Jump to content

Högtalar funderingar


Kero

Recommended Posts

Hej kära forum medlemmar !

Edit 04-07-06 : Har lagt till två Revel högtalare längre ner.

Jag kör idag som en del vet med Magnepan högtalare. Dom är vädligt trevliga på många sätt men jag vill ändå ha mer bas än vad dom kan ge så jag kör med en aktiv sub även till musik. Jag har inte lyssnat på en skiva på väldigt länge där jag inte varit och pillat i subbens inställningar nånting... och jag börjar bli ganska less på det.

Så jag funderar lite löst på att byta högtalare, skulle vara roligt oxå att prova nånting annat nu.. har i.o.f.s bara haft dom ett år men som sagt.. jag vill gärna ha mer bas och det här med aktiv sub fungerar.. om man optimerar inställningarna för varje skiva, t.o.m varje låt nästan som man ska lyssna på.. och det blir inte så roligt i längden.

Mitt rum är dessutom helknäppt, det äter upp en massa bas men jag har fått till det lite bättre med att flytta fram lyssningspoitionen.

Men hurosmhelst så skulle det nog passa med en högtalare som är lite bastung, det kommer ändå att filtreras i mitt rum.

Jag vet inte riktigt vad budgeten kan tänkas landa på, beror ju på vad jag får för min Maggisar men om vi säger kring 20K, jag shoppar gärna begagnat från världens alla hörn oxå så ha med det i tankarna.

Det här är några modeller jag tänkt på lite löst.

Dynaudio Contour 3.4 - har hört dessa och gillade helt klart dom men ligger ju över budget och kan vara svåra att hitta begade då dom inte är speciellt gamla.

Dynaudio Audience 82 - Passar bättre in i budgeten och kanske passar mitt rum oxå med sina dubbla basar men jag har inte hört dom.

B & W 703 - Har nog gillat alla högtalare jag hört från B&W, inte för att det är så många men har inte hört just dessa.

B & W Nautilus 804 - Oxå lite över budgeten men finns bl.a i tyskland för kring 20K, förmodligen demo ex eller nåt sånt. Nån här kanske kan tyska bättre än mig och kan säga vad "einwandfrei" betyder ?

Begad i Tyskland

B & W CM6 - Ligger bättre innom budgeten men utan att ha hört nån av B&W högtalarna så känns det rent spontant som att 703 och Nautilus 804 kanske är värd dom extra slantarna, om inte annat för att dom är snygga och denna är strykful ! :)

Totem Hawk - Är lite förtjust i Totem och har hört dessa på mässa, men kommer dom fungera i mitt rum, blir det kvar tillräckligt med bas ?

Totem Forest - Rejält över budgeten men mycket intressant som begat alternativ från USA eller tyskland. Kolla här t.e.x : Begad i Tyskland

Eller här : Begad i USA

Thiel CS2.3 - Rejält över budget som ny ( heter nu CS2.4 ) men ett alternativ som begad från USA. T.e.x här : Thiel CS2.3

Har aldrig hört Thiel själv men enligt en annan så kan det passa mig.

JM Lab Electra 926 - Oxå över budget som ny men kanske ändå ett alternativ. Har inte hört Electra serien men däremot Cobalt som jag hade hemma och jämförde med Totem Sttaf och då framstod Cobalten som lite onaturlig, tunn och "stel" i brist på bättre hifi förklarande ord. Hur mycket och vad är Electra bättre på jämfört med Cobalt ?

Revel F-30 - Över budget som nya ( är utgående ) men hittas till mycket bra priser begade i USA, verkar finnas gott om Revel till salu oxå.

Revel F-50 - Ordentligt över budget som nya men går oxå att hitta ganska enkelt begat i USA till mycket bra priser.

