calm Posted March 17, 2009 Author Posted March 17, 2009 Kan ha varit Voodo Lounge men året verkar inte stämma. Jag är nog mer inne på att det var 1997 eller senare. En flitig liveartist är Keith Jarrett, med otaliga inspelningar såsom Kölnkonserten etc. Här en inspelning från 1986 återutgiven 2008 i ECM:s billighetsserie. Den klassiska trion med Jack DeJohnette på trummor och Gary Peacock på bas. Standards live Musiken Inspelning Livekänsla Calm Quote
calle_jr Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Jag fick låna en skiva av iroise som inte går av för hackor; Musik (vissa solklara femmor, andra treor) Inspelning Livekänsla i kubik... Quote
Timbre™ Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Fyller på med ytterligare ett livealbum av Aretha Franklin. Inspelad 1971 i San Francisco och denna utgåva låter varmare och fylligare än Atlantic-originalet. Upplever större närvarokänsla via lurar än högtalare och musikframträdandet är känslofyllt och engagerande. Ray Charles dyker upp på Spirit In the Dark, The Memphis Horns är på plats och King Curtis spelar saxofon så här kan man nog tala om gynsamma förutsättningar... Två demonproducenter i soulfacket och dessutom bekräftas ett lyssningsintryck av följande information : There is a slight, low-frequency electronic buzz on Dr. Feelgood and several other selections. They occured during the original live recording and could not be edited when this album was edited. Här finns flera bra soulklassiker och Respect är väl en närmast obligatorisk öppning. Quote
toobs Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Hej, I jazz-avdelningen måste jag (tror jag) tipsa om Wynton Marsalis, Live at the house of tribes, Blue Note. Har bara hört en låt från en sampler, och nu letar jag efter skivan. Fantastisk närvaro!!!!! (och riktigt bra musik) Någon som kan bekräfta mitt antagande och som dessutom vet var man får tag på den? Toobs Quote
plundin™ Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Ett tips till : Naaaawlinsjäss när den är som bäst! Dirty Dozen Brass Band We Got Robbed! (Live in New Orleans) Live Mardi Gras in Montreux Mumma när själen behöver en skopa brassös!!! /ptr Quote
torbjorn Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Hej, I jazz-avdelningen måste jag (tror jag) tipsa om Wynton Marsalis, Live at the house of tribes, Blue Note. Har bara hört en låt från en sampler, och nu letar jag efter skivan. Fantastisk närvaro!!!!! (och riktigt bra musik) Någon som kan bekräfta mitt antagande och som dessutom vet var man får tag på den? Toobs Den finns i spotify, utifall du har ett spotifykonto. Flera av plattorna i tråden finns i spotify, tänkte sätta ihop en spotify-playlist med låtar från tråden. Återkommer med den. mvh Torbjörn Quote
toobs Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Den finns i spotify, utifall du har ett spotifykonto. Flera av plattorna i tråden finns i spotify, tänkte sätta ihop en spotify-playlist med låtar från tråden. Återkommer med den. mvh Torbjörn Tack för tipset, Dock hör jag ju till dom här dinosaurierna som vill ha något att hålla i handen Skulle vilja ha skivan alltså..... Toobs Quote
calm Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Tack för tipset, Dock hör jag ju till dom här dinosaurierna som vill ha något att hålla i handen Skulle vilja ha skivan alltså..... Toobs Om man får tro Megastore som i och för sig lägger ner sina butiker, men förmodligen behåller sin webshop, så skall din CD finnas för beställning där. http://www.megastore.se/template/next%2CAr...RSALIS%2BWYNTON Calm Quote
torbjorn Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Tack för tipset, Dock hör jag ju till dom här dinosaurierna som vill ha något att hålla i handen Skulle vilja ha skivan alltså..... Toobs Får väl erkänna att jag med tillhör detta nästan utdöda släkte. Vi får kanske byta namn på forumet vart det lider kanske till nått i stil med "De sista dinosaurierna" . I alla fall tycker jag att spotify är bra på det viset att man kan lyssna plattorna, dock ej alla, innan man beställer dem. Just Jazz verkar det finnas mycket av åtminstånde för en Jazz-novis som mig. /Torbjörn Quote
