karamellkungen Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Testade att rippa skivor i XLD idag, jag upplever en stor skillnad i ljudkvalitet jämfört med att rippa i itunes. Testa gärna ni med. Ladda ner programmet i firefox inte med safari. Bästa hälsningar Jonas Quote
Guest Audio Concept Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Håller med - XLD är bäst.... Mvh, Audio Concept Quote
overture Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 Rippar oftast i XLD men ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det är någon påtaglig skillnad. Som referens får jag väl tillstå att jag tillhör falangen som börjar bli trött på hela hifi-magi-träsket. Jag hör ingen skillnad på de flesta hela cd-spelare heller. Eller på de flesta förstärkare. Men om man ändå är igång och tycker att det är ok att vänta så är det väl lika bra att se till att det blir så pass korrekt rippat som det bara går. Så slipper man undra. Bara en fråga: varför ladda ner med FF istället för Safari? Låter det bättre då eller? Följdfråga: Låter det bättre om man rippar när man använder batteriet eller går det bra att använda nätadaptern? Quote
Daniel Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 Rippa? Hur spelar man upp dessa filer på sin grammofon sen då? Quote
decay Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 lägger xld in komplett artist- och spårinformation också? Quote
underspell Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 lägger xld in komplett artist- och spårinformation också? Va? Vet du inte vad du lyssnar på? Quote
decay Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 Va? Vet du inte vad du lyssnar på? har man planerat att lägga in hela sin cd-samling så är det ganska många timmar man sparar. itunes är jätteduktig på att hitta rätt spårnamn, även bildmaterial till album osv. Quote
overture Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 decay: svaret är ja, och den kan komprimera till valfrit format och addera till iTunes om du vill det. Jag kör till ALAC och in i iTunes vilket jag tycker funkar bra. (eftersom det är smidigt att styra med iPhone som fjärr) Det enda som jag ser som ett problem är att iom att XLD rippar så nogrannt den kan (oftast resulterande i noll fel) så tar det väldigt mycket längre tid. Speciellt om skivorna är gamla och har många rispor etc. Hur som haver: Jag rippar bara skivor med bra ljudkvalitet med XLD eftersom jag tycker det är så olidligt segt att vänta ibland. Skivor med dålig kvalitet finns det ju ingen chans att man märker någon kvalitetskillnad på i vilket fall som helst. Jag ber lite försiktigt om ursäkt för mina onödigt insinuanta kommentarer tidigare i tråden. Men jag får ursäkta mig med att jag hade läst en nätkabeldebatt precis innan ... Quote
Recommended Posts