Sonus Faber Cremona - Drömma kan man ju... :D

Sonus Faber Grand Piano hade normalt varit ett alternativ och jag skaffade oxå en uppsättning sånna för drygt ett år sen men då märke jag hur sjukt mitt rum var, försökte jobba med rummet men fick ingen ordning på det så dom såldes. Som jag har fått till rummet idag kanske kanske dom skulle fungera, men lite stolthet har man ju så några sånna blir det inte igen, då skulle ju verkligen folk börja tycka jag är knäpp ! :D

Så vad tror ni kära vänner, vad för självklara alternativ har jag missat ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag veeeet att jag alltid rekommenderar Carlsson, och speciellt då OA52.3 till de som söker 'bra' bas... Så jag gör så även i detta fallet! Cant help it... gillar de lådorna! :) Pris ca 18000:-

52.3 är lådorna som är placerade längst ut på sidorna. De andra högtalarna på bilden finns inte till salu.

1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset. Jag har aldrig hört Carlsson högtalare så jag har ingen aning mo hur dom låter. Däremot så blir det nog ett problem för mig med dom då jag även måste ha någorlunda matchande center och bakhögtalare.

Bra bas vill man så klart ha men i mitt rum måste jag nog nästan ha en högtalare som i mera normala rum nästan har för mycket bas.

T.e.x Sonus Faber Cremona skulle säkert funka kalas men den är ju liiiiite dyr. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle provat OA52.3an. Den spelar lite annorlunda i rummet än andra högtalare som sagt, så det finns en stor risk att det faktiskt blir riktigt bra och att dina akustiska problem blir avsevärt mindre. Speciellt i basen. Men men... Jag förstår... Carlsson är en *konstig* högtalare och faller inte alla på läpparna. ;):) Värt en lyssning dock! Tror att HiFi-Art säljer dem i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Ranefjord: Jag tycker absolut inte att dom är konstiga, och om dom fungerar i rummet som du säger så är dom ju högintressanta. Har du har nåt tips på matchande center och bakhögtalare så är det vädligt intressant.

Ett annat problem finns oxå och det är att jag skulle måsta prova dom hemma för att se om bas problemet verkligen blir mindre med dom, det gäller i.o.f.s alla högtalare men kanske speciellt dessa.

marbrink: Tack för tipset, det var ett bra pris. Men än så länge är mina planer väldigt lösa så OM det blir högtalar byte blir det nog tidigast till slutet av sommaren / hösten och då finns dom nog inte kvar.

Link to comment
Share on other sites

HIttade Carlsson OA-58 och OA-52 III på hifipunktens hemsida. OA-58 borde definitivt fungera som bakhögtalare. Annars kan man ju göra som en på component har gjort. Kolla här : http://www.component.se/members/?user=overstiff

Problemet är då bara centern... inte så bara i.o.f.s. Det hade varit oerhört intressant att få lyssna på OA-52, nån som vet var jag kan göra det i stockholm ?

Vilka är det som tillverkar desas högtalare ?

Hittar ingen hemsida, vet du Ranefjord var man kan läsa mer om dom ?

Link to comment
Share on other sites

Som nyfrälst Totem-anhängare skulle jag definitivt testa såväl Hawk som Forest!

Annars är det ju (tyvärr för dig) Sonus Faber Grand Piano ett kalasval... och även kanske B&W Nautilus 804 eller 703 (har lyssnat på 705 under usla omständigheter - hifiklubben - men de gav ändå ett riktigt trevligt intryck) Men antingen gillar man B&W eller oxå inte... provlyssning ett måste!

Några fler tips, månne?

JM Lab kanske??!? Har själv mest lyssnat på Chorus men Cobaltseriens största borde väl kunna funka??!? Eller "gamla" 900-serien?

Själv är jag väl kanske inte planetens största JM Lab-fan (bortsett micro utopia be, vilken stativare :o ) men många diggar ju dessa fransoser. Dessutom skulle det väl lira bra mot din sub ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20420

Von Schweikert VR-2/VR-3/(kanske VR-4)

Hazard (Piteå) äger ju ett par såna här och såväl han som new order har tydligen blivit rätt så förtjusta i dom. Och new order äger ju SF Cremona så han är ju rätt kräsen... :D (no offense, new order ;) )

Kanske kan va nått??

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=406

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11578

Audio Physic??

