underspell Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Lite skrämmande läsning som rör framtidens musiklyssning. http://i.gizmodo.com/5166649/ipods-and-you...destroyed-music Quote
K-man Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Hehee...smaken är och får vara olika....det finns ju de som föredrar pulver/snabbkaffe... \\K-man Quote
Ekman Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Det känns som om frågan är lite underligt ställd och till folk som kanske inte riktigt vet vad dom svarar på. Nu säger det väl mest att de känner igen mp3 som så det brukar låta kanske? Quote
conan Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 När jag labbade lite på egen hand med att mixa en låt utifrån de enskilda instrumenten, så provade jag också lite komprimeringsvarianter (mp3 etc) och även lägga på komprimering innan mixning och efter mixning (digitala filter). Min slutsats av detta är att komprimeringsteknikerna introducerar en distortion som upplevs som att musiken "far fram fortare" och att "det händer mer". För de som vill ha lite fart och fläkt kan det nog uppfattas som positivt. Quote
Vikko Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Detta borde kunna jämföras med 60-talets ofta distinkta distorsion. Många gillar det speciella ljudet från en riktigt distad rörstärkare (typ Jimi Hendrix etc.). Idag gillar kanske många det distade ljudet från mp3-komprimering. Quote
conan Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Detta borde kunna jämföras med 60-talets ofta distinkta distorsion. Många gillar det speciella ljudet från en riktigt distad rörstärkare (typ Jimi Hendrix etc.). Idag gillar kanske många det distade ljudet från mp3-komprimering. Kanske - fast Hendrix stärk och hans spel är ju inte distortion - det är ju musik Komprimering som görs på slutmixen - både dynamikkomprimering och filkomprimering ger en distortion som "rör till ljudet" och det kanske är det som gör att man tycker det händer mycket i musiken. Quote
underspell Posted March 15, 2009 Author Posted March 15, 2009 Det känns som om frågan är lite underligt ställd och till folk som kanske inte riktigt vet vad dom svarar på. Nu säger det väl mest att de känner igen mp3 som så det brukar låta kanske? Ja faktiskt är det lite underligt ställd fråga. Sen vet man ju inte vad det är för sorts anläggning man lyssnat med. I en otillräcklig anläggning av t ex kompakt modell kan även jag uppleva komprimerat ljud som bättre eftersom det inte begär för myckat av maskineriet. Quote
decay Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 När jag labbade lite på egen hand med att mixa en låt utifrån de enskilda instrumenten, så provade jag också lite komprimeringsvarianter (mp3 etc) och även lägga på komprimering innan mixning och efter mixning (digitala filter). Min slutsats av detta är att komprimeringsteknikerna introducerar en distortion som upplevs som att musiken "far fram fortare" och att "det händer mer". För de som vill ha lite fart och fläkt kan det nog uppfattas som positivt. det var väl dessutom bara viss typ av musik som upplevdes som bättre, tex rock, svängigare pop osv. lyssnar man bara på 128-mp3or så blir väl det standard. många hade säkert föredragit sina ipodlurar framför ett par riktiga lurar också :p smaken är ju som baken Quote
Recommended Posts