Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hifiträffar mitt i veckan kan vara lurigt och tiden har en tendens att bara rusa iväg... :o:) Förutom en kvintett Euphoniamedlemmar var Claes Olsson med denna tisdagskväll och det blev en hel del anekdoter ur Göteborgs hifihistoria där vi ett tag var tillbaka i tidigt sjuttiotal med ombyggda Live Recording Revoxar, tvåkanalsinspelningar och lokala hifiprofiler ur dessa dagar. Dagsljuset hade sedan länge försvunnit och ersatts med fikastämning i aftonljusens sken men jag lyckades ändå ta mig i kragen för att få med några bilder på hur det kan ta sig ut när man jobbar aktivt med sin lyssningsmiljö. Resultatet blev ett stort, luftigt lyssningsrum med utrymme för avkoppling och gemenskap vid sidan av daglig musikavnjutning eller hifirelaterat pyssel.

Hifimöss är populära och vi startar upp med en variant i ny skepnad. Här lutar hon sig tillbaka mot en av alla rumskomponenter i A/Wing.s akustiska strategi... :cool:

saro010.JPG

Posted

På med Micro Nikkor och vi kastar oss rakt in bland detaljer. Ifråga om elektronik diskuterar vi ju ofta frånkoppling eller avkoppling från underlaget men jag har nog aldrig tidigare träffat på avhängning från detsamma... :) Denna Sonyspelare var helt isolerad från hyllan via metallinor kopplade till metallbjälkar och då arrangemanget var mycket noggrant utfört gav det hela ett solitt och estetiskt tilltalande intryck. Sony och Denon är två av mina personliga favoriter i den japanska CD-spelarsfären och det här såg verkligen förtroendeingivande ut. Dessutom hade A/Wing. experimenterat med skivpuckar till drivenheten. Den ordinarie mässingpucken tycks vara identisk med vad Accuphase använder till sin toppmatade transport.

saro008.JPG

Posted

Ännu en upphängning och här en Bladeliusförstärkare som får prova linorna. Elektroniken hänger oerhört stabilt i sin position med stort tröghetsmoment vid vertikalrörelser. Icke helt utan akustisk betydelse hittar vi dessutom en trave Hifi & Musik strategiskt placerade i hyllsystemet... :)

saro014.JPG

Posted

Hej Timbre det var lite skillnad på kvaliteten på mina bilder på stereon som jag tog när jag blev medlem på forumet och dessa som du presenterar

jag får nog ringa dig så fort det händer något nytt på fronten .

Anders

Posted
det var lite skillnad på kvaliteten på mina bilder på stereon

Jag minns de fiffiga upphängningarna som dämpas av kabelanslutningarna.

Möss och annat visste jag inget om.

Guest justaudiomagic
Posted

A/Wing;

Har du alla apparater upphängda på sådant vis?

Har du någon tråd som visar hur du gjort?

Posted

Här finns lite varianter i upphängningsförfarandet och en Terminator strömregenerator ser ut att vara direktplacerad i hyllan. Vår kärlekskranka hifimus har dessutom fått sällskap av en betydligt tyngre compañero... :)

saro023.JPG

Posted

Så här såg hela uppställningen ut vid tisdagens besök och frontväggens utformning är ingen slump. Egentillverkade akustikåtgärder enligt receptet absorption blandad med diffusion. Som jag uppfattade det visar efterföljande mätresultat att A/Wing. är rätt ute och redan stämmorna runt kvällens fikabord antydde att det handlar om en tilltalande akustisk miljö. Bästa utvärderingen får man om alla talar i munnen på varandra :D men trots de välkontrollerade dialogerna tyckte jag mig få en uppfattning om rummets akustiska egenskaper. Inte bara en tillgång när man lyssnar på musik utan även hälsosamt i vardagslivet och alla som har tillbringat tider under akustiska extremförhållanden vet hur det kan påverka välbefinnandet.

saro047.JPG

Posted
Nej inte ännu men det är meningen att det ska bli så, det var viktigast att få det under cdn och förstärkaren.

Jag har en länk till gamla bilder.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0

Det känns som att du är inne i en hifitestarperiod :) och här kommer en överblickande vy från lyssnings- och avkopplingssoffan. Man sitter en bra bit ut från bakväggen och där finns en mycket elegant och handtillverkad diffusor som jag naturligtvis glömde av att plåta mitt i alla hifidiskussioner... :blush :angry: :)

saro032.JPG

Posted

Kompenserar istället med samma vy i befintligt ljus och ett stort tack till A/Wing. plus alla närvarande för en ovanligt intensiv och trevlig tisdagskväll... :mm: Konsten att leva i nuet och inte tänka på onsdagens morgon... :cool: :D

saro028.JPG

Posted

Noterade att det var ett par andra trevliga talare som spelade mot de äldre bilderna....vad det en liten jämförelse med på kvällen? I mina högst subjektiva öron skiljer det rätt mycket mellan dessa två tingestar...

Lite nyfiken på vilka fler som var närvarande...

\\K-man

Posted

\\K-man

Det var Calle B, Christer och Kenneth som också slog sig ner runt bordet. Kameran i soffan tillhör Calle B så vi kan bara hoppas att det kanske dyker upp en bild på diffusorn.

Posted
Noterade att det var ett par andra trevliga talare som spelade mot de äldre bilderna....vad det en liten jämförelse med på kvällen? I mina högst subjektiva öron skiljer det rätt mycket mellan dessa två tingestar...

\\K-man

Nej någon jämförelse han vi inte med på kvällen det var för mycket prat om allt möjligt.

Men nu får Fokal vika hädan för Dansk dynamit jag har nog bestämt mig för att köpa dom.

Det är mycket mer högtalare i dom här med en fin byggkvalitet och ljudmässigt på en annan nivå men det ska dom kanske

också vara det skiljer ju lite i pris.

Guest justaudiomagic
Posted

Ser mycket snyggt ut - Hela systemet!

Rummet känns väldigt stort, upp mot 40 kvm kanske?