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20273

Amphion?

nej, nu flummar jag vilt. dags att lägga ifrån sig pipan och lugna ner mig ;)

Link to comment
Share on other sites

stargazer: Rekommenderar du Totem, I didn´t see that one coming !! :D

Jag är oxå lite små Totem frälst och ska absolut kolla in Totem om det blir nån resa till sthlm och om Hifiart har öppet. Annars är nog Totem det märke jag mest av allt skulle känna mig trygg i att köpa en modell av som jag inte hört tack vare att jag har hört andra Totem högtalare. Dom verkar vara väldigt konsekvent i sitt ljudideal.

Ang Sonus Faber Grand Piano så är jag mycket välbekant med dessa högtalare och visst är dom bra men jag är skeptiskt till att jag skulle föredra dom mot t.e.x Totem Hawk. Men ialla fall.. dom är inget alternativ, det skulle vara psykologiskt självmord. Då skulle jag ju öppet erkänna för mig själv och alla att jag gjorde ett misstag som sålde dom efter bara nån månad med dom för drygt ett år sen ! :D

Ang JM Lab så har jag listat Electra 926. Jag har haft hemma den näst största golvaren ur Cobalt Signature ( tror dom hette 816S ) serien och jämfört den mot Totem Sttaf. I mitt rum behöver jag en högtalare som i mina öron har en ganska kraftig bas i ett normalt rum, det har inte Cobalt seien. Skrev så här i första inlägget "

men däremot Cobalt som jag hade hemma och jämförde med Totem Sttaf och då framstod Cobalten som lite onaturlig, tunn och "stel" i brist på bättre hifi förklarande ord

Jag vet inte hur det är med Electra 926, hoppas få möjlighet att lyssna på den.

Annonsen på JM Lab högtalarna du länkade till passar ju mina behov men mina planer är lite lösa ännu och det står två par Maggisar i vardagsrummet så dom där högtalarna hinner nog säljas innan och om jag ska köpa nya burkar. Dessutom har jag inte hör den äldre Electra serien.

Von Schweikert hade jag helt glömt bort. Dom är klart intressanta. Jag har bara hört VR-1 och dom var väl helt okej, dock helt oinspelade.

Det ska kollas upp. Kan man lyssna på Von Schweikert i stockholm eller i närheten av stockholm ?

Edit. Vad för VS var det Hasard hade, VR2,3 eller 4:a ?

Audio Physic kan ju vara ett alternativ. Har bara hört Virgo som snabbast, hann inte få nån uppfattning om dom.

Vad har dom för alternativ i 20K klassen ?

Amphion har jag inte heller hört.. eller jo kanske en snabb sväng men det gav mig ingen uppfattning. Kan vara värt att kolla in.

Det är bra att du flummar på.. själv sitter jag här med groggen i handen. Semester har börjat, det måste ju firas.

Nej nu måste man nog göra sig redo för krogen ! :D

Link to comment
Share on other sites

Kero!

Jag är ju lite basfreak :blush dvs gillar när det finns punch i basen och det tycker jag att det finns på Sonus Faber Grand Piano. Men hemma hos dig så funkade de visst inte.

Och det är ju så att alla högtalare låter olika i olika rum, skulle du höra min Grand Piano i mitt rum, så skulle du säkerligen tycka att det är för mycket bas, till och med jag som gillar bas tycker att det är på gränsen. Och det beror ju på bla att rummet är litet, men jag köpte dem med vetskapen om det problemet, för jag ska ändå flytta om något år, och jag tänkt att behålla dem längre än så.

Jag har ju lyssnat på ganska mycket högtalare under våren och på Mässan i stan i vintras. Och av de allternativ som du uppget så är det bara Dynaudio som garanterat har en fylligare basåtergivning än Gran Piano, sen har ju alla allternativ som du räknat upp fullständigt olika ljudkaraktärer.

JMLab 926 har jag inte lyssnat på ska jag tillägga. Tex B&W 804 har en mycket ren och fast bas, men den är slank, för slank för min smak.

