calm Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Mitt intresse för musik grundar sig i att jag lyssnat mycket live och är uppvuxen i en familj där musikutövande var en del av tillvaron. Därför är inte steget långt till att överföra detta till liveinspelningar som antingen fångar med musikupplevelser eller bra inspelningar och varför inte båda. Kör ut några album som jag gillar av denna anledning så får vi se om ni hänger på med era favoriter. Inga begränsningar till musiksort. Här kommer den första som kanske är förvånande mht mitt nuvarande intresse för modern jazz, men denna är ett måste i min skivsamling. Har den både på vinyl någon stans och i denna remastrade CD-utgåva. The Who; Live at Leeds En rockklassiker av stora mått och musikalisk förälskelse som jag inte kunnat släppa trots att den inspelades 1970. Musiken är som en lavaström av musikalisk och fysisk upplevelse. Säger bara Keith Moon och John Entwistle. Skall avnjutas på full volym så att man känner musiken i kroppen. Musiken Inspelning Hänger ni med? Calm Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Den kommer ändå att dyka upp förr eller senare så det är lika bra att slå till direkt. Patricia Barber live at The Green Mill Cocktail Lounge, Chicago July 17-19, 1999. Mer jazzklubbkänsla blir det väl knappast - med eller utan mynt... Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Den kommer ändå att dyka upp förr eller senare så det är lika bra att slå till direkt. Patricia Barber live at The Green Mill Cocktail Lounge, Chicago July 17-19, 1999. Mer jazzklubbkänsla blir det väl knappast - med eller utan mynt... Självklart! Calm Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Vi tar nästa. Här kommer nästa favorit! Marco Mendoza 6 strängad fuzzbas, Renato Neto keyboard och Joe Heredia trummor och slagverk.Live in L.A. Inspelad 1988. De här tre latinamerikafödda musikerna är verksamma i L.A. Mendoza har spelat med Thin Lizzy. Jag har sett dem live ett antal gånger då under namnet Straitjackets och som kompgrupp till Michel Ruff. Musiken är jazzfunk med en ordentlig beat i bas och trummor. Basen nere och vänder kring de 20. Riktig bra. Också en ren fysisk/musikalisk upplevelse. Musik särskilt låten Susie Q Inspelning Calm Quote
conan Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Rainbow - On stage Polydor 1977 (US pressing) Om man är ute efter en av rockvärldens mest energirika liveplattor från 70-talet så är Rainbows "On stage" en bra kandidat. Här hör vi bara bra låtar och med en energi som aldrig gått fram på studioplattorna. Det är mycket bra livekänsla med stor ljudbild och hängiven publik. Dio sjunger bättre än på länge och Blackmore kan inte låta bli att ösa fram solon. Musik: 4 Ljud: 4 Livekänsla: 5 Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Två inspelningar som blir femstjärniga upplevelser via hörlurar är Diana Krall i Paris och på Dalhalla. Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Två inspelningar som blir femstjärniga upplevelser via hörlurar är Diana Krall i Paris och på Dalhalla. Live in Paris ligger också på listan utan tvekan! Var min definitiva favorit i Kralltråden. Plundin var vänlig nog att förse mig med Dalhallainspelningen också. Fantastisk! Nästa inlägg blir nog mer jazzinspirerat. Calm Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Ett album som jag läste någonstans skulle vara inspelad "live in studio" (och jag har hela tiden tyckt mig höra det... ) visar sig vara en upptagning från Blues Alley och Stimela drog säkert fram som en farsot på hifimässor världen över. Därmed får jag även med Eva Cassidy Live At Blues Alley och sedan är nog mitt live-konto tömt... Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Rainbow - On stage Polydor 1977 (US pressing) Om man är ute efter en av rockvärldens mest energirika liveplattor från 70-talet så är Rainbows "On stage" en bra kandidat. Här hör vi bara bra låtar och med en energi som aldrig gått fram på studioplattorna. Det är mycket bra livekänsla med stor ljudbild och hängiven publik. Dio sjunger bättre än på länge och Blackmore kan inte låta bli att ösa fram solon. Musik: 4 Ljud: 4 Livekänsla: 5 Helt rätt livekänslan måste få en egen rating! :cool: Calm Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Ett album som jag läste någonstans skulle vara inspelad "live in studio" (och jag har hela tiden tyckt mig höra det... ) visar sig vara en upptagning från Blues Alley och Stimela drog säkert fram som en farsot på hifimässor världen över. Därmed får jag även med Eva Cassidy Live At Blues Alley och sedan är nog mitt live-konto tömt... Masakela på Burmester CD:n kan i vart fall oberoende av vad som är sant ändå betraktas som live! Calm Quote
calm Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Avishai Cohen tillhör en favorit live, men är inte så välrepresenterad live på skiva. Här dock As Is, Live At The Blue Note CD:n levereras med en DVD från inspelningen, vilket är kul. Lokalen verkar trång och torr i ljudet, med lite inslag av porslinsslammer. Sam Barsh piano, Mark Guilliana trummor, Diego Urcola Trumpet och Jimmy Green sax. Musiken delvis från andra inspelningar. Musik Inspelning Livekänsla :app: Calm Quote
Käera Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Denna bör väl vara med,utan onödiga förklaringar Quote
conan Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Denna bör väl vara med,utan onödiga förklaringar En given platta. Om det inte är nog med en inspelning kan man köpa trippel-CD:n med tre konserter!! Quote
plundin™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jag var just påväg att nämna "Made in japan" men såg att Käera hunnit före! Några favoriter jag måste nämna : Jackson Browne - Solo Acoustic Live Vol 1 & 2 5 / 5 / 4 Cheap Trick At Budokan 4 / 3 / 3 John Hiatt Live from Austin, TX 4 / 3 / 4 Rickie Lee Jones - Live at Red Rocks 4 / 3 / 3 Och till sist, en evig klassiker : Harry Belafonte at Carnegie Hall 4 / 4 / 5 /ptr *alla omslag är klickbara Quote
JonasR Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Bra att vi inte begränsar oss till nån speciell musikstil Heart - The road home Roxy Music - Heart still beating Bruce Springsteen - Live in NYC Neil Young - Weld Peter Frampton - Frampton comes alive Eric Clapton - Unplugged Thin Lizzy - Live and dangerous Quote
calm Posted March 16, 2009 Author Posted March 16, 2009 Bra att vi inte begränsar oss till nån speciell musikstil Självklart! Det är tanken att alla musikstilar skall vara med. Finns så mycket bra oupptäckt musik för många. Calm Quote
calm Posted March 16, 2009 Author Posted March 16, 2009 Jag nämnde Straitjackets tidigare. Här kommer den platta som egentligen ledde till den upptäckten, nämligen Michael Ruff; Feels Good Rock/pop/jazz blandning med Michael Ruff som är ett musikaliskt underbarn spelar piano/keyboard. Sett honom ett antal gånger live. Han kommer från Canada tror jag, men gillar att spela i Sverige. En liveinspelning i studio med en hängiven publik. Musik: Inspelning: Livekänsla: Calm Quote
x2000 Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Little Feat - Waiting for Columbus Allman Brothers Band - Live at Fillmore East Dylan - Live 1966 - The Royal Albert Hall Concert Quote
iroise Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Rolling Stones Get yer ya-yas out! Decca SKL5065 är i min värld det ypperligaste inom rocken vad det gäller live-framträdanden. The Who Live at..... är också i det häradet men inte riktigt ändå.. Quote
stargazer Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Aretha Franklin: Amazing Graze Redan när Drottningen tar första andetaget i "Mary Don't You Weep" infinner sig ståpälsen och man inser att denna konsert/andakt är något speciellt. Gospelkören är himmelsk (ja...) och ovanför allt detta svävar Arethas magiska röst, och sällan (om ens någonsin) har den varit bättre än vid detta tillfälle. Och det säger ju en hel del... Stämningen svingar sig från sakral till i trans och är det i någon kyrka man skulle önskat ha varit så är det denna, i sällskap med Reverend James Cleveland och the Southern California Community Choir. Året är 1972. Musik: (5) Inspelning: :D :D (4) (finns i olika utgåvor, jag har "originalet" dvs ej remastrat) Livekänsla: :D (5) Quote
