calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Hehe..kul bild ! Var kan det här landa? Vi har landat i ett hem där det spelas alla former och subkategorier av rock, blues och R&B samt en del jazz Egentligen pratar vi enbart om musik på Euphonia, fast ofta ränner vi som katten runt het gröt. Emellanåt jag själv inräknat. Många av oss lägger ner mer tid och kraft på hårdvaran än på mjukvaran. Emellanåt jag själv inräknat. Sven ska nog inte räknas in där, även om ni om en stund ska få se lite apparater :cool: Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 - Vad vill ni höra? - Peter Green? - Då finns det en del att välja på... - Något annat ni vill höra? - Har du Booker T-versionen av Come together? - Shoop! - Shoop! ...och medan vi lyssnar hittar Iroise ett engelskt original av Hip Hug-her Quote
K-man Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Härligt att se så välfyllda musikhem! Dessutom ser det ut som det är ordning på dem! Med tag:s och allt! Följer med mersmak! \\K-man Quote
Bebop Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Vi har landat i ett hem där det spelas alla former och subkategorier av rock, blues och R&B samt en del jazz Många av oss lägger ner mer tid och kraft på hårdvaran än på mjukvaran. Emellanåt jag själv inräknat. Man kan göra båda saker, men visst är det så, Calle. Mitt rännande i Montreal efter musik var mer frekvent än på hemmaplan. I avsaknad av skivaffärer får man istället ränna på internet. Det sägs att Blekinge inte har en enda skivaffär längre. Om någon har sett någon, så skulle jag uppskatta att få reda på var! Jag kan tänka mig att ni hade en härlig dag hos Sven. Quote
eliot Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Egentligen pratar vi enbart om musik på Euphonia, fast ofta ränner vi som katten runt het gröt. Emellanåt jag själv inräknat. Många av oss lägger ner mer tid och kraft på hårdvaran än på mjukvaran. Emellanåt jag själv inräknat. Sven ska nog inte räknas in där, även om ni om en stund ska få se lite apparater :cool: Jag tycker i princip att skivsamlingen skall vara mer värd än anläggningen för den är ändå viktigast. - Att vi kommer att få se lite apparater är nog dagens understatement Jag hade nöjet att med iroise besöka Sven förra julen och efter vad jag förstått har han sedan dess införskaffat nya högtalare som krävde förstärkning av golv Väntar med spänning på fortsättningen..... //Eliot Quote
Bebop Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jag tycker i princip att skivsamlingen skall vara mer värd än anläggningen för den är ändå viktigast. Är av samma mening och om man räknar på nypris så är jag i hamn, men om jag dessutom skall räkna ut ett rent netto på inbyten och nyinköp av prylar vet i tusan ... då får jag nog ränna ett tag till. Antar att det är samma med dig, Eliot. Såg i en tysk blaska priset på dina högtalare idag, de har stigit rejält ... så Du får nog fortsätta handla också Quote
iroise Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jodå golvet är rejält stagat så att musikrummet inte dimper ner i källaren. Hunden är av den mera hedonistiska sorten, han gör inget han inte tycket är kul! Exempelvis hatar Nino kyla och om det dessutom regnar får han bokstavligt talat jagas ut ur huset. Han går dessa dagar inte långt utan ställer sig tryckt mot ytterdörren tills han åter blir insläppt varvid han går till närmsta större blomkruka och uträttar sitt behov. Gällande skivorna så är klassiskt en handfull, lägg till säg 100jazzlp så har vi kvar en 4000 pop/rock/blues/hårdrock. Jag försöker dock ändra på fördelningen!! Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Att vi kommer att få se lite apparater är nog dagens understatement Bob Dylan ser bekymrad ut som vanligt, men om vi mjukt glider över till apparater, så ser säkert någon vilket album det är som råkade speglas i Lector CDP 7 TL Jag försöker dock ändra på fördelningen!! Det där är inte lätt Quote
Matrixen Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Fick en Dileva association... Hittade rätt album på hans sida; Noll! Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Fick en Dileva association... Hittade rätt album på hans sida; Noll! 100% rätt. Kanske en del såg en del av detta redan i bild 2... Quote
Bebop Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Nu förstår jag behovet av att förstärka golvet. Liknar lite Wilson. Är det Von Schweikert mån tro? Eller kanske QRS gamla referenser? Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Det brukar finnas två och då blir tyngden det dubbla... Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Eller kanske QRS gamla referenser? Stämmer precis det, QRS Jupiter 1 Quote
calm Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Stämmer precis det, QRS Jupiter 1 Synnerligen "välfylld" setup! Ser fram emot detaljerna! Ser lite välbekanta fronter och apparatskal. MF "superladdare" 500 eller 750? ARC går heller inte att ta miste på Calm Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Det brukar finnas två och då blir tyngden det dubbla... Det här ser ut att bli ett tungt hemma-hos-reportage ur de flesta aspekter... Teknik man känner igen och teknik man inte känner igen plus naturligtvis Memphisvarianten på Abbey Road. McLemore Avenue måste vara Holy Ground för Staxdiggare världen över och trots endast endast 38 min speltid kan detta album nog räknas som inledningen på sjuttiotalseran i soulmusikens värld. Med facit i hand vet vi ju att stora förändringar väntade runt hörnet. STAX Museum of American Soul Music är beläget på 926 East McLemore Avenue, Memphis. Quote