Men smaken är som baken delad ;)

Ps. Jag har också lyssnat på Cobalt 816S, och jag upplevde den som otroligt ljus och stel i ljudet, farligt nära det supervassa hela tiden men med en ganska bra basåtergivning. Lät splittrat i mina öron.

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Jag har absolut inget emot Grand Piano. Valde ju den en gång i tiden oxå och den fungerar säkert inte sämre än nån annan högtalare i mitt rum men numera har jag ändrat lite på lyssningsposition m.m så även den skulle fungera bättre i mitt rum idag. Men i.o.m att jag har haft dom, en kort stund bara dock så vill jag ändå prova nåt annat nu... om jag hittar nåt annat som känns bra.

Visst är det väldigt olika högtalare jag nämnt, det är tanken oxå. Vill prova nya jaktmarker ! :D '

Jag kommer garanterat inte tycka nån av dom jag nämnt är för slank i basen.. jag kör ju med Magnepan idag... slankt är ju bara förnamnet ! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset men stativare kommer det inte att bli. Då är det lika jag kör vidare med mina Maggisar. I.o.m att mitt rum äter bas så vill jag hitta en golvare med ganska bra med bas så att det kanske filtreras upp till en okej nivå i mitt rum. Cremona golvaren skulle säkert fungera kalas då jag personligen upplever den som väldigt bastung, nästan för bastung i den miljö jag har hört den.

Link to comment
Share on other sites

Kero:

Angående detta med att ha center matchad med carlsson så är jag av den åsikten att en center behövs inte tillsammans med carlsson, iaf med oa52.3 och oa51.3. Kan bero på placering etc, men jag tycker att en centerhögtalare blir överflödig. Carlsson lyckas mkt väl att måla upp ljud från absolut mitten. En annan fördel att fimpa centern är att sweetspoten behålls bred som en 110-väg. Sitter man lite off axis från tänkt mitt så ändras ju riktningen till centern. Detta kanske inte är ett problem, bara ngt jag kom att tänka på. :)

Men som sagt, Carlsson blir man lätt kär i och fastnar lätt för! :D

Link to comment
Share on other sites

Vee-Eight:

Jag kör idag utan center med mina Magnepan högtalare så jag är ganska insatt i hur det funkar med dom ialla fall.. och förmodligen ungefär likadant med alla högtalare, även om jag inte hört just Carlsson högtalare.

När man sitter i sweetspot är det nästan en fördel att vara utan center, beror i.o.f.s på högtalarna men med mina Maggisar så blir dialogen mycket större utan center då den målas upp av två högtalare på varsin sida om duken, det blir väldigt realistiskt och det känns som att pratat faktiskt kommer från duken istället för underifrån duken vid en sån placering av en center högtalare.

Detta beror dock mycket på centerns kvalitet. Med en bra center blir upplevelsen ungefär likadan, provade t.e.x en AudioPhysics center för ett tag sen, den var riktigt bra och gjorde dialogen knappt märkabrt mindre än vad Maggisarna gjorde. Tidigare hade jag en SOnus Faber Solo center och den krympte dialogen väldigt mycket jämfört med Maggisarna.

Det som du säger är en födel, att sweetspoten blir bred utan center för att man med en center skulle komma off axis håller jag inte alls med om.

Måvara att det är negativt att komma off axis från centern när man inte sitter exakt i mitten men det problemet är oerhört mycket mindre än vad som händer när du inte sitter i mitten utan center... om man rör sig en bit från mitten t.e.x mot höger så vips så är all dialog i höger högtalare och inte på duken som när man satt i mitten. Även här är det ju olika mellan högtalare och Magnepan är kanske lite extra känsliga på detta men rent generellt gäller det alla högtalare.. om man inte tidskompenserar ljudet efter var man sitter i förhållande till mitt emellan högtalarna.

Har man en center så stannar alltid dialogen där den bör oavsett var man sitter.

Jag vill absolut ha en center i mitt system. Jag orkar inte alltid sitta exakt i mitten, ibland vill jag ligga ner, ibland luta mig mot ena ände av soffan t.e.x.. och sen kollar man ju inte alltid film ensammen heller.