torbjorn Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Här kommer en playlist med låtar från många av bidragen. I den fall fanns inte plattan och då valde jag någon annan liveupptagning som franns tillgänglig. I de fall då det inte fanns någon liveupptagning alls, då tog jag någon studioupptagning. Kan ju vara kul att höra hur artisten låter ändå. I del fall visste jag inte vad jag skulle välja, t ex. Plundins klassiska bidrag, kanske vill plundin lägga till lite klassiskt? Många låtar är valda på måfå, då jag inte har hört skivan och/eller artisten. Till sist lade jag till några bra livespår som borde vara med, enligt min smak. Spår från följande album är nya: Diego El Cigala - Teatro Real Johnny Cash - At Folsom Prison //Bra platta, fast vete tusan om man skulle velat vara i publiken Wilco -Kicking Television, Live in Chicago Steve Forbert -The WFUV Concert Acoustic/Kive Flamin' Groovies - Slow Death //Demo från repetionslokalen, taskigt ljud John Cale - Circus Live Lou Reed - Lou Reed Live Iggy Pop - TV Eye: 1977 Live //Inte särskilt bra platta som helhet, men just spåret "Lust for Life" har en otrolig live-känsla, taskigt ljud Öppna spotifykontot och klicka på länken: Euphonia - Live 2 die 4 Lägg till/byt uppdatera listan! /Torbjörn Quote
calle_jr Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Öppna spotifykontot och klicka på länken: Euphonia - Live 2 die 4 Lägg till/byt uppdatera listan! Mycket komfortabelt, men spellistan öppnas inte hos mig. Här är en länk till JB som jag lade in ovan: http://open.spotify.com/track/1ufE9RtO1ITa7HwarM16PO Quote
torbjorn Posted March 18, 2009 Posted March 18, 2009 Mycket komfortabelt, men spellistan öppnas inte hos mig. Här är en länk till JB som jag lade in ovan: http://open.spotify.com/track/1ufE9RtO1ITa7HwarM16PO Jag redigerade länken, vill du prova igen calle? /Torbjörn Quote
calm Posted March 19, 2009 Author Posted March 19, 2009 Lägger in ytterligare ett favoritalbum. Enrico Pieranunzi piano, Marc Johnson, bas och Joey Baron trummor i Live in Japan från 2007. Dubbel CD Fantastisk inspelning med både musik och inspelningsklass på 1/2 Livekänsla Calm Quote
toobs Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Om man får tro Megastore som i och för sig lägger ner sina butiker, men förmodligen behåller sin webshop, så skall din CD finnas för beställning där. http://www.megastore.se/template/next%2CAr...RSALIS%2BWYNTON Calm Tackar!!! Har beställt. Förväntansfull kan också passa på att slå ett skag för Frank Zappas Live-LP Roxy and elsewhere. Fin livekänsla - dock tror jag att vissa instrument är utbytta och inklippta i efterhand på vissa låtar....... Toobs Quote
Käera Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 En suverän skiva med Roffe både på scen o bland publik Quote
Käera Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Detta kan man väl kalla Live välkänd skiva En skiva som kanske blivigt sönderspelad,hursom bra i vilket fall. Quote
toobs Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Får väl erkänna att jag med tillhör detta nästan utdöda släkte. Vi får kanske byta namn på forumet vart det lider kanske till nått i stil med "De sista dinosaurierna" . I alla fall tycker jag att spotify är bra på det viset att man kan lyssna plattorna, dock ej alla, innan man beställer dem. Just Jazz verkar det finnas mycket av åtminstånde för en Jazz-novis som mig. /Torbjörn Så är det. Euphonosaurus. Dessutom har jag gått in i fas två och föredrar LP - inte bara för ljudkvaliteten utan också för att kunna läsa texten....... Kanske skulle pröva Spotify just av din anledning ovan. Som med Internet i övrigt ser jag det mest som ett bekvämare sätt att upptäcka och få tag på hårdvaran s a s. Toobs Quote
conan Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 När det fullkomligt haglar musiktips här så är det praktiskt att kunna slå upp plattorna på Spotify. Så mycket mer duger tjänsten inte till ännu så länge .. Quote
