conan Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Ett par Larsen 6 är nu inköpta på TV-tjänst i Linköping. De var trevliga och hjälpsamma i butiken! Den stora frågan är om högtalarna behöver spelas in eller inte? De låter redan helt ok - men för att kunna göra en rättvis jämförelse mot de tre gånger så dyra Audiovector Mi3 signature SE så skulle jag vilja veta om någon har erfarenhet av Larsen 6? Quote
conan Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 ... lite tunt med erfarenheter alltså. Nåväl, det får bli en 50-100 timmar i alla fall. Quote
Bebop Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 ... lite tunt med erfarenheter alltså. Nåväl, det får bli en 50-100 timmar i alla fall. Ett tips är att kontakta Faktiskt, där finns mycket Larsen erfarenhet. Quote
conan Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Tack, det har skrivits en del om Larsen på de flesta hififorum men inte så mycket om inspelningstider. Det antyddes i en tråd här att efter tre timmar verkade högtalarna ha spelat in sig en aning. Det är jag lite tveksam till .. vi får se om några veckor eller så. Det är lite som inspelet av den välljudande medlemmen med cd-testerna, att det är kul att jämföra relativt billiga tingestar med betydligt dyrare. Vad blir det för skillnad egentligen? Quote
PL300 Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Hej jag har ingen erfarenhet av just Larsen men nya högtalare har man ju haft! Och min uppfattning är att alla högtalare behöver spelas in. Och det beror på filterna, interna kablaget som kommer låta bättre när det fått ström en stund, om kablar och elektronik tjänar på inspelning är säkert väl omdiskuterat men det är min uppfattning och erfarenhet. Sen har vi gummikanterna på membranen som gärna vill stretcha lite på sig då blir dom lite mer följsamma så dra gärna på lite volymmässigt emellanåt så dom rent fysiskt får röra på sig, exakt volym litar jag på ditt goda omdöme och grannsämja! men det finns faktiskt högtalartillverkare som rekomenderar detta! Hur länge vet jag inte men jag hade inte gjort några annalyser innan 100h och om du har metal & keramiska element så lär dom ha väldigt lång inspelningstid! Mina två senaste högtalarköp har fått stå på dygnet runt i början på radio på passande volym beroende på tid på dygnet, så lycka till! Quote
calle_jr Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Den stora frågan är om högtalarna behöver spelas in eller inte? En så'n här kanske? Quote
conan Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Det kan vara nåt - absolut! Just nu kör jag min kur av blandade CD och lite vinyl ibland. När jag inte var hemma under gårdagen körde jag Diana Krall - Girl in the other room, SACD, kontinuerligt på en inte helt oansenlig volym. Grannarna börjar nog kunna låtarna nu .. Tangerine dream - Lily on the beach har ju en del diskant och intensiva rytmer, likaså Optical race som rekommenderades av någon högtalartillverkare eller hur det nu var. Dio - Holy diver är inte fel heller .. Deep purple - In rock och så lite finlir med Loreena McKennitt. Det är lite förvånande att de små högtalarna kan spela så pass starkt utan att "bottna" ... Quote
stargazer Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Mina 6or är påväg.... så snart kan jag också svara! Men leveransrutinerna från Skillingaryd är väl sisådär... så det lär nog dröja ett tag till. Men den som väntar på något gott Quote
Absolute Audio Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Ännu fler 6 på forumet Är det en trend på gång månne?? Tyckte dom lät väldigt bra på mässan. Vore kul om det kunde bli en ny "folkhemms-hitt" som Sonab. Quote
conan Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Mina 6or är påväg.... så snart kan jag också svara! Men leveransrutinerna från Skillingaryd är väl sisådär... så det lär nog dröja ett tag till. Men den som väntar på något gott De hade nåt strul för en vecka sedan - men utlovad leverans i fredags kom punktligt. Totalt var det väl två veckors leveranstid - inte illa. Quote
Timbre™ Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Ännu fler 6 på forumet Är det en trend på gång månne?? Tyckte dom lät väldigt bra på mässan. Vore kul om det kunde bli en ny "folkhemms-hitt" som Sonab. Goda förutsättningar för en omfattande Larsen-tråd med nya intryck allteftersom de poppar upp... Som gammal kolboxfantast är ju detta intressant. Quote
stargazer Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Två bilder med och utan front. http://conny.nu/larsen3.jpg http://conny.nu/larsen2.jpg Fina bilder, conan - kul! Detta gör ju inte att jag längtar särskilt mycket efter mina egna exemplar som kommer snart.... NOT (Mina är beställda i vitlack) Quote
conan Posted March 11, 2009 Author Posted March 11, 2009 Jahapp, då var det kört .. Larsen 6:orna får följa med till min mor och förgylla hennes lilla anläggning. Det är för övrigt Strmbrg:s fel .. återkommer i ärendet. Quote
