiner i en maskinhall... http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_...nes_travel-line )

Posted
Jag är ganska säker på att jag läst om bashögtalare som kopplas in för att dämpa buller i olika miljöer. Om man momentant kan skapa en in-rörelse i ett membran samtidigt som en ut-rörelse i ett annat membran (eller ett buller i rummet) skapas, så släcks ljudet/bullret ut. Detta kan väl ske i olika grad och bör väl gå att reglera. Det är väl så Calle menar...? Kan man inte kalla det för rumskorrektion (d v s utsläckning av oönskat ljud) ?

Vore kul att uppleva detta i verkligheten. För min del är det bara en teoretisk kunskap. Om det nu ens är det :blush .

/ Ulf

(Kom på att Sennheisser har ett par hörlurar med denna funktion - att stänga ute oönskat ljud i rummet omkring personen.. T ex bullret från flygmotorer eller maskiner i en maskinhall... http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_...nes_travel-line )

Kjell Stensson presenterade den tekniken någon gång i slutet av 60-talet i TV. Jag vill minnas att det var den 1 April 196? och scenen var en bullrig maskinhall som plötsligt med ens blev tvärtyst. :D

Posted
Kjell Stensson presenterade den tekniken någon gång i slutet av 60-talet i TV. Jag vill minnas att det var den 1 April 196? och scenen var en bullrig maskinhall som plötsligt med ens blev tvärtyst. :D

Jovisst, han fick folk att riva sönder sina nylonstrumpor också för att få färg-TV :clown: ....

...fick vi kanske färg-TV sedan på riktigt? Och har Sennheisser tittat för mycket på Kjell Stensson?

/ Ulf

Posted

Tekniken att dämpa buller med en inverterad motsignal är ingalunda ett aprilskämt. Den används i bla. lasbilshytter för att ta bort oönskat buller.

Kom ihåg vågläran från fysiken där man genom att sända ut en vågrörelse med samma frekvens men med motsatt vågrörelse kunde åstadkomma en utsläckning.

Borde fungera enligt denna princip.

Calm

Posted

Ja det funger tydligen med hörlurar. Men jag tror knappast att det fungerar med högtalare i en slamrig verkstad eller på en T-baneperong. Man måste ha ett oändligt antal mikrofoner och sedan beror det juockså på var man själv står.

Posted
Tekniken att dämpa buller med en inverterad motsignal är ingalunda ett aprilskämt. Den används i bla. lasbilshytter för att ta bort oönskat buller.

Kom ihåg vågläran från fysiken där man genom att sända ut en vågrörelse med samma frekvens men med motsatt vågrörelse kunde åstadkomma en utsläckning.

Borde fungera enligt denna princip.

Calm

Förslag till experiment:

Kör monosignal till slutsteget vidare till höger och vänster högtalare. Ta t.ex. vänster kanal och kör med y-koppling till slutsteget.

Fasvänd ena högtalaren, dvs + på - och vice versa.

Sitt i sweet spot.

Är ljudet bortdämpat?

:)

Posted
Klart grafer alltid lockar! ;)

Nedanstående grafer från Audiodata representerar frekvensgång för Soutien 2...

...vid bygling av övre gränsfrekvens till 40, 50, 63, 80, 100 och 125Hz:

DSC_2438.JPG

...samt bygling av undre gränsfrekvens till 16, 20, 25, 31 och 40Hz:

DSC_2439.JPG

Posted
Förslag till experiment:

Kör monosignal till slutsteget vidare till höger och vänster högtalare. Ta t.ex. vänster kanal och kör med y-koppling till slutsteget.

Fasvänd ena högtalaren, dvs + på - och vice versa.

Sitt i sweet spot.

Är ljudet bortdämpat?

Nej, helt relevant kommentar. Det blir inte tyst, men visst fasen ( :clown: ) får det effekt.

Posted
Nej, helt relevant kommentar. Det blir inte tyst, men visst fasen ( :clown: ) får det effekt.

Exakt - det låter fortfarande! Att fasa ut ljud är inte trivialt på nått sätt! Rumsakustiken är så komplex att det helt enkelt inte går med bara två högtalare enligt detta experiemnt.

Posted

Måste också sälla mig till skaran som inte ser någon koppling till rumsakustiken ifrån servot.

Använder själv 2 st Paradigm Servo-15 som fungerar på samma sätt med avkännare av talspolens läge.

Rumsakustiken är en så stor del av hur en bas verkligen låter att jag skulle inte ens försöka jämföra hur olika basar låter i olika rum.

Vill man uppnå någon form av förbättring rumsakustiskt utan att använda akustikåtgärder eller eq är antalet subwoofers viktigt. Finns white papers ifrån bl.a. JBL där man rekommenderar minst 2 helst 4 subbar för att kunna jämna ut basen.

Vill man verkligen veta vilken bas en högtalare är kapabel till så återstår rumsakustiks åtgärder och en parametrisk eq typ BSS, DBX och liknande.

Om man undrar om det återstår någon HiFi efter en proffs-eq så kan jag bara säga att jag kan inte tänka mig att spela utan en, men då bör den vara bra injusterad för annars kan det låta väldigt eländigt.

mvh/Harryup

Posted

Jag känner inte till något eq för hifi som är bra nog. Oftast har dom för få och fel frekvenser dessutom fel Q-värden.

Posted
Jag känner inte till något eq för hifi som är bra nog. Oftast har dom för få och fel frekvenser dessutom fel Q-värden.

Det är väl ställbart på de allra flesta. Eller tänker du på en enklare grafisk eq ?

Posted

Men du har ju en själv. Är inte DBX Driveracken bra?

mvh/Harryup

Posted

OT'n blir kraftigare å kraftigare...å nu spär jag på den (igen)! :)

Parametrisk EQ gör att du kan välja frekvens, Q värde och förstärkning (även negativ).

Fast jag håller med dig i sak, att EQ inte riktigt är rätt väg frammåt. ;)

Posted

Jag ser en parametrisk eq som ett komplement då man redan gjort vad man kunnat till rummet akustiskt.

Hur en "bra" eq låter beror nästan utelslutande på hur man ställer in dom. Dåliga eq'ar och felinställda eq'ar finns det gått om och är nog sådana man i regel har hört nån gång.

mvh/Harryup

Posted

Jo jag har en driverack som jag är väldigt nöjd med. I Driveracken har man ett 32-bands grafiskt eq plus några parametriska i varje passband. Jag är inte helt säker men jag tror att det är fyra i varje passband. Men för att få bra bas behöver man ett grafiskt eq i subbwoofern. I DD serien från Velodyne finns det ett sådant grafiskt eq med ett antal icke fixerade frekvenser och med variabelt Q-värde. BSS från samma konsern som dBx har ett liknande digitalt delningsfilter men med högre intern samplingsfrekvens,96KHz.