Kan hända att det skulle fungera bättre med dessa carlsson högtalare, det vet jag ju inte men jag tror inte man kommer ifrån problemet, iså fall måste carlsson ha inbyggd tidskompensering som känner av var man sitter. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nån här kanske kan tyska bättre än mig och kan säga vad "einwandfrei" betyder ?

Enligt Bable Fish betyder "einwandfrei" perfekt. (eller τέλεια på Grekiska såhär dagen efter EM-finalen ;-) )

Själv är jag ju frälst i B&W. Framförallt mellanregister och diskant är väldigt luftiga och fina, fast basen blir kanske lite för tunn i ett par 804'or.

Ett annat alternativ kan kanske vara att fixa till akustiken. Du säger att rummet äter bas men att det blir bättre om du flyttar fram. Det tyder på att du har problem med stående vågor, och med ett par TQ-45'or från Svanås skulle det säkert bli bättre. Dämpa basen och du får mer bas! En paradox kan tyckas, men stående vågor ger ju utsläckningar av bas.

Mvh

--Per

Link to comment
Share on other sites

Engelholm Audio: Jag har varit i kontakt med den killen för ett tag sen, vi hade en eventuell bytes affär på gång men som det står i annonsen har han inga kartonger men kan tänka sig att leverera dom ca 40 mil från Öland där han bor.. det täcker väl kanske en fjärdedel av sträckan hem till mig. :(

perra_e: Tack för tyska lektionen.

Jag hade mycket kontakt med Mats Odemalm på Svanå förra sommaren. han skickade mig bl.a en test skiva som jag körde och sedan rapporterade resultatet till honom. Han trodde den enda lösningen på mitt problem vore att riva väggar och tak och slå dit hårdare skivor, typ gips. Både mina inner väggar och tak är för veka och porösa så att dom fungerar som absorbenter.

Jag är bara hyresgäst så jag kan inte börja med några sånna projekt.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att åka till Göteborg en dag och besök Hifi-stället, en av Nordens förnämligaste hifi-butiker. Där kan Du lyssna på framför allt Dynaudio och Sonus Faber och Usher som jag kan tänka mig passa dig. Ligger också bra till i pris (har dock inte prislistan). Där finnsa massor av andra saker också.

Kolla öppettiderna dock. Vet att Anders har semesterstängt några veckor under sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag ju frälst i B&W. Framförallt mellanregister och diskant är väldigt luftiga och fina

Inte als enig - faktisk tvärt om!

B&W, Infinity och et par stykker mera har den mest fula "metal-dome" lyden. Men om man liker den - ja, så kanske den er "bra"!

Har man först hört et gott bann eller t.ex. SS Ring-Radiator, da hörer man helt klart disse "metal-dome-betoningar" och vil inte mera acceptere dem.

Link to comment
Share on other sites

Jan och Kero!

Visst handlar allt om den personliga smaken och den är som baken, ja ni vet ;) . Men jag tror inte att Jan menar B&Ws Natilus serie, för de är inte hårda i ljudet, utan det är metaldome när det är som bäst, tycker jag i alla fall :) . Men B&Ws 600 serien och Infinitys olika högtalare upplever jag också som typiskt metalldome ljud när det är som sämst.

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Präcis - det er MIN personliga opfattning - men jeg känner mange som menar det samme.

En kompis har i mange år köpt B&W og hörte ingen "fel" ved disse metaldomer. Efter at have hört band og Scan Speak domer i mit system direkte op imot B&W forstod han hvad jeg mente. Han hörte det, men liker fortfarende sina B&W :D

Det undrar mig blott at när t.ex. Focal och Yamaha kan lave väldig bra metaldomer av beryllium och Monacor har en glimrende (billig) liten titanium dome, värfor kan de "stora" så inte? (Enligt MIN och andres mening).

Eller som jeg så det nonstans på nettet:

"Metal is for railway tracks not for speaker cones". (Her er jeg INTE enig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...