Bebop Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Jahapp, då var det kört .. Larsen 6:orna får följa med till min mor och förgylla hennes lilla anläggning. Det är för övrigt Strmbrg:s fel .. återkommer i ärendet. Aha, Maggisar på ingång ... Quote
conan Posted March 12, 2009 Author Posted March 12, 2009 En liten jämförelse mellan dessa båda blir inte rättvis egentligen. Det skiljer rätt mycket i pris och konstruktionerna är lite olika också. Fördelar Larsen: Det man kan börja med är att Larsen 6 låter väldigt bra för sitt pris och har en del fördelar framför Audiovector. Det jag kan lyfta fram är en mer korrekt återgivning av mellanregister och bas. Med det menar jag att instrument låter mer trovärdiga med Larsen. Det är också förvånansvärt vad lågt i basregistret som Larsen går. Ljudbilden kan jag nämna lite om också - den är kanske inte den största jag hört men den tecknas ut bra i två dimensioner. Placeringen är mycket enkel och det räcker att ställa dem på något gummiaktigt direkt på golvet (jag använde dubbel vävtejp) och in emot väggen. Utan "isolationen" blev det en del ljud från parketten. Det går att placera sig själv nästan var som helst i rummet och få en bra ljudbild. Musik som jag fick goda vibbar av är framförallt jazz och vokalister/körer. Det går att spela pop och rock också - men det räcker inte riktigt på grund av lite begränsad dynamik. Fördelar Audiovector: Audiovectors diskant är bättre - men med en reservation att Larsen kanske måste spelas in ännu längre tid än jag gjort. Audiovectors diskant (på Mi3 Signature) är lite mjukare och behagligare att lyssna till. Efterföljaren, S3:rna, har en rätt påträngande diskant som jag inte gillar. Ljudbilden är större och tecknar inte bara ut i 2D utan också på djupet. Det är inte så att Larsen helt missar djupet men jag upplever att Audiovector gör detta bättre i min setup. Det är djupare bas i Audiovector men är inte lika trovärdig som Larsen. Dock tror jag mitt rum spelar in mycket här och är kanske orättvist mot Audiovector. För att få ut det mesta i basen ställde jag dem (med spikes) direkt på klinkerplattor med vävtejp under. Det hjälpte upp basen otroligt mycket. Dynamiken är större vilket hörs speciellt på musik där refränger har lite mer kraft bakom. Larsen tenderar att vara lite tillbakadragen i de sammanhangen. Musik med goda vibbar är faktiskt det mesta - men det är inte helt konsekvent. En del skivor med snyggt cellospel låter riktigt bra medan en annan platta med motsvarande cellospel inte alls ger den där medryckande känslan. Där är Larsen mer konsekvent. Nackdelar Larsen: Lite klena på pop och rock där man vill ha mera energi. Ljudbilden är lite begränsad i djupled. Nackdelar Audiovector: Svåra att placera, kräver millimeterprecision för den fina ljudbild man vill ha. "Sweet spot" är ganska liten om man är nära högtalarna <2m. Utanför denna "radie" runt anläggningen är ljudbilden relativt intakt. Priset är ganska högt. Slutsats: Det finns ingen given vinnare. Det går att nå längre med Audiovector i upplevelse av musiken. Larsen spelar mer konsekvent och är mycket mer lättplacerade samt att Larsen har en mer korrekt instrumentåtergivning i mitt tycke. Så, vad gör man .. man väljer något helt annat .. Setup: Högt: Audiovector Mi3 Signature SE, Larsen 6 Först: Hegel H200 Vinyl: Project 9.1x Pickup: Lyra Argo RIAA: Heed Audio Quasar CD: Marantz 7001 SACD Kablar: Egen tillverkning Rum: Vanligt vardagsrum 5.2x3.8x2.8m med rätt mycket möbler Quote
Timbre™ Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Det var verkligen en föredömligt upplagd rapport. En annan nivå än dessa "Bäst i Test" som man ibland bläddrar fram i Lottokön... Quote
conan Posted March 12, 2009 Author Posted March 12, 2009 Aha, Maggisar på ingång ... Ja, det var någon gång på 80-talet jag hörde Magnepan:s högtalare och tänkte att jag verkligen borde köpa ett par sådana - men en begränsad ekonomi satte stopp. Strmbrg:s inlägg fiskade upp den insomnade firren ur havsdjupet ... och efter en sökning på Blocket hittade jag ett par 1.6QR alldeles i närheten - och precis nu i dagarna! Bara att köpa! Quote
conan Posted March 13, 2009 Author Posted March 13, 2009 Det var verkligen en föredömligt upplagd rapport. En annan nivå än dessa "Bäst i Test" som man ibland bläddrar fram i Lottokön... Tack, Timbre. Jag får nog erkänna att jag inte skulle nöja mig med Larsen - men man måste ju ändå testa. Det är bra grejer som jag hoppas min mor kommer att uppskatta. Quote
Hultan47 Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Grattis! Välkommen i Maggis gänget. Jag är väldigt nöjd med mina som jag haft i lite mer än ett år. Träffade en herre igår hos Stefan på Akkelis som fick en Aha upplevelse när han hörde 1,6QR /Stefan Quote
Recommended Posts