calm Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 Akusisk gitarr i rätt sammanhang och inför rätt publik kan vara en riktigt stor upplevelse. Här tre giganter tillsammans inför en hängiven och entusiastisk publik. Al di Meola, John Mc Laughlin och Paco de Lucia. Friday Nigth in San Francisco Inspelad i The Warfield Theatre Fredagen den 5 december 1980. Stundtals evilibristiskt spel på gränsen till vad som är möjligt att åstadkomma, tycker jag. Jag ger den utan tvekan Musik 1/2 Inspelning: Livekänsla: Calm Quote
calle_jr Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Jag redigerade länken, vill du prova igen calle? /Torbjörn Funkar perfekt! Där har man en bra shoppinglista. Du har lagt ner lite jobb på att välja ut bra spår också. Men på JB är de sammanvävda första tre spåren bäst Quote
drkim Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Jag älskar liveinspelningar och det snurrar ofta en sådan i spelaren - min absoluta favorit, trots att jag har en del av dem ni redan nämnt är helt klart denna: Alice in Chains - Unplugged Denna eminenta inspelning, som drar ned tempot på grungegruppens ibland ganska hårda musik, är helt fantastisk. Det är som om gruppen själva vet att detta kommer bli deras sista riktiga framträdande, sångaren Layne Staley har under flera år brottats med ett svårt missbruk och hittades död i sin lägenhet i en förort i Seattle 2002 - han hade legat död i 2 veckor innan han saknades. Inspelningen är från 1996 och man se och höra att Staley inte mår bra - men han sjunger som en gud... Sångerna är dystra och framträdandet blir ganska påtagligt känslosamt, när man förstår att det mesta är självupplevt och att det handlar om livet där och då... Ljudkvaliteten är lysande, även om skivan är mixad med stort fokus på basspelet och trummor, detta ger - trots att det är en unpluggedinspelning - tyngd åt låtarna... Inspelningen finns både på cd och DVD i olika versioner, alla jag hört har varit bra... http://en.wikipedia.org/wiki/Unplugged_(Al...n_Chains_album) http://sv.wikipedia.org/wiki/Layne_Staley http://cdon.se/musik/alice_in_chains/unplugged-16392 http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=150181 Mvh Jocke Quote
x2000 Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Hej Hur kunde jag glömma det här mästerverket? och det här ... två ytterligheter, men det är det som är så härligt med musik och vår hobby. Tyvärr dog den fantastiske basisten Scott LaFaro tio dagar efter inspelningen av Bill Evans albumet - bilolycka. Quote
torbjorn Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Hej Hur kunde jag glömma det här mästerverket? Ojojoj, den gömde jag med bort, borde nästan vara straffbart! Åtminstånde när man haft den sen högstadiet ungefär. Ska lyssna på den med en gång. /Torbjörn Quote
eliot Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 En Live-inspelning som bara inte får glömmas är Ben Webster - At the Renaissance Quote
Perka Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Och till sist, en evig klassiker : Harry Belafonte at Carnegie Hall Jag skulle säga att det exempel som du visar inte alls är speciellt bra i jämförelse med http://www.amazon.com/Live-Concert-at-Carn...cm_cr_pr_sims_i som faktiskt är så mycket bättre att man kan tro att det inte ens är samma artist på de båda. En ljudmässigt helt annan produkt. Och kanske min val till världens bästa liveplatta. Quote
calle_jr Posted April 5, 2009 Posted April 5, 2009 Queen - Bohemian Rhapsody Denna teater upplevs bäst på med Freddie Mercury i vit dräkt Quote
calm Posted April 12, 2009 Author Posted April 12, 2009 Återlyssning på en av mina nyfunna favoritgrupper. Kei Akagi Trio;Live-Shapes In Time Inspelad 2005 på Pitt Inn, Tokyo. Kei Akagi piano Tomokazu Sugimoto bas Tamaya Honda trummor Triojazz av högsta klass inför en inte alltför livlig publik. Musik: Inspelning: Livekänsla: Quote
Leif Eriksson Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 Neil Young "Massey Hall" CSN&Y "4 Way Street" Cream "Albert Hall 2005" För att nämna några som glömts hittills. Vinylutgåvorna givetvis... Quote
Micke65 Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 David Bowie - Santa Monica Live 72 Musik - ljud - /Micke Quote
kim Posted April 12, 2009 Posted April 12, 2009 Theessink, Nalle og Møller ...... et fantastisk livealbum. Det er superblues med supermusikere. Er du til Theessink så "løb og køb" Quote
Recommended Posts