eliot Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 BENJAMIN BRITTEN: NOYE'S FLUDDE English Chamber Orchestra Conducted by Norman Del Mar ZNF1 - UK Argo Records (Oval Logo Label) CARL ORFF: Die Kluge Leipzig Radio Chorus / Rundfunkchor Leipzig Herbert Kegel Eterna 1982 (Östtyskt original) Eftersom ingen nämnt Jazz at the Pawnshop så gör jag det.... THE WEAVERS: Reunion At Carnegie Hall 1963 Stan Getz: The Dolphin De tre sistnämnda är liveinspelningar medan de två klassiska verken har en otrolig närvarokänsla... //Eliot Quote
plundin™ Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Tyvärr har 99% av alla kommersiella klassiska album jag har riktigt risigt ljud och är kanske mest intressanta för "komplettianer" som jag! Men några plattor som jag kan rekomendera, med intressant musik och "bra ljud"! James MacMillan - St John Passion (SACD) 5 / 5 / 4 Två av väldens bästa pianister : Nikolai Demidenko Live @ Wigmore Hall (DubbelCD, blandade kompositörer) 5 / 4 / 4 Mikhail Pletnev Live at Carnegie Hall (blandade kompositörer) 5 / 4 / 5 /ptr *omslagen är klickabara för mer info Quote
plundin™ Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Några obetalbara populärmusikaliska liveplattor till : Kan man få för mycket hammondorgel? NEJ! Kjell Öhman Organ Grinders - Live At The Pawnshop 4 / 4 / 3½ Cristina Branco Live (fado) [Finns även som DVD] 5 / 4 / 5 Guy Clark - Live from Austin, TX (americana) 5 / 4 / 3½ Steely Dan - Alive in America (!) 5 / 5 / 3 /ptr *omslagen är klickabara för mer info Quote
torbjorn Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Graham Parker & the Rumour - Parkerilla Ska man bara ha en platta med Graham Parker & the Rumour så är det denna. Vilket djä.. bra kompband the Rumour var. Har en helt sanslös version av New York Shuffle, bara den är värd priset av hela plattan, resten är förstklassig bonus! /Torbjörn Quote
iroise Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Eliots bidrag vill jag bekräfta dvs CARL ORFF: Die Kluge är helt underbar om min version är live vet jag dock inte men musikaliskt oj oj oj! Vad det gäller jazz så är pawnshoplp:n given! Måste vara den bästa jazz-lp som släppts i detta avlånga land, eller? Quote
Zalve Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 En av mina favoriter, för utom de som Timbre redan har nämt. (Barber & Krall) Pludins tips om "Jackson" Vol2 ärriktigt bra,,, samt Ruffs "Feel Good". Quote
torbjorn Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 John Hiatt - Live At The Hiatt John Hiatt & The Guilty Dogs; The Forum London 1993; /Torbjörn Quote
torbjorn Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 John Hiatt Live from Austin, TX Den där är bra, har den på DVD. Har ett gäng med DVD i serien Austin City Limits - Live from Austin TX. Två favoriter är dessa Länk till New West Records Austin City Limits - Live from Austin TX för den som vill botanisera bland bra live -utgivningar. /Torbjörn Quote
calm Posted March 16, 2009 Author Posted March 16, 2009 Rolling Stones Get yer ya-yas out! Decca SKL5065 är i min värld det ypperligaste inom rocken vad det gäller live-framträdanden. The Who Live at..... är också i det häradet men inte riktigt ändå.. Stones är en av mina tidiga favoriter och har sett dem live ett antal gånger, från Kungliga Tennishallen på 60-70-talet ,på Råsunda, Ullevi för några år sedan och den bästa konserten någonsin på Stadion i Stockholm någon gång på 90-talet. Måste varit Bridges to Babylon tour 1997? Absolut lysande, både musikaliskt, stämning, scenframträdandet och ljudmässigt! Skall naturligtvis köpa plattan. Calm Quote
x2000 Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Hej Du menar nog Voodoo Lounge turnen 1995. Håller med dig, väldigt bra, tror att Robert Cray agerade uppvärmare. Quote
Recommended Posts