marbrink Posted July 3, 2004 Posted July 3, 2004 Igår köpte jag Supra Sword som jag håller på att bränna in. Det bådar mycket gott... Hur som helst så är bara Supra Sword singlewire och jag har biwire på mina högtalare. Dock så verkar inte de jumpers som sitter på mina högtalare inte vara av så jättebra kvalité(bilder nedan)... Nu funderar jag på om jag ska köpa ett par högkvalitativa jumpers för det tycker jag helt klart sworden är värd för den verkar vara en förträfflig kabel. Eller ska man bara köpa en längd supra ply 3.4 och göra egna jumpers? Jag har sett några fina jumpers på den här adressen http://www.dienadel.de/lshop,showrub,10888...3387491,,,,.htm Priserna är dessutom rimliga... Har ni några tips på vad jag ska göra? och vad är era erfarenheter av jumpers?? Tack! Quote
stargazer Posted July 3, 2004 Posted July 3, 2004 Vad gäller "färdiga" jumpers så har Kimber fina sådana, prova kontakta HiFi Art. Men allra billigast och effektivast är att göra egna: - ca 5-15 cm långa kabelstumpar (längd beror på terminal och kabelstyvhet) av bra kvalitetskabel - sätt dit en banan eller spade i varje ände av stumpen - Klart! lycka till / stargazer Quote
marbrink Posted July 3, 2004 Author Posted July 3, 2004 Jo, jag har sett Kimbers och de ser fina ut. Speciellt select jumpersen! Visst kan jag göra själv då jag har en del kontakter liggandes...får tänka över det... Dock så tyckte jag priserna på jumpers på dienadel var väldigt bra och dessutom såg de ut att vara perfekt "byggda"... Skulle vara kul om någon har några erfarenheter av jumpers? ev. skillnader osv.. Quote
Niclas Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Jag har nog en bit Kimber 8TC liggandes om Du vill ha. Jo, Helsingborgare jag med ! Förmodligen tror jag inte Du märker någon som helst skillnad om Du byter jumpers. Vad tror Du det är för kablar inne i högtalarna ? Knappast "bättre" kvalitet än medlevererade jumpers iallafall. Men det kostar inget att prova. Skicka ett p:m om jag skall rota i mina "bra att ha" lådor. Mvh Quote
marbrink Posted July 4, 2004 Author Posted July 4, 2004 Niclas: Tackar för erbjudandet! Men Kimbers kablar är ganska jobbiga att arbeta med...dessutom passar den nog inte så bra in där bak rent utseendemässigt...hehe..jag vet, jag är pedant... Jag vet inte vad det är för kablar inuti men tror de är av hyfsat kvalité. Men om man använder en bra högtalarkabel tycker jag man bör använda bra jumpers.... Fortfarande ingen som har lite erfarenhet av jumpers?? Quote
Timbre™ Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Är du pedant blir förslaget att använda samma kabel och kontakter till dina jumpers som högtalarkablarna du använder... Quote
K-man Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Jag föreslår oxå enligt Timbres linje, enhetligt och snyggt. Vissa kablar erbjuder ju dock inte "lösmeter" och då får man hitta andra vägar, men Sword:n är väl lösmeter? \\K-man Quote
Niclas Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Sword finns inte i lösmeter. Går inte att köpa oterminerat heller då Jenving smälter av innerisoleringen i hett bad innan kontaktering. Om det skall vara snyggt hade jag helt klart köpt WBT-jumpersen förutsatt att det är rätt avstånd mellan kontakterna. Quote
marbrink Posted July 4, 2004 Author Posted July 4, 2004 Som Niclas sa så säljs bara sworden färdigterminerad och är så lite lösmetervara den kan vara.... WBT:s jumpers har jag funderat på men om ni ser på bilderna så verkar mina terminaler ditskruvade i fel vinkel för att kunna använda WBT:s jumpers...därför får det nog bli "kabeljumpers".. Quote
Timbre™ Posted July 5, 2004 Posted July 5, 2004 Har försökt att prova WBT-blecken. Tyvärr passar inte längden till terminalerna på äldre Sf så det blev ingen höjdare. Glöm som sagt inte att kontrollera detta innan eventuell beställning. Om Supra Sword bara finns i singlewireutförande är det nog hög tid för Jenving Technology AB att fundera på jumpers med motsvarande termineringsteknik. Eller så beställer man kortast möjliga längd för att löpa hela linan ut... :cool: Quote
Jan Posted July 5, 2004 Posted July 5, 2004 Glöm alt om jumpers! Skruv ut baksiden av högtalaren (jeg ser den sidder med skruver) - och lod de interne kablerne til det ena sätt WBT! eller alternativt forbinn dem internt. Billgt och bäst! Kan göras om, såfremmt du skulle köpa bi-wire kabel. Quote
marbrink Posted July 5, 2004 Author Posted July 5, 2004 Timbre: Då blir det nog inga WBT jumpers för min del... Slår ev. en signal till supra och hör om de kan bygga jumpers..normalt levereras sword i 2 ggr 3 meters längder men de räknar av 800 kr/m så ett par jumpers kanske inte skulle bli så dyra... Jan: Jag är ingen diy:are och tror helst inte jag skruvar upp högtalaren och löder om... Men tackar för tipset och du har förmodligen rätt i att det egentligen är den bästa lösningen. Quote
MartinH Posted July 6, 2004 Posted July 6, 2004 Visst kan ett par bra jumpers göra en förbättring mot enklare bläck eller kablar, på samma sätt som alla kablar ger skillnad så gör även jumpers det. Jag har testat vanliga kopparbläck mot just Kimbers Select jumper, och visst blir det bättre, sen som alltid så kommer resultaten variera från högtalare till högtalare, men att köra samma kabel man har övrigt kan nog vara en ganska vettig ide.... /Martin Quote