Bebop Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Inga spikes här, men det kan man begripa. Vad väger ett par sådana bjässar? Quote
iroise Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 >calm: MF-supercharger 750-varianten. > Bebop: talarna väger åtminstone 150 kilo/styck. Bebop jag har Sven på telefonen och du och din polare med butiken, Lars, är välkomna. Säg till innan så skall jag även frakta runt er till de vinylställe som finns häromkring. Vi kan ju ha en tur då vi åker runt till flera Euphonianer!? Heldag alltså eller tom övernattning. Quote
iroise Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Det här ser ut att bli ett tungt hemma-hos-reportage ur de flesta aspekter... Teknik man känner igen och teknik man inte känner igen plus naturligtvis Memphisvarianten på Abbey Road. McLemore Avenue måste vara Holy Ground för Staxdiggare världen över och trots endast endast 38 min speltid kan detta album nog räknas som inledningen på sjuttiotalseran i soulmusikens värld. Med facit i hand vet vi ju att stora förändringar väntade runt hörnet. STAX Museum of American Soul Music är beläget på 926 East McLemore Avenue, Memphis. Det är kul med gamla orginal-lp och här finns det mesta med Booker t och även Albert King som du precis skrivet om. Stereon har egen matartransformator i källaren, en Ulveco, tror jag den heter. Den väger 63 kilo och ger 230volt kontinuerligt. Anledningen att jag hjälper sven med inläggen är att han ännu ej är medlem. Quote
Tompa Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jag vet inte hur många gånger Sven och jag har stått någonstans över en kopp kaffe och pratat om en ”hemma hos” träff, åtskilliga gånger är det i alla fall Och Calle_jr bilderna, som vanligt goa bilder, och då här på Svens goa anläggning gör att det känns som att vi måste ta tag i det här med våran träff :cool: //-- Tompa -- Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 > Bebop: talarna väger åtminstone 150 kilo/styck. Och då är ändå filter placerade i två externa lådor, var och en stor som ett slutsteg; (svårt reflekterande bild ) Quote
Bebop Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 (svårt reflekterande bild ) Polarisationsfilter bör ingå i verktygslådan ... oumbärligt ibland. Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 trots endast endast 38 min speltid kan detta album nog räknas som inledningen på sjuttiotalseran i soulmusikens värld Jag misstänkte att du var ganska väl inlyssnad på McLemore Avenue :cool: Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Stämmer precis det, QRS Jupiter 1 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...14/DSC_2347.JPG Kul också att se heltäckningsmatta i lyssningsrummet. Det har jag tidigare haft i tre skilda hifirum genom åren och det kan i vissa fall lyfta fram återgivningen mer än man först anar, inte minst med Carlssonhögtalare. Med Jupiters väl tilltagna basfundament blir mattorna säkert en viktig del av totalupplevelsen. Man får intryck av en genuin musikavnjutarmiljö med vibbar bakåt till Staxmusikens storhetstid... :cool: Quote
calle_jr Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Polarisationsfilter bör ingå i verktygslådan ... oumbärligt ibland. Nåväl, bakom glasskivan såg man en stor mängd byglingsmöjligheter för höjning eller sänkning av respektive register. Vad jag förstår är basbestyckningen 2st 12-tummare, varav den utåtriktade är en slavbas. Den som har en sladd tillhands får gärna korrigera om jag skriver fel. Quote
Timbre™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Och då är ändå filter placerade i två externa lådor, var och en stor som ett slutsteg; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...14/DSC_2325.JPG Välorganiserat! Alla som har studerat dessa filter i utspridd position vet att de kräver utrymme. Quote
plundin™ Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jag tycker i princip att skivsamlingen skall vara mer värd än anläggningen för den är ändå viktigast. För mej är det nog så att den måste väga mer för att vara kvalifiserad... Värdet på vissa klassiska inspelningar är ju som regel teoretiskt, och ohälsosammt uppblåst av amerikanska och asiatiska audiofiler.. :evil: Nej, jag menar att för varje kilo HiFi man äger bör man äga tio med fonografika! :cool: Skall bli spännande att få se Svens anläggning! /ptr Quote
conan Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Nej, jag menar att för varje kilo HiFi man äger bör man äga tio med fonografika! :cool: Med vinyl går man fortare upp i vikt - kanske ett argument att börja för de som ännu inte testat denna diet eller som helt enkelt gått över till lättare kulinariteter - såsom CD - eller för att inte tala om MP3 - där snackar vi lättvikt. Quote
chg Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Jag har tillbringat ett antal kvällar i detta rum det senaste halvåret sedan jag lärt känna vår värd Sven i samband med senaste Arken mässan. Dels för att stilla abstinensen då min egen anläggning är nedpackad i väntan på rumsrenovering...men framförallt för att det alltid är lika trevligt att träffas. Som nämndes inledningsvis är det musiken, förträdesvis på vinyl, som är i fokus här. Då jag själv bestämt mig för att gräva djupare inom detta musikmedia är Sven, hans skivsamling och anläggning rena rama guldgruvan att ösa kunskap och musiktips ur. Jag kan förresten avslöja att en av vinylriggarna på kommande bilder är på tillfälligt besök... Quote
Recommended Posts