K-man Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Ja....som topic lyder...hur märker man det? Jag rippar ju in massa skivor och funderar över de som det står Copy Protected på...jag har provat rippa in ett par och jag rippar i Burstmode i EAC...och utelämnar datafilen...gissar att det är den som ev TOC ger lite pekningar i? Rippar sedan utan fel och får ett checksum som stämmer med databas....och jag har lyssnat på ett gäng spår och kan inte märka något större fel? Hur? \\K-man Quote
conan Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Om man kan slå på "never skip" eller nåt liknande så finns det cd-skivor som inte cd-läsaren kan tolka - den försöker att läsa om och om igen utan att lyckas. Vanligtvis testar programmet att läsa kanske 20 gånger. Misslyckas det någonstans så går det ofta att höra små knäpp. Hehe, vinylen är tillbaka. Quote
Bebop Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 När jag laddat ner skyddade CD (från EMI) till min iPod så hör man då och då små hopp eller hack. Dessbättre har jag inte så många sådana CD eftersom jag köper det mesta från USA. Där håller de inte på med sådant trams. FBI har dock en stor blaffa som hotar 'skjuta tasken' av dig om ifall att ... Quote
plundin™ Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Jag äger visserligen bara 2 CPCD (mej veterligen!), båda från EMI som jag inte hade rippat dom innan, men efter att ha testat att rippa dom med EAC efter att du frågade, så kan jag inte höra någon skillnad.. Har en kännsla att EAC fixar det på ett bättre sätt än tex iTunes som Bebop anväder... Försökte däremot att bränna en direktkopia av den ena (Paddy MacAloons 'I trawl the Megaherz' ) för att ha i bilen när skivan var ny och det blev en olyssningsbar skiva med knäppar och brus.. /ptr Quote
gcs Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Det är konstigt det där för jag har aldrig haft några problem vid rippning på grund av copy protection. Min dator är från 2002 och jag använder Roxio. Däremot så har det hänt att hag haft problem med någon CD som jag lånat. Men då kör jag skivan i realtid till min HHB och det fungerar alltid. Quote
K-man Posted March 14, 2009 Author Posted March 14, 2009 Ahh...då verkar det som att CP inte har någon påverkan sålänge man rippar rakt av med EAC...utan det är i något annat fall....hmm...jaja...jag tror jag avvaktar med dessa skivor tills jag har fått lite mer kött på benen....det är ju som tur inte så många sådana som finns i samlingen! Tack för input, och finns det fler så välkomna! \\K-man Quote
Björn-Ola Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Jag rippar mer iTunes och har aldrig upplevt några problem med kopieringsskyddade skivor. Quote
JonasR Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Att köra EAC i burstmode funkar bra. De kopieringsskyddade skivorna innehåller medvetna fel för att få datorns CD läsare att flippa ur, och jag tror Philips har förbjudit skivbolagen att använda CD-logon på dessa skivor. Så här ser Per Gessle - Mazarin ut när man studerar felen på skivan. Den är kopieringsskyddad och har en speltid på 48 minuter. Efter musiken följer nåt datainnehåll, tror det är ett program för att kunna spela upp musiken i sin dator: Quote
Recommended Posts