RODA Posted July 6, 2004 Posted July 6, 2004 Hei Du kan jo sjekke med Infinite-Resolution i Norge. Her: http://www.infinite-resolution.com/tilbehor.htm Selv har jeg laget meg egne jumpers av kabler og spader, men synes det låter bedre (mer distinkt, presist) om jeg bruker en enkel leder uten terminering. Det gjør jo imidlertid at jeg må bytte ganske ofte pga korrosjon Mvh Rolf Quote
marbrink Posted July 12, 2004 Author Posted July 12, 2004 Roda: Tackar för tipset! Blir dock inte så billigt att beställa från Norge då man åker på moms också... Quote
marbrink Posted July 12, 2004 Author Posted July 12, 2004 Ikväll gjorde jag egna jumpers då jag hade en del WBT kontakter liggandes och även lite kabel av bra kvalité med teflonisolering... Här kommer ett par riktigt dåliga bilder.... Quote
Guest asimov66 Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Ursäka mig för att jag hoppar in helt sporadiskt men jag har problemet att jag finner ej några riktigt bra kabeljumpers och såg er diskussion gällande det (visserligen för evigheter sen men...) har ni någon update gällande var man kan finna kabeljumpers av bra kvalitet och till rimliga priser? Då hade jag varit tacksam Använder till vardags IXOS SW511T Quote
stargazer Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 har för mig att Robban på Audioconcept säljer analysis plus, de har ett antal jumpers i olika prisklasser. PMa AudioConcept och kolla lite. Kimber har väl också, men de är väl lite dyrare??!? Kolla med AudioConnection och/eller HifiArt. Quote
Guest asimov66 Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Det skall jag göra tack för svaret Quote
Timbre™ Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Använder till vardags IXOS SW511T Hur mycket kostar en IXOS SW511T i kortaste längd... Quote
thomand Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Hva med black magic revelation/intro jumpers. Er strålende fornøyd med mine, og fikk meg en stor overraskelse når jeg koblet de til. En av de beste oppgraderinger pr krone jeg har gjort. Sånn ser de ut hos meg: (Beklager dårlig bildekvalitet) Quote
Guest asimov66 Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 thomand vad gick dina kabeljumpers loss på ? ser enormt dyra ut nämligen. Jag har gjort som så här: testar först med supra classic 2.5 mm2 mellan ingen kontakt heller bara i sin enklaste form för att se om det hjälper mina högtalare. Om det gör det skall jag på direkten kolla upp era tips. Kommer dock att ta lite tid, väntar på leverans (AE Aelite) och sen skall se spelas in...sen skall det moddas. Mvh asimov66 (morgan) timbre: ixos sw511T (50/metern) min 1 meter dvs 50 spänn och skruva fast i testar dock med supra först (tunnare och mer hanterbar) Quote
thomand Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 thomand vad gick dina kabeljumpers loss på ? ser enormt dyra ut nämligen. Hei. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Er litt dårlig på svensk. Går utifra at du mente prisen på jumperne, og BM revelation koster fra 1750,- nok. Mine med furutech rhodium koster 2400,- tror jeg. Quote
Timbre™ Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 50 spänn plus kontakter ser ut som ett lätt val... Quote
thomand Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Det er pmaudio som er produsent og forhandler av Black Magic Quote
Guest Viking Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Da har prisen gått opp, mine jumpers jeg kjøpte i november var BM Revelation med Furutech Rhodium og kostet NOK1800 for 4 stk. Quote
Guest asimov66 Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Tack för det snabba svaret Viking. Håller med dig Timbre, lär bli det skall testa supran fört "bare-wire" om det låter som en förbättring (vilket det till 90% blir) löper jag linan ut. Quote
Timbre™ Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Det handlar ju egentligen inte så mycket om vilka jumpers som är bäst utan mer om vilken kabel som är kopplad från förstärkaren. Som en fortsättning på de kablar man redan har. Quote
Guest asimov66 Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Jo det kan jag köpa. Har prioriterat en bra uppsättning kablar. Har faktiskt i samband med att jag uppgraderat hela hembion bytat ut alla kablar till all matcha systemet samt vad jag vill få ut av det. Märkte först när jag testade med ixos vilket stor effekt det fick för ljudet och det är därför jag vill byta ut det tunna mässingsblecket till en bra kabel. Valde supra istället för ixos av två skäl, för det första jag har supra till anslutningskablar (rca) och det fungerar fint. För det andra om man bara skall testa första gången är det fint om det kostar 25 istället för 50 egentligen inte det riktiga skälet för vad är 50 spänn idag, supra hade en 2,5 mm2 kabel som är väldigt flexbar mycket mer hanterbar än ixos och därför. Quote
lindvall Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Sen är det ju inte helt omöjligt att Supra Ply 3,4 är fullt tillräckligt till jumpers. Personligen tycker jag att högtalarkablarna är det bästa hos Supra. Kör själv med Sword och har funderat på Ply till jumpers till mina basar men har inte fått tummen ur än. Quote
Recommended Posts